20. jan 2008 Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
brug af bur ved alene hjemme træning - lang {{forumTopicSubject}}
hmm... måske den egentlig skal under "trænings"-kategorien... jeg er sgi ikke sikker, så den ryger herind.
Men nogle af Jer har fulgt med i mit dilemma med min tæve Almunia på min kennel FB profil.
Men tænkte jeg da lige vil lave et emner herinde blandt Jer alle, omkring det med at bruge bur til en hund når den er alene hjemme.
Sagen er den, at jeg for 3 uger siden måtte aflive min 9 år 1 måned og 13 dage gamle, elskede, trofaste, nu meget savnede, hanhund Bergkamp.
Mens jeg har haft to hunde, har jeg IKKE fået trænet alene-hjemme med Almunia, altså alene hjemme UDEN Bergkamp.
DUM; DUMT; DUMT.
For det bider mig, ja og hende, for hårdt i røven nu.
Jeg startede helt forfra med alene-hjemme træningen da Bergkamp ikke var længere.
Men jeg skulle så langt ned, at jeg endda måtte træne bare det at kunne sætte min hånd på dørhåndtaget uden hun gik i panik. Herefter træne at døren lignede den blev lukket. Herefter at lukke døren i 1 sekund... 3 sekunder... 10 sekunder... og så begyndte det at blive meget svært... tilbage til 3 sekunder.
Men samtidig var jeg under tidspres, for jeg havde jo ikke lige 3 uger fri fra mit fuldtidsarbejde.
Jeg tog hende med på arbejde hvor det kunne lade sig gøre, fandt pasning til hende når det ikke kunne lade sig gøre, og trænede så med hende inden arbejde og efter og i weekenderne.
Men 14 dage efter var vi stadig nede på 2 minutter alene hjemme og så gø, piv, bjæf...
Hun stressede for vildt!
Via en tråd på FB hvor gode hunde-bekendte kom med råd, flyttede jeg hende fra stuen ind i soveværelset.
Men det gik heller ikke...
Så til sidst tænkte jeg: så prøver jeg sidste udvej, en ting jeg ikke troede jeg nogensinde skulle komme til at bruge: nemlig bur/transportkasse som redskab.
Det gik glimragende. (Karina ord )
Hun har de sidste par dage været alene-hjemme i kassen i op til 3 timer.
Det gik så lige galt her i morges. Fordi jeg igen var en klaphat.
Almunia er meget sensibel med det alene hjemme, og her i morges kom jeg simpelt hen for sent op. Så det gik alt for stærkt med det hele, og hun blev stresset.
Så jeg fik sms fra underboen om, at hun stod oppe i lejligheden og gøede i hendes kasse.
Jeg blev dog nødt til at færdiggøre mit møde inden jeg kunne styrte hjem på jernhesten.
Da hun var faldet til ro efter et par timer, fik hun igen lov til at være alene i kassen.
Det har hun så været idag i 1½ time.
Det gik ok.
Hun er en smule utilfreds, list små-pjevseri, men er ikke i panik, angst eller lignende.
Her er en video jeg optog for et par dage siden af hende der ligger i kurven (starten af videoen er ikke så meget for billedets skyld, men mere lyden af hendes snorken)
https://www.facebook.com/photo.php?v=308700672604385&set=vb.100003933630900&type=2&theater
Jeg er dog spændt på hvad der vil ske de næste dage.
Om hun fortsætter den gode stil med buret... om jeg langsomt kan vende hende til at jeg kan åbne lågen til buret så hun kan gå ud og ind af kassen eller bevæge sig i køkkenet.
Eller om hun ikke kan det, men derimod skal være længere tid i buret.
Det må jeg jo se.
Har I lignende erfaringer?
Bruger nogle af Jer også bur?
Hvor længe opholder Jeres hunde sig i buret?
Det var lige min historie jeg fik delt der.
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
Hvad er Jeres tolkning af den video? En bange hund? En hund der føler sig begrænset negativt eller frihedsberøviget?
Jeg spørger helt konkret, da jeg ikke kan få Jeres ord til at passe med min hund og det jeg ser.
Og nej, det nytter ikke den vej rundt med alene-hjemme træningen som I beskriver. 14 dage senere og vi er stadig nede på 2 minutter ad gangen, hvor de 2 minutter kun bliver brugt på at sidde anspændt holde øje med hvornår døren går op og jeg kommer ind, viser altså at det bare ikke er vejen frem med hende.
Der skal tænkes i andre baner.
