{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.078 visninger | Oprettet:

Arvelige sygdomme !!!! {{forumTopicSubject}}

Jeg har gået og spekuleret over dette emne, et stykke tid.... hvorfor opdrættere ikke gør mere for at få disse sygdomme væk, via avlen....

jeg forstå ikke hvorfor reglerne ikke er mere klare fra feks. Dkk`s side om en nul tolerance overfor nedarvede sygdomme....

Alle har vel en interesse i at vores hunde er, og forbliver sunde. jeg synes, at ved at tillade noget eller en vis procentdel sygdom, saver den gren over man selv sidder på, for ved at tillade det, ender racerne med tiden med alle at blive usunde.
tag nu den nyopdagede L2hga, eller HD (ved godt den ikke kun er en arvelighedsygdom) eller albuedysplasi.... hvis man simpelthen gav en dato for nultolerance mht. til disse sygdomme....ja så ville man med tiden fjerne dem igennem avlen (eller ihvertfald nedsætte forekomsten betydeligt)....

så hvorfor gør man ikke bare det????

Lykke

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Arvelige sygdomme !!!!
  • #1   22. aug 2006 her er noget jeg fandt på Netdyrdoktor.... synes selv det lyder som en fornuftig måde at takle problemet på...

Rutinetests af alle dyr, før de indgår i avl. De nuværende øjenundersøgelser, som foretages af specialuddannede dyrlæger, har medført et stort fremskridt for bekæmpelsen af arvelige øjensygdomme. I fremtiden vil DNA-tests af hunde for arvelige sygdomme blive værdifulde i bekæmpelsen af disse.

Udelukkelse af alle syge hunde og begge forældrene fra videre avl, da disse er bærere af sygdommen. Hvis den syge hund har nået at få afkom, er disse også bærere og bør udelukkes fra avlen. Eftersom 2/3 af alt afkom fra forældrene vil være bærere, bør alt afkom fra disse forældredyr også udelukkes fra avlen.

hva siger i?????

Lykke

• #2   22. aug 2006 de er et virkeligt godt spørgsmål lykke... hvorfor gør man endelig ikke bare dette??

• #3   22. aug 2006 Lykke: Jeg har da den opfattelse at opdrætterne i min race lige netop går utrolig meget op i netop disse punkter, som du nævner:-)
    og ja jeg giver dig helt ret, der skal tjekkes for div sygedomme inden der avles på hunden:-)

• #4   22. aug 2006 Hvis dog bare verdenen var så sort/hvid!!!

Det er en ønskedrøm som jeg desværre ikke tror kan lade sig gøre.

Problemet er bl.a. at når du udelukker en stor gruppe avlsdyr, så gør du populationen mindre og dermed bliver den genetiske variation mindre. Dette medfører ofte at nogle andre egenskaber kommer frem i stedet for.

Og så står man ofte blot med andre problemer (eks. dårligt temperament, allergi, epilepsi og andre ting som er yderst svære at måle og registrere).

Men selvfølgelig har du ret i holdningen om at det bør være enhver stambogsførende organisation og enhver seriøs opdrætters mål at forsøge at avle væk fra arvelige sygdomme.

Og jo, jeg mener også at reglerne for rigtig mange arvelige sygdomme burde være strengere (jeg stiller selv markant højere krav til mine avlsdyr end blot minimumskravene fra DKK), men at indføre "nul-tolerance" er jeg bange for vil give bagslag.

• #5   22. aug 2006 Jammen Mark....så må det jo bare blive dyrere at købe en hvalp....

du siger at meget få hunde ville blive godkendt.... og ja ..men det er jo fordi man ikke tidligere har lavet denne nul tolerence regel.... det du der siger bekræfter bare hvad jeg efterlyser.... og man er jo nød til at starte et sted.... ja det vil gøre ondt for en tid, men med årene vil de nye, sunde bestande jo få overtaget igen...

Lykke

• #6   22. aug 2006 Lykke tror det er en fysisk umulighed!

Avl er vægtning af mange ting - en prioritering og det er bare ikke muligt at fjerne alle dyr - for der er sku rigtig mange hunde der lider af et eller andet - måske ved man det ikke!
    Skjulte lidelser - bærer af dårlige gener - det hele er jo ikke uansvarlige opdrættere men uheldige folk!

