{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.035 visninger | Oprettet:

Må hunde få mælk? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal passe en hund fra i dag til på søndag. I telefonen siger ejeren så "Vi tager også en mælk med" og jeg siger "øøøh hvorfor det?" svaret var "det får han med sin morgenmad. Jeg kan forklare mere om det, når vi kommer med ham".

Hvad ville I gøre?

(Det skal lige siges, at jeg har kendt personen hele livet, og har fulgt hunden samt dens forældre i al den tid de har haft dem (forældrene til hunden er døde nu) - men først i dag, får jeg af vide, at den får mælk til maden)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må hunde få mælk?
  • #1   3. jan 2014 Hvis hunden er blevet forgiftet, så er mælk faktisk godt. Mine får mælk flere gange om ugen, det er del af deres madplan. Som jeg selv har lavet.

Jeg henter mælk direkte ved en bonde, så det er rigtig mælk de får smiley

Jeg ville da bare give hunden sin mælk smiley

• #2   3. jan 2014 Det her er ikke "rigtig" mælk, men fra supermarkeder.

Jeg tænker bare, at det er unødvendigt og at laktosen (eller hvad det nu er, man altid høre om i mejeriprodukter) ikke er godt for dens mave-tarm system?

De har tidligere givet olie på foderet, så der må jo være en eller anden grund til at de har ændret det.

• #3   3. jan 2014 Hvis den er vant til det, så sker der nok ikke noget ved det. Hvis den ikke er vant til det, så kan man nok regne med en omgang racermave. smiley

• #4   3. jan 2014 jeg vil også sige, at hvis hunden er vant til at få mælk, så ville jeg som hundepasser bare give den det.

mine får A 38 hver morgen

• #5   3. jan 2014 Simone hunden er vant til at få mælk, så giv du den bare dens mælk. smiley

• #6   3. jan 2014 Jeg spurgte vores dyrlæge sidst jeg var der, og hun sagde præcis det samme som M. I gør i #3.. Hvis den er vant til det, sker der intet ved det.. Det eneste der kan ske, hvis en hund får mælk når den ikke er vant til det, er en omgang dårlig mave.. Synes bare du skal gøre som ejeren siger.. Jeg ville blive rigtig træls, hvis Cocio skulle passes og jeg bad om at passeren gjorde noget specielt, og vedkommende så ikke gjorde det frdi de syntes det var underligt.. Jeg ville også selv gøre som ejeren bad mig om, hvis jeg passede en hund - med mindre det lå langt væk fra mine grænser eller jeg syntes det var dyrplageri, hvilket jeg så ville fortælle ejeren..

• #7   3. jan 2014 Ja jeg tænkte også mere på, om I ville anbefale ejeren noget andet? (alt efter deres grund til at give mælken) smiley

• #8   3. jan 2014 Giv hunden sin mælk som ejer beder om.

• #9   3. jan 2014 Det har jeg som sagt også tænkt mig. Læs nu hvad jeg skriver.

• #10   3. jan 2014 Hunde kan - ligesom andre pattedyr - i princippet kun fordøje laktose mens den er helt lille.
    Når den holder op med at die, så holder tolerancen op.

Det samme gælder faktisk for mennesker.

Man kan vedligeholde den kunstigt hos nogle ved at vedblive at give den mælk (og her taler vi ikke surmælksprodukter, men almindeligt mælk).

Har de (og vi) ikke længere tolerancen, så kan det afstedkomme en alvorlig diarre. Vedbliver man, kan det faktisk koste livet.

Der er både katte og pindsvin, der må lade livet på den bekostning...

• #11   3. jan 2014 Nå ja - mælk til en hund med maveforgiftning er bare den allerdårligste ide man kan komme på...

Mælkesyrebakterier er det, der skal til. Altså surmælksprodukter eller allerhelst koncentrerede bakterier uden små mængder laktose.

• #13   3. jan 2014 Mine får os af og til en klat mælk. Ikke noget jeg køber til dem, men er der en bundsjat tilbage får de det. Men det er der intet underligt i, for de får alle mulige rester. Hvilket gør at de kan tåle lidt af hver i deres mave.
    I dag har de fået resterne af høns i asparges inkl. tarteletter.

• #14   3. jan 2014 Fandt ud af at den skal have det til begge måltider, altså både morgen og aften. Ca. 1 dl. Forstår det ikke, men gør det selvfølgelig. smiley

• #15   3. jan 2014 Fifi får mælk hver dag, og har gjort siden hun var hvalp.
    Freja har aldrig drukket mælk.
    Så ja, giv du bare hunden mælk som den er vant til at få.

