{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.894 visninger | Oprettet:

mavedrejning {{forumTopicSubject}}

Hej folkens smiley

Jeg sidder pt og læser lidt om mavedrejning hos hunde, og der står alle steder at man skal fodre hunden flere gange dagligt med små portioner og at man ikke må motionere hunden i en time før og efter fodring... men nu bliver jeg lidt i tvivl, gælder det også en normal gå/tisse tur, hvor hunden ikke får lov til at løbe løs?
Hvordan gør jer med hunde der er disponible for mavedrejning med morgen gå turen osv? Det bliver jo lige pludselig en lang morgenen hvis man ikke må gå en time før og efter fodringen...

mvh Rikke

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mavedrejning
  • #1   12. feb 2014 Følger lige med smiley

• #2   12. feb 2014 Jeg havde Grand danois, og han blev luftet kort, inden han spiste om morgenen, så han kunne være rolig lige efter.
    Jeg tør ikke tage chancen, og gå tur lige efter de har spist. smiley

• #3   12. feb 2014 Er der ikke også noget med at der er større chance for mavedrejning ved større hunde, fx. GD?

• #4   12. feb 2014 kunne godt tænke mig det tillægsspørgsmål om det er bestemte racer der er disponeret

• #5   12. feb 2014 Hunde med dybe brystkasser er mest disponerede for det..
    Grand danois, Schæfer, irsk ulvehund, dobermann..

Der har været snak om, om det kan være arveligt, men det kan ikke bevises.
    Når først hunden har haft mavedrejning en gang, er der større risiko for, at den får det igen.

• #6   12. feb 2014 Okay tak for svar (: Så kan jeg godt forstå at du ingen chancer tager med din hund (:

• #7   12. feb 2014 Jeg fodre 2 gange om dagen og mindsker aktivitet efter de har spist,, men skal de ud, skal de jo ud.
    Efter længere gå eller cykelture, holder jeg øje med at de ikke drikker for meget for hurtigt.
    Der er meget lidt der har vist sig videnskabeligt at forhindre mavedrejning, men lidt sund fornuft skader nok ikke.
    Jeg har desuden en teori om at en god muskeltone er gavnlig

• #10   12. feb 2014 Isabelle det vil jeg tro det gør. Især hvis hunden har mad fremme hele dagen.
    Når maden vokser, og mave sækken bliver fyldt, ja så er det jo den kan komme til at dreje, og sidde fast.

• #11   12. feb 2014 Vi har desværre mistet en fantastisk hund på denne måde.

Lige nu er reglen her i huset om morgenen vi går en tur når vi står op. Så slapper hundene af mens vi bliver klar , tager ca 45 min. Derefter får de mad inden vi kører

• #13   12. feb 2014 Lige præcis. Sådanne tilfælde er der også fundet inde for GD.
    Var til foredrag om sygdomme hos GD og selvfølgelig var mavedrejning højt på listen.
    Her blev der også snakket om arvelighed, og at det ikke kan bevises genetisk, men at der nok er en sammenhæng, som i dit tilfælde Isabelle smiley

• #14   12. feb 2014 Der bliver forsket meget i det, både finansieret af fonde og foderfirmaer, men ingen har kunne finde forklaringen eller en effektiv måde at forhindre det på.
    Jeg har forsøgt at skrive mavedrejning på som genetisk anlæg i mit stamtavle pogram, men har ikke kunnet finde et mønster.
    Irsk setter klubben i USA har også forsøgt at lave nogle undersøgelser ud fra statistik, og de fandt overraskende at de fysiske mål af dybden på brystkassen ikke kunde vises at gøre en forskel.
    Det var ellers en anerkendt teori, fordi netop racer med dybe brystkasser er udsatte.

• #15   12. feb 2014 Så det du siger, Housebuster, er at det måske bare er tilfældigt, at det er hunde med dybe brystkasser, der har været mest udsatte? smiley

• #16   12. feb 2014 Nej det tror jeg ikke, men det så ud til at i de irske settere var de irske settere med mindre dybe brystkasser ikke mindre udsatte end dem med dybe.
    Og når jeg ser på de hunde i min egen race der har haft mavedrejning, så ser jeg ikke et mønster, selvom jeg selvfølgelig ikke har målt dem med målebånd.
    Min teori er at muskulaturen i maveregionen har betydning, men kan ikke finde noget til at undebygge det, andet end at et par tæver der havde mavedrejning var meget "bløde" i mavemusklerne

• #18   13. feb 2014 Jeg har Schæferhunde.

Her er der ingen aktivitet før og efter mad som de får to gange om dagen, morgen og aften.
    Heller ikke bare en lille luftetur i snor.

• #20   13. feb 2014 Indenfor de irske ulvehunde, menes der også at være en øget forekomst rent genetisk, men som andre skriver, så er der aldrig garantier, og ingen har fundet nøglen til at løse problemet.
    min teori er også, at foder har en del at sige, foder der svulmer op sammen med en masse vand kan umuligt være en god kom i, så må det være bedre at det er opblødt fra start.
    Jeg råfodrer min, da det i mine øjne kun kan være det bedste, at foderet har den volumen når den kommer ned, som da den kom ind. Der drikkes heller ikke voldsomt meget af gangen, da der er en del væske i foderet.
    iøvrigt kan jeg blive helt panisk ved tanken om mavedrejning, grim tilstand smiley
    han er ude og løbe en god lang tur en gang dagligt, og resten er tisseture eller leg herhjemme, jeg sørger for, at han er afslappet før han spiser, og at han lige tager en slapper efterfølgende.

• #21   13. feb 2014 Isabelle, jeg kender også til en eurasier herfra, det fik mavedrejnimg, hun klarede den dog med nød og næppe.
    men det er ikke en race man forbinder med mavedtejning.

• #23   13. feb 2014 Bagklog kan man altid være, men du kunne ikke gøre noget Ander ledes.
    det havde været fantastisk, hvis man en dag fandt årsagen, og kunne gøre noget målrettet.

• #25   13. feb 2014 Nej, der er ingen garantier, desværre.

• #26   13. feb 2014 Ved korrekt rettidig behandling (operation) er overlevelses chancen ca 80%, MEN det kræver kompetente dyrlæger

Kommentér på:
mavedrejning

Annonce