Og jeg har gået 300 gange ind og ud om dagen.
Nogle gange skal man altså bare erkende at bøgerne eller de gengse metoder nu engang ikke virker i enkelte tilfælde, og så må man kigge på sin hund, se hvad man har mellem hænderne, aflæse og observere adfærd... hvad virker, hvad virker ikke.
Natascha: Hvad er dine grunde til at bruge bur, bare et nysgerrigt spørgsmål.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
MEN MEN MEN... nogle gange er tingene som de er... sådan er det.
Elmo tyggede i alt, da han var alene, og i min verden døjede han på ingen måde med seperationsangst.. han var bare en Bull Terrier, som elskede at tygge i alt.
Jeg fik et meget stor bur, og så stod det på mit badeværelse... først med åben låge og kun udgang til selve bruseområdet... og efter kort tid, så fjernede jeg bur, og så var han alene på badeværelset.
Mit badeværelse har en ok størrelse og der kunne han ikke æde/tygge i noget, da der er fliser.
Så længe du har kamera oppe... og ja hun ellers er rolig.. ok rolig i buret, så kan jeg ikke se problemet... nej det er ikke det optimale.. men det er sådan det er. Hvis hun kastede sig rundt i buret, så var det nok ikke løsningen.
jan 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 200
Han var mest i buret fordi at han ikk kunne med kattene til at starte med, og kunne ikk skille dem af uden at han ville få alt for lidt plads og mit køkken og stue er ud i et. så han ville kun have fået en lille gang og badeværelset. Men desværre så måtte an ryge tilbage til opdrætter da han ikk kunne sammen med kattene
jan 2010
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 518
Selv bruger jeg det ikke. Har også tre hunde.
men om natten er min hvalp i bur ved siden af vores seng. Så han lærer at pive når han skal ud, og at man om natte sover. Herefter har vi ladet buret stå åbent, og vi er blevet nødt til at købe et mere, for de vil alle sove i deres lille hule. har mødt mange forskellige holdninger til dette, men det er det der fungerer for os
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
Grunden til at jeg bruger bur:
- Jeg har hørt for mange historier om hunde der har slået hinanden ihjel, eller gjort skade på sig selv, og hinanden. Når de var alene hjemme.
- Hvis en tyv bryder ind i huset er hundene ikke i vejen, så han vil med stor sansynlighed lade dem være.
- Jeg ved hele tiden hvor de er, så jeg ved de ikke ødelægger noget. Eller bider i ledninger, og får stød. Eller hopper ned fra sofaen, og brækker benet. Hvis de lander forkert.
- Min farbror er brandmand, han siger det er godt jeg har dem i bur. Hvis huset brænder, og vi ikke er hjemme kan de finde hundene. De kan jo ikke komme til at gemme sig, eller bide brandmændene. Derfor har jeg også klistermærker på alle døre, så de ved der er levende dyr i hjemmet.
- Får de ben, ligger de i hvert deres bur. Så skændes de ikke om dem.
- Kravler de rundt på væggene, og de har fået deres tur. Kan de få en timeuot i buret, dette er IKKE en straf. Men en lille husker på at man tager det roligt indenfor.
Begge hunde er meget glade for deres bure, og kan finde på at ligge sig i dem af egen fri vilje. Burene er altid åbne når vi er hjemme, men lukkede når vi tager far dem
dec 2008
Adfærden skal stoppes, og ja når alt andet er prøvet, så kan bur være en løsning.... og nej det er måske ikke optimalt.. men jeg skal ikke sidde og være hellig... og nej i min verden ville jeg da aldrig aflive bare fordi den har alenehjemme problemer..
jan 2010
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 518
Men tror det handler om at det er forskelligt hvad der fungerer for os hver især og vores hunde. Men ser absokut intet forkert i buret hvis det bliver gjort til noget godt og er stort.
dec 2008
De 8 timer han var alene der sov han... så jeg kan ikke se problemet.... igen det var ikke det optimale, men det var det som fungerede.
jan 2008
Jeg spørger om min hund virker utryg på videoen for dig? Og i så fald hvordan ser du det?
Jeg er bestemt blevet klogere på at verden er mere end sort/hvid.
Og præcis Louise: jeg synes mit store dilemma er at rette hendes adfærd når jeg nu ikke er ved siden af hende til at gøre det.
