1.678 visninger
|
Oprettet:
En eller to hunde? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Først og fremmest glædelig jul.
Og nu til mit spørgsmål, hvad foretrækker i en eller to hunde og hvorfor?
Jeg spørger fordi jeg selv han en hund en Westie han på 7,5 måned og han elsker andre hunde. Når har har været andre steder med hunde hyller han og bruger lang tid på at lede efter dem, så jeg har overvejet om han ville have godt af ikke at være alene.
På billedet ses han med hans gode veninde Liva.
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 49 Svar: 255
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
jul 2013
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
Ellers enig med S.R
jan 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 308
Aslan er en meget jaloux hund og derfor ville endnu en hund her SLET ikke fungere
Men hvis man har en hund der sagtens kan dele og elsker at være i selskab med andre hunde er det jo skønt med en ekstra hund, så har de også hinanden når deres ejere tager nogen steder
jul 2013
Synes det er meget grimt sagt og synes du bygger din mening på ganske lidt. Hvor er det grimt man ikke engang kan søge hjælp uden at blive dømt som en dårlig hundeejer. Lige præcis fordi jeg elsker min hund og vil ham det bedste overvejer jeg at han skal have sig en ven for livet. Hvis ikke det er med til at man vil sin hund det bedst, så ved jeg ikke hvad er!
jul 2013
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 6
Jeg har to hunde på nu 8 og 9 år, dem fik som hvalpe med 6 mdr imellem.
Det er en han dansksvenskgårdhund og en tæve gravhund/gårdhund.
De er og har altid været utrolig glad for hinanden. De for udlevet deres dyreadfærd meget mere, end når de kun har os mennesker at leve sammen med.
Det er super dejligt at se to hunde lege sammen og putte sammen, de er jo også flokdyr
Jeg valgte en han og en tæve da jeg tror de går bedst i spind sammen.
jul 2013
jul 2013
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.481
jul 2013
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.478
Derudover går det godt for nogen at have 2 hunde tæt på hinanden i alder, men for mange går det rigtigt galt og det anbefales normalt at der er ca. 2 års aldersforskel, eller at den ældste som minimum er mentalt færdig udviklet, hvilket for de flestes vedkommende vil sige mellem 18-24 måneder ...
Der er flere skrækhistorier om hvor galt det kan gå i et hjem hvor hundene er for tæt på hinanden i alder, at de skal leve adskilt, eller endda at man må skille sig af med den ene ...
Det er dejligt at have 2, men venskaber mellem hunde er ikke at sammenligne med menneske venskaber ....
Jeg vil foreslå du lader din hund nyde sammenværet med andre hunde hvor I nu møder dem, nyd at træne med ham og gør han dygtig, og tag så spørgsmålet op igen om tidligst 1 år....
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.481
Du kan risikere at de ikke kan sammen.
Det var sådan i starten hos os.. Nu er det sådan at den ene er gladest når den anden ikke er der.
Dobbelt arbejde, de skal jo også hver især have alenetid.
dobbelt udgifter.
Alt er meget nemmere med en hund kun
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
Hvis man har to tager det bare mere tid til: træning, rengøring osv, plus det koster mere.
Vores er 7 måneder og 19 måneder, rottwelier og bull mastif
jul 2012
Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.045
Når det er sagt, er det dog også hårdt arbejde. At have hvalp i huset er hårdt - især hvis man ikke har prøvet det før - men at have hvalp og unghund i huset er endnu hårdere.
For knap 1 1/2 år siden stod jeg i samme situation som du. Jeg havde en glad og dejlig hanhund på 7 måneder, som elskede andre hundes selskab, og oven på en hård hvalpetid, var jeg så småt begyndt at føle mig klar til at udvide "flokken". Heldigvis valgte jeg at vente, til den ældste var 18 måneder og de fleste af "rabalderperioderne" var overstået.
I dag har jeg to hanhunde. En på 2 år og en på 7 1/2 måned. De er hinandens bedste venner og nyder hinandens selskab. Den ældste har været en meget stor hjælp i forhold til opdragelsen af den yngste, selvom det til tider har været lige lovligt festligt.
Jeg vil råde dig til at vente, til du med god samvittighed kan sige til dig selv: "Jeg har lært min hund alt, hvad jeg gerne vil have, at han lærer en hvalp, og der er ingen unoder tilbage, som jeg ikke kan leve med i stereo." En aldersforskel på et par år bør ikke være en hindring for, at hundene får glæde af hinanden.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.537
ELSKER når jeg har alle familiens hunde sammen.. Så ligger jeg på gulvet og tumler med 4 stk Lhasa Apso (min tæve, mine forældres tæve og min mormors han og tæve) samt mine forældres store blandings lokum på 1 år og 35-40 kg..
sep 2008
jan 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 36 Svar: 180
Skal aldrig have to igen, JEG har bare ikke det overskud der skal til at have to hunde der trænes i hvert sit program, det betyder dårlig samvittighed overfor den ene (i mit tilfælde den ældste)
Nu lider hun ingen nød af den grund. Men gør det aldrig mere !