• #16   3. jan 2014 Hvorfor spørger du ikke bare ejeren hvad grunden til det er? Sig da, at du spørger af nysgerrighed.. Det havde jeg da gjort allerede da de sagde de ville tage mælk med..

• #17   3. jan 2014 Ja det gjorde jeg også, men hun ville forklare det her henne. Det glemte jeg bare lige at komme ind på da de var her, men kunne se og høre på hende kæreste, at det nok bare var en skør idé hun havde fundet på - ligesom hun har læst godnat historie for den, og generelt behandler den som en baby/et barn.

Men her får den altså ingen godnathistorie. smiley

• #18   3. jan 2014 Du virker ikke særlig begejstret for hverken hunden eller familien, så hvorfor passer du den overhovedet?

• #19   3. jan 2014 Det er jeg. Jeg er bare ikke begejstret for måden den er blevet behandlet/passet. smiley og det tror jeg også godt, at de ved. Jeg siger i hvert fald min mening.

Jeg har passet deres hunde i 3 år, og gør det fordi jeg nyder at have med hunde at gøre, og at hjælpe folk, der har brug for det. Lige nu ligger hunden og putter ved mig i sofaen.
    Hvis jeg ikke kunne li personerne eller hunden ville det da være mærkeligt at passe hunden... Denne tråd handler om hunde kan tåle mælk, så alt andet er irrelevant.

profilbillede
  • #20   3. jan 2014 Det ser hyggeligt ud smiley

• #21   3. jan 2014 To store hunde fylder meget i sofaen. smiley specielt når begge vil ligge helt udstrakt.

• #22   3. jan 2014 altså simone

Du,har lovet at passe hunden.

hunden er i måske lidt fremmed omgivelser,og måske lidt usikker,så,skal du da ikke begynde at,,ændre dens kostvaner.

Og,undskyld,være bedreviden,om hvorvidt,det er sundt med mælk til en hund,eller ikke sundt.

Det er da helt op hundeejerne,hvad de fodre deres hund med.De er jo ikke hunde mishandlere ,fordi de giver hunden mælk.

Jeg ville selv blive stiktosset,hvis nogen skulle passe min hund,og de "anfægtede",den mad jeg giver den.

basta

Og,hvis du ikke vil læse godnathistorie for den,så lad dog vær

Og,hvis de ser hunden som deres baby,så vedkommer det da heller ikke dig.

Så,bare pas hunden,og giv den en god uge,MED den mælk,den nu er vant til

vibeke

• #23   3. jan 2014 Bedreviden er jo godt smiley

Hunden kender udemærket stedet og os. Som sagt har jeg kendt personerne siden jeg blev født, og hunden siden den blev født (samt dens forældre). Bliver hunden passet nogen steder er det her, men det er første gang jeg høre at den skal have mælk på maden, og alligevel spiser den sjældent sin mad, uanset og det er hjemme eller ej.

Spørgsmålet gik som sagt ud på hvad I ville gøre, hvis det samme skete for jer. Hold jer nu til emnet.

• #24   3. jan 2014 Jeg giver hunden det ejeren ønsker, jeg har en pensionshund der plejer at blive puttet med et tæppe omkring sig, det får den også her;) jeg syntes det er fint og når jeg passer hunde skal de føle sig trygge dvs de bliver passet som var de hjemme;)

• #25   3. jan 2014 Hvis det er en kalv, du skal passe, så er det klart den skal have sin mælk. Ellers kan jeg ikke se grunden til at give komælk. Det er møg usundt for voksne individer.

• #26   3. jan 2014 ok

jeg holder mig til emmnet:

så giv da for hulen,hunden den mælk den er vant til..

Og,så skriver du:

Hvad ville I gøre,hvis det samme skete for jer ??

Hvad mener du med det ???

lige det spørgsmål,kan jeg ikke "greje"

Og,altså,hunde har det jo med,at nogen gange "grovæder" de,og andre gange tager de på slankekur,ganske frivilligt.

En mops(som jeg har) kan "grovæde" ,tager af og til et par dage,i "mad cølibat".

så,giv nu den arme hund sin mælk,og UDEN den store filiosoferen

vibeke

• #27   3. jan 2014 Einstein - Det må du uddybe.

• #28   3. jan 2014 bodil

ved du hvad,du er sgu et godt og fornuftigt hundemenneske.

