Border Collie - Hanhund eller hunhund? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle
Efter at have gjort mange overvejelser og læst en masse omkring forskellige hunderacer, er jeg kommet frem til at min første hund, skal være en Border Collie.
Jeg har valgt denne hunderace, da jeg gerne vil have en aktiv hund og mine primær mål med min kommende hund er lydighed og agility på højt plan.
Mine store spørgsmål er så nu:
Skal det være en hanhund eller en hunhund?
Hvad er fordele og ulemper ved hvert køn? (her tænker jeg også på bivirkninger ved neutralisation)
Er det godt at neutralisere sin hund, når det nu også kan give bagslag ang. hundens adfærd? (er det så ikke bare bedre at beholde hundens naturlige adfærdsmønster, hvis dette er bedre? --> Dog kan dette ikke vides)
Og når det kommer til agility (stævner og træning) har det så noget at sige, om ens hund er neutraliseret eller ej?
Og ang. agility, er en hanhund eller hunhund bedst til denne sportgren eller er det ligemeget?
Håber I vil svare på nogle af mine spørgsmål
(Jeg stiller disse spørgsmål, da det er noget jeg ikke rigtig har syntes, jeg har kunne finde i de læste bøger, og ville også gerne hører meninger og råd fra hundejere, som har haft/har erfaringer med denne hunderacer og evt. har erfaringer med nogle af de ting, som mine spørgsmål indebærer)
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.114
Sterilisering af en tæve kan godt komme på tale, for der er visse medicinske fordele.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.484
Mht. til sterilisation af en tæve, så er en operation altid en risiko, og en sterilisation er et større indgreb end en kastration....
Når det er sagt, så vil en sterilisation hos en tæve jo altid gøre at den ikke kan få fx underlivsbetændelse, samt cancer i underlivet .... desuden jo yngre den er når det gøres jo større er den % mæssige gevinst også i forhold til at den ikke udvikler brystkræft ....
Du vil altid kunne træne og deltage i stævner, da I ikke bliver afbrudt af løbetider.
En tidligt steriliseret tæve siges at beholde "hvalpepræget" længere, altså det aktive og legesyge .... Samtidig kommer de mere generelt i en god psykisk/mental balance der er ansartet hele tiden, da de hormonelle udsving der er ved løbetiderne jo selvsagt ikke længere sker ...
Nogle racer kan få nogle pelsændringer, nogle bliver mere madglade, men med et højt aktivitets niveau tror jeg næppe der bliver vægtmæssige problemer ...
Nogle skærer 10-20% ned på foder mængden hos steriliserede tæver ...
Dette har jeg ikke gjort, generelt, men jeg holder meget øje, og synes jeg de bliver til den rundere side så skruer jeg på foderet ... jeg fodrer en del råt og synes det er nemt at holde deres vægt på det foder .... som tørt suppl. i foder bruger jeg et kornfrit foder , i øjeblikket Essential.
Jeg ved at mange herinde er mod at neutralisere medmindre der er en helbredsmæssig årsag .... jeg har det efterhånden sådan at skal tæven ikke avles på, så er de helbredsmæssige gevinster så store at jeg er tilhænger af det ....
jun 2012
jun 2012
Jeg synes ikke at der er flere fordele end risikoer, for jeg har oplevet et par hunde dø på bordet.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.429
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Pt. har jeg en hanhund og hans boller ryger nok snart.
jun 2012
feb 2011
har prøvet at have hund med akut livmoderbetændelse, og har prøvet at miste en til brystkræften ... så på en eller anden måde synes jeg faktisk der er en helbredsmæssig risiko ved ikke at sterilisere, uanset at denne ikke er af akut type lige i øjeblikket ... altså at det ikke først er når tæven er blevet akut syg, hvor man så ikke længere har valget .... Desuden er både operationen samt følger efter meget mindre belastende for tæven når det udføres når den er sund, rask og ikke svækket af sygdom....
jun 2012
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.968
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
jun 2012
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Hunde: 3 Emner: 570 Svar: 1.142
lige med border collien tror jeg ikke der er den storeforskel, om du vælger en han eller hun hvis du tænker trænngsmæssigt, da der er så meget go i racen. ogløbske tæver må gerne starte stævner ihvertfald i aglity
Så er det vigtigere hvorfor en linje dú vil have fra ?
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.968
feb 2014
Langt de fleste HF har en helt klar holdning omkring hvilket køn der passer bedst til dem. Men rent resultatsmæssigt kan du i både agility og lydighed komme lige langt med begge køn, bare hunden og dig passer sammen.
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 35
Jeg har dog tænkt mest på at få en hanhund, da jeg ikke har nogen fremtidsplaner om at skulle have hvalpe eller avle på min hund. + jeg har også en lille idé om, at en hanhund har det sind/adfærd, som jeg leder efter både i forhold til familiehund men også mest til agility.
Dog ved jeg ikke om en hanhund har bedre resultater og er "hurtigere"/"klogere" end en hunhund, når det kommer til lydighed og agility? Hvad siger/tror I?
feb 2014
- Hvad mener du med linje, jeg vil havde den fra?
feb 2011
Mht. til dyrlægens fejl, uanset operationens art så skal man jo vælge sin dyrlæge med omhu ....