• #7   22. aug 2006 Juelsgaard.... ja populationen vil blive mindre, men så kan man jo i størrer grad søge gode avlsdyr over landegrænserne, det vil også give mere nyt blod ( hvilket vist ikke skader herhjemme).....
    og nej synes ikke det er drømme agtigt.... men snarere et problem man fr længe har lukket øjnene for.... og ja nu er det stort....men det giver kun mere grund til at for alvor tage fat i det....

Lykke

• #8   22. aug 2006 Lykke N (Brønshøj)
    l2hga der bliver abj på højkraft for at få lavet et avls forbud... men problemet er at der jo er pengen involvert..... desvære er der nogen opdrætter som ikke ta den her sygdom alvorligt fordi de sevl godt ved de ha hunde som nok er bære(mor og far er test med ikke så heldi rasutat) og når det ikke er et avlskrav så test man ikke.... for noget man ikke ved kan man ikke blive stillet til ansvar for....

men som sagt så bliver der abj på højtryk for at der kommer et eller anden forbud.... om det bliver at man godt må pare på bære ba man bruger en ikke bære (så de laver bære men ikke sygehund) eller man ta skrit fuldt ud og siger kun hunde der er test ren for l2hga genet må brugs.... det bliver der holdet et exterordinær racemøde om den 10/9 i tommerrup med det racutat at det kommer til af stemmniing blandt dtk medlemmer(sbt folket)....

personligt vil jeg overvej om ikke jeg vil stille lige krave om vi skal ta h/C(øjenesygdom) på det næsteracemøde den 10/6-07 sammet om der er mulighed til at lave om på premings kravet til hunden.... at det bliver minimu en 1pr i mellemklassen(så hunde ikke kan bruges før de er de der 18mdr)

• #9   22. aug 2006 Lykke N (Brønshøj)
    l2hga der bliver abj på højkraft for at få lavet et avls forbud... men problemet er at der jo er pengen involvert..... desvære er der nogen opdrætter som ikke ta den her sygdom alvorligt fordi de sevl godt ved de ha hunde som nok er bære(mor og far er test med ikke så heldi rasutat) og når det ikke er et avlskrav så test man ikke.... for noget man ikke ved kan man ikke blive stillet til ansvar for....

men som sagt så bliver der abj på højtryk for at der kommer et eller anden forbud.... om det bliver at man godt må pare på bære ba man bruger en ikke bære (så de laver bære men ikke sygehund) eller man ta skrit fuldt ud og siger kun hunde der er test ren for l2hga genet må brugs.... det bliver der holdet et exterordinær racemøde om den 10/9 i tommerrup med det racutat at det kommer til af stemmniing blandt dtk medlemmer(sbt folket)....

personligt vil jeg overvej om ikke jeg vil stille lige krave om vi skal ta h/C(øjenesygdom) på det næsteracemøde den 10/6-07 sammet om der er mulighed til at lave om på premings kravet til hunden.... at det bliver minimu en 1pr i mellemklassen(så hunde ikke kan bruges før de er de der 18mdr)

• #10   22. aug 2006 når jeg skriver opdrætter, så mener jeg dem så opdrætter stambogs førte hunde:-)

• #11   22. aug 2006 ja men Nicola dem man kan se eller teste for, kan man da godt forbyde....

og ja det er da surt hvis en opdrætter må opgive en ellers god avls hund... men er det bedre at avle på syge hunde der er flotte og racetypiske.... ????

man ku jo sige at 1 jan 2010 startede nul tolerancen...på den måde kunne de fleste opdrættere komme af med de syge hunde til alm købere, og nå aft finde nye sunde avls hunde....

Lykke

• #12   22. aug 2006 Med nogle racer - specielt de små som fc Broholmer er man jo også nødt til at være mindre sart fordi gen populationen er alt for lille!

• #13   22. aug 2006 jeg synes bare ikke det er så simpelt - folk kan lave parringer med tilsyneladende sunde og raske hunde, der er testet for alt muligt - men som alligevel giver syge hvalpe..

allergi og epilepsi kan man jo heller ikke teste for forbyggende med 100 % sikkerhed - bare for at nævne et eks.

• #14   22. aug 2006 Jamen Lykke, så fortæl mig løsningen.

F.eks. med HD, hvad er "nul-tolerancen". At avle på HD-frie hunde???? Jamen en hund med A-hofter kan jo være det mest elendige avlsdyr og give mange hunde med dårlige hofter.