Og,giver den hund,du nu passer,nøjagtigt det samme,som var den på "hjemmebane"

Og,det er vel i grunden,det vi hundeejere ønske,når vi rejser på ferie,og skal efterlade,nuser,puser,den smaskforkælet hund,og næsten kæreste eje,på "fremmed jord"

godt nytår

vibeke og mopsen,som p.t. har taget en "mad cølibat"p.g. manglende engels bøf
    vibeke

• #29   3. jan 2014 Uden nærmere sammenligning, men jeg kommer til at tænke på en ting.

Hvis nu en ejer havde bedt Jer om at give hunde 5 rosiner pr. måltid, ville I så også gøre det?

• #30   3. jan 2014 cph

Hvis man er en normal hundeejer,og ellers har læst og fulgt lidt med i,hvad en hundemave kan tåle eller ikke,så tror jeg,ikke nogen,vil forlange at,deres hund skal have 3-4 styks rosiner pr.dag.

Så,for mig at,se er det en utopisk tanke

hilsen
    vibeke

• #31   3. jan 2014 Det er da bestemt ikke utopi. Der er dælme mange der ikke har den fjerneste ide om, at hunde ikke tåler rosiner..

Hvis der var en der bad dig om at give hunden 5 rosiner ved hvert måltid, ville du så give den dem?

• #32   4. jan 2014 næ,det ville jeg ikke,og så ellers fortælle dem,at hvis de ønsker deres hund farer til hundehimlen,så kan de sgu selv give deres hund rosiner,når de kom og hentede den.

Og,så ellers henvise til en bog vedr:hundens ernæring
    omkring hvad den kan tåle eller ikke tåle.

Men hvis det er den evindelige mælk du hentyder til,ja,så kan du jo selv læse div.indlæg her på h.g.,om "mælke emmnet".

hvor der er imod,og flest o.k.,vedr.at give sin hund mælk.

Og,så kan du ellers igen ,slå op i div.bøger vedr.hundens ernæring,hvor der helt givet er fifity imod mælk og for mælk.

Men helt sikkert,INGEN rosiner.

Så,nu er mælkedebatten,slut for mit vedkommende.

og,giv så for pokker den hund den mælk den er vant til at få.

altså hvor svært kan det være.Vi taler jo ikke om den højere videnskab her.

vibeke

• #33   4. jan 2014 Som der er skrevet så er mælk fint og lækkert til en hund der er vant til det.

Kia ELSKER mælk så det får hun når der er noget tilbage :o)

Mælk og rosiner kan ikke sammenlignes overhovedet.

Rosiner er giftige og selvf. ville jeg ikke give en hund jeg passer noget som beviseligt er giftigt. Det siger sig selv.

Og jeg tvivler på jeg nogensinde vil rende ind i det problem. Ingen er vel så bedrevidende at de er ude i at tage livet af deres hund for at få ret?

• #34   4. jan 2014 Min første hund fik både mælk, rosiner, chokolade og alt muligt andet. Jeg vidste ikke bedre dengang. Hunden blev 12 år.

For nogle hunde er mælk lige så dårlig en ide som rosiner og chokolade. Forskellen er, at der er kontant afregning hvis den ikke tåler det - og så er det jo enkelt at stoppe. Ved man det ikke så kan det blive rigtig kritisk. Laktoseintolerence er ikke til at spøge med.

• #35   4. jan 2014 Sanne pointen for mig var at udfordre udsagnet om at man naturligvis bare som passer giver hundene det, man får besked på.

Min oldemor gav alle sine hunde livet igennem dagligt mørkt chokolade. Et elsket ritual. De færreste ville vel have det godt med at følge den ordre i et pasningsforhold.

• #36   4. jan 2014 CH du har selvfølgelig helt ret;) jeg ville afgjort heller ikke udsætte hunden for noget jeg ved er giftigt;) ligesom alle hunde iført kæder også får et andet halsbånd på når jeg får dem;)
    Det der trigger mig lidt her er nok den "fordømmelse" jeg læser, kan sagtens være indbildning men jeg ville aldrig være "bedrevidende" når folk kommer med deres hund;) ingen ønsker med vilje at skade deres hund;) hvis hunden fx plejer at få chokolade ville jeg nok finde lidt på skrift om det og finde et godt alternativ, så er det jo op til ejerne hvad de vil.
    Halsbånd er jo let her, kædehalsbånd er ikke smarte hvis hundene fx skal lege sammen, lige som de ikke er behagelige for mig at holde i hvis det er nødvendigt, derfor har jeg et antal bløde halvkvæl til gæstehunde;)

• #37   4. jan 2014 Mælk, puttes med tæppe, godnat historie, m.m skader ikke hunden, kan det få den til at føle sig mere hjemme så er det rigtig fint med mig;)

Kommentér på:
Må hunde få mælk?

Annonce