{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DKK medl må nu godt udstille i fx dru???
  • #1   1. jan 2014 Hvad siger i ?

• #2   1. jan 2014 Jeg synes det er okay.
    Det er god træning.
    At man så måske ikke kan lægge så meget i resultatet er en anden ting, men det kan man jo heller ikke med skuerne

• #3   1. jan 2014 Et sted tænker jeg det er fin træning.

Hvis folk begynderat bruge det, tror jeg de mindre klubber får travlt med at lærer flere racer at kende smiley

• #4   1. jan 2014 Kan du kopiere hvor det står? synes da altid det har været forbudt.

• #5   1. jan 2014 God træning. Andet kan man ikke bruge det til.

• #6   1. jan 2014 Forbudet er fjernet pr 1.1.2014

• #7   1. jan 2014 Jeg er ambivalent. Men på den anden side har det altid foregået i større eller mindre stil. Nu er det bare lovligt.

Jeg har da planer om at Kaido skal være champion i 2014 smiley

• #9   1. jan 2014 Må de først det nu, for det har de ellers gjort i længe.. smiley

• #10   1. jan 2014 Den glæde - det er ikke dkk der har ønsket ændringen, det er fci. Så lige på det punkt kan dkk altså ikke klandres.
    Noget andet er så at det for rigtigt mange vil være formålsløst at stille i andre klubber fordi racen ikke findes der og ingen dommer kender den rigtigt. Men hey, måske der så bliver lidt konkurrence, når man ikke kan forvente at være alene i sin klasse

• #12   1. jan 2014 Pia - nej resultaterne kan ikke overføres til dkk.

• #13   1. jan 2014 Det er noget med eu lovgivningen

• #15   1. jan 2014 Pia - men du har jo hele tiden kunnet bruge din dkk hund i andre foreninger. Det er kun dkk-medlemmer der ikke måtte men er man ikke medlem kan man jo gøre som man vil:-)
    Og det har jo hele tiden været sådan at nogle med dkk-hunde er medlem og/eller udstiller andre steder

Men tror da jeg skal til at udstille gaia. Hun har fine udtalelser fra en selv-dommer. Som godt nok troede hun var BC smiley

• #16   1. jan 2014 Selv-dommer = ddkc- dommer... Dumme stavekontrol hehe

• #17   1. jan 2014 Jeg synes det er en ok ting, fordi der er folk der har hunde fra forskellige klubber (:

• #18   1. jan 2014 Anya -du skal jo så bare være obs på at du stadig ikke (som medlem af DKK altså) må avle i flere klubber -det er kun udstillingerne der er åbnet op for

• #19   1. jan 2014 Jeps, men nu er det jo ikke alle der avler smiley

• #21   1. jan 2014 Pjat Krumme......... Nu ikke så sart!! Man må satse lidt når man både kan blive babychampion og det hele smiley

• #24   1. jan 2014 Krumme:

Nej, det hedder den altså kun i Sverige!! Herhjemme hedder det en Welsh Corgi Pembroke!!

• #27   1. jan 2014 Jeg er stadig ik overbevist om jeg er ubetinget positiv, men er i virkeligheden nok lidt ligeglad, da jeg er mere interesseret i prøver end udstillinger smiley

• #28   1. jan 2014 Den var vist intern smiley

• #29   1. jan 2014 Eu lovgivning er Eu, det skal DKK ikke klandres for...men nej, jeg er ikke ovenud positiv, men igen vent nu og se hvad der sker.....der var så meget rumlen omkring avls restriktioner og alligevel oplever jeg at størstedel af hundene i min race bliver udstille/sundheds undersøgt....dem der ikke gør det, er i reglen dem der i forvejen kun kom på udstillinger for en VG.

Men kan da se et positiv punkt, om end ikke et lille for dem der har ikke FCI godkendte racer, f.eks Dansk Sort spids, Div. bulldogracer f.eks Old english bulldog (ikke div. blandings/moderacer som goldendoodle) de kan have disse racer samme med f.eks DKK racer eller en gemal der måske har disse eller er i DKK.

