{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.333 visninger | Oprettet:

Udstilling - Uden stamtavle?? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en lækker Dværgschnauzer hvalp på ca. 7 måneder, som jeg meget gerne vil prøve at udstille.
-Kan man udstille rene hunde uden stamtavle?
-Hvad tjekker dommeren på en udstilling?
-Skal man være medlem af noget for at udstille en hund?
-Hvornår er den næste udstilling (Helst omkring Greve/KBH)?

Mvh. Cecillie:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udstilling - Uden stamtavle??
  • #1   16. okt 2013 Nej, man kan kun udstille hunde med stamtavle

  • #2   16. okt 2013 Så vidt jeg ved skal hunden have stamtavle, så hvis man ønsker at udstille må man købe en hund med tavle smiley

  • #3   16. okt 2013 Nej en hund skal have en stamtavle for at kunne udstilles. Hvis den f.eks har DKK tavle, kan man melde til alle de udstillinger DKK og specialklubberne under DKK holder og det er faktisk rigtig mange.

    Uden tavle kan man ikke være sikker på at din hund er renracet og da du ikke er medlem af nogen klub, hvem skulle så arrangere en udstilling?

    På en udstilling er der en uddannet dommer der vurderer om hunden er bygget rigtig ift racestandarden, om den så at sige er sat rigtig sammen og ligner den race den repræsenterer. Han ser på hundens bevægelser og han vurderer dens temperament. Desuden ser han om tandstatus er korrekt og ved hanhunde tjekker han at begge testikler er nede.


  • #4   16. okt 2013 Der holdes vist nok indimellem nogle skuer for hunde uden tavle - men jeg kan altså ikke huske, hvilken klub eller i hvilken forbindelse. Desværre!

    Men hvis man ønsker at udstille mere seriøst, så skal man købe en hund med tavle smiley


  • #5   16. okt 2013 Hunden er ikke ren uden en stamtavle - i hvert fald ikke i juridisk forstand, for det er intet bevis.

    Prøv at læse om udstilling på fx www.dkk.dk


  • #6   16. okt 2013 Som de andre også skriver, så kan man ikke udstille en hund uden stamtavle, da der ikke er nogen garamtier for at den er 100 % renracet.


    Men der findes noget der hedder Danmarks Sødeste Hund (Mener jeg). Der kan du måske deltage smiley


  • #7   16. okt 2013 Jamen ved Danmarks sødeste hund bliver hunden jo ikke bedømt efter kvaliteter, det er bare en subjektiv vurdering af, om hunden er sød, ikke om den er bygget korrekt og i det hele taget har det rigtige udseende holdt op mod en racestandard. Bevægelserne bedømmes heller ikke, og de er faktisk yderst vigtige, for kan en hund ikke bevæge sig korrekt, så er det netop fordi den ikke er bygget som den skal med de rigtige vinklinger.

  • #8   16. okt 2013 Tusind tak for jeres hurtige svar allesammen:) Jeg udstiller kaniner, og jeg ve bare at der er noget der hedder racekanin udstilling, og kælekanin udstilling. Gør der ikke det på en hundeudstilling?

  • #9   16. okt 2013 Nej smiley

  • #10   16. okt 2013 udstil den i DDA de udstiller os blandingshunde

    http://www.dda-dogs.dk/


  • #12   16. okt 2013 Fordi at jeg for nogle dage siden så jeg en hunde udstilling i fjernsynet og det så super sjovt ud.

  • #13   16. okt 2013 Hvis du nu en dag køber en schnautzer med stamtavle ska du også sørge for at din hund er trimmet til udstillingen.

  • #14   16. okt 2013 Når man udstiller en hund, så skal man jo have noget at bedømme den ud fra, noget der fortæller noget om, hvordan hunden skal se ud, hvordan skal man ellers bedømme om den ser ud som den skal?

    Derfor har man indenfor FCI noget der hedder racestandarder, der kan man læse sig til, hvordan eks en schnauzer skal se ud. Så kigger dommeren på, hvordan din schnauzer ser ud sammenlignet med, hvordan man ønsker den skal se ud, og derud fra får man så en bedømmelse af, om ens hund lever op til den racestandard der er for racen.

    Det handler slet ikke om, hvorvidt hunden er sød eller pæn eller noget helt tredje, det handler om, hvorvidt den lever op til racestandarden.


  • #15   16. okt 2013 På nogle af DKK's udstillinger kan du komme med din hund. Den vil blive bedømt af en autoriseret udstillingsdommer. Du kan jo ikke bruge det til noget, men du får en bedømmelse af hunden.

Kommentér på:
Udstilling - Uden stamtavle??

Annonce