{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundeavl der er gået for vidt...
  • #1   25. feb 2009 det er vanvittigt -
    Men der laves jo ufatteligt meget indavl (desværre) alle hunde er jo baseret på indavl for at få en raceren hund, ordet indavl er nok ikke lige det der er grunden - man bruger ordet "indavl" lige så snart der er noget anderledes ved hunden -

Jeg siger også føj til de jeg lige har set i nyheden

• #2   25. feb 2009 Jeg prøver.....:)

• #3   25. feb 2009 åhh dét skal jeg ikke se.....så falder jeg aldrig i søvn bagefter smiley

• #4   25. feb 2009 Vil råde alle til at man ikke skal tro på alt hva man høre. Der er sikkert nogen ting der er sande i den udsendelse men helt sikkert også ting hvor der er bygget lidt på sandheden

• #5   25. feb 2009 Gundogs: skal jeg ikke ku sige ved bare at man ikke skal tro blindt på det man hører de jo ekstremt gode til at få folk til at tro på hva som helst

• #6   25. feb 2009 Jeg skal se det. Ikke fordi jeg er til "sladder historier" men mere fordi jeg ikke kan tage stilling til programmet uden at have set det.

Jeg er lidt spændt på at høre, hvilke hunde det drejer sig om (og hvilke stavler / ikke tavler de forskellige hunde har - for det KAN måske også give en forklaring på problemet)

• #8   25. feb 2009 Der er både blanindings avlere og tavle avlere der gør det for pengenes skyld der vil altid være folk der ikke kan få nok

• #9   25. feb 2009 mor igen til april * - jeg har også en langrygget hund, og jeg har virkeligt gjort et langt forarbejde mht. MIN hund.
    Jeg ved f.eks. at hele hendes linie er HD fri, der har ikke været rygproblemer eller albueproblemer i hele linien, ingen PRA (også før det blev et krav til racen)

NOGLE mennesker er fjolser - det kommer vi ikke udenom - og dog. Hvis folk gjorde bare lidt forarbejde, inden de valgte hund så så vi sikkert heller ikke så mange racer, med diverse problemer, men det er desværre skæbnen ved modehunde - jo flere hvalpe des flere penge til avlerne..

Jeg er meget spændt på at se programmet.

• #10   25. feb 2009 Den boxer vi have i 1991-1996 - havde eplitiske anfald og meget kraftig hudsygesom, den var så syg og havde så mange problemer - men ligsom andre hunde var det jo bare uheldigt

mennesker kan også lide af forskellige sygedomme (astma, bronkitis, eksem, osv osv)

Men jeg glæde rmig også til at se programmet

• #11   25. feb 2009 hmm kan ikke lade være med at tænke på de uendelige diskutioner herinde ang. racehunde kontra blandings hunde og hvilke der er sundest....uden at videdet som fakta, har jeg nu altid ment og troet at blandingshunde selvfølgelig er sundere end racehunde, da det er "nyt" blod der mixes hver gang.... hva tror i ???

• #12   25. feb 2009 Tror jeg skal prøve at se det, man kan altid slå væk igen

• #13   25. feb 2009 Jeg tror ikke på, at en blandingshund er sundere end en racehund.

Blandingshunde kan skam sagtens være sunde, men man kan også være uheldig, og have en sprængfarlig blanding, der bludselig eksploderer i sindet, fordi den er en blanding af jagt hund og hyrdehund (eksempelvis)

En blandingshund kan gemme på alverdens "gode ting og sager", som ikke bliver opdaget før det er for sent, fordi man ikke kan vide hvad den kan gemme ppå.

På samme måde kan en racehund være meget syg og svageig, men der er større mulighed for, at opdage det allerede når den er lille, og dermed "tage den ud af avlen" indne den videregiver de svage gener.

• #14   25. feb 2009 Lykke

Jeg tror at landingshunde kan være lige så syge som racehunde-

• #15   25. feb 2009 syntes det er en skam det er blevet sådan med engelsk bulldog at man sætter udsende freom for helbred, syntes ikke ikke det ville gøre noget om de havde en længre snude end de har nu

• #16   25. feb 2009 Lykke N - tror du da ikke at de evt fejl der bæres i blandingshunde gives videre?? eller skal vi ud i den igen med at det kun er de gode ting fra hver hund der gives videre i blandingsavl???

Jeg er til hunde med tavle - af den meget simple årsag - at jeg vil kende til linierne bagud - så jeg ved hvad der er at bygge på.

Jeg tror ikke på alt det snak med at blandingshunde er sundere - for sådan hænger verden bare slet ikke sammen

sund avl - kommer fra sunde individer - og fra sunde opdrættere

• #17   25. feb 2009 Kom vi parrer, en hd ramt schæfer, med en ustabil Amstaff, og mixer deres hvalpe med en cancer ramt berner sennen = Gadekryds = sund hund, ikke sandt?

