{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.610 visninger | Oprettet:

Border Collie - Hanhund eller hunhund? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle smiley

Efter at have gjort mange overvejelser og læst en masse omkring forskellige hunderacer, er jeg kommet frem til at min første hund, skal være en Border Collie.

Jeg har valgt denne hunderace, da jeg gerne vil have en aktiv hund og mine primær mål med min kommende hund er lydighed og agility på højt plan.

Mine store spørgsmål er så nu:

Skal det være en hanhund eller en hunhund?

Hvad er fordele og ulemper ved hvert køn? (her tænker jeg også på bivirkninger ved neutralisation)

Er det godt at neutralisere sin hund, når det nu også kan give bagslag ang. hundens adfærd? (er det så ikke bare bedre at beholde hundens naturlige adfærdsmønster, hvis dette er bedre? --> Dog kan dette ikke vides)

Og når det kommer til agility (stævner og træning) har det så noget at sige, om ens hund er neutraliseret eller ej?

Og ang. agility, er en hanhund eller hunhund bedst til denne sportgren eller er det ligemeget?

Håber I vil svare på nogle af mine spørgsmål smiley

(Jeg stiller disse spørgsmål, da det er noget jeg ikke rigtig har syntes, jeg har kunne finde i de læste bøger, og ville også gerne hører meninger og råd fra hundejere, som har haft/har erfaringer med denne hunderacer og evt. har erfaringer med nogle af de ting, som mine spørgsmål indebærer)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Border Collie - Hanhund eller hunhund?
  • #1   15. feb 2014 Jeg vil aldrig igen kastere en hanhund, uden en medicinsk grund. Hvis man ikke gider en hanhund med, hvad der der til høre. Så må man købe en tæve.

    Sterilisering af en tæve kan godt komme på tale, for der er visse medicinske fordele.


  • #2   15. feb 2014 Vil du nå langt indenfor agility og LP, så ville jeg vælge en han. Du må nemlig ikke komme på banen med en løbsk tæve, så vidt jeg er orienteret.

  • #4   15. feb 2014 Hanhunde har jeg ingen forstand på ....

    Mht. til sterilisation af en tæve, så er en operation altid en risiko, og en sterilisation er et større indgreb end en kastration....

    Når det er sagt, så vil en sterilisation hos en tæve jo altid gøre at den ikke kan få fx underlivsbetændelse, samt cancer i underlivet .... desuden jo yngre den er når det gøres jo større er den % mæssige gevinst også i forhold til at den ikke udvikler brystkræft ....

    Du vil altid kunne træne og deltage i stævner, da I ikke bliver afbrudt af løbetider.

    En tidligt steriliseret tæve siges at beholde "hvalpepræget" længere, altså det aktive og legesyge .... Samtidig kommer de mere generelt i en god psykisk/mental balance der er ansartet hele tiden, da de hormonelle udsving der er ved løbetiderne jo selvsagt ikke længere sker ...

    Nogle racer kan få nogle pelsændringer, nogle bliver mere madglade, men med et højt aktivitets niveau tror jeg næppe der bliver vægtmæssige problemer ...
    Nogle skærer 10-20% ned på foder mængden hos steriliserede tæver ...

    Dette har jeg ikke gjort, generelt, men jeg holder meget øje, og synes jeg de bliver til den rundere side så skruer jeg på foderet ... jeg fodrer en del råt og synes det er nemt at holde deres vægt på det foder .... som tørt suppl. i foder bruger jeg et kornfrit foder , i øjeblikket Essential.

    Jeg ved at mange herinde er mod at neutralisere medmindre der er en helbredsmæssig årsag .... jeg har det efterhånden sådan at skal tæven ikke avles på, så er de helbredsmæssige gevinster så store at jeg er tilhænger af det ....


  • #5   15. feb 2014 Korrekt TG, men jeg er bare ikke FOR neutralisering af hunde uden det er nødvendigt af medicinsk grund.

  • #7   15. feb 2014 TG - Altså mine forældre har haft tæve i 3 år nu og aldrig haft uheld, og HVIS der endelig var uheld, ville hun bare få en abortsprøjte.

    Jeg synes ikke at der er flere fordele end risikoer, for jeg har oplevet et par hunde dø på bordet.


  • #8   15. feb 2014 Anya - tæver i løbetid må godt komme på banen

  • #9   15. feb 2014 Har prøvet en af hvert køn....