Og problemet med at ramme timingen i træningen (hvilket vi jo alle ved er key: timing!!) bliver forstørret fordi hun nogle gange kan være lang tid alene uden problemer i buret (op til 3 timer) og andre gange er "humøret" bare ikke til det og så går det galt efter 10 minutter....
Så den er rigtig svær.
Jeg prøvede ganske kort idag at åbne lågen til buret og give hende de 6 kvm mere at gå på i køkkenet, men hun stressede med det samme op og sad og bjæffede.
jan 2008
Så jeg skal gerne træne henimod det optimale.
Min træning er ikke færdig fordi hun har det godt i kassen.
Men det må blive på hendes vilkår og behov, og så hun har det bedst.
Og jeg kan ikke forstå hvorfor det er bedre for hende at stresse rundt på flere kvm end at være tryg i et bur?
dec 2008
Det er meget et "no go" herinde at bruge bur... og det synes jeg er fair nok.. jeg ville aldrig bruge det bare for at bruge det.... men ja hvis det er sidste udvej, så kan jeg altså ikke se problemet i det.
jan 2008
Jeg var også overbevist om at Almunia på ingen måder villa acceptere buret og ville stresse endnu mere op... det er derfor der gik over 14 dage før jeg til sidst lyttede efter alle de mennesker der rådede mig til at give det et forsøg.
Er du gal jeg blev overrasket da jeg efter et par dage havde trænet hende til at associere kassen med noget rart og dejligt (godbider, ros, nus, mad osv osv) faldt hun i søvn da hun var alene første gang i kassen. Hun var alene den gang i 20 minutter, det længste hun nogensinde har været alene, og jeg var ikke i nærheden af 20 minutter med den gengse alene-hjemme træning ved at gå ud og ind... og ud og ind...
jan 2008
Men syntes det var vigtigt at fortælle om hvordan verden OGSÅ kan se ud...
Og vigtigst af alt: lade videoen og min hund tale for sig selv.
Så kan man have et nok så sort/hvid holdning, men synes min hunds adfærd viser at tingene også kan være grålige.
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
Ja, pladsen er formentlig mindre alt efter hvor lille hund og hvor stort bur man har... Men uanset hvad er hunden begrænset i dens udfoldelsesmuligheder..
Det vigtigste imo er at hunden trives, ik om nogle folk på hg synes min måde at holde hund på er i orden...
jan 2008
Du ser hun ligger trygt og sover tungt. Det er kun en rolig og tilpas hund der falder i søvn, noget hun aldrig formåede når hun var alene udenfor buret. Der sidder hun og venter, observerer, beskytter og skal have kontrol over hele rummet.
Du ser på videoen hvordan jeg åbner lågen, men hun springer ikke ud i armene på mig, fordi nu bliver lågen endelig åbnet, så nu kan hun komme ud og få mere plads. Væk fra buret.
Hun bliver faktisk liggende... selv da jeg rejser mig og tager flere skridt bagud... hun bliver liggende.
Jeg har sat Webcam op, og så filmer jeg hende når hun er alene hjemme, både i buret og udenfor buret... det er med baggrund i observationerne af at det klart er i buret hun falder til ro og ikke stresser op som når hun er udenfor, at jeg netop bruger buret.
Jeg ligger gerne et klip af hende udenfor buret samt inde i buret, filmet af webcam, ind imorgen.
Så kan I se.
Mine observationer af min hun er uden tvivl at netop alle disse negative følelser (ses via negativ adfærd) kommer til udtryk udenfor buret. Også selvom det bare er i 10 sekunder eller 1 minut.
Hun sidder anspændt, denne anspændthed bliver til rastløshed, som bliver til nervøsitet, som bliver til stres.
Det er sådan det går når jeg øver alene-hjemme hvor jeg går ind og ud... lukker og åbner døren.
Og det er ikke lykkedes mig én eneste gang at få hende til at slappe af og ikke være anspændt. Og hvis hun ikke kan bryde den anspændthed, så er det at spiralen fortsætter som jeg har beskrevet med stres til sidst.
Og der bliver det svært at gå ind og bryde anspændtheden når jeg nu engang ikke er i rummet hos hende og kan guide.
Jeg har prøvet at bryde anspændtheden med alt: ligge min dyne til hende i rummet, en bamse, ligge godbider gemt i rummet, en klov fyldt med leverpostej, høj musik, adaptil... jeg har prøvet alt muligt for at få hende på andre tanker end at sidde og kigge på døren og vente på jeg kommer ind... og går der for længe hvor jeg ikke kommer ind, så bliver det til pive, som bliver til bjæf, som bliver til gø.
