1.014 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Forarget over ældre hundebog Forarget over ældre hundebog

I går var jeg til en julefrokost hos noget familie, der skal have hund indenfor en nær fremtid og derfor havde de lånt en stak bøger, for at være godt forberedte. Men puha, hvor jeg håber de finder noget mere moderne stof om emnet, hvilket jeg også gave udtryk for, da jeg læste lidt i den ene bog.

I bogen stod der, at hunden allerede fra den første nat i sit nye hjem, skulle lære at sove alene. For at lære hvalpen det, skulle den bare lukkes ind i rummet, begyndte den at klynke skulle det bare ignoreres, men blev det for meget, kunne man gå til den, og ”skamme den rigtig godt ud”. Stakkels hvalp tænkte jeg bare, den er super utryg i et nyt hjem, får skæld ud for at være det, hvilket den jo ikke forstår. Men dertil stod der så, at hvis hvalpen begyndte at kradse på dørkarmen, kunne man gå ud, tage fat i nakkeskindet og ryste den samtidig med, at den blev skældt ud. Herefter blev den igen placeret i kurven, hvor den atter blev lad alene. Man skulle vise hårdhed, og ikke falde for dens klynkeri.

Samme princip gjaldt med alene hjemme træning. Pev hvalpen, når man gik ud for døren, skulle man gå ind og give den en skideballe. Derefter gå ud igen og fortsætte på samme måde, til sidst ville den lære, at den intet fik ud af at pive.

Øv øv, tænk at disse bøger stadig udlånes, sådan at nye hvalpekøbere måske tager bøgernes råd til sig og benytter sig af dem, fik helt ondt i mit hundehjerte. Det hele gik bare ud på straf og atter straf… Så jeg rådede den til eventuelt at tage et kig forbi hundegalleri, da der her er beskrevet mange meget mere positive metoder.

Ja, blev bare så forbavset over det jeg læste, at jeg lige måtte dele det smiley Hvad mener i om disse bøger?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forarget over ældre hundebog
  • #2   27. dec 2013 Nej det er sørme en skidt start på tilværelsen for hvalpen hvis ejerne finder en gammel bog om hunde og træning smiley De burde nok fjernes fra hylderne men hvem afgør sådan noget?

• #4   27. dec 2013 Der er et bogudvalg eller noget på bibliotekerne, som bestemmer hvilke bøger der skal købes og hvilke fjernes fra hylderne.
    Alle de gamle børneopdragelses bøger med spanking råd er jo nok også fjernet for længst.
    Tag bogen med på biblioteket og klag.

• #5   27. dec 2013 Bøger bliver jo desværre ikke fjernet fra hylderne, bare fordi de har nogle år på bagen. Generelt skal nye hundeejere bare have at vide, at de aldrig, aldrig må stole på noget som helst, der er mere en ti år gammelt... Men - nogle af dem bliver jo desværre endda genoptrykt smiley

• #6   27. dec 2013 Ja, får helt lyst til at klage, de havde lånt en hel "serie" af disse gamle bøger, hvor den ene i hvert fald var 30 år gammel. Men nu bor jeg ikke i nærheden af dem, der har lånt bogen, eller det bibliotek, den er lånt på. Må sige jeg ikke rigtigt bryder mig om at virke bedrevidende overfor min familie, og sige, at det er nogle lortebøger de har lånt, selvom jeg har lyst.

Men der var også bare mange småting, som var gelt gale.. Som at en hvalp dagligt skal have 3-4 gåture af minimum 15 minutters varighed, hvilket jo er fint nok, når hvalpen er gammel nok, men den skulle også have lange motionsture på minimum 1 time. Det stemmer ikke helt overens med nutidens råd om 1 minut pr. uge hunden er.

• #8   27. dec 2013 JA..haha

PS: Kender ham ikke.

• #10   27. dec 2013 Synes godt nok vi ville blive et kulturelt fattigt sted, hvis gamle bøger skulle væk fra hylderne...

