Hvalp er utryg på gåtur.. {{forumTopicSubject}}
Jeg passer tit min søsters 6mdr gamle chihuhua/DSG hvalp, og vi går en del tur i løbet af dagen (eller timer) han er her, men han er MEGET utryg på turene, og stopper hele tiden op, har rejste nakkehår, tør ikk bevæge sig når der kommer cyklister, nogen der kommer gående, osv., og det er jeg rigtig ked af da jeg jo vil have han nyder vores gåture og får snuset osv., og os vi kan lege på græsplæner/marker, men et eneste haner obs på er omgivelserne og slet ikk hvad jeg siger, heller ikk engang godbidder kan gøre noget
Men på græsplænen ude foran min blok, dér kan i give den gas med at kaste bold, træne tricks osv!
Jeg forstår det ikk, men kan det måske være fordi han mest får tur med mine forældres schæfer? (ham på min profil)
Jeg håber på at han vil nyde vores gåture når jeg flytter i næste måned, men jeg tvivler dog på det
Jeg ville gerne lære ham "på plads" til når vi skal over veje, for især på hjemturen spæner han afsted da han bare vil HJEM!, og dét er jo ik skide smart hvis han bare spæner ud på vejen og der kommer en bil!
(han ER i snor hele tiden, men det er træls at skulle hale ham ind med en flexline)
Nogen idéer til hvad jeg kan gøre?
jan 2013
Følger: 21 Følgere: 31 Hunde: 1 Emner: 370 Svar: 3.550
Tag mange godbidder med og og ekstra fokus på omgivelserne når i er ude, hver gang en af de forstyrrende elementer kommer fjerne du hundes fokus med godbidder, og når elementet er forbipasseret tager du og skam roser den og det bliver du ved med i en god periode.
hav tålmodighed men det jo også ejerens opgave så indgå en lærings aftale med ejerene om hundens miljø træning
nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.207
Hvis den er tryg på jeres lille plæne ville jeg lufte og give den opgaver der, 1 gang om dagen ville jeg så træne hunden ved at gå 25 meter væk fra plænen, vende tilbage hurtigt og lade hunden falde til ro ved at gå rundt på plænen til den er tryg og rolig igen, inden vi så går ind i huset.
fortsæt sådan og når hunden er tryg ved de 25 meter øger du til 50 meter osv.
Vi synes jo heller ikke det er sjovt at skulle tvinges til noget vi er bange for flere gange om dagen, så gode oplevelser og korte små udfordringer 1 gang om dagen tror jeg vil give den mest harmoniske hund på sigt.
nov 2008
feb 2011
Følger: 7 Følgere: 12 Hunde: 5 Emner: 65 Svar: 459
Vi lufte ham ikke samme sted da vi ikke bor tæt på hinanden
Jeg har haft gjort det, at vi altså lige ska gå lidt op af vejen, og når vi kommer tilbage igen til mi blok går vi ind på græsplænen og fjoller og leger, for han skal jo helst lige have strukket de benbasser der, og han går os okay fint selv op til vejen, og til der hvor der er græs (han kan ikke lide at pølle på astfalt den tosse lol), og så går vi hjem igen
Jeg kan jo ikke bestemme hvordan min søster skal lufte sin hund, jeg kan kun prøve at gøre det sjovt her og prøve at vinde hans tillid
Men jeg nikker til det skriver, og det er bestemt nogen råd jeg vil gemme, så tusind tak for det
På billedet er han med storebror Rosco
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Åh Fusk- må ikke skrive det andet :P, hvor er den vovse bare kær
Lige om lidt, når min hjerne igen begynder at fungere normalt, så skal jeg nok skælde udover hvor ukorrekt en blanding han er og alle mulige forslag til hvad i skal gøre, men lige nu er min hjerne hvalpesmeltet
Nuuuuuuurh
nov 2008
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Nope, min hjerne er stadigvæk hvalpesmeltet
Men måske i kan træne ham til at gå væk fra " storebror" for at opleve lidt af den farlige verden, for så igen at finde storebror og blive tryg- gradvist kan i jo udvide længden af tid uden støttepædagog..
og han er altså et af de mere nuttede eksemplarer af blandingshvalp jeg længe har set
feb 2011
Heldigvis er det hans mor der er den store og faderen chihuahua hihi
Han ligner en DSG, men han er lavbenet og lang som en rullepølse med kraftige ben haha
Som sagt kan jeg ikke sige til min søster hvordan hun skal gå med sin hund, jeg har haft prøvet at fortælle hende hvordan man holde rotter og marsvin da hun og hendes datter havde det, men man lyttede ikk rigtig selvom jeg nu har opdrættet dem i over 7år, suk...
Men jeg må prøve at gøre turene med ham så gode som mulige når det er jeg har ham her, for han er SÅ meget ikke en typisk nysgerrig hvalp når jeg går med ham
feb 2011
Så har jeg skønne Simba herhjemme igen, og på vores første tur idag tog jeg jeres råd til jer og gik så langt han nu engang ville, gav godbidder, og så gik vi hjem igen og legede lidt på græsplænen inden vi gik op igen
Jeg håber at jeg på den måde kan give ham positive oplevelser så v kan gå længere og længere
Igen et stort tak for jeres gode råd
På billedet ligger han med sin ene bror
Det var vores første besøg hos ham
Hvalp er utryg på gåtur..