{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.195 visninger | Oprettet:

Hundens første møde med en hest {{forumTopicSubject}}

I håb om ikke at blive slugt levende spørger jeg jer til råds. smiley

Imorgen skal jeg forhåbentlig prøve at tage min hund med ud til min hest, og se hvad han siger til ham. Men hvordan gør jeg det bedst muligt?

Hunden vi snakker om er ikke andet end en stor hvalp (½ år gammel, labrador (muligvis blanding) og iøvrigt ikke kastreret endnu). Han er glad for nye mennesker og dyr, men har endnu ikke mødt andet end andre hunde. Nysgerrig og legesyg, men samtidig lidt nervøs eller tænksom når det kommer til nye, underlige ting.

Hesten han skal møde er en mellemstor pony (Fjordhest, 135 i stg hvis det siger jer noget) og han siger selvfølgelig ikke noget til hunde og opfører sig altid pænt. Han er god ved alle og altid venlig osv. Gårdens schæfer kan gå og snappe efter hans bagben uden at han så meget som vender øret i den retning så jeg er overhovedet ikke bekymret for at han bliver et problem. Han bliver desuden skilt fra de andre inden jeg tager hunden med ind.

Hvordan gør jeg det bedst? Hesten fri, hunden i snor eller hunden fri og hesten i tov? Eller hvad vil I foreslå? smiley

Og for lige at understrege, hesten gør INTET og kommer ikke til det. Stol trygt på det.
Men jeg vil gerne at hunden kan med heste også, da jeg regner med at kunne tage ham med derud mens jeg træner hesten (fra jorden), og da han er mit ansvar skal de to helst kunne sammen. Så at droppe det kommer ikke på tale smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundens første møde med en hest
  • #1   9. feb 2014 Hold dem fra hinanden, og hav altid hunden i snor, så langt fra hesten at den ikke kan nå hunden.

    Siger hende med både hund, og hest.


  • #2   9. feb 2014 Og som var ved at miste sin hund, da hendes egen hest pludselig gik på den...

  • #3   9. feb 2014 Min hund var meget bange for heste, da jeg fik ham, han var ca. 9 mdr.
    Jeg fik hunden ned at sidde, og så fodrede jeg ham med godbidder, mens hestene gik forbi ham. Det tog ikke mange gange at lære ham og i dag er han fuldstændig ligeglad med heste


  • #4   9. feb 2014 Hund i snor, hest bag hegn til at begynde med og så tag den stille og roligt derfra.

  • #5   10. feb 2014 Jeg ville ALDRIG lade mine hunde være løse omkring heste, og jeg har også haft heste, mine hunde respektere heste men opsøger dem ikke.

    Og man kan aldrig stole på der ikke kommer uheld, når det er dyr vi snakker om,

    Min veninde var i skoven på sin hest og havde som så mange gange før sin hund med løs, hesten bliver forskrækket bukker sparker bagud og bum så var hunden ramt og havde brækket bagbenet, faktisk heldigt det kun var det, den kunne sagtens være død smiley

    Hun har aldrig sin hund med i stalden længere.

    Når jeg har mine med i stalden så er de kun løse når alle heste er i deres aflåste bokse, og ellers venter de i bilen, og når jeg så er færdig går vi en lang tur.


  • #6   10. feb 2014 Mine hunde er nu godt nok løse omkring hestene, det ser jeg ingen problemer i. Men hvorfor skal de præsenteres i den forstand? Min tilgang ville være hund i snor i begyndelsen, og så lære den at omgåes hestene... Altså ting som ikke at gø og jage, holde afstand osv....


  • #7   10. feb 2014 Den eneste grund til jeg spurgte var for at høre andres erfaringer og meninger, samt for at høre om der var noget at tænke en ekstra gang over.

    Grunden til at de gerne skulle kunne med hinanden er at med både hund og hest at skulle nå fra jeg kommer hjem fra skole til spisetid (=3 timer) så er det bare mest praktisk hvis gåturen bliver turen ud til hesten og så kan han også få lidt luft mens jeg træner hesten. Og da han er mit ansvar så skal der være plads til at han kan komme med ind på folden vi træner på og ligge i græsset for sig selv uden problemer.