Ville egentlig også være ked af et bog-politi, der skulle afgøre hvad der er godt og rigtigt for os at læse.

• #11   27. dec 2013 CH - Så du ville mene det var helt OK hvis en familie begyndte at træne deres hvalp via disse principper, fordi de troede bøgernes metoder var de rigtige? Selvfølgelig kan man håbe der også bliver brugt en logisk sans, men kan ikke rigtigt se, hvad disse bøger skulle gøre godt for og hvem der ville komme til at mangle dem...

• #13   27. dec 2013 Anna&Viktor - de råd der står i de bøger kan de ligeså godt få fra familie og venner, der ikke har opdateret deres viden. Og desværre også på flere træningsteder, der stadig tror på, at straf og tvang er vejen frem..

• #14   27. dec 2013 Anne og Victor - skrev jeg at jeg mener det er helt ok?

Nej, det gjorde jeg ikke.

Jeg tænker bare tanken lidt længere end til den umiddelbare problemstilling og forestiller mig, hvad konsekvensen ville være.

• #15   27. dec 2013 Det er selvfølgeligt rigtigt, at man kan få rådene andre steder fra, men når det står i en bog, kan man efter min mening have en større tendens til at tro på,at det nok er rigtigt, hvorimod man bedre kan sortere i det, hvis det kommer fra venner og familie.De er jo ikke fagfolk ligesom dem, der har skrevet bøgerne. Dog ikke noget jeg kan bevise.. Hvis de forældede bøger bliver smidt væk, kan man da håbe på, at færre bruger metoderne.

• #16   27. dec 2013 Anna&Viktor - jamen det gælder jo ikke kun hundebøger? Det gælder alle ældre bøger.
    Prøv at læse "Den danske lov" (hvoraf flere paragraffer stadig er gældende) Der står både hvordan man skal behandle voldtægter (det er altid kvindens skyld) Aborter (der er dødsstraf - så vidt jeg husker) Hekse osv.

Eller kig i nogle gamle lægebøger, og se hvad de skriver om fx. homoseksualitet og psykiske sygdomme? Man er NØDT til selv at kunne skelne, og man har selv ansvaret for at finde den nyeste og mest opdaterede viden. Man kan sagtens finde alt muligt forældet sludder - helt uden at behøve at lede efter det smiley

• #18   27. dec 2013 Og må indrømme, at sidst jeg læste om forældede hundetræningsmetoder - det var i Anette Heicks klumme - hvor hun glad argumenterede for, at den eneste måde, at få en hvalp renlig på, var ved at trykke dens snude ned i det, og køre godt rundt, når den "gjorde noget" indendørs.
    Sådan havde hun ALTID fået sine hvalpe renlige meget hurtigt.... Hip hip hurra... smiley

• #19   27. dec 2013 Ja, nu har jeg ikke undersøgt hele markedet for gamle bøger, men er enig i, at man selv må kunne skelne mellem hvad der er sludder og hvad der er brugbar viden. Netop derfor fortalte jeg min familie, at de nok burde læse på noget nyere stof, end det de havde lånt. Blev bare helt forbavset, da jeg læste i det, de havde lånt, for de havde jo kun den hensigt, at gøre det rigtige og læse godt op omkring det at have hund.

Og alle er ikke enige i metoderne, derfor vil det jo være umuligt at fjerne de "forkerte".

• #21   27. dec 2013 Anbefal dem evt. at få fat i Irene Jarnveds bøger.
    De er let tilgængelige, og meget meget fornuftige for førstegangsejere smiley

Og når de har læst begge dele, kan de så forhåbentlig selv vurdere, hvordan DE gerne vil have hund smiley

• #22   27. dec 2013 Du kan da sagtens fortælle dem at de nok skal have fat i nogle nyere bøger om hundeopdragelse. Giv dem evt nogle titler på nye bøger eller hvis du selv har nogle gode, så lån dem bøgerne.
    Og mon ikke opdrætter har lidt råd til godt læsestof.