Men hvor mange DKK'er kunne være interesseret i at udstille i en af de klubber? smiley for træning....hvordan træning? Deres udstillinger er da så langt fra DKK's som de kan være......Og hvor mange af dem ville tilmelde en udstilling i DKK, de anerkender jo ikke DKK's resultater?

• #30   1. jan 2014 Ja, den er intern smiley

Vi var på en udstilling og kigge og fik, af en corgiejer, at vide at racen er meget sjælden i Danmark og at der kun findes 1 opdrætter, som er i Nordjylland. Vi talte så om at det så måske ville være nemmere at hente i Sverige, hvis man er fra Sjælland. Hvorefter den meget søde dame fortalte at i Sverige hedder pembroken ikke Welsh Corgi Pembroke. Der hedder racen Wästgötaspits.

Hmmmmmm...... SÅ var det rygetid smiley

• #31   1. jan 2014 Aha ..... Ja der kan man bare se smiley

Tror også det ville være rygetid for mig.... Selv om jeg er absolut ikkeryger.

• #32   1. jan 2014 Chili-monster -det er da positivt hvis det er sådan i din race. ved islænderen er det osse mit indtryk at folk fortsat tester før avl osv (udstilling er jeg i virkeligheden lidt ligeglad med, omend jeg da foretrækker at hunden ligner den race den er)

Men man kan jo altså se at sådan forholder det sig ikke for alle racer -der avles i dag på D + E-hofter, der avles på hunde der ikke er testet mm... og uanset om de kun mødte på udstilling for at få et VG så de kunne avle, så har der dog trods alt været nogen der har set på hunden, så de værste er blevet sorteret fra på den konto. Og uanset om de kun har testet for det de var tvunget til, så har de dog været testet for det, fremfor som nu, at nogen gør absolut intet.

Så jeg har altså ikke mange positive ord om DKK's slækkelse af avlskriterier, og egentligt synes jeg ikke det har så meget med lige denne "problematik" at gøre -for det skader jo dig ikke nogen at en DKK-hund udstilles et andet sted, så længe resultatet ikke tæller i DKK. Så kan hunden jo være nok så meget champion i en anden klub, hvis ikke den har den type man ønsker i DKK, jamen så bliver den det altså ikke der.

Så selvom jeg da måske nok synes det ville være spild af penge for mig at udstille mine hunde i andre klubber, simpelthen fordi der er så få af dem, at jeg enten ville stå alene eller måske på en god dag med en eller to andre og at der næppe findes race-dommere til mine, så skader det jo intet om andre vælger at bruge de penge og have en hyggedag med hunden på en udstilling i en eller anden anden klub...

• #33   2. jan 2014 Men der bliver noget at holde styr på for hvalpekøberne.
    For nu kan man så risikere at læse, at hvalpene har DKK-stamtavler fra forældre der begge er Champions.
    Det kan så være i en anden klub, men hvem kan gennemskue det.

• #34   2. jan 2014 Kunne ikke drømme om at udstille mine i nogle af småklubberne - dommerne har med garanti aldrig bedømt broholmere, kan simpelthen ikke se formålet med det.

Vi bruger DKK's skuer som træning.

• #35   2. jan 2014 Jamen, så kan vores tykke, storørede, har-ikke-halen-på ryggen og fejlfarvede Qira da blive Champion, skidt pyt med at hun altid vil stå alene og dommeren med 99% sikkerhed aldrig har set en Lapphund før.. Afsted med os...! (ironi kan forekomme)

Mere seriøst:
    En skam for DKK, faktisk.. For jeg tror ærlig talt at der er nogle der vil skynde sig på udstilling ved de små klubber, netop pga. de mange mulig championater, pokaler og rosetter.. Og den manglende konkurrence.. Jeg kan i hvertfald komme i tanke om et par stykker i min race, der ville udnytte den manglende konkurrence , hvis de hørte om det..