    Plus at jeg med tiden gerne vil kunne træne begge på en gang, for at prøve noget nyt smiley


  • #8   10. feb 2014 Hvis det kun er dine heste vil det nok ikk være et problem, men hvis min hest gik på fold og der kommer end fremmede hund ind vil jeg lige holde godt øje.
    og hvis du ikke kender de andre heste er det nok ikke så smart, nogle heste kan ikke li hunde, og andre vil rigtig gerne lege med dem.(-:


  • #9   10. feb 2014 Det er ikke mine heste, men parter og har kendt dem flere år. Ham jeg bruger mest af dem (af personlige grunde) siger intet til hunde og jeg fjerner ham fra de andre inden jeg tager hunden med derind. smiley

    Og hesten vil hverken lege med hundene eller jagte dem. Kender jeg ham ret er han nysgerrig nok til at sige hej hvis hunden tilbyder det eller ignorere smiley


  • #10   10. feb 2014 På folden har mine hunde ingen adgang hvis ikke det er fordi jeg skal noget med DEM (og altså ikke f.eks. skal hente en hest ind e.l.). Jeg synes det er for farligt hvis hundene skal rende løse rundt mellemhestene. Så mine bliver altså bedt om atvente udenfor. Reiki tøffer så gerne rundt og underholder sig selv med diverse andet, men Gaia ligger afdækket ved leddet og venter på jeg kommer retur.
    -er hun med på folden, er der i følgeskab med mig, og f.eks. fordi hun er "på opgave" med at finde tabte sko og klokker eller andet i den dur...
    Min første hund blev trampet på eller sparket af en hest (p å trods af at vores ellers er hundevandte og at hunden på ingen måde jagede med hestene e.l.). Hun blev hastet til dyrlægen... vi slap billigt. Udover at være rigtig godt øm og midlertidig lammelse i den ene skulder og forben, var hun ok. Men ineg grund til at gentage den oplevelse.

    Reiki vil forfærdeligt gerne hyrde på hestene, og han er ganske enkelt ikke tilstrækkeligt ldyig til at jeg kan kommandere ham til at lade være, når jeg sidder på hesten eller på hestevognen (fra jorden er en anden snak), men Gaia er, og hun kan osse løbe med ved siden af hest/vogn eller ligge og vente i et hjørne af banen mens jeg rider/kører -det har bare megete lidt at gøre med at hunden skal præsenteres for hesten, men meget mere med almindelig lydighed -og at den lydighed så evt skal overføres til osse at gælde fra hesteryg....

    For migat se er det vigtigste at hunden lærer at holde passende afstand -selv en venlig hest kan jo komme til at træde på hunden uden at det behøver være fordi den er ude på at sparke eller på anden vis skade hunden


  • #11   10. feb 2014 Mine hunde er altid med i stalden, men der er MINUS adgang på fold og minus adgang på banen hvis jeg rider/træner hest.
    Jeg kan ikke ha ordentligt fokus på at træne/ride hvis jeg også skal holde øje med hvor vovserne befinder sig- eller hvilken fasan de nu har tænkt sig at lette lige i masken på krikken smiley
    De får tilladelse til at komme med på folden hvis de bliver inviteret- hvis jeg fx går den laaaange tur rundt for at tjekke hegn og det er under forudsætning af at de er på plads eller hinter.

    De har faste anviste pladser udenfor ridebane og fold, hvor de er dækket af mens jeg er optaget af krikkerne og de ved at helvedet bryder løs hvis de rykker sig ud af flækken. Sådan er det at ha jagthunde med selvstændig OG kreativ tankegang smiley

    Begge mine vovser er med,løs, når jeg rider tur i den PRIVATE skov og der befinder de sig fast på "plads"- altså løber de 3 meter til venstre for hestens venstre bagben UDEN UNDTAGELSER.
    Krikken ved på den måde hvor de er ALTID og skulle det ske at han laver en SpjætMette, så hopper han ALTID til højre eller stopper op.
    Eneste undtagelse til den regel er når jeg kalder til Kiks- så befinder vovserne sig placeret udfor min venstre lomme ( hundekiks i venstre lomme/hestekiks i højre)

    Eneste undtagelse for de her regler er når jeg underviser på banen- så ser det sådan her ud, hvis de ikke er på deres anviste pladser foran banen.

    Jeg har ikke mine hunde med i stalden som en del af deres aktivering. Det er at de er med, er udelukkende en bonustid sammen med mig, ergo er der regler og MEGET skrappe af slagsen.
    Jeg har 7,9,13 ALDRIG haft et uheld, men det skyldes nok også at både hunde og heste er klar over den meget faste fordeling af min opmærksomhed.