    Pt. har jeg en hanhund og hans boller ryger nok snart.


  • #10   15. feb 2014 Anni - Det har de ikke måtte hvor jeg har gået, men ok hvis de må andre steder.

  • #11   15. feb 2014 @ anya ... er de døde på bordet under en operation med sterilisation for øje ??

    har prøvet at have hund med akut livmoderbetændelse, og har prøvet at miste en til brystkræften ... så på en eller anden måde synes jeg faktisk der er en helbredsmæssig risiko ved ikke at sterilisere, uanset at denne ikke er af akut type lige i øjeblikket ... altså at det ikke først er når tæven er blevet akut syg, hvor man så ikke længere har valget .... Desuden er både operationen samt følger efter meget mindre belastende for tæven når det udføres når den er sund, rask og ikke svækket af sygdom....


  • #12   15. feb 2014 hanne - den ene døde på bordet da den skulle steriliseres ja, den kunne ikke tåle narkosen såeh. den anden døde nogle dage efter den var blevet det, da dyrlægen havde fået gjort noget som gjorde at den havde indre blødninger.

  • #13   15. feb 2014 Jo du må gerne stille med en løbsk tæve til agility stævner. smiley

  • #14   15. feb 2014 Du må også gerne stille med løbsk tæve til DKK lydighedsprøver.

  • #15   15. feb 2014 Igen, det har man ikke måtte de steder jeg har været, så kan kun tale om det jeg har oplevet.

  • #16   15. feb 2014 Jeg har en han bordercollie, min næste bliver en tæve smiley
    lige med border collien tror jeg ikke der er den storeforskel, om du vælger en han eller hun hvis du tænker trænngsmæssigt, da der er så meget go i racen. ogløbske tæver må gerne starte stævner ihvertfald i aglity smiley

    Så er det vigtigere hvorfor en linje dú vil have fra ? smiley


  • #17   15. feb 2014 Jeg tror ikke kønnet har noget at sige smiley hvis du ser på landsholdet er der jo både tæver og hanner smiley

  • #18   15. feb 2014 Jeg synes valget hanhund/tæve er et spørgsmål om dit temperament. Der er stor forskel, men det kan være svært at sætte en præcis finger på, hvad forskellen er. Så derfor vil det være en fordel for dig, hvis du har muligheden for at prøve at være sammen med hunde af begge køn, og vurdere ud fra det.
    Langt de fleste HF har en helt klar holdning omkring hvilket køn der passer bedst til dem. Men rent resultatsmæssigt kan du i både agility og lydighed komme lige langt med begge køn, bare hunden og dig passer sammen.


  • #19   15. feb 2014 Ok smiley Hvad jeg kan læse mig til, lyder det til at det er en god idé, bare at lade sin hund være som den er og ikke neutralisere den, da der er flere ulemper ved at gøre det end hvis man ikke gør.

    Jeg har dog tænkt mest på at få en hanhund, da jeg ikke har nogen fremtidsplaner om at skulle have hvalpe eller avle på min hund. + jeg har også en lille idé om, at en hanhund har det sind/adfærd, som jeg leder efter både i forhold til familiehund men også mest til agility.

    Dog ved jeg ikke om en hanhund har bedre resultater og er "hurtigere"/"klogere" end en hunhund, når det kommer til lydighed og agility? Hvad siger/tror I? smiley




  • #20   15. feb 2014 Border Collies - Brains & Beauty..
    - Hvad mener du med linje, jeg vil havde den fra? smiley


  • #21   15. feb 2014 @ Anya ... det er jo møg uheldigt når sådan noget sker ... men det med at den ikke tåle narkose ville jo så være sket uanset hvilken operation hunden i livet ville være kommet ud for ... (har selv som 18 årig mistet en kammerat på den måde) ....

    Mht. til dyrlægens fejl, uanset operationens art så skal man jo vælge sin dyrlæge med omhu ....
    Og ja enhver operation indebærer jo som vi alle ved en risiko ...
    Og selvfølgelig kan man aldrig sige at tæven på et eller andet tidspunkt i livet får enten livmoderbetændelse eller kræft, og gør de ikke det kan man jo sige at en forebyggende sterilisation er overflødig ... problemet er bare at hvis sygdommen indtræffer så er det jo for sent at gøre det forebyggende, så som med så meget andet vil det være en individuel afvejning af hvad man selv ser som fordele om ulemper ...

