Arvelige sygdomme !!!! {{forumTopicSubject}}
Jeg har gået og spekuleret over dette emne, et stykke tid.... hvorfor opdrættere ikke gør mere for at få disse sygdomme væk, via avlen....
jeg forstå ikke hvorfor reglerne ikke er mere klare fra feks. Dkk`s side om en nul tolerance overfor nedarvede sygdomme....
Alle har vel en interesse i at vores hunde er, og forbliver sunde. jeg synes, at ved at tillade noget eller en vis procentdel sygdom, saver den gren over man selv sidder på, for ved at tillade det, ender racerne med tiden med alle at blive usunde.
tag nu den nyopdagede L2hga, eller HD (ved godt den ikke kun er en arvelighedsygdom) eller albuedysplasi.... hvis man simpelthen gav en dato for nultolerance mht. til disse sygdomme....ja så ville man med tiden fjerne dem igennem avlen (eller ihvertfald nedsætte forekomsten betydeligt)....
så hvorfor gør man ikke bare det????
Lykke
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 247 Svar: 3.481
Rutinetests af alle dyr, før de indgår i avl. De nuværende øjenundersøgelser, som foretages af specialuddannede dyrlæger, har medført et stort fremskridt for bekæmpelsen af arvelige øjensygdomme. I fremtiden vil DNA-tests af hunde for arvelige sygdomme blive værdifulde i bekæmpelsen af disse.
Udelukkelse af alle syge hunde og begge forældrene fra videre avl, da disse er bærere af sygdommen. Hvis den syge hund har nået at få afkom, er disse også bærere og bør udelukkes fra avlen. Eftersom 2/3 af alt afkom fra forældrene vil være bærere, bør alt afkom fra disse forældredyr også udelukkes fra avlen.
hva siger i?????
Lykke
mar 2005
Følger: 36 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 109 Svar: 800
nov 2005
Følger: 18 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 142 Svar: 3.892
og ja jeg giver dig helt ret, der skal tjekkes for div sygedomme inden der avles på hunden:-)
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Det er en ønskedrøm som jeg desværre ikke tror kan lade sig gøre.
Problemet er bl.a. at når du udelukker en stor gruppe avlsdyr, så gør du populationen mindre og dermed bliver den genetiske variation mindre. Dette medfører ofte at nogle andre egenskaber kommer frem i stedet for.
Og så står man ofte blot med andre problemer (eks. dårligt temperament, allergi, epilepsi og andre ting som er yderst svære at måle og registrere).
Men selvfølgelig har du ret i holdningen om at det bør være enhver stambogsførende organisation og enhver seriøs opdrætters mål at forsøge at avle væk fra arvelige sygdomme.
Og jo, jeg mener også at reglerne for rigtig mange arvelige sygdomme burde være strengere (jeg stiller selv markant højere krav til mine avlsdyr end blot minimumskravene fra DKK), men at indføre "nul-tolerance" er jeg bange for vil give bagslag.
jan 2005
du siger at meget få hunde ville blive godkendt.... og ja ..men det er jo fordi man ikke tidligere har lavet denne nul tolerence regel.... det du der siger bekræfter bare hvad jeg efterlyser.... og man er jo nød til at starte et sted.... ja det vil gøre ondt for en tid, men med årene vil de nye, sunde bestande jo få overtaget igen...
Lykke
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
Avl er vægtning af mange ting - en prioritering og det er bare ikke muligt at fjerne alle dyr - for der er sku rigtig mange hunde der lider af et eller andet - måske ved man det ikke!
Skjulte lidelser - bærer af dårlige gener - det hele er jo ikke uansvarlige opdrættere men uheldige folk!
jan 2005
og nej synes ikke det er drømme agtigt.... men snarere et problem man fr længe har lukket øjnene for.... og ja nu er det stort....men det giver kun mere grund til at for alvor tage fat i det....