At alle hunde skal HD-fotograferes og man så kun avlede på hunde fra rene HD-frie kuld. Jo, det er formodentlig den bedste løsning, men det ville for mig at se få rigtig, rigtig mange til enten at skifte klub eller avle uden stambog, og så kan vi side tilbage i DKK med vores glorie, men bestemt have gjort hele hundebestanden og en masse hvalpekøbere en kæmpestor bjørnetjeneste.

Så jeg kender i hvert fald ikke løsningen.

Men igen, du har ret, man bør som seriøs avler gå efter idealet så godt som muligt og hvis man så ikke kan finde de rette avlsdyr herhjemme, så må man gå til udlandet (verden er heldigvis blevet lille). Jeg har selv valgt at jeg vil have sæd hjem fra England når Maggie skal parres, fordi jeg mener at den bedste hanhund er lige netop den jeg har valgt og han tilfældigvis er engelsk.

• #15   22. aug 2006 * Kipler * godt skrivet

Nogle arvelige sygdomme kan være svære at forbyde i en race, da en bærer kan lave rask afkom, og selv leve et godt liv.

Sådanne hunde kan i mine øjne forsvares at bruge i avl, NÅR og KUN NÅR der er en test som kan afsløre bærerne. Og bærerne er rigtig gode repræsentanter for racen.
    Uden test skal ingen bærere man kan regne sig frem til, bruges i mine øjne, for så kan en bærer måske vise sig at være mere end bare bærer....

men det er jo at det bliver 50 50 så hvorfor ikke sige som jeg ha ting mig at forslå man laver en overgang´s periode på 5år hvor man må lave hvalpe på bære vis det er for at forbeder racen( de vil sige opdrætter vil sevl bruge noget af det man laver(beholder noget sevl fra kuldet) og der skrives i købes kontrakterne at vis hunde er bære må der ikke avls på den.....

• #16   22. aug 2006 Kipler * nej desvære gør jeg ikke og ved heller ikkke om det er umuligt at få ved taget.-.... vil nok være nogen(også kennel) som vil stille sig på bagben.... for så kan deres så gode hvalpe på 10mdr ikke pare .....

• #17   22. aug 2006 Mark jeg synes ikke du kan stille det sådan op.... for som Kipler siger er der noget der hedder strengt og nødvendigt.... og det er mit indtryk at vi er nået til NØDVENDIGT....
    at der så vil findes kegler der stadig køber fra polen på den skidte måde.... kan vi jo ikke gøre noget ved...lad mig stille det ligeså firkantet op som du gør...
    vi kan jo lade være med at straffe folk for at begå mord, stjæle, mishandle børn osv.....for der er jo nogen der gør det alligevel....
    og jeg håber da ved godt de fremover vil lave biler der sviner mindre, for ellers har vi vist ikke mange chancer for at overleve i fremtiden....

Lykke

• #18   22. aug 2006 * Kipler *
    ja det er sjovet at se når man kiger line tilbag og kig hvor der er fundt syg hunde ...hmmm så er der nogen line der ba er næsten kun bære.... desvære....

• #19   22. aug 2006 Marie - er det den samme hjerne sygdom som stafferne og amstafferne kan få?
    Den Lars har nævnt?

Synes det er så pinligt at en test for den ikke er obligatorisk hos stafferne

• #20   22. aug 2006 Britta J
    bevist avler på syghunde,,,, nej det håber jeg ikke ...men i min øjen gør man når man ikke ha test sin hunde ..... for hvorfor så avle når man ikke ved hvad man ha

• #21   22. aug 2006 Kipler det er lige det jeg mener.....
    jeg hører også folk pive..."jammen det er dyrt at få det testet"....og så har jeg det bare sådan "ja det er det, men sådan er livet hvis man vil avle hunde tuff".... måske det ville blive billigere hvis alle opdrættere SKULLE gøre det....

Lykke

• #22   22. aug 2006 hvis livet bare var så enkelt at vi kunne styre alt med sygdom og diverse fejl

• #23   22. aug 2006 * Kipler *
    man ha kun test sbt for "vores" hjeren sygdom siden den 1/1 i år... men desvære ser man stading folk der ikke gør det,,,, ved der pt er 2-3 kuld hvalpe som er til slag uden forælderne er test.... svinerri.... og syndes kommen hvalpe køber skal holde sig langt væk.... hmmm hvem siger ikke er beggeforælder er bære,.... og laver sygehunde,.,.