• #23   27. dec 2013 Mange tak Karina og møghundende, vil jeg da lige se på, ville nemlig gerne anbefale noget godt, hvis de manglede det smiley

• #24   27. dec 2013 Her er de bøger, som vi anbefaler til hvalpeteori. Så har de lidt at vælge mellem, og alle titlerne skulle gerne kunne fås på biblioteket:

Bøger:

Klikkertræning for din hund. Morten Egtvedt & Cecilie Køste. Canis

Fra hvalp til Hund. Irene H Jarnved. Aschehoug

100 % positiv hverdagslydighed. Arne Aarrestad. Canis

Helhjertet hunde-træning. Irene H Jarnved. Aschehoug

Hunden i hverdagen. Irene H Jarnved. Aschehoug

På talefod med hunden. Turid Rugaas. Canis

• #26   27. dec 2013 Anna&Viktor
    Bøgerne behøver da ikke at være gammel for at de anbefaler frygtelige metoder.
    Tag CM, det er nye bøger og han anbefaler også tortur til at opdrage hunde.

Nej, gamle bøger skal da ikke fjernes, det er et stykke "kultur" som tværtimod skal bevares, også for at se, hvor uvidende vi har været.

Og hvad med bibelen, skal den også smides ud, det er jo en total forældet bog ??

• #27   27. dec 2013 Enig Isabelle. Turid er rigtig rigtig god.
    Må indrømme, at jeg ikke altid er 100% enig med hende
    Nogle gange snuser en hund altså i jorden, bare fordi den har lyst og det er interessant - og ikke for at dæmpe stress - men som udgangspunkt er hendes bog virkelig god smiley

• #28   27. dec 2013 Jeg synes også Victoria stilwells bog: det er mig eller hunden, kan anbefales. Hun opererer udfra positive træningsmetoder smiley
    Og ja turid bør læses smiley

• #29   27. dec 2013 Jeg ELSKER Victoria.. Men må indrømme, at jeg faktisk ikke har læst hendes bog. Lidt pinligt. Vil straks bestille den hjem fra biblioteket smiley

• #30   27. dec 2013 Åh ja, beklager at jeg i dette tilfælde har været frygtelig generaliserende, ved skam godt at der stadig skrives bøger, hvor mindre gode metoder beskrives. Var sådan set ikke ude efter, at jeg ville have alle "de forkerte" bøger af hylderne, selvom jeg godt nu kan se, at det er hvad mit emne hentyder til. Det overraskede mig blot, at de stadig kunne lånes. Jeg har ikke undersøgt det eller noget, derfor overraskede det mig.

Jeg takker igen for anbefalinger af bøger, vil jeg klart gå videre med smiley

• #34   27. dec 2013 Haha Isabelle - du har ret.
    Jeg har bare været til et foredrag med hende på et tidspunkt, hvor der var en del uenighed om, hvornår det bare var helt alm. normal hundeadfærd - og hvornår det skulle opfattes som dæmpende.
    Og der kunne jeg se, at vi ikke altid tolkede det ens smiley
    For mig er adfærd meget race-afhængigt, og specielt individ-afhængigt - hvor det for Turid (som jeg opfattede det) stort set kun var situation-afhængigt.

Nå, det bliver sgu en lidt for langhåret tolkning.
    Det korte af det lange er, at jeg også meget gerne anbefaler Turid smiley

• #36   27. dec 2013 I et eller andet omfang er det vel den der læsers ansvar at få noget uptodate materiale ?

• #37   27. dec 2013 Søren - det er mange mange år siden jeg hørte hende. 10-15 år tror jeg.
    Og dengang var der masser af ny viden at hente.
    Jeg er ikke sikker på, at jeg ville få lige så meget ud af det i dag

• #42   27. dec 2013 Hæhæhæ ja! Hundene har meget at takke Turid for, men hun har vist ikke så meget nyt at komme med. Men for nye hundejere ER alt viden jo ny. Også Turids smiley

Kommentér på:
Forarget over ældre hundebog

Annonce