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
Men den er nok værd at tage med i overvejelserne.... Har du overskud til to hunde, hvis i fik et barn?
Herhjemme har vi kun weekendbørn, og to schæfere... De to hunde tager lige så meget tid, som hvis vi havde børn...
Men når det er sagt, vil jeg hellere have mere end én hund...
De har utroligt meget glæde af hinanden
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Dette års tid kan desværre også kaldes "omplaceringsalderen"! Da det er denne alder langt de fleste hunde der omplaceres har. Og det er der en grund til. Så vent lige og få hund nummer 1 godt og grundigt voksen, før du hiver en hvalp hjem.
En hvalp og en unghund i samme hus, ville være et mareridt i min verden.
Dere r 3 år imellem mine. Når nummer 3 ankommer vil der være enten 3 eller 4 år imellem de to yngste
apr 2007
Dog ikke de to jeg har nu... men det er hovedsageligt fordi Nala er genbrugshund.... fik hende i "omplaceringsalderen" ....
Og næste gang, er der 4½ mellem de to yngste.....
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Jeg vil altid holde 2 år aldersforskel mellem mine hunde. Jeg vil ikke risikere at stå med hunde der ikke kan sammen.
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
sep 2008
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.087
sep 2008
Der er masser af dobbeltarbejde.. Dobbelt på lufteture, træning, aktivering, mad, pelspleje, forsikring, dyrlæge, godbidder, udstyr, og jeg kunne blive ved..
Det er svære at komme rundt med 2 end med 1, det er svære at få passet 2 end 1..
jul 2013
Men synes godt nok i har travlt med at jeg synes det var svært. Ved i hvad alt begyndelse er svær og jeg tror ikke på at i andre har synes det hele bare var en dans på lyserøde skyer. Det er hårdt at få hvalp og det kræver meget, men jeg ville aldrig gøre det om og er så glad for min hund og vil ham det aller bedste!
jul 2013
jul 2012
Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.045
Det er dejligt at høre, at du og Cody trods begyndervanskeligheder har "fundet melodien", og at du har fået mod på at få en hund mere
Jeg vil dog stadig råde dig til at vente mindst et års tid endnu, selvom det kan være svært. Der er stadig et par hårde perioder forude med Cody, og til den tid vil han også være i stand til at hjælpe med opdragelsen af hvalpen.
jul 2013
jul 2013
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Men jeg har slet ikke haft de problemer, du har haft, må jeg indrømme.. Så istedet for at blive skide sur over, at folk bemærker, at dine tråde har givet indtryk af, at du har haft en hård hvalpetid, skulle du måske tage det til dig? Det er ikke ondt ment det her, vi er forskellige mennesker, og vi har forskellige grænser, men lige netop derfor er det jo, at folk studser over, at du allerede snakker hund nr.2
Jeg har indtryk af, at de fleste, som svarer her på siden at de har to hunde med få år/måneder imellem, er "garvede". Erfaring gør jo trods alt meget
Ps. Vil bare sige, jeg selv går og drømmer om en hund mere for tiden. Min Coco er 8 mdr, og ja, jeg har ikke følt, det har været så hårdt igen (endnu ) MEN alligevel skal jeg jo ikke have hund nu!
Det vil gøre mit liv ALT for besværligt, og desuden er Coco jo slet ikke færdigudviklet, så jeg aner ikke, om hun bliver en bitch efter 2. løbetid, eller hvad der nu kunne ske. Jeg drømmer, men IRL ved jeg godt, der kommer til at gå laaang tid!
apr 2007
Men vi gør det igen lige om lidt
Vi er alle forskellige... jeg synes ikke det er hårdt at have hvalp... slet ikke... ELSKER de første måneder.... en teenagehund kan derimod give mig grå hår...
Og det er altså et meget godt råd folk kommer med... at vente til ham du har, er ovre de værste nykker (og der går altså lige lidt endnu )
Du skal også huske, at den ældste hund opdrager på den nytilkomne... så jo lettere den første er, desto nemmere bliver det med nr 2
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
jul 2013
Måske har du ikke kunne få noget ud af mine tråde, men vi har også være vores hunde vær vores race, vær vores måde at opdrage på og forskellig holdning til hvordan vores hund skal være. Måske det også spiller ind. Samt stedet man har fået dem fra.
jul 2013
Og så er der nok nogle der ikke mener jeg burde skrive her inde, men helt ærlig, det eneste jeg beder om er at folk siger tingene på en pæn måde.
feb 2011
Men derudover vil jeg sige til TS, og som A-S er inde på, man aner ikke hvorledes ens hund er efter den mentale modning, de fleste hvalpe er vilde med andre hunde, men mange hunde er det ikke efter løbetider og den mentale modning, det samvær din hund elsker nu fortsætter måske ikke, måske gider han slet ikke andre hunde om et års tid ... min ældste som jeg fik da hun var 19 mdr. gammel hun gider ikke, de bliver hakket af .... og det var bestemt ikke hende der ville have en ven, hun acceptere i dag den yngste fuldt ud, men var bestemt lige så lykkelig som ene hund ....