Prøv nu lige at tænke

• #18   25. feb 2009 syntes det er en skam det er blevet sådan med engelsk bulldog at man sætter udsende freom for helbred, syntes ikke ikke det ville gøre noget om de havde en længre snude end de har nu

• #19   25. feb 2009 Rikke - jeps det er da nemlig det vi gør - for klart så er der ingen syge hvalpe

ironi kan forekomme

• #20   25. feb 2009 DKK - ja man kan undre sig

For udbud og efterspørgsel har vel en smule at sige i den sag

• #21   25. feb 2009 ja og ? det er sgu da ikke pga af næsen jeg har købt den smiley sage jo også for min skyld måtte deres næse godt være længre osv smiley det som hende fra tvet sage med at det var ikke en bulldog vis den havde en længre næse var da noget være pis at fyre af,

• #22   25. feb 2009 men blandingshunde giver ikke så ofte dårlige gener videre mere end en gang, da de som regel kun får et " hovsa hul i hækken " kuld hvalpe... hvor imod race hunde brugt i opdræt kan nå at videregive dårlige gener mange gange.... derudover er der de fremavlede usunde ( HD,flade næser og vejrtrækningsproblemermm.) ting der kun forstærkes ( bibeholdes) når man parrer du hunde at samme race,...og som derved består igennem racerne i uendelighed....

• #23   25. feb 2009 Jeg tænker lige så meget at flere af de hunde i den udsendelse skulle have lov at få fred. Hvilket menneske holder liv i en hund med de skavanker?

• #24   25. feb 2009 nej Dkk tavle... det var i ramme alvor... uanset hvad er det et holdnings spørgsmål... ( dvs jeg har aldrig set undersøgelser der beviser eller modbeviser min holdning )

• #25   25. feb 2009 gundogs...men hvis der gøres så meget forat teste racehunde for at finde og fjerne fejl...hvorfor er der så alle de problemer med så mange racehunde ????

• #26   25. feb 2009 så sent som forleden hos dyrlægen overhørte jeg en dame der var der med sin Kleiner mynsterlænder, stå og prale af det kuld hvalpe han (hunden) lige havde lavet..og i samme åndedræt fortælle dyrlægen at hendes hund jo havde en hjertefejl og derfor havde vejrtræknings problemer....
    så erdet jo fint med allede tests og registrering ag sygdomme mv. hvis folk alligevel avler løs på syge hunde kan de tests stikkes op hvor solen skinner

• #27   25. feb 2009 så erdet jo fint med allede tests og registrering ag sygdomme mv. hvis folk alligevel avler løs på syge hunde kan de tests stikkes op hvor solen skinner***

Og at blandingshunde slet ikke har de tests gør det meget bedre?

• #28   25. feb 2009 Lykke N

Hvis du kigger lidt på HGmarkedet eller de andre markeder så boomer det virkelig meget i "hul i hækken" kuld, og andre er endda bevidst, fordi "min hund ville så gerne være mor/far".

Det gør det jo ikke bedre, da det er bevist at flere vælger at sætte kuld i verden uden div former for sundhedschek.
    Og det er det DKK gerne vil sætte en stopper for, det er jo også derfor der er div. krav som skal overholdes, for at afkommet kan føres videre med stambog. Og der er noget der hedder indavlskonficient.
    Plus i flere racer er der alvskriterier på hvor slem HD-graden må være. Og hvis det er en ansvarlig avler, burde de jo gå efter HD A. Det er jo også derfor man kan gå tilbage i generne, for at se hvor stor sandsynligheden er for at svær HD fremkommer inde for avlen.

• #29   25. feb 2009 Lykke - lige sådan en spade (Ja det ER en spade) ville jo nok ikke KUNNE avle med stamtavle, for hunden skal jo gennemgå godkendelse via DKK udstilling og diverse prøver, og en hund med kendt hjertefejl må ikke få tavle hvalpe.

Så er det jo slået fast med 7 tommer søm, at der er noget galt, hvis hunden ikke kan få tavle på afkommet. Det skader jo ikke køberne at tænke sig om, inden de farer ud og køber den første og bedste hvalp de ser..

• #30   25. feb 2009 1 shæferhunde har bevist fremavlet HD forat få så lavt et bagparti som muligt

2 mobs, fransk bulldog, engelsk bulldog, bull mastiff ( bareforatnævne nogleaf de fladnæsede racer ) har vejrtræknings problemer i en grad så en alm forkølelse kan tage livet af dem i værste tilfælde,dette er bevist fremavlet.

3 racer med korte kroppe feks. fransk bulldog, engesk bulldog er sådan bygget at de ikke kan rense deres kønsdele og endetarmsåbning, dette er til gene for hunden, derudover kan det give problemer atde ikke kan rense disse steder på kroppen.

4 mobs og andre racer meget udstående øjne ( bevist fremavlet ) har i visse tilfælde problemer med øjne der falder ud af hovedet på dem.

5 shar pei ogandre racermed hudfolder har hudproblemer med infektioner og svamp i de bevist fremavlede hudfolder

jeg ku blive ved.....
    det jeg siger er at de ting vi bevist har fremavlet i mange af vores racehunde gør dem usunde...og det problem har man ikke medblandingshunde

• #31   25. feb 2009 orv glemte lige SBT`erne og deres hjerne sygdom.... den der ligger i generne...

• #32   25. feb 2009 det jeg siger er at de ting vi bevist har fremavlet i mange af vores racehunde gør dem usunde...og det problem har man ikke medblandingshunde

Jo det har man da!

Men da det er blandingshunde er det jo ret svært at dokumentere!
    Nu skal du høre, Fido er en, øh, æh æhm. Nå skidt den har HD....

You see? Get the point?