Men i buret (hvis ikke jeg stresser om morgenen, som den ene gang i dag) så kan hun begynde at pive, for så at stoppe, ligge sig ned, og enten slappe af eller sove.
Og det var DEN reaktion jeg desperat har forsøgt via alle mulige træningsmetoder at nå frem til... det er ikke lykkedes endnu. Kun med buret.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.761
Jeg bemærker at du nævner din kennel flere steder.
Du anvender vel ikke en tæve med angst og usikkerhed i avlen?
Lige præcis de to områder er mere end 50% arvelige, hvormed over halvdelen af hvalpene vil arve tendensen. Det er ikke rimelig mod hvalpekøberne at sætte dem i samme situation.
jan 2008
Jeg har aldrig, før for 3 uger siden fordi jeg har måtte aflive min hanhund, set hverken angst, nervøsitet, usikkerhed eller lignende hos min tæve.
Hun er en social, udadvendt, nysgerrig og glad hund i alle arenaer.
Hun leger utrolig godt med andre hunde, hun er med mig på arbejde da jeg bruger hunde som pædagogisk redskab til tilknytningsforstyrrede og følelsesmæssigt skadede børn, hun er venlig, rolig og kærlig.
Hun undersøger nye ting. Hun går med hovedet løftet højt ind i nye oplevelser.
Hahahaha, helt ærlig Malene; prøv lige at stikke en finger i jorden.
Man tager da nødvendigvis heller ikke en hund ud af avlen når den er en glad, udadvendt, social og nysgerrig hund hele året, men nytårsaften bliver den angst for alle brag og skud....
Jøsses altså.
Min tæve er over 5 år gammel, og har ALDRIG før vist tegn på angst... nu mister hun sin "bror" og legekammerat, som har fulgt hende hele hendes liv...
Ja det kan jeg godt se... jeg må hellere med det samme melde hende ud af avlen da Malene.
Måske endda aflive hende? For hellere det end bur ikke Helle, som du skriver.
Prøv nu at forhold Jer til den egentlige problematik og mine spørgsmål:
jan 2008
jeg re-poster lige mine spørgsmål igen, i tilfælde af at du ikke har fået dem læst:
Og så:
"Men syntes det var vigtigt at fortælle om hvordan verden OGSÅ kan se ud...
Og vigtigst af alt: lade videoen og min hund tale for sig selv.
Så kan man have et nok så sort/hvid holdning, men synes min hunds adfærd viser at tingene også kan være grålige. "
Til de mennesker der er nysgerrige på hvilke situationer andre mennesker og deres hunde også kan befinde sig i.
Jeg hører mere end gerne hvis I har erfaringer hvor buret ikke virkede.
Men det var ikke lige en efterspørgsel på en holdning til en problematik, men hvor man aldrig selv har stået i hverken problemet eller afprøvet den pågældende metode.
Fint I har Jeres holdning, det er i jo mere end berettiget til at have, jeg har også selv haft den, og var også gerne med til at debattere herinde når nogen spurgte om hvad man syntes om bur eller ej, men nu er det jo ikke det jeg spørger om.
jan 2008
Respekt herfra for sådan en udmelding, i stedet for at blive ved med at køre rundt i holdningsargumenterne og derved køre min mening med tråden helt af sporet.
Men debatér da endelig holdning til selve buret i en anden tråd.
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
Da Loco var med på udstillin første gang, var det på DKK's internationale udstilling i Ballerup - altså ik verdens mindste udstilling.. Han syntes det var en fest Som en rigtig mini, er han overbevist om at alle mennesker og hunde er til for HAM
Da han havde suget indtrykkene til sig og hilst på en masse, gik han selv ind i sit bur og lagde sig til at sove... Han måtte lokkes med godbidder da han skulle ud
Vores malinois derimod vil rigtig gerne være i sit bur i bilen, men satme ik herhjemme... og det er selvom det er indlært efter alle kunstens regler.. Så hun er selvfølgelig ik i bur
Hun sover i sengen hos os om natten, og er i stue/køkken når hun er alene... Er der åbent ud til gangen bliver hun rastløs og vandrer frem og tilbage - men er glasdøren lukket ligger hun blot og slapper af i sofaen - mærkelige hund
Som sagt synes jeg det vigtigste må være at finde ud af hvad der fungere for den enkelte hund - som TS så fint skriver, så er tingene ik altid sort/hvide
brug af bur ved alene hjemme træning - lang