Lykke
maj 2005
Følger: 71 Følgere: 69 Hunde: 1 Emner: 310 Svar: 2.127
l2hga der bliver abj på højkraft for at få lavet et avls forbud... men problemet er at der jo er pengen involvert..... desvære er der nogen opdrætter som ikke ta den her sygdom alvorligt fordi de sevl godt ved de ha hunde som nok er bære(mor og far er test med ikke så heldi rasutat) og når det ikke er et avlskrav så test man ikke.... for noget man ikke ved kan man ikke blive stillet til ansvar for....
men som sagt så bliver der abj på højtryk for at der kommer et eller anden forbud.... om det bliver at man godt må pare på bære ba man bruger en ikke bære (så de laver bære men ikke sygehund) eller man ta skrit fuldt ud og siger kun hunde der er test ren for l2hga genet må brugs.... det bliver der holdet et exterordinær racemøde om den 10/9 i tommerrup med det racutat at det kommer til af stemmniing blandt dtk medlemmer(sbt folket)....
personligt vil jeg overvej om ikke jeg vil stille lige krave om vi skal ta h/C(øjenesygdom) på det næsteracemøde den 10/6-07 sammet om der er mulighed til at lave om på premings kravet til hunden.... at det bliver minimu en 1pr i mellemklassen(så hunde ikke kan bruges før de er de der 18mdr)
maj 2005
l2hga der bliver abj på højkraft for at få lavet et avls forbud... men problemet er at der jo er pengen involvert..... desvære er der nogen opdrætter som ikke ta den her sygdom alvorligt fordi de sevl godt ved de ha hunde som nok er bære(mor og far er test med ikke så heldi rasutat) og når det ikke er et avlskrav så test man ikke.... for noget man ikke ved kan man ikke blive stillet til ansvar for....
men som sagt så bliver der abj på højtryk for at der kommer et eller anden forbud.... om det bliver at man godt må pare på bære ba man bruger en ikke bære (så de laver bære men ikke sygehund) eller man ta skrit fuldt ud og siger kun hunde der er test ren for l2hga genet må brugs.... det bliver der holdet et exterordinær racemøde om den 10/9 i tommerrup med det racutat at det kommer til af stemmniing blandt dtk medlemmer(sbt folket)....
personligt vil jeg overvej om ikke jeg vil stille lige krave om vi skal ta h/C(øjenesygdom) på det næsteracemøde den 10/6-07 sammet om der er mulighed til at lave om på premings kravet til hunden.... at det bliver minimu en 1pr i mellemklassen(så hunde ikke kan bruges før de er de der 18mdr)
nov 2005
Følger: 18 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 142 Svar: 3.892
jan 2005
og ja det er da surt hvis en opdrætter må opgive en ellers god avls hund... men er det bedre at avle på syge hunde der er flotte og racetypiske.... ????
man ku jo sige at 1 jan 2010 startede nul tolerancen...på den måde kunne de fleste opdrættere komme af med de syge hunde til alm købere, og nå aft finde nye sunde avls hunde....
Lykke
nov 2004
nov 2004
allergi og epilepsi kan man jo heller ikke teste for forbyggende med 100 % sikkerhed - bare for at nævne et eks.
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
F.eks. med HD, hvad er "nul-tolerancen". At avle på HD-frie hunde???? Jamen en hund med A-hofter kan jo være det mest elendige avlsdyr og give mange hunde med dårlige hofter.
At alle hunde skal HD-fotograferes og man så kun avlede på hunde fra rene HD-frie kuld. Jo, det er formodentlig den bedste løsning, men det ville for mig at se få rigtig, rigtig mange til enten at skifte klub eller avle uden stambog, og så kan vi side tilbage i DKK med vores glorie, men bestemt have gjort hele hundebestanden og en masse hvalpekøbere en kæmpestor bjørnetjeneste.
Så jeg kender i hvert fald ikke løsningen.