• #33   25. feb 2009 tavle kan være god nok så man kommer af med nogle sygedomme. men holdingen til hvordan hunden skal se ud burde vi ændre ved fladsnudet hunde

• #34   25. feb 2009 jeg har popcirn hvis nogen har cola.... altid så hyggeligt at følge med i folks list sære holdninger og meninger......

• #36   25. feb 2009 Lykke> har du noget der underbygger at lavryklinie er = hd-problemer? Og i så gald hvorfor mon så golden retriever har større problemer med sygdommen end schæferhunden...

• #37   25. feb 2009 Rikke...har du nogensinde været i feks Grækenland eller andre af de lande hvor der løber halvvilde hunde rundt i gaderne???? det kan godt være at en af de hundes oldemødre og fædre nar finde racehunde, men sådan som de hunde parre sig på kryds og tværs, så går der ikke mange kuld før de er uigenkendelige hvad race angår.... så ja det kan godt være de første kuld bærer præg af recehunde problemer, men 3. 4 . kuld ude i rækken er et total mix af alt muligt....og ja jeg tror de er sundere end vores racehunde ( ikke deres levevilkår taget i betragtning) men genmæssigt....

• #38   25. feb 2009 hehe ja de går meget op i de tavler hehe syntes nu det er meget sjovt

• #39   25. feb 2009 troede det var almindelig kendt at man bevist bruger hunde med HD i shæferkredse netop for af få den lave bagkrop....

• #40   25. feb 2009 Søren - jeg er ikke "medlem af tavleafiaen", men jeg vil gerne forklare hvad jeg tænker.

***Er simpelthen spændt på at se nogen flere tåbelige bortforklaringer fra tavlemafiaen efter udsendelsen.***

Tåbelige brtforklaringer - på hvad???

***Se nu bare den første der kom: " det er ikke FCI-hunde". Ret uinteressant. Det er racerene hunde, det kommer til at dreje sig om. Nøjagtig det som tavlemafiaen præker for.***

Øøhh nej det er i og for sig ret så interessant, i og med at en hund KAN være blandet med hvad som helst, og der er ingen beviser for, hvad hundne er.
    Det er den ene ting.
    Den anden ting er jo modefænomener, hvor folk avler med hovedet under armen, og knalder en han på en tæve - uagtet at der kan være noget tilbage i linien, man nok ikke bør avle på.

Har hunden en snert af en given ravce, så sælges den som denne race, og det KAN altså give store problemer.

• #41   25. feb 2009 Søren - dream on baby - det ændrer ikke noget i min verden hvad du tænker og har af meninger

Og som der står om udsendelsen er den bygget på en engelsk udsendelse - og der er der ikke samme restriktioner som i DK

Lykke - seriøst tror du da ikke selv på at de græske gadehunde er sunde og raske vel?? Det er bare ikke sygdomme der registreres nogen steder - ligesom tavlehundenes gør

og den dame du hørte hos dyrlægen - mooon ikke hendes hanhund er far til et kuld tavleløse hvalpe - eller dada BLANDINGER??

Men er det nu det sidste - skal vi jo ikke bekymre os om at han har dårligt hjerte - for sygdomme forsvinder jo når man blander racerne - eller nowet

• #42   25. feb 2009 Lykke:
    Du skal vist ind på Dkk's side og læse om NUTIDEN krav for avlsgodkendelse.....
    Øjne kan IKKE falde ud af hovedet på en hund..
    Sbt'ere testes for din hjernesygdom.... går ud fra der er L2hga (Kan aldrig huske hvad den hedder) du mener .....
    Schæferen skal tjekkes for HD før avl....

Og så sidder du da ikke seriøst og hiver græske gadehunde ind i diskussionen..... der skal du vist frem med noget dokumentation for at blive taget alvorligt...!!

• #43   25. feb 2009 Suk da også Lykke!
    Det kan du gøre bedre. Det er jo floskler uden nogen som helst form for dokumentation.
    - og nej, gadehundene er ikke sundere, tværtom. smiley

• #44   25. feb 2009 jo jeg tror at gade blandings hundene er genetisk sundere end vores racehunde... for de svage og syge dør tidligt og er dermed ikke med til at vidergive deres dårlige gener og sygdommei så stort omfang ( læs Darwin og hans naturlige selektions teorier, eller evolutions teorier ).... den bedst egnede overlever, derfor ser du ikke et stykke ude i gadehundes generationer, de flade næser, underlige folder i huden osv...for disse ting gør hundenes overlevelsesevner dårligere, og de dør eller bliver parret væk...vores racehunde med deres skavanker ville ikke overleve uden vores hjælp og opfostring....

• #45   25. feb 2009 Og med det mener du, at en blandingshund ville kunne overleve bedre?? At en racehund ville falde død om??

• #46   25. feb 2009 gir ikke så meget for DKK der på den ene side sidder med deres høje moral overfor alle uden deres mærke..og samtidig grønstempler og siger god for linieavl....
    derudover har de ikke en skid styr på deres opdrættere ( altså opdrættere med Dkk mærke) det har jeg da med egne øjne set... opdrættere der sælger syge hunde, snyder købere så vandet driver, og har hundegående for lud og koldt vand...
    desværre tror folk atet dkk mærke er ensbetydende med kvalitet og kontrol...men jeg har hørt fra formandens egen mund hørt at citat : vi kan jo ikke holde øje med alle vores medlemmer det har vi ikke mandskab til....hva helvede skal jeg så bruge deres mærke til...????

