1.199 visninger
|
Oprettet:
Mette (nu med westier)
4. maj 2007 Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.617
4. maj 2007 Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.617
Arvelige sygdomme. {{forumTopicSubject}}
Hvis man parrer en labrador med HD/AD med en schæfer med HD/AD er sandsynligheden for at hvalpene IKKE får HD/AD så større end hvis man parrer 2 labradors eller 2 schæfere med HD??
Dette er ikke et spørgsmål om hvor stor sandsynligheden for at udvikle HD/AD generelt eller hvor stor en % del der siges at være arv og hvor stor en % del der siges at være miljø:-).
Men er sandsynligheden for udvikling af HD/AD større hos den ene frem for den anden af disse kombinationer?? Kombinationen er bare et eksempel, fordi denne blanding er ret populær:-)
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.617
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.403
Der hvor folk ofte går galt i byen, er at hvis der er tale om hybrider (altså parring af to forskellige arter), så vil der i første hold afkom være mindre sandsynlighed for sygdomme der forekommer ved begge arter (naturens måde at vælge de bedste gener).
Men to hunde er jo altså samme art, uanset at de er forskellige racer.
maj 2007
Nej, spørgsmålet går på hunde:-). Det er noget jeg har hørt nogle gange, så nu ville jeg bare gerne høre jeres mening:-)
jan 2007
Og det er nu engang sådan at naturen er ligeglad med hunderacer. I "naturens øjne" er der ikke forskel på den ene og den anden race, så parrer man de to, er sandsynligheden for at netop de dårlige gener går videre hverken større eller mindre end hvis det havde været samme race
jan 2007
Der spørges jo om afkommet vil have mindre sandsynlighed for HD, hvis forældrene (der begge har HD) er forskellig race end hvis de var samme race:o)
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 17 Svar: 2.063
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Epilepsi, HD, tandmangler, PRA osv osv - er det i linierne uanset hvordan de er blandet - kommer sygdom til udtryk i afkommet.
Mendel igen igen
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
Derfor er der i praksis større chance for HD hos ikke-tavlehunde end hos tavlehunde.
maj 2007
Slet ingen på HG, som er uenige i den påstand?
maj 2007
Jamen, så håber jeg søreme da at de kommer på banen:-)))
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
På samme måde som hvis to døve mennesker får børn - børnene vil oftest være hørende, da døvhed kan sidde på forskellige gener, så men mindre forældrene er nært beslægtede, er der stor chance for, at de får normalt hørende børn.
Men men men... ingen ved ret meget om den præcise arvelighed af HD (hvilke gener der er i spil). Og jeg ved ikke, om det er det samme gen i de fleste racer.
Men rent hypotetisk, så vil nogle sygdomme forekomme i mindre grad, hvis man krydser racer. Men.... ingen ved hvilke sygdomme eller hvilke racer. Og blander man så to lab/schæfere (som i dette tilfælde) er man jo lige vidt :o/ Og i dette tilfælde risikerer afkommet så både at få syge A og B gener :o(
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 237 Svar: 1.655
Problemet er med statestikkerne når en berner sennenlignede hund aflives af hd bliver den registreret som berner sennen og ikke som blanding eller uden stamtavle derfor er det svært at give egentlige statestikker for sundheden af renracet (med stamtavle ellers kan mna ikke bevise ren race) eller blanding.
Men det med at generne sidder forskellige steder i forbindelse med HD er noget værre vrøvl. - HD er HD!
Det er ikke en skid anderledes end farver - hvis en farve er ressisiv og den findes hos begge forældre vil afkommet altså stadig få farven! - genetik er ren matematik-.
Det som har noget at sige er miljøet! der er mange som køber hunde som ikke har en flyvende fis forstand på at en stor race ikke må gå på trapper - glatte gulve springe osv osv - og hvad fodrer de med! Der er stadig folk som sværger til restmaden skal hunden have - det er ikke sundt for iv lever sgu ikke altid lige godt
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Det jeg siger er bare, at teoretisk set, er det ikke sikkert, at resultatet er det samme, hvis man blander racer som hvis man avler rent. Jeg siger ikke noget om, at sådan er det, for det ved ingen.
Og at en sygdom med amme syptombillede kan ligge på flere forskellige gener, er ingen hemmelighed og ikke noget jeg selv har fundet på - igen, jeg siger ikke, at dette er tilfældet med HD, men det kunne meget nemt være det med andre ting.
Når alt dette er sagt, skal man også tænke på arvegangen - er der flere gener i spil, er sygdommen dominant eller recessiv osv.
jun 2004
Man forbød avl med C hunde - så kun A og B kunne optræde i avlsregisteret.
Man har altid haft det meste af et kuld fotograferet - om ikke allle - så derfor et mere klart billed end af hunde i DK der er mere sporadisk undersøgt.
Men fakta er - at deres HD statstik er ændret fra de svære tilfælde af D og E og disse blev mere og mere sjældne år efter år.
Fx fra undersøgelserne 2008 er der "kun" 5 C hunde - resten er rene, så mon ikke man kan sige den medfødte faktor spiller en stor rolle?
Der er immevæk tale om mange forskellige hvalpekøbere med forskellige opvækstbetingelser.
Min gamle dyrlæge - der var eminent til knogler - sagde at enten er en hund født med HD eller ikke. Hvis den er født med HD er det opvæksten/miliøet der afgøre graden.
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.683
jun 2004
Pennhip har jeg iøvrigt fået "afprøvet" selv på Chaos for 9 år siden - og den "diagnose" holdt da stik 2½ år efter.
Jeg kan da tilføje at jeg har haft et kuld for ca 11 år siden. De var ret fede de hvalpe og en helt enormt gennem opvæksten. Den fik C status.
MEN - det viste sig at hanhunden til hvalpene havde produceret flere HD hvalpe gennem flere kuld.
Så jeg lærte da af lektien hvor vigtigt det var at ikke kun avlshannen var fri - men også søskende - forældres søskende osv tilbage i linierne.
Siden da har jeg haft 8 kuld og ikke en eneste med HD siden.
Hvis det udelukkende er held - ja så er jeg vist forgyldt :o)
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
Gid denne erkendelse kunne brede sig til dem der avler på tavleløse hunde fordi de jo er "checket i hovede og røv ved dyrlægen"
jun 2004
Men det koster jo kroner alt det der "pjat" ;o)
Arvelige sygdomme.