• #36   2. jan 2014 Melanie -nu er "hund alene i racen" ikke = at den får cert smiley Hvis hunden har grove afvigelser fra standarden (og en ikke oprullet hale kræve det vel ikke en racedommer at spotte, det samme gælder fejlfarve) så hjælper det den ikke at den er eneste hund i racen.
    Der hvor det gør en forskel, er at der ikke vil være "kamp" om certet fra andre gode hunde.

• #37   2. jan 2014 Qira afviger skam ikke fra racestandarden - lige ud over hendes ører - men hun har bare ikke den WOW! faktor der gør at hun er med i kampen.. Kun hvis hun er alene i ringen - som på Bornholm i åben klasse hvor hun skinnede igennem af glæde - kan hun være med i kampen og komme videre til bedst i køn.. Hun er faktisk en bedre hund end Ollie, som er Champ! Og "fejlfarven" er skam aldrig blevet påpeget, for man skal være ret skarp for at kunne se det - men hendes afkom afslører hende..

Med lapphundene er det desværre tit sådan at hund alene i racen = Cert, for dommerne ved i mange tilfælde ikke hvordan den skal se ud, og så må den der kommer på udstilling jo være den, der ser rigtig ud.. trist men ikke desto mindre sandt..

Men hvis de små klubber kunne bruge FCI-dommere, så var det højest sandsynlig en helt anden snak..

• #39   2. jan 2014 Karin - Jo det siger racestandarden.. Men i opdrætterkredse er Piebald(mere en 50% hvid)og Brindle almindeligt kendt som "fejlfarver"(uønsket som vi så pænt siger) - og mange dommere er af samme mening, fordi det er dét de lærer.. Qira er brindle på ben og i hovedet: og det er vi skam godt klar over - men det blev vi først da hun fik hvalpe.. Vi snakkede længe med hendes opdrætter om, om det så var forkert at avle på hende, men i sidste ende blev vi enige om at nu havde hun jo fået dem, og så kunne vi jo ligeså godt se hvordan de blev, før vi gjorde mere..

• #41   2. jan 2014 Tror også bare jeg holder mig til mine DKK og klub udstillinger, selvom jeg sikkert hurtigt ville få titler på drengene i DDH og DRU, men nej tak, holder mig til FCI, vi har ikke brug for træningen i andre klubber, der går vi til ringtræning i stedet for smiley

• #42   2. jan 2014 Nadja -men hvis racestandarden tillader alle farver og brindle ikke er nævnt som mindre ønsket end de øvrige, så er der jo sådan set heller ikke noget galt i at præmiere en hund der er brindle, blot fordi opdrættere synes at det er mindre ønsket -det er jo racestandarden der afgør hvad der er go og no go, ikke pdrætteres mening om farver smiley

• #43   2. jan 2014 Michelle går ud fra den var til Melanie? Jeg har i hvert fald ingen brindle hund *GG*

• #45   2. jan 2014 Nadja - har dine drenge spot? for hvis ikke så skal du ikke regne med "selvom jeg sikkert hurtigt ville få titler på drengene i DDH og DRU"
    jeg har ikke tal på hvor mange gange en hund er blevet dømt ned fordi "den mangler spotten" eller en hund er dømt op fordi "den har en perfekt spot" smiley

• #46   2. jan 2014 Nogen burde simpelthen stille en vestgøtaspids i dru...

• #48   2. jan 2014 Michelle - men selvom du har fuldstændig ret, så er én af Qiras drenge blevet dømt ned pga "uren farve" - han fik Good med præcis samme kritik som en der fik Excellent - eneste forskel var " lidt uren farve".. Begge hendes drenge har vinder-type, men vil aldrig kunne vinde i praksis pga af de er brindle.. Men det er jo en helt anden diskussion om racestandarder og fortolkelse af samme smiley

• #49   2. jan 2014 Nu blev jeg jo nysgerrig og kiggede i standarden for Finsk lapphund og der står, at grundfarven skal være dominerende og at det er en fejl, hvis det ikke er tilfældet. Kan det ikke være derfor brindle trækker ned?