• #47   25. feb 2009 nej Anette...LÆS hvad jeg skriver... deres gener vil uddø...

• #48   25. feb 2009 Men nu bør denne diskussion jo ikke dreje sig om hverken dkk eller fci..... men nærmere om den engelske kennelklub, som den jo omhandler!!

• #49   25. feb 2009 "deres gener vil uddø"...

Kan du forklare mig det lidt bedre?

• #50   25. feb 2009 Jamen Lykke - sådan som jeg læser dine indlæg, så særer du alle racer over en kam.

Jeg er enig med dig i, at det er forkasteligt, når opdrættere ikke holder deres hunde på ordentligt vis, og jeg synes også at det er skammeligt, i de tilfælde hvor DKK ikke træder i karakter overfor dem, der bevidst handler svigagtigt.

Men jeg mener, at ved ORDENTLIGT avlsarbejde - ikke hovedet under armen avl - så kommer der sunde individer, men det kræver et ordentligt forarbejde.
    Det samme gør sig gældende for køberne, som har lige så stor "skyld", da nogle købere hvalp med hovedet under armen.

• #51   25. feb 2009 Lykke N:

Jeg tror jeg vil give dig ret. smiley

• #53   25. feb 2009 Søren -sikke da noget fis at fyre af. Det betyder nemlig en hel del at dette ikke er DANSK men er ENGELSK.

Den engelske kennelklub lader det være helt op til opdrætterne hvad de vil teste for osv.
    DKK ser anderledes på det -her har man regler for hvad der skal testes for og hvad man må avle på.

Det giver jo altså nødvendigvis et andet resultat.

Lykke -de danske forsikringsselskaber har flere sygeforsikrings-udbetalinger til HD-/AD-hunde til blandingshunde end til racerene.
    -så det lader da ikke til din påstand holder...

• #54   25. feb 2009 "Jeg er da helt sikker på at rigtig mange sygdomme ville forsvinde, hvis man blandede racerne;"

Hmmm ja... eller også skete der det, at endnu flere hunde enten får eller bliver bærere af disse sygdomme. Sygdommene er så ikke længere racespecifikke og kan så ikke "udryddes" gennem testning og følgende avlsforbud..... medmindre alle disse "blandingsavlere" også vil teste. Det sidste er nok utopi at tro på da meget få "blandingsavlere" jo vælger at teste for arvelige sygdomme,,,

• #55   25. feb 2009 Søren -min race er ikke en brugsrace, og alligevel døjer den altså ikke med alverdens problemer.

Det er faktisk et forholdsvist lille antal racer (hvis man ser på det samlede antal racer i verden), der har problemer med ekstrem avl og deraf følgende sygdomme.

Min race avles da i høj grad på egenskaber, selvom den ikke længere er arbejdshund. Der avles på en glad og venlig hund, der er vagtsom, men aldrig agressiv. Den må ikek være reserveret, og den skal tage glad imod både kendte og fremmede mennesker/dyr.
    -hvor ville jeg da ærgre mig hvis den skulle blive til et misk mask af egenskaber, fordi man mener at kun brugshunde har ret til at blive avlet efter egenskaber.

• #56   25. feb 2009 Gundogs kald du mig bare Søren ( han lyder som en mand med fornuft i hovedet)...min kritik af Dkk bygger udelukkende på egen erfarin og ikke sladder eller andenhånds historier....før mine oplevelser var jeg lige så frelst som jer....
    og alle de ting i siger lyder lige så godt, som det ser ud på papir...problemet er at der tit er langt fra papir til virkelighed.... og tit skrider moral og etik hos opdrætterne til fordel for snobberi, præstige, og konkurence imellem dem.... har aldrig hørt to opdrættere med samme race tale pænt om hinanden i Dkk

• #57   25. feb 2009 Lykke -så har du velsagtens mødt de forkerte opdrættere eller valgt den forkerte racer.

Der findes faktisk en lang række sunde og raske racer, hvor størstedelen af opdrætterne heller ikke har problemer med at anbefale hinanden.

"min" opdrætter spurgte i sin tid uden tøven, om jeg var interesseret i anbefalinger af opdrættere der var lidt tættere på mig.

• #58   25. feb 2009 Lykke> Hvis vi ser på darwins teorier, og sammen holder det med de to grupper af hunde (græske gadehunde og dansk opdrættede dkk-hund) hvem er det så der faktisk har det lange strå i "hånden"? Hvem er det der ever længest og har det bedst i deres liv?
    Det du sammenligner er to vidt forskellige selektionspres. Det giver lige så meget mening, som hvis jeg nu bruger darwin til at argumentere for at dkk-hundene faktisk har en højere fitness i forhold til gadehundene. Hvofor - for de har nogle virkelig engagerede ejere der fodre og tager dem til dyrlægen. Det har gadehundene ikke - med andre ord har de spillet lidt falit i det store overlevelses spil... Fordi de ikke "værdsættes" i samme grad af en ejer der derfor kan passe på dem.

Og hvilken gruppe mon ville klare sig bedst om miljøet var nordnorge - de græske gadehunde eller racerene siberian huskies...

