{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundeavl er gået for vidt
  • #1   9. okt 2013 Hold da fast smiley Og lige præcis derfor, skal man støtte den danske gode avl på disse racer.

• #2   9. okt 2013 Hvor er det trist smiley netop derfor skal man støtte de danske kennelopdrættere, som er obs på sundhed. Kan slet ikke holde ud at tænke på mops med ekstrem flade snuder. Stakkels dem. Bliver ekstra glad for min moppedelle og ikke mindst opdrætter, når jeg læser om dette.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #5   9. okt 2013 Det har vi jo været klar over i flere år. Det kan vil ikke komme som en overraskelse, men der vil sikkert stadig være folk der forsætter med at leve i benægtelse.

• #6   9. okt 2013 Nogle af de kommentarer der er til artiklen er til at dø af grin over xD

• #8   9. okt 2013 *Venges* Er dette en rapport til fødevarestyrelsen, som er ny? For der står virkelig nogle gode ting! Især ang. anbefalinger til lovgivning af avlen på kæledyr.
    Er det noget, som man rent faktisk har tænkt sig at tage stilling til blandt politikerne??

• #9   9. okt 2013 Helt enig i at DKK og fci er medskyldig her. Overtypiske hunde bliver ofte både BIR og BIS, mens normale og sunde hunde må nøjes med VG. DKK fokuserer langt mere på eksteriør end på sundhed -hvad fanden skal man med en showvinder, der kun bliver et par gammel??

Jeg synes det er synd at avlsrestriktionerne på fx HD/ad er blevet til anbefalinger. Der sal nok være opdrættere, der synes de kan berettige avl på en champion med E-hofter.

Skamavl findes desværre inden for alle racer, økonomi vinder over etik og moral og dyrevelfærd for nogle opdrættere - synd og skam!!!

• #10   9. okt 2013 udstilling og den store fokus der på, er det værste der er sket for hund avlen.
    Og endnu værre er det, at FCI og kennel klubber støtter det.

Det er lige før jeg syntes, at noget avl på visse racer med tavle er værre end tankeløs tavle løst avl.
    I det mindste sker det pga af uvidenhed, hvorimod nogle med vilje avler efter ekstremer, og enda med støtte fra kennel klubber.
    Nogle racer har en racestandard, som direkte er med til at gøre dem til mere usunde racer.
    Kennelklubber burde stille krav til alle racer, og især dem der døjer med skavanker. Man bør fokusere på sundheden frem for exteriør.

• #12   9. okt 2013 Ok, jamen så må man da krydse alt hvad krydses kan, for at de går ind og lovgiver på området - opdrætterne/udstillerne kan jo åbenbart ikke håndtere friheden...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #17   9. okt 2013 Det kan undre at vi gang på gang hører hvor vigtig det er at købe med tavle og at der så er racer man ikke en gang vil overveje at købe. Burde man ikke når man mener at tavle er vejen frem,tage noget ansvar i stedet for at lave noget bare fordi at det er det folk vil have. Jeg syntes det.

• #18   9. okt 2013 Jeg er helt med på, at der også er problemer herhjemme blandt opdrætterne, også hos DKK. Man er ikke nødvendigvis sikret en sund FB/EB/mops bare fordi man køber med tavle. Man skal også ud og sikre sig, hvad de rent faktisk gør for sundheden.
    Der er desværre en del udfordringer for de racer, som nok også bliver værre pga. popularitet.

• #19   9. okt 2013 Man kan jo håber at de også handler aktivt på den rapport, det er vi nogen som har ventet mange år på....ja håbet er lysegrønt smiley

• #20   9. okt 2013 Hvor om alting er - er man trods alt bedre stillet ved en DKK-opdrætter da man der har en jordisk chance for at vælge til og fra ud fra hvad man ser (eller ikke ser) hos moderen..
    Køber man en importeret hundehandler hvalp er man prisgivet...