• #50   2. jan 2014 Nadja -du har helt ret, undskyld, fik da lige byttet rundt på jer smiley

Melanie -jeg har absolut ingen forstand på din race, så jeg tør jo ikke sidde og kloge mig på hvad der er racetypisk. Jeg undrer mig blot over hvordan en farve kan have betydning for hundens bedømmelse, hvis alle farver er tilladte og ingen (ifølge standarden) mere ønskede end andre. Så er den da gal med dommernes bedømmelser, uanset hvilken klub de tilhører.
    Samtidig siger du selv at man ikke umiddelbart kan se på din hund at den er "fejlfarvet", men kun på dens afkom -i så fald kan man da endnu mindre klandre dommere i de små klubber hvis de præmierer den, for hvis ikke DKK-dommerne kan se det, hvorfor skulle andre dommere så opdage det smiley

Jeg tror ikke man skal regne med at finde mig på udstillinger i de små klubber heller, men man behøver vel ikke gøre det værre end det er?
    Det ER et problem hvis den dommer der skal bedømme ens hund, slet ikke kender racen, og det vil jo være tilfældet for en del af os, hvis vi stillede i en af de andre klubber.
    Men det betyder vel ikke at man som udgangspunkt kan få championtitler kastet i nakken med en alvorligt fejlbehæftet hund, blot fordi en er alene i racen. Der ER trods alt osse racer de kender i de mindre klubber, selvom deres fortolkning af standarden måske adskiller sig fra FCI'-dommerens.
    (jeg er så heller ikke ovenud begejstret for FCI-dommernes fortolkning af mange standarder, så det ene er ikke værre end det andet i mine øjne)

• #52   2. jan 2014 Heller ikke noget jeg vil benytte mig af synes der er rigeligt med udstillinger i DKK regi at tage af.. Desuden har jeg udstillet i DDH og det er ikke noget at råbe hurra for.. Cavaliere der er sky kan sagtens vinde en klasse og som Michelle skriver har der været flere episoder hvor fine blenheims uden spot bliver dømt ned og knap så fine blenheims med spot bliver dømt op pga. spotten... Men der skal da nok være nogen der vil blive betaget af alle de floootte pokaler.... smiley

• #53   2. jan 2014 Michelle: Hvad er en spot på en CKCS? smiley

• #54   2. jan 2014 Chili Monsters - Se billedet smiley

profilbillede
  • #55   2. jan 2014 ahh, skal de have sådan en? smiley Tak for opkalringen.

• #56   2. jan 2014 Det er ikke noget de 'skal' have, dette står i standarden: Aftegningerne på hovedet skal være symmetriske og give plads mellem ørerne til den meget værdsatte, ruderformede plet eller "spot" (et træk, der er helt specielt for racen).

• #57   2. jan 2014 maj_britt -og kig så på alle de fede labber der tager præmier i DKK. Helt ærligttror jeg ikke nogen har noget at lade hinanden høre hvad det angår. Der er da ganske sikkert forskellige fortolkninger af standarden altefter hvilken klub man kommer i, og der er ganske sikkert osse nogen ting der går i den ene klub og ikke i den anden men jeg er ret sikker på sidstnævnte gælder begge veje.

Og hvad fortolkninger af racestandarderne angår, så har FCI nu heller ike så meget at lade nogen høre -udstillinger er generelt dommeres (og opdrætteres) frie fortolkning af en nedskrevet standard -fpr ogen racer holder man sig ret godt til den hund der er beskrevet, for andre gør man ikke... Om man så overfortolker en farve i den ene klub og en kort næse i den anden er vel et eller andet sted ligegyldigt -en fortolkning der ikke står skrevet i standarden, har under alle omstændigheder fundet sted... udstilling ER subjektivt... det er vilkårene.
    -det er vel ikke uden grund at aktive udstillere vælger dommere med omhu. Det gør de jo netop fordi de ved at en dommer f.eks. ike bryder sig om den type man har, mens en anden elsker den... og her vil det så gælde klubberne imellem osse -at i en klub er de helt pjattede med den hund man har, i en anden er de ikke..
    Det har jo ingen betydning for avlen, eftersom det tadig ikke er tilladt at avle på tværs af klubber hvis man er medlem i DKK.