Men igen, du har ret, man bør som seriøs avler gå efter idealet så godt som muligt og hvis man så ikke kan finde de rette avlsdyr herhjemme, så må man gå til udlandet (verden er heldigvis blevet lille). Jeg har selv valgt at jeg vil have sæd hjem fra England når Maggie skal parres, fordi jeg mener at den bedste hanhund er lige netop den jeg har valgt og han tilfældigvis er engelsk.
maj 2005
Nogle arvelige sygdomme kan være svære at forbyde i en race, da en bærer kan lave rask afkom, og selv leve et godt liv.
Sådanne hunde kan i mine øjne forsvares at bruge i avl, NÅR og KUN NÅR der er en test som kan afsløre bærerne. Og bærerne er rigtig gode repræsentanter for racen.
Uden test skal ingen bærere man kan regne sig frem til, bruges i mine øjne, for så kan en bærer måske vise sig at være mere end bare bærer....
men det er jo at det bliver 50 50 så hvorfor ikke sige som jeg ha ting mig at forslå man laver en overgang´s periode på 5år hvor man må lave hvalpe på bære vis det er for at forbeder racen( de vil sige opdrætter vil sevl bruge noget af det man laver(beholder noget sevl fra kuldet) og der skrives i købes kontrakterne at vis hunde er bære må der ikke avls på den.....
maj 2005
jan 2005
at der så vil findes kegler der stadig køber fra polen på den skidte måde.... kan vi jo ikke gøre noget ved...lad mig stille det ligeså firkantet op som du gør...
vi kan jo lade være med at straffe folk for at begå mord, stjæle, mishandle børn osv.....for der er jo nogen der gør det alligevel....
og jeg håber da ved godt de fremover vil lave biler der sviner mindre, for ellers har vi vist ikke mange chancer for at overleve i fremtiden....
Lykke
maj 2005
ja det er sjovet at se når man kiger line tilbag og kig hvor der er fundt syg hunde ...hmmm så er der nogen line der ba er næsten kun bære.... desvære....
nov 2004
Den Lars har nævnt?
Synes det er så pinligt at en test for den ikke er obligatorisk hos stafferne
maj 2005
bevist avler på syghunde,,,, nej det håber jeg ikke ...men i min øjen gør man når man ikke ha test sin hunde ..... for hvorfor så avle når man ikke ved hvad man ha
jan 2005
jeg hører også folk pive..."jammen det er dyrt at få det testet"....og så har jeg det bare sådan "ja det er det, men sådan er livet hvis man vil avle hunde tuff".... måske det ville blive billigere hvis alle opdrættere SKULLE gøre det....
Lykke
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
maj 2005
man ha kun test sbt for "vores" hjeren sygdom siden den 1/1 i år... men desvære ser man stading folk der ikke gør det,,,, ved der pt er 2-3 kuld hvalpe som er til slag uden forælderne er test.... svinerri.... og syndes kommen hvalpe køber skal holde sig langt væk.... hmmm hvem siger ikke er beggeforælder er bære,.... og laver sygehunde,.,.
dec 2005
jan 2005
vil derudover sige at hvis det trådte i kraft, ville hunde opdrættet igennem DKK, jo så i højere grad leve op til det ønskede varemærke.... sunde, gode, racetypiske hunde....
Lykke
jan 2005
Lykke
maj 2005
lad os ta en kennel som ha bruget meget tid og pengen på at lave deres engen line som de vil ha den.... og de laver super flotte hunde (hvor alle der er blivet udstillet er champ) men desvære er tæverne fra de kuld bære af sygdommen...skal sådan en opdrætte simde det helle på gulvet( vil nok ta lyst fra magen til at avle mere)
når muligehede er at lave et siste kuld,.,,, bruge en test hanhund(så man ved man ikke laver syghunde men "kun" bære) også beholde to tæver efter det nye kuld og test dem også beholde en ren tæve .... så ha de redet deres line og de ha ikke lavet suyghunde ,,,,men kun bære(som de sevlfølge laver avlsforbud på(måske nedslag i prisen)
jan 2005
Lykke
jan 2005
på et tidspunkt vil man kun have raske dyr tilbage, og det må være målet....ved at blive ved at lefle for nogen fordi de har flotte men syge hunde...kommer man det ALDRIG til livs...