    Men med en sund og rask hund og en dygtig så burde risiciene være minimale ....
    Måske det bare er mig, men jeg føler at blandt såvel dyr som mennesker er kræfttilfældene tiltagende ....


  • #22   15. feb 2014 som jeg mest ser udfordringen ved hanhund, så er det at går man til træning et sted hvor løbske tæver er tilladt, så må det kunne blive noget af en udfordring at holde sin hunds fokus ... og er der bare 2-3 tæver på holdet, som så kommer i løb forskudt, ja så kan det hurtigt blive en stor del af året denne udfordring opstår ...

  • #23   15. feb 2014 Har I nogle idéer til, hvor jeg måske kan opleve border collien? Skulle jeg evt. tage til en agility konkurrence og spørge ejerne pænt om jeg måtte møde deres hund og evt. spørge dem om, hvad de har haft mest glæde af? smiley

  • #24   15. feb 2014 Mai p. Der er både udstilling linje og hyrde linje og nogle har blandet de to linje.. Tror du skal beslutte dig hvad du vil have han eller tæve. Er sikker på du kan få dem op på samme plan smiley

  • #25   15. feb 2014 Find nogle fornuftige opdrættere, både af arbejdslinier og udstillingslinier, kontakt dem og hør om du må komme på besøg og møde deres hunde. Så kan du også få en indblik i de forskelle der er i linierne.

    Hanne, de steder jeg har trænet, bliver der taget meget hensyn til hanhundene når der er løbske tæver. Den løbske tæver kommer ind på træningspladsen til sidst når alle andre hunde er på plads og holder sig til et afmærket hjørne, så hanhundene ikke skal gå med snuden i jorden hele træningen. Og selvfølgelig trænes der med løbetidsbuks.
    Til stævner kommer den løbske tæver på banen som den sidste hund og man har selvfølgelig sin hund i bilen indtil det er ens tur, så man ikke ødelægger det for nogen smiley


  • #26   15. feb 2014 Mai, ta ud til agility lydighed stævner, måske en på en udstilling. Besøg kenneler smiley på den måde får du også et indblik i hvorfor en linje du vil have fra. Ved ikke hvor du bor. Men calvin vil altid gerne hilse smiley

  • #27   15. feb 2014 Hanne M

    Jamen, hvordan opfører en løbsk tæve sig så? og overfor hanhunde? Er det ikke lige så svært en udfordring at holde styr på en tæve i løbetid som det er at holde styr på sin hanhund, som fx har løbske tæver omkring sig? smiley


  • #28   15. feb 2014 Border Collies - Brains & Beauty..

    Jeg bor i Århus smiley


  • #29   15. feb 2014 Min han reagere slet ille på løbske tæver når han er til træning eller stævnet, der srbejder han smiley

  • #30   15. feb 2014 Border Collies - Brains & Beauty..
    Er Calvin kastreret? og hvis det ikke er til for meget besvær, om du så vil begrunde? smiley


  • #31   15. feb 2014 Nogle siger at tæverne er hurtigere fordi de er bygget lidt længere i kroppen (oprindeligt for at gøre plads til hvalpe).

    Nu har jeg lige fulgt et hvalpekuld af sheltier, og det var meget påfaldende at hunnerne var frækkere, mere verbale og meget dristigere end hannerne, og det havde opdrætter oplevet flere gange før. Jeg synes ofte hannerne i min race er mere rolige end hunnerne, men det kan være en tilfældighed.

    Når man taler om BC så ville jeg fokusere mest på at finde ud af hvilken linje jeg ville have, og så dernæst finde nogle forældre med en høj stresstærskel, for det er en race som kan stresse uhensigtmæssigt.


  • #32   15. feb 2014 @ Ts .... en løbsk tæve er jo "kun" højløbsk et par dage, ikke hele perioden, de dage den ikke er er den som regel ikke interesseret i kontakt til hanhunde, nærmest tværtimod .... desuden er det jo så "kun" 2 gange årligt, hvorimod hannen vil være præget hver gang en andens tæve dufter dejligt ....

    Men som du ser af mine indlæg er jeg så absolut for sterilisation af en tæve der ikke skal have hvalpe, der er efter min mening så store helbredsmæssige gevinster, efter min erfaring mentale gevinster, samt så er der absolut ingen perioder hvor der skal tages specielle hensyn pga. løbetider ....


