Allergihund, hvor er opdrætter??? {{forumTopicSubject}}
Hejsa.. For 2,5 år siden, købte vi en skøn Engelsk Bulldog.. Vi havde undersøgt racen længe og var forberedt på div. sygdomme osv.. Vi ringer rundt til forskellige danske opdrættere, men blev generelt mødt af snobbet og snæversynet opdrætter, der mente vi skulle mødes 4-5 gange, før vi overhovedet ville blive overvejet, som mulige købere.. Dette irriterede os jo en del, så vi talte med andre ejere af EB og igennem en kammerat, fandt vi en, som havde købt fra en kennel i Holland.. Vi mødte hendes hunde og de var super fine og hun roste opdrætter til skyerne.. Vi tog kontakt og skrev frem og tilbage og reserverede en hvalp.. Vi hentede ham og brugte en hel formiddag, sammen med dem og alle deres andre hunde.. SUPER SØDE MENNESKER! Moderen og faderen var internationale champions og hele avlen så virkelig fin ud! Vi besluttede hurtigt at vi ville barfe Elvis, da han blev meget tyk- MEGET hurtigt Og vi ville bruge ham i avl, hvis han klarede sig godt på udstilling.. Han var så super fin, sund, rask og dyrlægerne var vilde med ham.. Nu står jeg så her.. I maj blev han opereret for distichiasis og for en måned, efter en del behandlinger, fik han konstateret allergi overfor loppespyt, lagermider og husstøvmider;( Mit hjerte sprang i tusinde stykker.. Min lille skat.. Alle vores drømme om at bringe sunde og raske gener ind i den danske avl og være med til at fremme avlen på EB, sank til jorden.. Vi har siden købet, haft en super dialog med opdrætter og talt med dem næsten ugentligt.. men nu.... De tager INTET ansvar! Påstår at distichiasis ikke er arveligt.. at allergien heller ikke er og at de aldrig har set det i deres 17 år, som opdrættere af EB.. og desuden som de skriver...Så gælder garantien kun arvelige sygdomme, som opdages inden for hundens første leveår.. Jeg er målløs... Som dyrlægen sagde, har vi ikke haft en jordisk chance for at undersøge disse ting inden det første år, med mindre vi havde brugt flere tusinde kroner på undersøgelser fra a - z... Distichiasisen blev først opdaget da Elvis var 2 på trods af tidligere øjenundersøgelser.. Og det er ganske normalt.. Jeg har bedt om en delvis tilbagebetaling og krav på at de andre købere informeres om dette.. Men dette vil de ikke !!! Har kontakt med en anden køber og hendes er også blevet opereret for distichiasis..! Jeg har opgivet alt om tilbagebetaling og forståelse fra opdrætters side og vil nu bare fokuserer på at skabe det optimale allergihundeliv for Elvis.. Jeg håber inderligt ikke at nogle andre kommer ud for det samme! For satan hvor gør det ondt! Jeg håber at alle opdrættere, er ansvarlige nok, til ikke at avle på syge hunde- for guds skyld! Selvom mange racer ikke har de vilde avlsrestriktioner, så se på det etiske og ikke på reglerne!!
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Alternativet havde været at i have føjet de danske opdrættere og besøgt dem flre gange og fået en dansk hund -om den havde været sundere ved ingen, men havde den været syg, var i dækket af den danske købelov.
jan 2007
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Jeg som køber ville da FORETRÆKKE en sælger, som helst vil se mig flere gange og stille mig en masse spørgsmål. Det er i min optik et udtryk for seriøsitet.
Jeg tror desværre ikke du kan stille noget op m.h.t. erstatning, men kun sørge for det rette foder og behandling for din hund.
Allergi kan vel også opstå, selvom ingen af forfædrene har haft det, eller tager jeg helt fejl?
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
Tilføjer: pøj pøj med ham, håber han alligevel får et godt hundeliv hos jer
apr 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 19
apr 2011
jan 2007
Men det burde self være noget de selv tog højde for i deres fremtidige avlsarvejde, hvis det er noget der forekommer i de linier de bruger
apr 2011
apr 2011
jan 2007
Tænker bare at der er vel osse forskel på hvad vi snakker om af sygdomme. Hvis en i Reikis kuld f.eks. havde HD, ville jeg da ikke forvente et opkald eller en mail (men jeg ville jo, hvis jeg skulle avle, selv falde over det på hundeweb )
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.499
Men pyt, det er jeg faktisk glad for, for mine hvalpe skal ikke ende ved den første den bedste og da slet ikke hos mennesker som synes at det er at være snobbet og snæversynet at jeg gerne vil give mine hvalpe det bedste hjem.