• #24   22. aug 2006 mark- jeg ved nogle gør det osse med bullmastiffer, sender dem til et land hvor reglerne er anderledes, men det gør da bare jeg ikke ville købe hvalp der.. Så enkelt er det ;O)

• #25   22. aug 2006 nej jeg har ikke endnu hørt et godt agumen for ikke at bruge NUL tolerance overfor nedarvede sygdomme....

vil derudover sige at hvis det trådte i kraft, ville hunde opdrættet igennem DKK, jo så i højere grad leve op til det ønskede varemærke.... sunde, gode, racetypiske hunde....

Lykke

• #26   22. aug 2006 netop Mark.....endnu mere grund til at lave meget strammere regler.... det gør man sq da også i lovgivningen...finder man huller.... lukker man dem... for der vil altid være nogen der prøver at hoppe over hvor gæredet er lavest.... og det her er det samme.... omskriv reglerne, så du ikke kan brydes...og bliv ved med det hver gang man finder et hul...

Lykke

• #27   22. aug 2006 NUL tolerance er jeg heller ikke tilhænger af.... men at hunde er test så man ved at man ikke laver sygehunde.... og vis man laver kuld hvor den en af forælderne er bære og der ved gir det vider så skal der laves avls forbud på de hunde.....

lad os ta en kennel som ha bruget meget tid og pengen på at lave deres engen line som de vil ha den.... og de laver super flotte hunde (hvor alle der er blivet udstillet er champ) men desvære er tæverne fra de kuld bære af sygdommen...skal sådan en opdrætte simde det helle på gulvet( vil nok ta lyst fra magen til at avle mere)
    når muligehede er at lave et siste kuld,.,,, bruge en test hanhund(så man ved man ikke laver syghunde men "kun" bære) også beholde to tæver efter det nye kuld og test dem også beholde en ren tæve .... så ha de redet deres line og de ha ikke lavet suyghunde ,,,,men kun bære(som de sevlfølge laver avlsforbud på(måske nedslag i prisen)

• #28   22. aug 2006 måske de strammere regler, ville skille bukkene fra fårene... hvilket kunne lyde til at være en godt ide.... flere af jer siger i kender til folk der snyder (bevist bryder reglerne)....men stramme regler ville sådanne typer ryge ud af Dkk, det vil sige atr de gode opdrættere ville være tilbage.... og dermed ville Dkk fremstå ( og være) noget der stod for kvallitet og større garanti....

Lykke

• #29   22. aug 2006 som jeg sagde Namse....det vil blive hårdt...men kun for en tid....
    på et tidspunkt vil man kun have raske dyr tilbage, og det må være målet....ved at blive ved at lefle for nogen fordi de har flotte men syge hunde...kommer man det ALDRIG til livs...

Lykke

• #30   22. aug 2006 Jeg har mistet tilliden til DKK, for lang tid siden...af den ene grund at de har for løse regler omkring avl...... jeg er ikke sikker på at jeg køber en god og sund hvalp, når der står DKK på stamtavlen....og jeg tror ikke jeg er alene om den tabte tillid....

Lykke

• #31   22. aug 2006 en hunde er ikke syg fordi den er bære( det skal vi ha slåget helt fast) den lider ikke under den er bære(men den ha ba et mutert geni i sig som vis den pares men en anden med det mutert gen vil lave syg hunde

• #32   22. aug 2006 hvor blev folk af.....halllooooo er i forsvundet....

Lykke

• #33   22. aug 2006 er her i nu... men smutter om 5 min (hunde skal jo også ha luft *g*)

• #34   22. aug 2006 nej Namse den er ikke syg...men den giver sygdommen videre til sine hvalpe....som så kan blive syge.... eller hvis hvalpen parres med en anden bærer...kan deres hvalpe blive syge....
    det er en ond cirkel der bare bliver ved og ved....hvis den ikke HELT stoppes....