Og ja enhver operation indebærer jo som vi alle ved en risiko ...
Og selvfølgelig kan man aldrig sige at tæven på et eller andet tidspunkt i livet får enten livmoderbetændelse eller kræft, og gør de ikke det kan man jo sige at en forebyggende sterilisation er overflødig ... problemet er bare at hvis sygdommen indtræffer så er det jo for sent at gøre det forebyggende, så som med så meget andet vil det være en individuel afvejning af hvad man selv ser som fordele om ulemper ...
Men med en sund og rask hund og en dygtig så burde risiciene være minimale ....
Måske det bare er mig, men jeg føler at blandt såvel dyr som mennesker er kræfttilfældene tiltagende ....
feb 2011
feb 2014
feb 2005
feb 2014
Hanne, de steder jeg har trænet, bliver der taget meget hensyn til hanhundene når der er løbske tæver. Den løbske tæver kommer ind på træningspladsen til sidst når alle andre hunde er på plads og holder sig til et afmærket hjørne, så hanhundene ikke skal gå med snuden i jorden hele træningen. Og selvfølgelig trænes der med løbetidsbuks.
Til stævner kommer den løbske tæver på banen som den sidste hund og man har selvfølgelig sin hund i bilen indtil det er ens tur, så man ikke ødelægger det for nogen
feb 2005
feb 2014
Jamen, hvordan opfører en løbsk tæve sig så? og overfor hanhunde? Er det ikke lige så svært en udfordring at holde styr på en tæve i løbetid som det er at holde styr på sin hanhund, som fx har løbske tæver omkring sig?
feb 2014
Jeg bor i Århus
feb 2005
feb 2014
Er Calvin kastreret? og hvis det ikke er til for meget besvær, om du så vil begrunde?
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
Nu har jeg lige fulgt et hvalpekuld af sheltier, og det var meget påfaldende at hunnerne var frækkere, mere verbale og meget dristigere end hannerne, og det havde opdrætter oplevet flere gange før. Jeg synes ofte hannerne i min race er mere rolige end hunnerne, men det kan være en tilfældighed.
Når man taler om BC så ville jeg fokusere mest på at finde ud af hvilken linje jeg ville have, og så dernæst finde nogle forældre med en høj stresstærskel, for det er en race som kan stresse uhensigtmæssigt.
feb 2011
Men som du ser af mine indlæg er jeg så absolut for sterilisation af en tæve der ikke skal have hvalpe, der er efter min mening så store helbredsmæssige gevinster, efter min erfaring mentale gevinster, samt så er der absolut ingen perioder hvor der skal tages specielle hensyn pga. løbetider ....
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Personligt ville jeg så altid sterillisere en tæve... Af samme grunde som Hanne nævner.
En hanhund ville jeg kun kastrere, hvis han led meget under sine hormoner, eller hvis der var en medicinsk årsag (testikelkræft eksempelvis).
feb 2014
Hvad jeg lige har læst i et andet hundeforum omhandlende BC linjer. Så er jeg mest til en ren hyrdelinje/arbejdslinje, da jeg som sagt har til formål med min kommende hund, at træne lydighed og agility på højt plan. Og der tror jeg en BC fra en arbejdslinje, vil være bedst, da jeg lige har læst, at en BC fra en udstillingslinje godt kan være lidt sløve i det og ikke lige så stærke mental, som hvis det er en hvalp/hund avlet ud fra en ren hyrdelinje/arbejdslinje.
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.340
Hvis kun det var hyrdelinierne det duede var der ikke mange der klarede sig på topplan
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.340
Du kan jo kigge forbi en dag hvis du vil møde nogle af blandede linier. Jeg bor i Odder så det er ikke så langt væk
feb 2014
Jeg regner stærkt med, at besøge en masse kenneler og opdrættere, og stævner og udstillinger, for at opleve racen på tæt hold, så jeg helt 100 % finder den rigtig BC for mig (altså hvad angår køn, linje osv.)
feb 2014
Hvis jeg må spørge. Er dine tæver steriliseret? Og vil du evt. begrunde dit svar?
feb 2014
Tusind tak for dit svar, og at du ville begrunde det. Det er helt klart noget jeg vil tage til mig og som hjælper mig bedre på vej.
Også tusind tak til alle jer andre, som har skrevet indtil videre.
Håber der kommer mange flere indlæg ind, så jeg kan få så meget information som muligt Dejligt at hører fra folk, som har oplevet noget lign. min spørgsmål, og at jeg ikke bare skal læse og tro det, som står i bøgerne
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 870
Om man skal have han eller tæve er nok et temperaments spørgsmål. Jeg var meget i tvivl, men i samråd med min opdrætter, som også kendte min gamle hund, endte jeg med at få en hanhund mere, det har jeg aldrig fortrudt.
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
Mine tæver er arbejdslinier og den ene han også. Den sidste han, unghunden han er af blandede linier, dog er det mange led ude hans gener sidst har set får .
Han er klart den mest stressede i flokken, hvilket måske også skyldes hans alder på snart to år.
Du er velkommen forbi her også hvis du vil hilse på en dag.
Du kan se alle på min hjemmeside www.bc-World.dk
Border Collie - Hanhund eller hunhund?