{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.595 visninger | Oprettet:

Barf.... ja tak {{forumTopicSubject}}

hejsa folkens.... her en lille historie...

ja jeg var en af dem der har sværget til tørfoder altid.... indtil jeg tog ned til den lokale foderforhandler, hvor jeg fik en åbenbaring.... her er hvad han sagde...

Tørfoder er med kød, Ja... der er bagt... når man varmer kød op til over 20 grader, reduceres (forsvinder) vitaminerne i kødet.... der står på poserne at der er frisk kød i foderet, og ja det var sikkert friskt da foderet blev lavet.... for et par mdr. siden.... men når det kommer i posen er det pulveriseret og brændt..og ikke friskt mere....

jeg var ikke overbevist endnu, og spurgte ind til det med at gi råt kød, og om det ikke var usundt for hunden og dens mave....

og så forklarede han.....en ulv, ræv spiser råt kød og trives fint med det, da det er deres naturlige foderkilde.... så selvfølgelig er det på samme måde godt for din hund....
det ku jeg jo godt se...han sagde også....se på hvad der kommer ud af din hund, når den spiser tørfoder....det er alt det den ikke kunne optage, altså spild og fyld....
når den spiser rigtig kød med grøntsagsmix iblandet, kommer der slet ikke så meget ud i den anden ende...altså har den optaget meget mere af sit foder....

sidst men meget vigtigt...din hund for sundere foder, og det vil kunne ses på dens fysik, den vil få mere muskelmasse og få fin pels.....

og når man tænker over det er det (for mig ) vildt logisk.... man blir, hva man spiser.....
vi har jo også fundet ud af at friske råvarer er sundt for mennesker.....så hvorfor ikke også for vores hunde....

så nu har jeg købt 2x12 kg frossen Kalun (komave) og 15kg. grøntsagsmix, fiskeolie, og frosne kyllingehalse (snacks)..... al Kalunen har jeg opdelt i portioner, så de ligger klar til brug i fryseren.... og så er det bare at ta det op om aftenen....lade det optø....og servere det blandet med en treidedel grøntsagsmix..... det sq da nemt.....

Og behøver jeg overhovedet nævne, hvor glade tøserne er for det nye mad......ohhhhhh haaaa
orvs, og så sparer jeg faktisk 200- på foder pr. mdr.

jeg vil lave opfølgning på forløbet....om hvordan det går.... startede nemli i går.....

Lykke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Barf.... ja tak
  • #1   17. aug 2006 Hej Lykke
    Det lyder super (-at du har set lyset *GG*)

    Jeg vil dog lige påpege at du ikke kan nøjes med at fodre med kallun hvis det var din intention! Nøgleordet er nemlig variation så hundene får så mange forskellige vitaninkilder som muligt (i de forskellige kødformer).

    Jeg kan da nævne at Karla på en ugen får oksekød, kanin, and, gris (haler eller ribben), rensdyr, hest, kalkun, kyllin (enten rent kød, lår eller halse) og at jeg ikke giver én af tingene mere end en gang på en uge.


  • #2   17. aug 2006 Velkommen på vognen smiley Ja, det er helt fantastisk hvor madglad en hund egentlig kan blive.. Og man kan jo se hvor meget de nyder maden.. Skønt *S*

  • #4   17. aug 2006 Jep, som Rikke siger så er ben noget af det vigtigste..

    Jeg mener at det er Bilinghurst der siger 60/40 (RKB (rå kødfulde ben) og alm kød).

    Jeg fodrer ca 60/40, eller måske nærmere 50/50 med RKB en dag og alm kød den næste og så fremdeles..


  • #5   17. aug 2006 jep jep.... jeg ved det godt det med forskelligt kød....men han sagde at det var godt at starte med kalun da det er mildere for en begyndende "Barf ere".... så nu skal jeg på tilbudsjagt efter kød....kender en der kan skaffe hestekød..... og så har jeg købt kyllingehalse (m. ben i) som de også med største velbehag spiser....

    men jeg kan godt mærke at jeg lige skal sætte mig lidt mere ind i det.....

    he he jeg har samme følelse som, da jeg gik fra de gamle trænings metoder..... til psykologi frem for magt metoderne.... deter sq så logisk....men man har bare ikke lige set det før nu.....
    men tak for jeres råd.....håber jeg kan spørge fremover hvis der er noget jeg er i tvivl om.....

    Lykke


  • #6   17. aug 2006 ku i ikke gi mig et eks på en kost plan over en uge.....