Lykke
jan 2005
Lykke
maj 2005
jan 2005
Lykke
maj 2005
jan 2005
det er en ond cirkel der bare bliver ved og ved....hvis den ikke HELT stoppes....
Lykke
maj 2005
maj 2005
jan 2005
Lykke
maj 2005
Følger: 77 Følgere: 77 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 1.634
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.594
sep 2005
Syntes ikke jeg kan finde det på DKK´s side.
maj 2005
Tendensen er helt tydelig - i sverige, var de i mange år fokuseret på HD hos Sbt'erne, hvilke har medført at alle nye kenneler har A-hofter hos deres hunde, men kennelerne har ikke gjort noget ud af øjenlysning el andre test's da der ikke var fokus på disse ting i forhold til racen.
Jeg mener, at du som opdrætter må vægte alle kendte svagheder i hunden, tage de test's som er tilgængelig for racen, og især i vores racer - tage hensyn til, om hundene har et temperament, som er værd at avle videre på...
Om det så er kun at parre på clear hunde, JA; det ville jeg elske at kunne sige ubetinget ja til - men er bange for at det så bliver det eneste folk kigger på, når de skal vælge parring.
maj 2005
sep 2005
maj 2005
maj 2005
sep 2005
Matadoravlsgrænsen er 39 hvalpe :o)
maj 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.513
Vi har med cattledog døvhed-og PRA og HD og Albuer vi tester for.( godt nok ik et krav, men de seiøse gør det.)
Hvis vi skulle fjerne alle hunde i norden inden for vores race, skulle vi stå tilbage med 2-3 !!!! hunde, der har A i HD, O albuer A i PRA og fuldt hørende. Det vi som opdrætter nok går højst op i er PRA og døvhed. Så kan vi godt acceptere en hund med B i HD. Nogle opdrætter accepterer også C i HD , hvis resten er super. Temperamentet er også vigtigt at huske.
Og man må også som opdrætter indse at den perfekte hund FINDES KUN PÅ PAPIRET....Og så selvfølgelig mine hunde....(joke)
maj 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.513
dec 2005
Selv om det er en stambogsført hund, så må man gerne kikke på generne osv.
maj 2005
som jeg også skriver tidliger syndes jeg også h/c skal være et alvskrav.... tempramagen,.,,, hmmm er jo en sma´s sag.... hvad er et dårlig tempramag... at din hund ikke kan med ander hund.... elller er det som den på fyn der æde en flok køér.... hvad så vis den kan med ander hunde men ikke med kø ... er det i din øjen dårligt tepramag,,,, i min øjen er det saq ok at en staff ikke kan med alt og alle(hunde) så længe den ha sin store kærlighed for mensker
maj 2005
At den åd en flok køer - tja, overdrivelse fremmer vel forståelsen.
Jeg ville hellere høre dig, hvad du mente om det øverste af mit indlæg, da jeg rent faktisk, syntes jeg selv, stiller nogen interessante spørgsmål omkring hvad med den clear tæve ?
Nå skal til hundetræning, så vil smutte, kigger ind senere, og ser om du har svaret.
maj 2005
mar 2005
Følger: 50 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 172 Svar: 3.019
Hos min race Leonberger, skal vi opnå en 1 præmie i åben klasse, vi skal ha HD foto A-B 18 måneder, og fremvise tandkort med korekt tandsæt.
De fleste avlerer hos Leonbergeren for osse taget albue og øjenlysning med, så jeg syntes nu ikke kun at det hele er så skidt...
Så der er rent faktisk en del folk som gør merer end der forudsættes.
maj 2005
desvære er der pt kun et krav til sbt inden den er avlsgodekendt,,, 2pr i unghunde klassen... og hvor sværet er det lige og hvor meget siger det om hunden,,,,
mar 2005
Følger: 50 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 172 Svar: 3.019
Vil smutte, skal spise nu.. ;O)
maj 2005
Arvelige sygdomme !!!!