• #59   25. feb 2009 ok Gundogs...så må du lige forklare mig hvad du måler sundhed i?????

når jeg snakker sundhed, mener jeg en hund der lever et helt liv uden sygdomme eller skavanker der kræver dyrlægebehandling ..

hva mener du

• #60   25. feb 2009 Gunddogs : Eller vælger din omgangskreds lige så godt som du vælger dine "fakta".

sig mig er dine agumenter virkelig så dårlige at du skal til at være personlig...

• #61   25. feb 2009 Ai Lykke - dine argumenter er da lige så høflige

***problemet er at der tit er langt fra papir til virkelighed.... og tit skrider moral og etik hos opdrætterne til fordel for snobberi, præstige, og konkurence imellem dem.... har aldrig hørt to opdrættere med samme race tale pænt om hinanden i Dkk ***

• #62   25. feb 2009 nu kommer jeg med et i tanke om hvorfor jeg smuttede på pause fra HG sidste gang... fordi folk simpelthen ikke er gamle nok til en ping pong diskution uden at blive ubehagelige og personlige....
    sig mig hva helvede bilder du dig ind Gundogs....???? hva jeg svinet dit til i denne tråd????

• #63   25. feb 2009 mine teorier... er du da professer dit og dat....siden du så skråsikkert kan sige at de ikke holder... så vidt jeg ved er der eksperter der både taler for og imod "mine teorier" ergo er der ikke et fastlåst fakta om det her emne....og du har ikke mere ret end mig....indtil der er faste enslydende fakta er dette emne altså et holdnings spørgsmål..

• #65   25. feb 2009 Anette kan ikke se at det jeg der har skrevet er myntet på dig ...ser du din person eller navn nævnt???

• #66   25. feb 2009 Hvorfor venter I ikke med den debat til I har set udsendelsen?

• #67   25. feb 2009 Søren visse ting ændre sig aldrig... for sådan har det været siden HG røg i luften....

• #69   25. feb 2009 orvs jeg må trække en enkelt ting tilbage...nemli at jeg har mødt 2 rigtig søde og super fornuftige Dkk opdrættere ...den ene er Reese og den anden er min nyeste hunds opdrætter....dejlige mennesker der på trods af Dkk kan tænke selv

• #70   25. feb 2009 Helen -fordi vi er en hel del der allerede HAR set den;o)

• #71   25. feb 2009 Hvilken kanal??

• #73   25. feb 2009 åhhh Gundogs jeg er på ingen måde fornærmet over ikke at få ret, men over at du ikke formår at holde kammertonen i en diskussion.....jeg behøver ikke en enig flok bag mig for at have eller holde på en mening.... kan godt klare mig selv....

• #74   25. feb 2009 Nå, ups.. Jeg troede det var nu, at det bare var forsinket.:D
    For her lige efter reklamerne skal de snakke om noget omkring det også, i nyhederne..

• #75   25. feb 2009 Lykke - jeg siger bare, at du nok bør feje for egen dør, inden du kaster om dig med bemrækninger om argumenter.

Jeg ser ikke mit navn, men jeg bliver da lidt ærgelig over det du skriver, for selvom jeg ikke er opdrætter, så har jeg snakket med rigtig mange opdrættere gennem flere år - for netop at danne mig mit eget indtryk af, hvad jeg selv kan stå inde for. Og mine oplevelser viser mig, at der er et stort sammenhold blandt mange opdrættere. Derfor kan jeg ikke undgå at lægge mærke til dine endog meget negative udtalelser ang. opdrættere.

• #77   25. feb 2009 LooooL

Og hvor er det at kammertonen ikke bliver holdt?

• #78   25. feb 2009 Anette nu skriver jeg det ikke som skældsord...men hvad jeg har oplevet...og tro jegvar mindst lige så ærgelig over det... for det var stik modsat hvad jeg troede var virkeligheden...mht. til snobberiet har jeg flere gange ved div. træf og arrengamenter med hunde, oplevet at folk med samme racesom mig gav mig fjæs og miner, fordi jeg har valgt såkaldte fejlfarver inde for racen ... hvis ikke det er snobberi så ved jeg ikke... troede meget fejlagtigt at man som ejer af samme race kunne dele begejstringen og for en fælles interesse, og så skide på om den lige så helt rigtig ud....

• #79   25. feb 2009 tror de basserer udsendelsen på en engelsk udsendelse...og så kører en rød tråd til danmark

• #80   25. feb 2009 Lykke - først. Kunne du ikke være sød og skrive Annette med 2 n'er smiley

Jeg kan sagtens se, at du ikke er særlig vild med opdrættere. Det er din holdning, og den hverken kan eller vil jeg ændre på, men jeg læser dine skrevne ord som skældsord (for at blive i dit ordvalg)

Jeg læser, at du skærer racerne over en kam, hvilket er ganske beklageligt, for der er ikke to racer der er ens. Selvfølgelig kan eksteriøret have skadelige effekter - så langt er jeg med. Men jeg læser det som din mission, at "skade" alt hvad der har med ordentligt opdræt at gøre, fordi du har nogle meget uheldige erfaringer.

