{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.199 visninger | Oprettet:

Arvelige sygdomme. {{forumTopicSubject}}

Hvis man parrer en labrador med HD/AD med en schæfer med HD/AD er sandsynligheden for at hvalpene IKKE får HD/AD så større end hvis man parrer 2 labradors eller 2 schæfere med HD??

Dette er ikke et spørgsmål om hvor stor sandsynligheden for at udvikle HD/AD generelt eller hvor stor en % del der siges at være arv og hvor stor en % del der siges at være miljø:-).

Men er sandsynligheden for udvikling af HD/AD større hos den ene frem for den anden af disse kombinationer?? Kombinationen er bare et eksempel, fordi denne blanding er ret populær:-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arvelige sygdomme.
  • #1   16. okt 2009 Så vidt jeg har forstået, så nej. Kan ikke se grunden til at det skulle være tilfældet.

• #2   16. okt 2009 Tak Julie....... Jeg håber at flere kommer på banen:-))

• #3   16. okt 2009 Hvis arveligheden i to kombinationer er lige stor, så er gener altså fløjtende ligeglad med om de er kombineret af dit eller dat. Tilfældigheder hele vejen fra parringen og frem, derfor det er så skide smart at kontrolere det vi kan - menlig paringen smiley

• #4   16. okt 2009 Risikoen er den samme ved begge kombinationer.

Der hvor folk ofte går galt i byen, er at hvis der er tale om hybrider (altså parring af to forskellige arter), så vil der i første hold afkom være mindre sandsynlighed for sygdomme der forekommer ved begge arter (naturens måde at vælge de bedste gener).

Men to hunde er jo altså samme art, uanset at de er forskellige racer.

• #5   16. okt 2009 Michelle:

Nej, spørgsmålet går på hunde:-). Det er noget jeg har hørt nogle gange, så nu ville jeg bare gerne høre jeres mening:-)

• #6   16. okt 2009 Charlotte -det er vel egentligt ligegyldigt om man er for det ene eller andet. Det ændrer jo ikke på facts.

Og det er nu engang sådan at naturen er ligeglad med hunderacer. I "naturens øjne" er der ikke forskel på den ene og den anden race, så parrer man de to, er sandsynligheden for at netop de dårlige gener går videre hverken større eller mindre end hvis det havde været samme race

• #7   16. okt 2009 Charlotte -det er jeg klar over. men det er jo ikke det der spørges til;o)

Der spørges jo om afkommet vil have mindre sandsynlighed for HD, hvis forældrene (der begge har HD) er forskellig race end hvis de var samme race:o)

• #8   16. okt 2009 Sandsynligheden vil efter min mening være lige så stor, som hvis man parrede to schäfere eller labber ?

• #9   16. okt 2009 Det er da fløjtende ligegyldigt hvad og hvilke hunde man avler på når det kommer til sygdom.
    Epilepsi, HD, tandmangler, PRA osv osv - er det i linierne uanset hvordan de er blandet - kommer sygdom til udtryk i afkommet.

Mendel igen igen

• #10   16. okt 2009 Spørgsmålet er retorisk, for i praksis aner langt de fleste af dem, der opdrætter uden tavle ikke en hylende fis om HD status på avlsdyrene.

Derfor er der i praksis større chance for HD hos ikke-tavlehunde end hos tavlehunde.

• #11   16. okt 2009 Så indtil nu er alle enige om at det ingen betydning har?

Slet ingen på HG, som er uenige i den påstand?

• #12   16. okt 2009 Charlotte:

Jamen, så håber jeg søreme da at de kommer på banen:-)))

• #13   16. okt 2009 Jeg er ikke helt enig... tror jeg... En sygdom kan jo sidde på forskellige gener, men give det samme sygdomsbillede. Lad os sige, at de fleste schæfere har defekten på gen A og de fleste labber har den på gen B - så vil der være mindre risiko for sygdom ved en blanding.

På samme måde som hvis to døve mennesker får børn - børnene vil oftest være hørende, da døvhed kan sidde på forskellige gener, så men mindre forældrene er nært beslægtede, er der stor chance for, at de får normalt hørende børn.

Men men men... ingen ved ret meget om den præcise arvelighed af HD (hvilke gener der er i spil). Og jeg ved ikke, om det er det samme gen i de fleste racer.

Men rent hypotetisk, så vil nogle sygdomme forekomme i mindre grad, hvis man krydser racer. Men.... ingen ved hvilke sygdomme eller hvilke racer. Og blander man så to lab/schæfere (som i dette tilfælde) er man jo lige vidt :o/ Og i dette tilfælde risikerer afkommet så både at få syge A og B gener :o(

• #14   18. okt 2009 Gener vil tilfældigt blive valgt ud og jeg mener der er bestemt ligeså stor sandsynlighed ved blanding end ved renracet - dem som laver renracet med stamtavle kontrollere bare det er det de færeste som gør uden tavle.
    Problemet er med statestikkerne når en berner sennenlignede hund aflives af hd bliver den registreret som berner sennen og ikke som blanding eller uden stamtavle derfor er det svært at give egentlige statestikker for sundheden af renracet (med stamtavle ellers kan mna ikke bevise ren race) eller blanding.

