{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.325 visninger | Oprettet:

en eller to chihuahua? {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley

Det her er mest bare et hyggeindlæg, da jeg er nysgerrig om hvad folk mener i forhold til at have en eller to (eller flere) chihuahuaer. Jeg går nemlig og leger med tanken om at få en til på et tidpunkt, men det er længere ude i fremtiden.

Men der er flere ting jeg tænker på her:

1. først og fremmest hvad foretrækker i og hvorfor?
2. Jeg har en han og er ikke rigtig interesseret i at få ham kastreret (ved mindre det bliver nødvendigt), da jeg har tænkt mig at udstille og altid har haft en drøm om engang at avle. Og derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvad jeres erfaringer er med at have to af forskelligt køn, som ikke er neutraliseret? Er det helt umuligt når tæven er i løbetid og hvad gør i her?
3.I hvilken alder ville det være bedst at få en til? (altså hundens alder)
4. Vil hunden have mest glæde vil at få en kammerat? eller?
5. og ja så kunne jeg bare godt tænke mig at vide hvilke fordele og ulemper der generelt er ved at have to?

Håber i kan give mig nogle gode råd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  en eller to chihuahua?
  • #1   10. mar 2011 2 hunde af samme str og gerne race har meget glæde af hinanden :o)

• #2   10. mar 2011 Nu har jeg ikke chi'er så hvor meget arbejde det er med 2 stk af dem vil jeg ikke gætte på.

Men jeg har 2 intakte hunde af hver sit køn, og det giver altså besvær omkring løbetid.
    Reiki er ikke videre påvirket i den første uges tid af løbetiden, men de skal jo stadig holdes adskilt, men det er et besvær der er til at overskue.
    Når hun så er højløbsk er Reiki helt fra den og voldsomt belastende. Derfor sender jeg en af dem på ferie, for andet ville være synd for Reiki.

Ang alder så ville jeg foretrække at vente til den ældste er ca 2 år. Så er der en god aldersforskel, og den første er ved at være ovre hvalpetid, lømmelader osv og er (forhåbentligt) nogenlunde trænet og opdraget, og kan dermed være en god indflydelse for den nye osse:o)

Om hunden vil have mest glæde af en kammerat? Både og. jeg tror mange hunde har ganske meget glæde af deres kammerat. Men de kan have ligeså meget glæde af bare at have en fast legekammerat at mødes med.
    Så det må være op til dig og ikke hunden om der skal en mere til;o)

• #3   10. mar 2011 Jeg har 4, og ville ikke undværre en eneste af dem i mit hjem.
    Jeg har en på 3 år, en på 2 år, en på 1 år og en på 10 måneder

De har såå meget glæde af hinanden, og elsker hiandens selskab.
    Jeg har 4 tæver (forhåbentlig snart en han også), men mine svigerforældre har 2 hanhunde (med 4 måneders mellemrum). Det fungerer rigtig fint sammen, og de har ingen problemer så længe der ikke er tæver indblandet.

En han og en tæve sammen er som sådan ikke det store problem, kun i løbetiderne. og der skal man virkelig være obs. De SKAL holdes adskilt i alle 3 uger, luftes på skift, hygges med på skift osv. det er ikke nok bare at give dem trusser på, og der er ingen undskyldning for ups parringer. Så er det en abortsprøjte.

Tror det er lidt ligemeget hvor stor aldersforskel der er på dem. Jeg har haft gode erfaringer med at få dem med ½ års mellemrum, så har de også stadig glæde af hinandens leg.. En gammel chi gider jo oftest ikke lege lige så meget som en ung én..

• #4   10. mar 2011 Jeg har 2 chi'er, 2 hanner....

De har altid fungeret perfekt sammen aldrig nogle kampe eller noget som helst, alt er fred og idyl herhjemme:o)...

Der er knap 2 års mellemrum mellem dem, hvilket jo også anbefales er det bedste(selvom jeg har hørt om mange hvor der har været kortere tid imellem og stadig er gået godt) Men det vil jeg til hver en tid gøre, altså omkring de 2 år og mere...

Mine har altid haft meget glæde af hinanden både i leg og samvær trods 2 års forskel....