At du vælger at kalde "mig" frelst, jamen det kan jeg kun trække på skulderen over, for jeg er ikke mere frelst end du er..(jeg skriver "mig" i anførselstegn, fordi du skriver "Jeg har været lige så frelst som "I" er)

MIN oplevelse med opdræt, udstilling og opdrættere imellem har været en ganske anden end din, og jeg anser mig selv som "heldig", fordi jeg har taget mig tiden til at finde den rigtige hund fra en ordentlig opdrætter.

• #82   25. feb 2009 Lykke: tror både racehunde og blandinger kan være sunde hunde. har haft begge dele og vil sige du er helt urealistisk
    med dine holdinger. en blanding af 10 forskellige hunde kan være en tikkende bombe man aner ikke hva der er i og hvordan dens gener er. bare fordi du mixer forgår arvelige sygdomme ikke. Er ved at uddanne mig til dyrepasser og har haft en del om genetik. desuden har du vidst aldrig læst noget om dkk avl. Man vil netop ikke avle på HD hunde. Det jo HD man vil væk fra

• #83   25. feb 2009 jo Annette med 2 x N...det var ikke min hensigt at skrive dit navn forkert.. men blot en smutter i farten ( derudover er mit tastatur sygt og mellemrums tasten vil ikke hvad jeg vil altid)

• #84   25. feb 2009 Shit... Programmet er ikke engang vist endnu og se hvilken debat det allerede har sat igang.. Når folk ser disse programmer skære de altid alle over en kam.. Vil bare lige sige at sådan er det ikke i danmark......

• #86   25. feb 2009 Lykke - Tak smiley
    Jeg kender også til et dumt tastatur som du kan se i nogle af mine tidligere indlæg.

• #87   25. feb 2009 håber heller ikke folk tror på alt hva de ser i det program. så vil der bliver solgt flere modehunde uden tavle og det vil ski ikke være godt!

• #89   25. feb 2009 jeg har ikke en mission med at skade racerent opdræt, ikke mere end du har en mission med at rose racerent opdræt.... men ligesom du har dine forudsætninger for dine holdninger, har jeg mine.... går ikke ud fra at du forventer at jeg taler godt om noget jeg har dårlige oplevelser med....og bare fordi min mening er negativ mod Dkk, har den vel ret til at være herinde, på lige fod med de positive holdninger....

• #90   25. feb 2009 modehunde uden tavle vil blive solgt lige som meget som tidligere...det handler om ubetænksomme nærrigrøve....

• #91   25. feb 2009 forresten syntes jeg de to fra dkk og fci modsagde sig selv helt vildt... de starter med, med klar høj røst at sige at sundheden hos hunde kommer i første række...for derefter at sige... medmindre det kommer i vejen for hvordan man ønsker standarden...
    har jeg hørt det helt galt

• #92   25. feb 2009 Lykke - jamen det har du selvfølgelig ret til.

Jeg roser ikke ubetinget racerent opdræt - hvis du læser mine svar.
    Jeg roser opdræt, hvor hovedet og fornuften er med, og hvor hundene har ordentlige forhold. I mine øjne er der en væsentlig forskel.

Jeg har mine egne erfaringer med "ægte uden tavle", hvor min lillebror blev bidt noget så gudsjammerligt af en lab. Efter en del søgen frem og tilbage viser det sig så, at den her "ægte" lab ikke er den eneste i kuldet, der har haft meget aggressive tendenser, og at 7 ud af 8 er aflivet i dag - på grund af dårligt temperament.
    Det viser sig så, at ægtheden svandt mere og mere, og der faktisk var blandet anden race ind over - som KUNNE være skyld i, at hvalpene i dette kuld (og de to foregående kuld) var aggressive.

Jeg har oplevet hul i hækken hunde, der var så "skøre i bolden" og totalt uforudsigelige, og det tør jeg ikke binde an på. derfor er jeg (og det er så min personlige mening) fortaler for stamtavle, da jeg vil vide, hvad jeg kan forvente af min hund.

Jeg har ikke en mission - eller jo. Jeg er fortaler for, at man ikke skærer racerene hunde over en kam, og fortæller hvor svage individer de er.
    Faktisk mener jeg, at racerene hunde kan være bedre valg, idet du ved hvordan hunden burde blive - OG så står man stærkere i henhold til dansk lovgivning, hvis der skulle opstå problemer.

• #93   25. feb 2009 hvem skal så se det og hvem skal ik. jeg skal ikke !

• #94   25. feb 2009 Hvis en person udtaler, at sundhed kommer først - medmindre det kommer i vejen for racestandarden, så står jeg også helt af.

• #95   25. feb 2009 Annette o:
    Kan ikke være mere enig....

Gud hvor er det forfærdeligt at se, men kan nu heller ikke forstå ejerne ikke afliver deres hunde. jeg kunne ikke bære at se min hund med smerte dagligt.

stakkels dyr....