    Jeg stoler KUN på min egen hest(e) og mine EGNE hunde, så derfor tager jeg ALDRIG nogle chancer.

    Undtagelse ved disse regler er dog,hvis der befinder sig fremmede hunde på folden. Så danner vovser og heste flok og jagter de kræ ud i samlet trop.
    Sådan en tur, kan overtale de fleste køtere til at holde sig væk i fremtiden smiley



    Så snot for sig og skidt for sig. Bind vovse af UDENFOR fold,stald osv når du har fokus på hest.
    Et dyr forenden af snoren af gangen- det er en glimrende huskeregel.


    profilbillede
  • #12   10. feb 2014 Hund i snor hest bag hegn! Lad aldrig nogen sinde en hund møde en hest løs den første gang, du aner intet om hvad hunden finder på

  • #13   10. feb 2014 Vi har altid hundene med ud til hestene. Hunden bliver udenfor folden, tjekker bondens mark og snøkker i krattet smiley
    Aksel befinder sig altid hvor vi er. Ergo er han med ind og fodre ( har løsdrift så hestenen er altid ude ) og han er med på den daglige kontrol tur.

    Begge hunde ved hvilke heste de skal holde øje med ( har 3 ). Hoppen holder de sig pænt fra smiley
    Belgieren får tit og ofte mys på mulen, og Ismulen går man bare forbi.

    Da vi havde ridebane, lå begge hunde udenfor banen og ventede.
    Aksel lærte det ved at være bundet de første par gange, så var det bare sådan smiley

    Både Aksel og Hundens første møde med hestene foregik med begge i snor. Vi valgte at lade dem hilse på belgieren først, da han er mest glad for andre dyr.
    I starten gjorde vi alt meget pedantisk, så de lærte rutinerne.
    Det har gjort at vi nu kan have begge to løse.

    Så ingen tvivl her fra, lad dem mødes i snor.
    Så har du mulighed for at hive hunden væk HVIS noget skulle ske.


  • #14   10. feb 2014 hunde og heste er en rigtig dårlig kombi. Heste leger ved at vende røven til og sparke, det vil være synd for hunden. Så hellere finde en hundelege plads, hvor den kan møde ligesindede.

  • #17   10. feb 2014
    Er din dæk kommando da ikke stærk nok til så bare at " langtids-parkere" hende udenfor fold, bane osv?

    Ellers så var det måske 2 glimrende ting at træne- afbinding og dæk smiley


  • #18   10. feb 2014 Må indrømme at jeg ikke så de sidste svar inden jeg tog afsted smiley

    For en times tid siden kom jeg hjem med Murphy (hunden) efter en del succesoplevelser. Han fik først gårdens små Dansk-Svenske at se (som i øvrigt var møgfarlige kan jeg lige fortælle!). Da de alle var faldet til ro fik han hilst på deres store schæfer (som ikke bryder sig om fremmede hunde på hendes territorium). Det gik dog meget bedre end forventet og hun var ikke nær så meget efter ham som forventet. Det skulle alligevel hele tiden understreges at det altså ikke var HAM der boede her, men hende.

    Derefter smed jeg ham ind på folden (af frygt for at hun skulle flyve på ham når jeg gik). Så hentede jeg Kasper (hesten). De fik lov at snuse til hinanden gennem lågen, ingen reaktion udover at Murphy lagde sig ned igen foran den smiley
    Så trak jeg hesten ind, stadig intet og da jeg satte mig på hug kom han også glad hen for at snakke. De to blev hurtigt perlevenner og Kasper fik da også nogle slik på mulen smiley
    Derefter rendte han rundt om ham, for at lege med ham. Tosse hund smiley

    Men det var en god oplevelse alt i alt. Det er ikke meningen de to skal være legekammerater, de skal bare kunne tolerere hinanden og opføre sig pænt. smiley


    profilbillede
  • #19   10. feb 2014 Lia og naboens heste skal også altid hilse på hinanden - på hver sin side af stødhegnet vel at mærke, men det er så hyggelig at de kommer galopperende hen for at sige hej, især den ene af dem er meget social. Jeg er ellers ikke hestemenneske, men må indrømme at jeg tit kommer til at nusse den lidt. smiley

Kommentér på:
Hundens første møde med en hest

Annonce