• #21   9. okt 2013 Personligt synes jeg alle racer bør have restriktioner i forhold til sundhed. Hos broholmer har vi efterhånden en god hofte status på vores hunde på grund af restriktioner, men kunne DKK bestemme, blev det ændret til " kendt HD-status " fra i morgen, og en anbefaling om kun af bruge D/E hofter, hvis opdrætter mener, hunden kan bidrage positivt til racen.

Det forarger mig. Uanset hvor smuk og præmieret den måtte være, bidrager en hund med E hofter ikke til at fremme en race.

Jeg ville aldrig kunne anskaffe mig en race, hvor mange hunde lyder som astmapatienter, når de trækker vejret. Det ville gøre så ondt på mig. Og jeg fatter ikke at dommere placerer sådanne hunde, de burde diskes.

• #22   10. okt 2013 Problemet er ikke stamtavler, da det er et værktøj man kan bruge til mange ting, feks, at undgå de userisøe tavle avlere.

Problemet er kennelklubber, som feks FCI, DKK mm, som ikke ønsker at man skal avle efter det bedste for racen. Klubber bør gå ind og se på de hunde der har skavanker, og se hvordan man kan forbedre dem, og så stille krav efter det, samt finde dommere til udstillinger, som ikke vægter exteriør over sundheden.

Man bør kigge på racestandarden ved flere hunde, og så se om den måske også skal ændres noget.

Jeg er ikke meget for udstilling, og det som det har gjort ved avlen, men hvis det endelig skulle være, så kunne jeg godt tænke mig, at man lavede en A og en B afdeling.
    For at stilletil udstilling i A, så skal hunden være testet for diverse sygdomme, have gode HD/AD resultater, og for hyrde/brugs/jagt hunde, så burde de også som minimum have bestået et eller andet, der viser de stadig har de egenskaber de var tiltænkt.
    Så kunne avlere begyunde at konkurrere om, at få flest hunde op i A klassen, frem for kun at konkurrere på exteriør.
    Det ville så også være nemmere for ukyndige hvalpe købere, at finde en sund hvalp. Som det er nu, hvor mange køber en hvalp med stamtavle, og tror det er en garatin for en sund hund, så er der mange der bliver snydt.

Jeg går ind for tavle avl, men jeg går ikke ind for kennelklub avl, ihvertfald ikke som det er nu. Jeg håber der kommer en kennelklub, som vægter sundhed, egenskaber osv, langt over exteriøret. En hund skal naturligvis ligne den race, som den nu en gang er, men et lille udsving ville ikke gøre noget, hvis det forbedrer sundheden. Allerede som man ser det nu, så er der jo kæmpe forskel på exteriør på mange racer, hvis man kigger brugs linier og udstillings linier, så det burde ikke blive et problem.

• #24   10. okt 2013 Venges: Ja det ved jeg, derfor håber jeg også at nogle af de tiltag der forslås i rapporten bliver vedtaget ved lov, for så har BK ikke så meget at skulle have sagt....de har efter min mening også haft taletid nok, de valgte så ikke at bruge den konstruktivt for racen, det håber jeg vil ærge dem rigtig godt og grundigt i fremtiden smiley

• #28   11. okt 2013 CHOW CHOW har også de problemer der er også nogle opdrætter af min rase der laver hunde med så kort snude så de har problemer med at få luft

• #29   11. okt 2013 Præcis Rikke..
    Der trænger i den grad også til en holdningsændring blandt ejere og opdrættere af denne skønne race, mange syntes at det er helt normalt og ok at en hund hverken kan føde, parre, vaske sig selv, har hudproblemer og ikke kan trække vejret..så længe det er en bulldog, for sådan er de jo bare smiley

Linker til en gr. på facebook hvor en hund vejrtrækning diskuteres:

https://www.facebook.com/groups/2382160210/

Kommentér på:
Hundeavl er gået for vidt

Annonce