• #97   25. feb 2009 øv hvor jeg synes den king charles ting minder om Sbt debatten herhjemme...kan ihvertfald godt se hvor det ender hvis man ikke total lukker ned for opdræt af hunde med den sygdom, så KUN clean hunde bliver brugt i opdrættet

• #98   25. feb 2009 Vibeke T det var også det jeg var mest rystet over.... hva fanden ligner det at holde liv i hunde der lider så meget,,,,av den skar i hjertet....men åhhh ser tit hunde herhjemme, hvor jeg tænker giv dog den stakkels hund fred.... (specielt gamle hunde der næsten ikke kan gå)

• #99   25. feb 2009 ved godt at det i England er helt ekstremt, og at det ikke helt er lige sådan herhjemme.... men vi er i Danmark på vej i samme retning og bør bruge dette tv pogram som en stor rød lampe, om at hvis ikke standarderne for hundes udseende bliver tonet kraftigt ned, så ender vi hvor de er.... og det er i høj grad dommerne og opdrætternes ansvar at få de ting rettet op, da det er dem der står med ægget ogi kke hønen... håber moden i hunde udseende bliver back to the old dayes....for det er jo grotesk hvor meget vi igennem tiderne har smadret hundenes "oprindelige " udseende....

og HATTEN af for den stædige dame der turde tage kampen op imod de svin der ikke bare acceptere med fremavler disse meget smerteligt syge king charles hunde....sig mig elsker de ikke deres hunde.... hvor ligeglad og ond har man lov at være ...at avle bevist på hunde man VED får sindsyge smerter oghvis hvalpe også får det....jeg er uden ord

• #100   26. feb 2009 Lykke N.
    Kan ikke være mere enig, vi skal se om vi kan komme tilbage til de oprindelige rødder.
    ved godt der er stor forskel på englands kennel club og dkk, men det understreger bare hvor vigtigt det er at man kun avler på sunde hunde som opdrætter gør herhjemme. Derfor er jeg meget imod dem der avler uden godkendelse fordi det kunne være såååå hyggeligt.

Og havd var det for noget lort ham fra KC sagde med at det var ok at avle på far datter??? Det var da en fed kommentar journalisten spurgte om da hun spurgt om han ville ha børn med hans datter, men det var jo noget ganske andet, NEJ det er ikke det er alm. biologi om DNA. Englænder er fanme ikke for spidse.

uhhh er så harm, må heller gå i seng og putte med min raske sunde hund

• #101   26. feb 2009 Ang udsendelsen så ER det den ENGELSKE udsendelse som første gang blev vist på BBC. Det drejer sig om ENGELSKE forhold, IKKE danske.

Bl.a. nævnes der jo af en af dyrlægerne i udsendelsen, at avlsrestriktioner i form af krav om sundhedstests, kunne redde mange racer.
    TADAAA -de findes allerede i Danmark, og der er faktisk krav om forskellige tests for de fleste racer.

Den engelske kennelklb er IKKE under FCI, så nej Søren, det kan ikke sammenlignes, for deres regler er meget forskellige fra FCI/DKK.

Bl.a. kan man ikke engang blive medlem af den engelske kennelklub uden først at gennemgå en prøveperiode på 5 år, eller blive anbefalet af en af de eksisterende medlemmer.
    Det er altså en meget lukket klub, der ikke sådan lige åbner op for omverdenen, og det er mit indtryk (efter mange samtaler med et par seriøse engelske opdrættere) at klubben ikke er særlig åben for nytænkning eller for kontrol af deres opdrættere på nogen måde.
    Kontrol er i sig selv self osse ret svært udførligt, når de folk man vil kontrollere ikke er (eller kan blive) medlemmer af klubben.

• #102   26. feb 2009 Nej der er absolut ingen sammenlignings grundlag - og gudskelov for det

• #103   26. feb 2009 Lykke -det er sådan at den sygdom nedarves ressesivt. Dvs at der skal to bærere af sygdommen til, for at afkommet kan få den.
    Hvis du dropper AL avl på bærere, vil det ende i massiv indavl. Derfor ville det give mere mening i en periode (hvor self ALLE hunde testes inden avl), at sørge for at bærere KUn avles med ikke-bærere. Og på sigt skulle der jo så gerne kun avles på hunde der er testet fri.
    Men det kræver jo en genpulje der er stpr nok.

Søren -jeg venter så på at du viser alt det positive der gøres for sundheden p hundene uden tavler... For du tror da vel ikke at fordi en hund er uden tavle, så har de racer ikke de samme problemer som samme racer med tavle?

• #104   26. feb 2009 Vibeke -udsendelsen har osse været til heftig debat på et engelsk forum. Og jeg kan da berolige dig med at far/datter-parringer, søskendeparringer o.l. heller ikke er velset derovre.
    Det forekommer en sjælden gang imellem -men det er altså ikke almindeligt (selvom en af folkene i udsendelsen udtaler at det er), men når det sker, er det altså noget seriøse opdrættere ryster kraftigt på hovedet af.

• #106   26. feb 2009 Theo -det er desværre vidst den almindelige holdning i england. Jeg har snakket med forskellige opdrættere på et andet forum. Der ER folk der meget gerne så at der blev indført avlsrestriktioner. Ingen tvivl om at man ville miste nogen opdrættere på den konto -men de der ikke vil lade hundene teste, er det ikke i virkeligheden folk man godt kunne undvære?

I england har man et "stempel" som opdrættere kan få hvis de opfylder visse krav. IMO burde man jo så kun købe hos opdrættere med dette stempel -men burde de andre ikke bare kunne undværes, hvis ikke de vil leve op til de forholdsvis få krav der skal opfyldes for at få denne "godkendelse?

I engalnd er der generelt set en mere kommerciel tilgang til hundeavl (selvom der self osse findes rigtig mange hobbyavlere på lige fod med herhjemme).