Men det med at generne sidder forskellige steder i forbindelse med HD er noget værre vrøvl. - HD er HD!
    Det er ikke en skid anderledes end farver - hvis en farve er ressisiv og den findes hos begge forældre vil afkommet altså stadig få farven! - genetik er ren matematik-.

Det som har noget at sige er miljøet! der er mange som køber hunde som ikke har en flyvende fis forstand på at en stor race ikke må gå på trapper - glatte gulve springe osv osv - og hvad fodrer de med! Der er stadig folk som sværger til restmaden skal hunden have - det er ikke sundt for iv lever sgu ikke altid lige godt

• #15   18. okt 2009 Heidi med de to mutter... : Mig bekendt kender ingen det genetiske billede af HD. Ja, det er kun ca. 1/3 af sygdomme, der afhænger af gener og resten er foder og miljø. Det jeg siger er der ikke noget som helst forkert i. Hvis der en dag er en, der finder ud af, at den genetiske del af HD sidder på et enkelt gen og at dette gen er det samme i alle racer, så er det helt rigtigt, at man har den samme risiko ved blandinger, som ved renracede - ingen tvivl om det!

Det jeg siger er bare, at teoretisk set, er det ikke sikkert, at resultatet er det samme, hvis man blander racer som hvis man avler rent. Jeg siger ikke noget om, at sådan er det, for det ved ingen.

Og at en sygdom med amme syptombillede kan ligge på flere forskellige gener, er ingen hemmelighed og ikke noget jeg selv har fundet på - igen, jeg siger ikke, at dette er tilfældet med HD, men det kunne meget nemt være det med andre ting.

Når alt dette er sagt, skal man også tænke på arvegangen - er der flere gener i spil, er sygdommen dominant eller recessiv osv.

• #16   18. okt 2009 Jeg har statestikker liggende fore flere år fra den Tyske Weimaraner klub.
    Man forbød avl med C hunde - så kun A og B kunne optræde i avlsregisteret.

Man har altid haft det meste af et kuld fotograferet - om ikke allle - så derfor et mere klart billed end af hunde i DK der er mere sporadisk undersøgt.

Men fakta er - at deres HD statstik er ændret fra de svære tilfælde af D og E og disse blev mere og mere sjældne år efter år.
    Fx fra undersøgelserne 2008 er der "kun" 5 C hunde - resten er rene, så mon ikke man kan sige den medfødte faktor spiller en stor rolle?
    Der er immevæk tale om mange forskellige hvalpekøbere med forskellige opvækstbetingelser.
    Min gamle dyrlæge - der var eminent til knogler - sagde at enten er en hund født med HD eller ikke. Hvis den er født med HD er det opvæksten/miliøet der afgøre graden.

• #17   18. okt 2009 Karin.... tror din dyrlæge er inde på det rigtige.. Hvorfor kan man ellers penn hipp en hvalp som 4 mdr og fortælle om den kan udvikle HD eller ej .....

• #18   18. okt 2009 Marianne - ja også det.
    Pennhip har jeg iøvrigt fået "afprøvet" selv på Chaos for 9 år siden - og den "diagnose" holdt da stik 2½ år efter.

Jeg kan da tilføje at jeg har haft et kuld for ca 11 år siden. De var ret fede de hvalpe og en helt enormt gennem opvæksten. Den fik C status.
    MEN - det viste sig at hanhunden til hvalpene havde produceret flere HD hvalpe gennem flere kuld.
    Så jeg lærte da af lektien hvor vigtigt det var at ikke kun avlshannen var fri - men også søskende - forældres søskende osv tilbage i linierne.
    Siden da har jeg haft 8 kuld og ikke en eneste med HD siden.

Hvis det udelukkende er held - ja så er jeg vist forgyldt :o)

• #19   18. okt 2009 "Så jeg lærte da af lektien hvor vigtigt det var at ikke kun avlshannen var fri - men også søskende - forældres søskende osv tilbage i linierne."

Gid denne erkendelse kunne brede sig til dem der avler på tavleløse hunde fordi de jo er "checket i hovede og røv ved dyrlægen"

• #20   19. okt 2009 Tjaa - de ville gøre både hvalpe og kommen købere en mega tjeneste ihvert tilfælde.
    Men det koster jo kroner alt det der "pjat" ;o)

Kommentér på:
Arvelige sygdomme.

Annonce