• #58   3. jan 2014 Jo den ene har da en rigtig fin spot, den anden tja spot kan vi da gost kalde den, den fylder bare en del *GG* Men jeg skal slet ikke udstille i andet end FCI, så det var nu ment som en joke, men jeg har set flere prale med deres titler i de 2 klubber, med cavalier der er så langt fra standarten at jeg dårligt ville kalde det en cavalier, så derfor kom min joke, for mine er sgu vebyggede begge 2, den ene er dog for stor, det er der ingen tvivl om, men stadig en rigtig pæn hund.

• #59   3. jan 2014 Bare rolig, jeg har set en domme sige om min sofus at han har spot, den var bare ikkw afgrænset smiley
    Og har set en dommer plukke håret af hovedet på hunden for at finde 3 små brune hår. Dette gik også under spot betegnelse smiley

Så alt kan lade sig gøre.

• #60   4. jan 2014 Nååå fint nok, så har de begge spot *GG* Men vildt de går op i det, har kun en gang i DKK fået kommentar på spotten og det var en dommer der skrev the spot is a nice bonus smiley Ellers har jeg aldrig hørt en dommer kommentere om der er spot eller ej.

• #61   4. jan 2014 tja, det er muligt at DRU går FOR meget op spotten, men omvendt er det vel rimeligt nok at den (sammen med andre faktorer) kan trække op/ned, når standarden siger at den er ønskelig.

Ved islænderen er dobbelte ulvekløer ønskeligt -det er ikke at betragte som uøsnket hvis de kun har enkelte. Dommerne tjekker dem da, sammen med s meget andet når de går hunden igennem (det har de i hvert fald gjort de gange jeg har været afsted). Det er naturligvis ikke altafgørende for hvem der vinder/om hunden kan godkendes osv... men det tæller da med i den samlede bedømmelse -og det BØR det da gøre, når racestandarden siger som den gør. Det bør naturligvis ikke stå alene, men det bør da heller ikke ignoreres

• #62   4. jan 2014 Michelle, nu er det jo ikke fordi de skal have spot, det er et plus, men ikke et krav, og når man kigger på helheden af hunden, burde en plet på toppen af hoved slet ingen betydning have, og det har den heldigvis heller ikke på FCI udstillinger, hverken i DK eller udlandet, har aldrig hørt en hund der blev dømt op/ned pga spot og sådan burde det heller ikke være.

• #63   4. jan 2014 Nadja -men hvis standarden siger det er ønskeligt (ikke et krav, men ønskeligt) så skal det vel osse belønnes. Vi er slet ikke uenige i at det på ingen måde skal være afgørende. Hundens præmiering skulle ikke gerne stå og falde på en plet på hovedet (eller som for min race -4 ulvekløer eller kun 2).

Og hvis man vitterligt lader pletten være afgørende, så ER det da noget man fokuserer alt for meget på... men når racestandarden siger at netop den plet er ønskelig, så mener jeg da heller ikke et skal ignoreres -det skal så tælles med ligesom øvrige kvaliteter -altså som en lille del af den samlede vurdering af hunden.

Hvis det er 100% ligegyldigt om hunden har spot eller ej, skal standarden jo ændres så den ikke siger det er ønskeligt at de har det -så kal det jo blot være endnu en af de tilladte farver eller aftegn.

Det er altså ikke ment som kritik af FCi (eller DRU for den sags skyld) -i begge tilfælde mener jeg blot at man skal se på hvad der står i standarden. Og er det ønskeligt (men ikke et krav) skal det jo hverken ignoreres helt eller være afgørende for bedømmelsen, men det skal da tælles med som en del af den samlede vurdering.

Kommentér på:
DKK medl må nu godt udstille i fx dru???

Annonce