Lykke

• #35   22. aug 2006 og den vil lave 50% syg hunde 25% bære og 25% raske hunde... vis man pare to bære.... ved ikke hvordan fordeling er vis man ta to sygehunde

• #36   22. aug 2006 cirkel ha køret indtil nu.... nu ha man ba beder styr på vis man test at man ikke laver hunde der er remt af sygdom,.,,, så et eller andet sted vil det være nok med et forbud der ba hede man skulle test og kun måtte lave bære/rake hunde pare

• #37   22. aug 2006 nemli...Namse

Lykke

• #38   22. aug 2006 Mark: Ja, det er den sygdom, men man har endnu ikke fundet en DNA-test til test af sygdommen på Amstaff's... Har hørt en lille fugl synge om, at USA forventer at have en DNA test færdig indenfor det næste års tid.

• #39   22. aug 2006 Åh Ulla - det har jeg også hørt, og guderne skal vide jeg krydser fingrer for den DNA test ligger klar inden længe.

• #40   22. aug 2006 Er der egentlig ikke loft for hvor mange hvalpe en hanhund må være far til herhjemme?

Syntes ikke jeg kan finde det på DKK´s side.

• #41   22. aug 2006 Namse: Kan godt følge hvad du mener - men hvad så med det ene kuld du ville lave med en tæve som bærer- der kommer ingen clear tæver, eller den som kommer, er en du normalt aldrig ville have beholdt til avl - vil du så alligevel beholde tæven, og bruge den, fordi du jo kun måtte lavet det ene kuld med en bærer, eller dato'en for "nul tolerance" er ved at være nået ?? Er "faren" ved dette her ikke, at nogen så kommer til kun at have ét avlskriterie - nemlig at hundene skal være L2-Hga Clear - så pyt med dårlig temperament, øjenlysning, HD foto'es mv. ? Jeg er ikke selv helt klar i min holdning, helder mest til "nul toleranse" men er bange for, at hvis vi gør dette - vil dette fremover være det eneste en opdrætter og hvalpekøber kigger på, om hunden er clear - ikke temperament, ikke øjenlysning, ikke DNA- HC test - kun om de er l2-hga clear - og dette mener jeg er en meget uheldig drejning i forhold til vores race.
    Tendensen er helt tydelig - i sverige, var de i mange år fokuseret på HD hos Sbt'erne, hvilke har medført at alle nye kenneler har A-hofter hos deres hunde, men kennelerne har ikke gjort noget ud af øjenlysning el andre test's da der ikke var fokus på disse ting i forhold til racen.
    Jeg mener, at du som opdrætter må vægte alle kendte svagheder i hunden, tage de test's som er tilgængelig for racen, og især i vores racer - tage hensyn til, om hundene har et temperament, som er værd at avle videre på...
    Om det så er kun at parre på clear hunde, JA; det ville jeg elske at kunne sige ubetinget ja til - men er bange for at det så bliver det eneste folk kigger på, når de skal vælge parring.

• #42   22. aug 2006 Jenika: Kig på din egen hund, inde på Hundeweb - nederst på siden, skulle der gerne stå, hvad matador avls-grænsen for din race er.

• #43   22. aug 2006 Det gør der nu umiddelbart ikke, men jeg kigger videre da.

• #44   22. aug 2006 hmm, ok - jeg prøver lige selv at se, syntes bare det var der jeg fandt det til sbt'erne

• #45   22. aug 2006 Kig under hvalpe, og 3. hvalpestatestik... der skulle det stå - matadoravlsgrænsen for en sbt' er 24

• #46   22. aug 2006 jo, det gjorde det.
    Matadoravlsgrænsen er 39 hvalpe :o)

• #47   22. aug 2006 Jeg har som en lille sidebemærkning en god grund til at ikke forbyde alle hunde der er bærer til en arvlig sygdom.
    Vi har med cattledog døvhed-og PRA og HD og Albuer vi tester for.( godt nok ik et krav, men de seiøse gør det.)
    Hvis vi skulle fjerne alle hunde i norden inden for vores race, skulle vi stå tilbage med 2-3 !!!! hunde, der har A i HD, O albuer A i PRA og fuldt hørende. Det vi som opdrætter nok går højst op i er PRA og døvhed. Så kan vi godt acceptere en hund med B i HD. Nogle opdrætter accepterer også C i HD , hvis resten er super. Temperamentet er også vigtigt at huske.
    Og man må også som opdrætter indse at den perfekte hund FINDES KUN PÅ PAPIRET....Og så selvfølgelig mine hunde....(joke)

• #48   22. aug 2006 Og med hensyn til matadoravl, så er grænsen for cattledog 3 stk!!! Et kuld er normalt på ca 6 stk....