    Lykke


  • #7   17. aug 2006 Jeg startede også på kallun den første uge med Karla!

    Jeg ville bare være sikker på at du ikke havde fået at vide at det var det eneste de skulle have, Lykke!

    Du spørger bare!

    En god side at være på hvis man 'barfer' er denne: http://groups.yahoo.com/group/barfdanmark/ der kan spørges og få svar på hvad som helst om emnet!


  • #8   17. aug 2006 Karla:

    Mandag: Kyllingehalse
    Tirsdag: Oksekød/Kallun + tilsat grøntsagspulver
    Onsdag: Griseribben
    Torsdag: And + grøntsagspulver
    Fredag: Kalkunlår
    Lørdag: Rensdyr + grøntsagspulver
    Søndag: Lammeribben


  • #9   17. aug 2006 ka i se stor forskel på jeres hundes kroppe...fra før barf til nu ????

    Lykke


  • #10   17. aug 2006 Mie hvordan er dit foder buget.... altså hvor meget koster det dig pr. mrd at fodre med barf.
    og køber du dit kød samme sted....eller er du på tilbudsjagt i supermarkeder og hos slagtere....

    Lykke


  • #11   17. aug 2006 Ja, jeg kan!

    På tørfoder var Karla enormt tynd. Hun kunne ikke optage foderet ordentligt og mængderne i den anden ende var enorme og som oftest i noget tynd konsistens.
    Siden barf-start har hun tager 4-5 kg på, pelsen er blevet mærkbart blødere og hendes afføring er tip-top i orden!


  • #12   17. aug 2006 Hej Lykke

    2 ting undre mig, når jeg læser dit indlæg:

    1. Havde du forventet at der lå frisk kød i posen da du åbnede den? Når producenten skriver frisk kød, mener de vel at de ikke bruger gammelt fordærvet kød til at producere deres tørkost af.

    2. Når manden fortæller om hvad en ulv spiser, taler han der om dyr ulven har jagtet i naturen. Ikke det kød vi køber i fryseren i Bilka, der er født i fangenskab og pumpet op i løbet af få måneder og så solgt til dig som forbruger.

    Dette er ikke en kritik af BARF.

    mvh
    Christina


  • #13   17. aug 2006 Fik du i øvrigt set det der klamme program i nat?

  • #14   17. aug 2006 Lykke, jeg køber de fleste af kødprodukterne i Dansk Barfcenter, hvor jeg også køber grøntsagspulveret. Ellers holder jeg øje med tilbudsaviserne. Føtex har ofte store mængder kyllingelår eller kalkunlår til rigtigt gode penge!

    Prøv evt at snakke med en slagter i nærheden om han kan lægge noget af affaldskødet til side til dig, det gør min som jeg får gratis!


  • #15   17. aug 2006 Christina, man forventer vel heller ikke at alle kødets næringsstoffer er ødelagt, fordi det varmes voldsomt op, når man køber et færdigfoder som praler med friskt kød?

  • #16   17. aug 2006 Det der med at ræve og ulve spiser råt kød, hvad er det lige det har med din hund at gøre???

    Ja, de nedstammer fra samme gren, men de er ikke ens!!!

    Vores forfædre spiste sikkert også en masse spændende ting... Men meget af det kunne du sikkert aldrig drømme om at tage i munden!

    Derudover synes jeg da bestemt at det er dejligt at du har fundet et foder du er tilfreds med.. Synes blot du skal huske at manden der fortalte dig alle disse vidunderlige ting er SÆLGER!

    Også lige et spørgsmål til dem der fodre med barf - er der ikke noget med at man skal tilsætte forskellige vitaminer og mineraler??


  • #17   17. aug 2006 Michelle, indeni er hunden og ulven ikke spor forskellig!

    Men hensyn til vitaminerne og mineralerne så er det ikke nødvendigt hvis blot du sørger for at variere kødtyperne og give forskelligt grønt. Nogle vælger at tilføje vitaminer for at være sikre på at hunden får hvad den skal bruge...


  • #18   17. aug 2006 ÅHHHH Christina please...... det var da dumme spørgsmål.... men svar skal du da få....

    1 NEJ jeg troede ikke der lå frisk kød i tørfoderposen....men han forklarede mig bare at det en hund får i en tørfoderpose er hvad der svarer til færdigmad for mennesker....fyldt med CRAP... og uden friske råvarer...altså ikke særlig sundt.....