Hvis du nu have købt hos en af snobberne fra Danmark, så kunne du have undersøgt hvilke arvelige sygdomme der ligger bag ved hvalpen.
Du må jo også have været så letsindig at have købt hvalp efter forældre, som ikke er tjekket for arvelige sygdomme, ellers kan det jo ikke lade sig gøre at din hvalp pludselig popper op med flere arvelige lidelser.
Og hvorfor fik du ikke din hund tjekket inden den fyldte 2 år, speciel når nu du havde i sinde at bruge den i avlen ?
Have du gjort dig den ulejlighed, så havde der været en erstatningspligt.
Venlig hilsen
en snæversynet snob.............
jan 2007
Øjenlidelsen kender jeg ikke, så den tør jeg ikke udtale mg om. Men der findes altså et hav af arvelige lidelser der sagtens kan springe generationer over, så TS behøver altså ikkehave købt efter utestede forældre, blot fordi hendes hund har fået sig en (eller flere) arvelige lidelser
apr 2011
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.499
Jeg ville da aldrig købe en hvalp efter evt bedst/oldeforældre som havde distichiasis, pra eller hd, og da slet ikke, hvis jeg ville bruge hunden til avl
apr 2011
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
jan 2007
Da jeg fik Reiki HD-fotograferet var det sammen med et andet kuld fra amme opdrætter. Kuldet var 5 generatoner hD-fri bagud (rene A-hofter), havde på det tidspunkt det højest reg index herhjemme og burde altså være tip top. Der var flere C og D hofter.
Så selvom man self skal gøre sit forarbejde grundigt, så kan man ikke helgardere sig. Visse sygdomme kan man 100% undgå fordi man kan DNAteste for det og på den måde heltundgå at bruge en und der har sygdommen i avl.
Men med mange andre sygdomme er der altså en risiko for at de forekommer, selv når der kun bruges gennemtestede sunde hunde i avlen. Det er velkårene ved levende væsner.
Isabelle -men så var det jo osse en sygdom hvor det var vigtigt at opdage det hurtigst muligt, såfremt andre i kuldet skulle have den osse (går ud fra den er arvelig).
Det er da super hvis opdrætter oplyser det til hvalpekøbere når en af deres hvalpe fejler noget, men sådan generelt set, synes jeg altså ikke det er opdrætters pligt (hverken juridisk eller moralsk) at meddele hele verden når en hvalp viser sig at fejle noget.
Men de BØR tage forholdsregler i fremtidig avl,
apr 2011
apr 2011
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 489
Det er ingen skam at have lavet sygt afkom, det er en skam og uetisk at fortie det!
Min hanhund har alvorlig kranspulsåre forsnævring (aortastenose), og bliver ikke ret gammel. Jeg var blevet tosset hvis jeg havde opdaget, at åbenhed kunne have forhindret det.
jan 2007
Er der forespørgsler om noget, skal det da naturligvis oplyses, og har man lyst kan man da råbe det ud til hele verden for min skyld. Min pointe er blot at jeg ikke ser det som uetisk og fordækt hvis ikke opdrætter kontakter alle hvalpekøbere for at oplyse at nu har de ene eller anden hvalp fået en sygdom.
Og "af en vis sværhedsgrad" -jamen så vidt jeg forstår, er øjenlidelsen jo åbenbart ikke alvorlig.
I Isabelles tilfælde, hvor dt kan redde hundeiv at kontakte køberne, ville jeg da absolut forvente af en ordentlig opdrætter at det blev gjort.
Men at opdrætter laver en hund med HD e.l. ville jeg altså ikek forvente et opkald omkring.
apr 2011
Tilbagebetaling eller ej, den er svær.. Jeg vil mene at det er et vurderingsspørgsmål og hvad man som opdrætter føler vil være passende.. Jeg forventede ikke det fulde beløb tilbage for Elvis, men eftersom vi købte ham, med ønske om at udstille og muligvis avle og opdrætte valgte en "god" udstillingshund, føler jeg at et symbolsk beløb ville være passende.. Distichiasis operationen kostede 3700 og allergitesten lå på lidt over 3000, samt alt det medicin vi har måtte købe de sidste 5 måneder.. Hvilket opdrætter er informeret om.. At de ikke vil tilbagebetale, må jeg så acceptere, men jeg bliver først frustreret, når de ikke informere de andre købere.. Den ene bor i Indien og vinder alt i udstillinger og bliver også brugt til avl.. Rimelig surt hvis det viser sig at dette kuld, har noget med allergi
Allergihund, hvor er opdrætter???