• #49   22. aug 2006 Løkke- er lidt nysgerrig om hvor du dog køber dine hvalpe, når nu DKK ikke er et sted du vil have hvalp.... Er DRU eller de andre klubber bedre?????
    Selv om det er en stambogsført hund, så må man gerne kikke på generne osv.

• #50   22. aug 2006 Ulla R
    som jeg også skriver tidliger syndes jeg også h/c skal være et alvskrav.... tempramagen,.,,, hmmm er jo en sma´s sag.... hvad er et dårlig tempramag... at din hund ikke kan med ander hund.... elller er det som den på fyn der æde en flok køér.... hvad så vis den kan med ander hunde men ikke med kø ... er det i din øjen dårligt tepramag,,,, i min øjen er det saq ok at en staff ikke kan med alt og alle(hunde) så længe den ha sin store kærlighed for mensker

• #51   22. aug 2006 Namse: det er ikke op til mig at bedømme, hvad som er et godt temperament, ja - jeg har mine klare meninger, omkring temperamentet, og der bliver vi jo nok aldrig enige - men jeg satser da på, at vi snart får en mentalbeskrivelse, med det ønskelige for sbt'erne.
    At den åd en flok køer - tja, overdrivelse fremmer vel forståelsen.
    Jeg ville hellere høre dig, hvad du mente om det øverste af mit indlæg, da jeg rent faktisk, syntes jeg selv, stiller nogen interessante spørgsmål omkring hvad med den clear tæve ?
    Nå skal til hundetræning, så vil smutte, kigger ind senere, og ser om du har svaret.

• #52   22. aug 2006 til den med med 1kuld ja det er jo det.... men det er vil det vi skal kommen til engihed om den 10..... men jeg vil støtte op om.... det forslag om en overgans periode... om det så bliver med et max pr kuld eller hvordan,,,, men i min øjen skal opdrætter med en tæve der er bære kun lave kuld vis det er fordi de sevl vil beholde noget af det... og ikke ba for at sætte hvalpe til verden....(pengen) men det er jo nok der den i siste ende ender,,, pengen pungen.... hvad folk´s holdnig bliver... forstår de med en clar hunde ja så vil de nok men at der væreken skal være overgang´s periode eller tilladt at avlige på bære..... og h/c ja helt sikker også et avl´s kræve om der skal test for det.... så man kan se hvor store omfaget er for den sygdom.... personligt (de overvejlser jeg hagjordt mig vis jeg skulle ha hvalpe på frida ang test) ja så l2hga og hc...og ha en aftale med min opdrætter om hd og aa... også mentaletest jeg også frida... af en sempel grund.... at lukke røven på alle dem der ha så travlt med frida´s tempramag... for det fejler ikke noget.... læse racestandaterne omkring tempramagen!!!! Dristig, frygtløs og absolut pålidelig... hmmm står lige som at den ikke skal underkaste sig hvad som helst,.,,, andet er jo næsten en fejl*g*

• #53   22. aug 2006 Det er ikke hos alle racer at det er så let at blive avls godkendt.

Hos min race Leonberger, skal vi opnå en 1 præmie i åben klasse, vi skal ha HD foto A-B 18 måneder, og fremvise tandkort med korekt tandsæt.

De fleste avlerer hos Leonbergeren for osse taget albue og øjenlysning med, så jeg syntes nu ikke kun at det hele er så skidt...

Så der er rent faktisk en del folk som gør merer end der forudsættes.

• #54   22. aug 2006 Mette W

desvære er der pt kun et krav til sbt inden den er avlsgodekendt,,, 2pr i unghunde klassen... og hvor sværet er det lige og hvor meget siger det om hunden,,,,

• #55   22. aug 2006 Namse - Ja jeg er osse vildt chokeret når jeg for af vide hvor let det er inden for visse racer, og mener bestemt at der skulle strammes op der, men heldigvis er der kommet merer på hos andre racer, og jeg tror at det kun er den vej vi vil se det går... ;o)

Vil smutte, skal spise nu.. ;O)

• #56   22. aug 2006 når folk kommen ikke tilbag... oki vi lukker debatten

Kommentér på:
Arvelige sygdomme !!!!

Annonce