    2 ja en ulv jager i naturen...og fanger fugle, kaniner og andre dyr den er i stand til at nedlægge..... det kød der bruges i Barf er (så vidt jeg ved ) ikke det kød vi mennesker spiser mest af.... personligt sætter jeg ikke tænderne i Kalun (komave), kyllingehalse, oksehjerter, hestekød og lign. gør du.....
    det kød jeg her har nævnt kunne meget vel stå på en ulv s menu kort....uanset hvad, er frisk kød sundere end foder der for måneder siden, er blevet brændt knust og i det hele taget kraftigt forbehandlet..... og kan du overhovedet vide om det ikke også er blevet tilsat div. tilsætningstoffer som kødet i supermarkedets kølediske er.....

    Lykke

    Lykke


  • #19   17. aug 2006 Michelle fysisk set er der vist ikke den store forskel på hunde og ulve.... og hvordan er det lige adfærds mæssigt...er det en lighed på 95%....ka ikke lige huske det præcise tal.... men det er deroppe ad... så jo jeg vil vove og påstå at hunden og ulven s kost burde ligge kraftigt op ad hinanden.....
    jeg vil da også hellere vide 100% hvad jeg propper i min hunds mund..... end at stole på hvad der står bag på en pose færdig mad.... papiret er tålmodigt....

    Lykke


  • #20   17. aug 2006 Det fedeste ved tørfoder er at det er tilsat et produkt der sprøjtes på kadavere så de ikke forrådner så hurtigt!

  • #21   17. aug 2006 og Michelle ja han er sælger..... fodersælger...altså han forhandler både tørfoder og Barf.... så for ham er det nok ret ligegyldigt om jeg køber det ene eller det andet..... faktisk ville han tjene mere på at jeg købte tørfoder..... så jeg vælger at tage hans ord for gode varer, når han fortæller mig at barf er langt sundere og mere naturligt for mine hund at spise....

    Lykke


  • #22   17. aug 2006 forresten Mie.... jeg har engang hørt at hunde har det man kalder rovdyrmaver, og at man derfor skal faste dem en gang om ugen.... har du også hørt det.....

    Lykke


  • #23   17. aug 2006 øv altså hvor skal man være forsigtig på HG med hvordan man formulere sig. Det var ikke skrevet for at genere dig. Som jeg startede med at skrive undrede det mig bare...
    Selvfølgelig ved jeg da godt du ikke forventede frisk køb i posen.

    Jeg bakker ud af denne tråd, og tænker mig om næste gang jeg skriver et indlæg.

    Christina


  • #24   17. aug 2006 glæder mig til den dag hvor man (hos fodersælgere) kan købe månedspakker, ligsom hos slagteren.... det ville jo gøre det hele meget lettere igen igen-....

    kommer nok med tiden....

    Lykke


  • #25   17. aug 2006 Frederik og Michelle - jo - der er stor forskel på hvad vilde hunde (og vore forfædre) spiser/spiste og de dyr de nedlagde var ikke fyldt med alt muligt unaturligt som ALLE dyr er nu om dage - jeg tror nu heller ikke at de vilde dyr fik grønstsags tilskud af nogen art - Jeg kan ikke se hvad der er galt i at give hunde tørfoder eller selv lave deres mad med kogt kød og grønt - det får de ikke salmonella forgiftning af !

  • #26   17. aug 2006 eiii Christina.... men se lige dit indlæg igen.... med de spørgsmål...ku du lige så godt ha kaldt mig for idiot.....

    Lykke


  • #27   17. aug 2006 kan ikke forstå.... at det ikke er total logik at det er sundere at give en hund FRISKE råvarer frem for noget der er lavet for måneder siden..... om man så vælger at koge det.... gi friske grøntsager osv. er mig lige fedt....
    men friskt er da sundere end forbehandlet færdigfremstillet.....

    Lykke


  • #29   17. aug 2006 nå...skal lige ud at slå græsset inden regnen kommer.... vender tilbage....

    Lykke


  • #30   17. aug 2006 Lykke, det er rigtigt!
    Der er også mange der vælger kun at fodre hver anden eller tredje dag for at maven får chance for at arbejde.Det bedste for en hunde/rovdyrmave er at få få store måltid som rigtig spiler maven ud og hvor den får mulighed for at trække sig helt sammen igen.

    Jeg fodrer en gang om dagen og overvejer at gå ned til hveranden. Karla er dog god til at vælge fra så hun vælger helt naturligt nogle fastedage selv hvor hun ikke gider at spise!