Forstod på dit oplæg TS at det var nu du gik i tanker om hund 2, men forstår på senere indlæg at dette ikke er tilfældet, og ja som tidligere skrevet så ved du meget mere om din hund om et års tid ....
Og lad være at blive fornærmet over folk husker dine tråde, du synes tiden var hård og fair nok, det er vi flere der synes, men mange her troede nok det var nu du ville have hund igen, og så ville de efter bedste evne fortælle dig at en tid med en endnu ikke færdigudviklet unghund og samtidig hvalp nemt kunne blive en udfordring af en dimension man ikke har fantasi til at forestille sig....
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Btw. har ikke sagt, jeg ikke fik noget ud af dine tråde. Jeg fulgte med og konkluderede, jeg ikke havde de samme følelser, men at læse med har udvidet min horisont, og ladet mig se hvalpetiden fra en anden vinkel. Det er ikke samme race nej, men så forskellige er de nu heller ikke Det har været fint at læse med - ellers kunne jo jeg lade være
jul 2013
feb 2011
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.087
Jeg vil kun sige til dig, at jeg godt kan forstå, at du gerne vil have hund nr.2, og jeg kan se at du gerne vil vente ca. 1 år med nr.2, og det synes jeg er meget klogt af dig.
Mine to (små) er der ca. 3 års forskel på, og jeg er lykkelig for at vores ældste har haft lov til at blive "sat", for vores lille er godt nok lidt af en mundfuld, men jeg elsker det!!! Jeg har haft flere hunde i min tid, men de to her trives bare så godt og fint sammen, og jeg tror, at det har lidt med alderen at gøre.
Og igen, du er klog, at du vil vente et års tid.
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 489
Har nu 4 hunde, to Petit Basset Griffon hanhunde på 6 og 4 år og 2 broholmere - en han på 2 1/3 år og en tæve på 15 mdr.
2 eller flere hunde er skønt, men jeg holder mig også til ca. 2 år imellem dem. Dette bla af hensyn til kønsmodning, først når hunden er kønsmoden, kender man dens sind. Min broholmerhan var den sødeste og mest omgængelige hund indtil han blev lidt over et år, så skulle alle andre hanhunde pludselig dø - og det skal de stadig (undtaget mine 2 andre hanhunde). Ergo taler han aldrig med andre hanhunde. Selv de 2 kasterede hanhunde på vejen vil han pelse, hvis han får chancen.
Mange hanhunde har disse tendenser. Nu har vi så tæve også, og så opstår dilemmaet omkring løbetid plus at Humles hanhundehaderi er blevet værre - nu skal han jo også forsvare
hendes ære og dyd. Så uanset om man vælger han/han eller han/tæve, kan det give nogle problemstillinger, som ofte først rigtigt viser sig, når begge hunde er kønsmodne.
Derfor, vent til din ældste er omkring 2 år. Vurder hans sind og vær ærlig for dig selv. Vurder fordele og ulemper ved 1 contra 2 hunde, og tænk over kønsfordelingen og evt neutralisering.
2 hunde er dyrere i foder, dyrlæge, forsikring, træning osv. Jeg vil slet ikke regne på, hvad min flok koster pr. måned. Foreløbigt 3 dyrlægebesøg i dec, øjenbetændelse, kennelhoste og vaccine. Det er sværere at få 2 hunde passet. Det kræver tid at stimulere 2 hunde.
Til gengæld har de enormt glæde af hinanden, hvis de passer sammen mht alder, køn og temperament.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Din hund kan sagtens give dig grå hård på hovedet endnu.
Nyd din hund nu og vent med flere hunde.
okt 2008
okt 2008
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 602
Men huskyen er også flokdyr med stort F og det er næsten synd for den, at være ene hund i huset,- og så vil vi jo gerne kunne trække med to!
apr 2007
mar 2009
Følger: 20 Følgere: 1 Svar: 31
feb 2012
Følger: 39 Følgere: 32 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 862
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.897
Boede vi på landet, ville jeg søge kenneltilladelse og have 6-8 whipper.
Elsker at iagttage det samspil, der er mellem flere hunde og de har ufattelig megen glæde af hinanden.
Med hensyn til aldersforskel afhænger det meget af race og individ. Med en terrier ville jeg vælge at have mindst 2 år imellem.
Har selv en whippet og en gravhund, hvor aldersforskellen kun er 3 måneder, det er der heller ingen problemer i, men 2 gravhunde med tilsvarende lille forskel kunne give problemer, det er prøvet. Havde to kuldsøstre, der kun var sammen under nøje opsyn.
Mine whipper kræver ikke den store træning og luftes ofte sammen, de har som voksne ikke det store behov for alenetid, tværtimod trives de bedst i flok, så rent tidsmæssigt er der ikke den store forskel på, at have en eller flere.
Ulemperne er, at det økonomisk koster at have 4 hunde og det er bøvlet og kræver planlægning at få dem passet.
Min lille flok efter et par timers udendørs aktiviteter
feb 2012
jul 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
jul 2013
feb 2012
En eller to hunde?