Men når man ikke ønsker at den almindelige ngelske hundeejer, får adgang til medlemsskab og evt indflydelse i klubben, så er det naturligvis lidt op ad bakke, at få genneført ændringer.

• #113   26. feb 2009 Søren -gør du? For s er du dælme en af de eneste bladt købere af tavleløse hunde.

De af os der har valgt at købe med tavle, købr da heller ikek fra hvem som helst, bare der er tavle på... Vi (eller de fleste af os da)køber skam osse fra en nøje udvalgt opdrætter, som vi har tillid til, o som derudover kan fremvise papirer på hundene, hvilke tests der er foretaget osv.

Når du køber hund, ser du så alle papirer på sundhedstjekkene? Jeg bruger hundeweb til at slå resultater op, o derudover har jeg jo så en alletiders opdrættere, som gladeligt fortæller, viser frem osv, så jeg er skam helt og aldeles sikker på at min hund er fra de forældre han fortæller (hvilket ligheden mellem reiki og hans far da osse tydeligt viser)

• #119   27. feb 2009 Søren -men ser du hundene parre? For ellers er du jo ikke en dyt mere sikker på noget end alle andre;o)

Og Reiki er altså ikke vold-indavlet blot fordi han er med tavle. Jeg skal da gerne en dag ved lejlighed slå hans indavlsprocent op, men lige på stående fod, mener jeg at huske den er på ca 2%

Nu har du jo valgt at have racehund, men uden tavle... Du tror ikke selv der ligger nogen som helst indavl bag dine?

• #121   27. feb 2009 Søren -jeg prøver skam ikke at overbevise dig om noget som helst... hvad du vælger er op til dig.

Mit problem med dine udtalelser går udelukkende på at du skriver at du står så meget mere sikkert en mig (og andre) der har valgt en hund med tavle.
    Bl.a. med argumentet at vi ikke har set hundene parre. Men det har du jo så heller ikke, og må derfor tage opdrætters ord for gode varer (ligesom jeg -dog har min opdrætter jo så yderligere skrevet under på tro og love)

Nu har jeg udstationeringshund, og dermed har opdrætter intet at vinde ved at lyve -hunden tilhører nemlig stadig ham, til han har fået sine parringer såfremt reiki ellers testes fri for HD i marts.

Jeg har ingen betænkninger ved at købe min næste hund ved denne opdrætter, idet jeg efterhånden kender ham ganske godt, kender alle hans hunde og har brugt en del tid på at gå linierne efter på hundeweb.

Tavlen er for mig som papir ikke vigtigt. Men det er vigtigt for det arbejde jeg lægger i at undersøge hvad der ligger bag hunden. Dette kunne jeg ikke uden tavlen.

Tillid er en vigtig del af hundekøb, uanset om man køber med eller uden tavle, det er vi (tror jeg) 100% enige om, og man skal betsemt ikke tro at bare hunden har tavle så er alt i skønneste orden.

Men du kan da ikke insistere på at stå bedre end alle andre, blot fordi du har valgt en hund uden tavle. Vi andre gør jo altså osse et stort arbejde med at udvælge den rigtige opdrætter som vi har tillid til, og som byder hundene forhold vi kan stå inde for

• #126   1. mar 2009 nogen der har set en lignende debat er pludselig blevet drag ind i den ved privat besked med følgende ordlyd:

Så du udsendelsen i aftes med schæfer mutanter der ikke kan stå og gå irdentligt på deres ben. Grundet indavl og misforstået tolkning af standarder.

Fik link til din hund af en bruger i tråden, der debatterer udsendelsen, for at vise, at det ikke kun er i England vi har de avlere.

Hvis i har set den tråd så skriv endelig, for jeg føler mig ikke fair behandlet af denne bruger.....

på forhånd tak

• #128   1. mar 2009 Linda -det var da en usmagelig måde at debattere på:o(

Ønsker man at sammenligne med danske hunde, så må man sgu holde sig til egne hunde, eller sørge for at vedkommende man henviser til, faktisk er bevidst om det, og at der er hold i det man beskylder nogen for.
    -OG at hundeejeren selv har mulighed for at komme til orde:o(

• #130   1. mar 2009 Stop nu den her tråd.. i gakker jo fuldstændig ud..

• #131   1. mar 2009 Michelle: Ja det synes jeg også, og man bliver jo ked af det som hundeejer, samtidig med, at man er ganske ubevidst om hvs der sker, men jeg ville frygtelig gerne vide hvem der har lagt det link ind med min hund smiley

• #132   1. mar 2009 Linda -ja jeg mindes i hvert fald ikke lige at have set dem i en tråd om dette.

Men tænker da osse at dine hunde er underlige at bruge som eksempler, taget i betragtning at billederne viser hunde der faktisk bliver brugt = SÅ dårligt skulle de jo ikke rigtig være gående, siden de dog er i stand til at udføre deres arbejde.

• #133   2. mar 2009 Michelle - Nej er tæven er stillet på det største udstilling i DK og sverige med gode resultater, og hvis man læser hendes beskrivelse, kan man da ikke kalde hende dårligt gående og tavlen hviser at der ikke er indavl og har den endda 7 generationer tilbage.

MEn jeg må lede videre, efter hvem det mon kan være

Kommentér på:
Hundeavl der er gået for vidt...

Annonce