  • #33   15. feb 2014 Jeg ville tage en tæve, men det er fordi jeg bedst kan lide tæver smiley Og de må gerne stille løbske til stævner. Hvilket kan være en distration, hvis man har hanhund smiley

    Personligt ville jeg så altid sterillisere en tæve... Af samme grunde som Hanne nævner.
    En hanhund ville jeg kun kastrere, hvis han led meget under sine hormoner, eller hvis der var en medicinsk årsag (testikelkræft eksempelvis).


  • #34   15. feb 2014 Okay.
    Hvad jeg lige har læst i et andet hundeforum omhandlende BC linjer. Så er jeg mest til en ren hyrdelinje/arbejdslinje, da jeg som sagt har til formål med min kommende hund, at træne lydighed og agility på højt plan. Og der tror jeg en BC fra en arbejdslinje, vil være bedst, da jeg lige har læst, at en BC fra en udstillingslinje godt kan være lidt sløve i det og ikke lige så stærke mental, som hvis det er en hvalp/hund avlet ud fra en ren hyrdelinje/arbejdslinje.


  • #35   15. feb 2014 Man skal passe lidt på med at dele skarpt op i linier. De fleste opdrættere laver sportshunde. Det er ikke mange der laver specielt til udstilling. Der er rigeligt go i de fleste bordere.
    Hvis kun det var hyrdelinierne det duede var der ikke mange der klarede sig på topplan


  • #36   15. feb 2014 En anen ting er. At hvis jeg ikke var opdrætter ville jeg kun have hanhunde

    Du kan jo kigge forbi en dag hvis du vil møde nogle af blandede linier. Jeg bor i Odder så det er ikke så langt væk


  • #38   15. feb 2014 Anette: Det bliver først om 2 år ca. jeg skal have en BC og indtil er jeg igang med at forberede mig til netop denne race, men på et tidspunkt i de 2 kommende år her, vil jeg da rigtig gerne komme en tur forbi smiley

    Jeg regner stærkt med, at besøge en masse kenneler og opdrættere, og stævner og udstillinger, for at opleve racen på tæt hold, så jeg helt 100 % finder den rigtig BC for mig (altså hvad angår køn, linje osv.) smiley


  • #40   15. feb 2014 Maiken:
    Hvis jeg må spørge. Er dine tæver steriliseret? Og vil du evt. begrunde dit svar? smiley


  • #42   15. feb 2014 Maiken:
    Tusind tak for dit svar, og at du ville begrunde det. Det er helt klart noget jeg vil tage til mig og som hjælper mig bedre på vej.

    Også tusind tak til alle jer andre, som har skrevet indtil videre.
    Håber der kommer mange flere indlæg ind, så jeg kan få så meget information som muligt smiley Dejligt at hører fra folk, som har oplevet noget lign. min spørgsmål, og at jeg ikke bare skal læse og tro det, som står i bøgerne smiley


  • #44   16. feb 2014 Jeg har 2 BC hanner, begge intakte og det går uden problemer. Den gamle på 6 år er fra helt ung trænet til at kunne arbejde på trods af løbske tæver. Det samme er jeg i gang med med min unghund på 1 år. Det går fint og jeg har aldrig problemer med det. Jeg var på udstilling med unghunden, sammen med en anden BC ejer, hvis tæve var i løbetid. Icon synes hun var meget lækker, men da vi skulle til at i gang. Bum så tændte han og så var tæven ligegyldig.

    Om man skal have han eller tæve er nok et temperaments spørgsmål. Jeg var meget i tvivl, men i samråd med min opdrætter, som også kendte min gamle hund, endte jeg med at få en hanhund mere, det har jeg aldrig fortrudt.


  • #45   5. mar 2014 Jeg har fem stk, to intakte hanner, to steriliserede tæver og en intakt som får hvalpe lige om lidt.
    Mine tæver er arbejdslinier og den ene han også. Den sidste han, unghunden han er af blandede linier, dog er det mange led ude hans gener sidst har set får .
    Han er klart den mest stressede i flokken, hvilket måske også skyldes hans alder på snart to år. smiley

    Du er velkommen forbi her også hvis du vil hilse på en dag. smiley

    Du kan se alle på min hjemmeside www.bc-World.dk smiley


Kommentér på:
Border Collie - Hanhund eller hunhund?

Annonce