  • #31   17. aug 2006 Pia, hunde får ikke salmonella som mennesker..

  • #32   17. aug 2006 Lykke - velkommen i BARF klubben - det er skønt ik?

    Jeg ville overveje at give dine store hunde hele kyllinger - der er noget at arbejde med, men vent til de er blevet bedre til at angribe knoglerne og ja en uge på kallun er der mange der starter på.

    Kyllinge lår og vinger er også gode - man kan købe kyllingelår hvor der sidder et ryg stykke på - det er ret meget og en god portion til dine store piger!


  • #33   17. aug 2006 Winnie, det kommer meget an på størrelse og formåen af din hund.

    Karla er stadig unghund og har været på barf siden hun var 5 mdr, der fik hun rigtig meget mad, over et kg hver dag, men nu er hun nede på 600-700g.

    Jeg giver vel omkring 800kr om måneden, tror jeg! (kommer også an på tilbuddene)


  • #34   17. aug 2006 Nå, jeg går lige med rovdyret.. vender tilbage igen..

  • #35   17. aug 2006 Jeg giver også Natures Way fra Barf centeret - et frysetørret grønt/frugt produkt - grønsagerne er frysetørret og hakket i bitte små stykker - som pulver

    Dette sikrer at hundene kan optage det da de som rovdyr ikke er indrettet til at kunne nedbryde cellevæggene i grønsager

    Nelly får stadig blendede grønsager, men kun for at mætte hende - Murphy gider dem ikke og får kun Natures Way og lidt frisk frugt ind i mellem...

    Jeg synes det er super men det er nemmere at fodre større hunde med det, end små - jeg har virkelig mit besvær med at finde ting som Murphys lille mund kan spise...


  • #37   17. aug 2006 tja hvis det er sådan du vil tolke mit indlæg....det er netop det jeg mener, man skal veje sine ord noget så kræftig før man TØR klikke "Opret indlæg til dette emne".

    Der er helt sikkert mange gode argumenter for at foder Barf, men at sige producenten af tørkost ikke overholder hvad de skriver, eller at sammenligne med hvad en ulv spiser holder ikke…det kød vi køber er og bliver ikke det samme som hvad en ulv fanger og lever af i naturen.


  • #38   17. aug 2006 Pulveseret grøntsager på frys? Frosne kalkun, frosen kylling?

    Det er da ikke friske råvare. Måske bedre end tørkost, men det er i hvert fald ikke friske råvare.

    "Foder hver anden dag. Det bedste for en hunde/rovdyrmave er at få få store måltid som rigtig spiler maven ud og hvor den får mulighed for at trække sig helt sammen igen."

    Det lyder ikke sundt for en GD.


  • #39   17. aug 2006 Christina - nu er det jo svært at købe kallun i små portioner hver dag - så man køber jo en stor portion og fryser det ned - det er 1000 gange bedre end de tørrede kødmel du giver din hund!!!

    Hvis du vidste noget om hundens fysiologi så ville du vide at man ikke kan give en hund friske hele grønsager og frugter - det kommer helt ud i den anden ende!

    Optageligheden er ca 10 %- så skal der godt nok meget igennem.

    Natures Way er optageligheden på 70-80 %
    Blendede grønsager er optageligheden op til 40 %

    Så det er et spørgsmål om optagelighed og sundhed for sin hund....

    Man behøver ikke faste en hund - det er en smagssag men faktum er at i naturen får ulve altså ikke mad serveret fast morgen og aften - de kan gå op til 14 dage uden mad om vinteren...



  • #40   17. aug 2006 Ja hunde kan få slamonella og de kan også overføre det til mennesker ved et slik på munden - men jeg er meget forsigtig når jeg giver rå kylling - jeg lader ikke min hund slikke mig eller andre på munden og jeg vasker fingrer og har streng hygienje i køkkenet omkring det

    Men hundes maver er meget bedre rustet til at klare salmonella og andre bakterier netop fordi de er beregnet til at spise alt råt og ikke bagt til atomer!


  • #42   17. aug 2006 Ja jeg tænker også tit at jeg ikke helt ved hvordan jeg gør når jeg engang får børn - både mht spisested og kylling/salmonella...

    Men tager det til den tid ; )


  • #43   17. aug 2006 Men kan i øvrigt fortælle at en dyrlæge som var i mod barf måtte indrømme overfor mig at chancen for at en hund bliver syg af salmonella er den samme som at man bliver ramt af lynet - to gange i træk!!

