21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
At flytte med en autistisk hund {{forumTopicSubject}}
Kaoz er ret speciel, han har vaner og ritualer - de holder hans verden sammen, og der skal ikke meget til, før han bliver angst og stresset.
- jeg har trænet en del med ham, og vi er nået til en ganske fornuftig deal; han afspejler sig min sindstilstand, så skal jeg nok klare resten af bekymringerne
En meget lang og privat historie gjort ekstremt kort - jeg fandt en ny kærlighed, gik fra den gamle gennem 11år, og flåede dermed Kaoz fuldkommen ud af både vante omgivelser og ikke mindst de vaner han havde at forholde sig til.
At spejle sig i min tilstand var på ingen måder en sindstilstand man ønsker i en hund, lettere stresset og forvirret, fortravlet og åh så forelsket.
Hans lydighed er indlært til fulde, og en kommando er en kommando, den udføres som indlært og prompte når den lyder.. Og der er en del kommandoer at hive frem som nødløsning!
Han var naturligt stresset, lettere angst og ville så gerne klæbe sig fast.
- jeg holdt hårdt på, jeg vidste hvad der skulle til, og skulle også passe på ikke at komme tæt nok på ham til at smitte ham med det virvar af følelser der susede rundt i min krop..
Fodersøg i haven, fremmadsendelse på fremmadsendelse på turene, afdækning når der blev stresset op, simpel lydighed til at bringe hans tanker på noget velkendt frem for de nye omgivelser og en meget anderledes fører.
- de første dage gik det så skidt at jeg overvejede om aflivning var det bedste..
Han rev en klo af pga ukontrollerbar motorik, han kastede op efter måltider pga uorden i maven, fældede som en sindsyg og halsede sig igennem dagene - og hans moar sov på anden etage for første gang i hans liv.. For hans skyld, han faldt hurtigt til ro da han hørte os snakke i ro og mag ovenpå, fri for bekymringer og træt efter dagenes strabadser.
Han har nu været alene i op til 6 timer, er glad for at komme på vejen vi bor på, og vil nu være i haven uden jeg er lige i synsvinkel - de nye ritualer har virket, og 'kun' 3 dage var ganske forfærdelige inden der sås bedring pg fremgang.
Hip hurra for indlært lydighed og en snedig plan om at holde hunden lidt på afstand grundet min egen sindstilstand - det virkede sgu!
Jeg har en lykkelig Ko, ingen fare for aflivning - en autistisk hund KAN flyttes
Han sover upåvirket og lykkelig som vanligt
maj 2012
Følger: 36 Følgere: 31 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 1.632
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
jun 2009
Følger: 233 Følgere: 95 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.006
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Det er lidt et bøvl med en adfærds-udfordret ko, men det er gået lidt bedre end frygtet, ham kunne jeg jo på ingen måder forberede på den omvæltning jeg vidste kom inden længe..
Men han er glad for den nye mand i mit liv, stresser slet ikke over ham, og vil endda hilse på ham, når han kommer hjem.. Det er ret store ting for en asocial ko!
Jeg var ikke et sekund i tvivl om JEG passede ind, koen var en lidt anden sag, men heldigvis var bekymringerne (næsten) ubegrundede
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
jun 2005
Men han er sej, og træningen virker efter hensigten.. Skønt skønt skønt
Ville være så uendeligt trist at starte nyt forhold, og så måtte aflive min elskede hund - det er der heldigvis ingen fare for længere
feb 2012
MEN - hvordan finder man ud af om en hund er autist??
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Man er IKKE i tvivl.. Heller ikke når de har ADHD lignende træk OG autisme
Hilsen hende der lige har løbet 5 km fordi hun har tilladt sig at flytte rundt på møblerne OG har købt nye hundekurve
De 12 km jeg løb i morges, kunne i øvrigt godt mærkes
Her virker lydighed nemlig modsat og eskalerer "konflikten" inden i ham, hvor imod en kontrolleret løbetur på kendt rute totalt flytter fokus og giver RO i hans krop/sind.
Ny kurv indtaget og NU sover vovse alt i mens hans stakkels ejer leder efter ipren til krop der føles som om den har fået tæv med en kagerulle
feb 2012
Har hørt om hunde men ADHD, men aldrig autisme..
jun 2005
Han har ikke en rigtig diagnose, det er bare noget jeg kalder hans virkeligt skrøbelige sind.
Han fungerer upåklageligt, når jeg selv er i balance, og på forkant med tingene.. Når han så ikke har mig som guide er han knap så velfungerende.
Han virker på mange måder autistisk, han er også reserveret, og tingene SKAL være som de plejer, hans ritualer er sygeligt vigtige - og for ham hjælper lydighed, og kommandoer man ikke kan slippe udenom beroligende..
Let at træne er han ikke, men det går ganske fint..med lidt hensyn og føling
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
At flytte med en autistisk hund