Når man først har haft 2(eller flere) tror jeg aldrig man går ned på en igen, det er simpelthen en fornøjelse at dem omgåes hinanden, og de får et helt specielt bånd de får... Jeg kan ihvertfald se mine har utrolig meget glæde af hinanden på alle måder... Leger sammen, putter sammen, deres indbyrdes forståelse/adfærd overfor hinanden, jeg synes det er så facinerende at se:o)

Og så sidst men ikke mindst så kan jeg mærke at 2 er lige præcis det rette antal for mig, åhhhh de bedste 2 beslutninger i mit liv har været at få dem:o)

Jeg er også overbevist om jeg altid skal have hanner, tæver er bare ikke mig og en af hver ville jeg slet ikke gide, med mindre en af dem var neutraliseret... Det skal du ihvertfald overveje nøje om du evt har pasningssted til en af dem, imens der er løbetid, eller du/i har tid overskud til at holde dem adskilt i 3ugers tid+ evt naboer nok ikke ville gide høre på en han der måske hyler 3 uger i træk;o)

Jeg må indrømme det eneste jeg kan se ulempen er ved 2 chi'er, kan være de begynder at gø lidt mere, det har jeg hørt fra andre også;o)... Da jeg kun havde Micki gøede han aldrig, så fik jeg Caspar så var det slut;o)

Ej, det er også overdrevet, det er kun på gåture og i mit tilfælde tror jeg det handler om nogle dårlige oplevelser de har haft... Og herhjemme siger de aldrig en lyd, kun når det ringer på kommer der et vov eller 2 fra Micki, og det er helt ok:o)... Men det er ikke ualmindeligt at en chi er gøende, og især i flok...

Men kun anbefalinger fra mig, 2 chi'er er simpelthen det skønneste:o)

• #5   11. mar 2011 Da jeg havde kæreste gjorde jeg meget i at de en gang i ugen hver havde mig for dem selv, jeg kunne tage på bytur,skovtur, strandtur med dem hver især, eller bare en laaang gåtur alene med mig.. Jeg savner det faktisk lidt.. Men nu hvor jeg er single gør jeg desværre ikke meget i det, for kan ikke li de er alene hver især(og de er faktisk heller ikke trænet til det siden Caspar var lille, så det går nok heller ikke, med mindre vi træner det igen)

Men jo jeg kan sagtens træne med dem hver især:o)

For det første træner jeg og aktivere jeg dem faktisk meget sammen, så det også bliver lidt et sammenarbejde mellem de 2 og mig, det kræver lidt tålmodighed for både hundene og mig men det er sjovt... Se lige fx en sjov lille video, sådan bliver vi vejet herhjemme:o)
    http://www.hundegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=30224

Jeg har sådan et stort stofbur, da min lejlighed er ret lille, når jeg så træner med den ene kommer den anden ind i buret(men bare vigtigt de ikke opfatter det som en "straf" men et behageligt vente sted til det bliver deres tur til at træne:o)

Da jeg boede i hus trænede jeg i stuen med den ene og den anden var i køkkenet, uden problemer. Det har altid fungere her uden nogen hylen, gøen, skraben på døren eller noget.....:o)

Er jeg på gåtur og jeg er et sted og vil træne lidt med dem hver for sig, tager jeg en taske med den ene kan være i, imens jeg træner den anden... Det er slet ikke så besværligt:o)

• #6   11. mar 2011 Jeg har 2 hunde sammen - godt nok ikke chihuahua.
    Jeg ville ikke undvære en af dem, de har så meget glæde af hinanden.
    Min han er kastereret tæven er intakt.
    Det giver faktisk ikke nogen problemer når hun er i løbetid, hannen snuser lidt til hende og tåler ikke andre hunde i nærhenden af HANS tæve.
    Ellers ingen problemer.
    Jeg foretrækker 2. Dog kræver det dobbelt så meget arbejde

• #7   11. mar 2011 Robbie - hvor sødt - den tror jeg jeg vil prøve at træne - her foregår det i en skål på køkkenvægten smiley

• #8   11. mar 2011 Karin,
    Mange tak:o). Jaaaaah mine er lige en anelse for store og lange til køkkenvægten;o) Så så tænkte jeg vi prøver da at gøre det til træning i stedet for bare at stille dem på vægten;o)....

• #9   11. mar 2011 Jeg vil bestemt ikke anbefale 2 intakte hunde af hver sit køn i samme hjem. Jeg troede det kunne lade sig gøre, til uheldet var ude og der kom hvalpe.
    Ellers skal man sende den ene hund væk hver eneste gang og det må være hårdt, det kunne jeg personligt ikke selv gøre.

• #10   11. mar 2011 Fru Robbie Williams.Nu med kys og kram fra Robbie. .:
    Er begge dine drenge "intakte"?

Er meget imponerede over hvor dygtige de er! (set i videoen)

• #11   11. mar 2011 Nej det er de ikke Tanja, Micki blev kastreret lige inden jeg fik Caspar, fordi han var så obs på alle tæver.. Caspar blev det for 1år siden snart... Det er svært at sige hvordan det havde været gået hvis Micki ikke var kastreret da jeg fik Caspar... Men tror helt ærlig ikke det havde været ret meget anderledes end de er nu..

Men der kan komme konflikter ved hanner, og især hvis de er for tæt i alder....

Og tak for de fine ord:o)

• #12   11. mar 2011 Okay smiley

Tak for svarene!

Hører meget gerne fra flere der har erfaring med 2 smiley

Kommentér på:
en eller to chihuahua?

Annonce