    Altså meget lille!!!


  • #44   17. aug 2006 ja jeg skal nok også bare sluge den gamle skrøne om kyllingeben....og råt kød.... man har jo altid levet med den fejlagtige viden at det var dårligt for hunden at få råt kød....at de fik dårlig mave af det osv......

    men giver i jeres frosne ting at gnave i....og er det ok for mavsen

    Lykke


  • #45   17. aug 2006 man kan jo også være negativ .... bare for at være negativ..... synes dine agumenter er mystiske....
    at sige at fordi det er frossent, så er det ikke friskt..NEJ man skal ikke hver dag ud at skyde kaniner eller rive hovedet af en kylling.... der skal ikke være puls i dyret for at man kan kalde det friskt...frossent er er friskere end tørt,brændt og obevaret i alle temp.i månedsvis..jøsses.... jeg er mundlam...og vil ikke kommentere dine indlæg i denne tråd mere....men vi har forstået Christina.... du tror ikke på Barf...helt fint....

    Lykke


  • Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 120
    #46   17. aug 2006 Altså. . . min hund får råt hakket oksekød ind imellem og rå kylling og andet råt kød, han er jo trods alt en hund og det ska vel ik gå ud over ham fordi jeg ik vil ha salmonella forgiftning? nu har jeg haft det før (dog ik pga. kylling eller noget andet mad til min hund) og det er altså ik noget som jeg er faldet død om af, man får diarré og man får det meget lidt skidt tilpas, men en tur hos lægen og så får man nogle piller og så er det det. . .
    Så længe man holder hygiejnen oppe når man servere råt kød til sin hund, så er der jo ik så meget at frygte. . .
    og man ka jo lære hunden ik at slikke en i ansigtet efter at den har spist. . .


  • #47   17. aug 2006 Nej giver den aldrig frosne ting - tøer det op i god tid i køleskabet inden!

  • #48   17. aug 2006 total misforstået..som sagt var det din dyrhandlers argumenter som undrede mig.

    Jeg er helt med på at Barf er bedre end tørkost. Jeg tager hatten af for dem som tager sig tiden til at lave det til deres hunde. Her i huset har vi to småbørn, to fuldtids job, hvalp, killing samt stort hus med dertilhørende grund som skal holdes. At drøne ud til den nærmeste dyrhandler og hente 100 kg hills engang imellem, er det vi har valgt.


  • #49   17. aug 2006 nå... men jeg har da givet mine frosne kyllingehalse.som snack... det glider fint ned....skader det da???

    Lykke


  • #50   17. aug 2006 Lykke, Karla får ind imellem også noget af sit lidt frosent, hvis det ikke er nået at tø ordentligt op.. Jeg tror ikke det skader noget..

    Men giver ikke noget frossent med vilje..


  • #51   17. aug 2006 Næh men fremover ville jeg nok tø det op - så de bedre kan tygge dem!



  • #52   17. aug 2006 oki...så ved jeg det..... der er bare så meget man lige skal vide.... jeg gik jo ned og købte 26 kg. Kalun i den tro, at det var godt nok at fodre med (sammen med grøntsagsmix).... men klogere blev jeg da jeg herinde læste jeres foderplaner for en uge....

    men lige en ting til..... mængden af det i giver hvordan er det....
    altså hvor meget kød pr. portion?
    og hvor meget grøntsags mix pr. portion?

    for nu har jeg lavet tre mængder ...
    Mona = 500 g kød pr dag
    Carla = 400 g kød pr dag
    Emma = 300 g kød. pr dag
    og dertil tilsætter jeg så grøntsags mix ca. 100 g pr hund

    er det helt hen i vejret???

    Lykke


  • #53   17. aug 2006 jeg ved godt at man ikke skal gå helt vildt slavisk frem....men det er bare rart i starten at danne sig et nogenlunde indtryk af hvor meget de skal ha....
    gik forresten ned til en slagter og købte et par store friske okseknogler med lidt kød på.... der er godt nok blevet gumlet og snasket........ ude i haven..........for er du gal hvor det sviner...........

    Lykke


  • #54   17. aug 2006 en voksen hund skal have ca 2 % af sin kropsvægt, så jeg tror det er alt for lidt - min Nelly får 400 gram kød og 100 gram grøntmix...
    og hun vejer 20 kg!


  • #55   17. aug 2006 det er nærmere et kilo om dagen!

Kommentér på:
Barf.... ja tak

Annonce