1.990 visninger
|
Oprettet:
* Carina * - Med Prinsessen & Pølsen <3
9. sep 2008 Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.537
9. sep 2008 Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.537
Fortæl mig noget jeg ikke ved om.... :) {{forumTopicSubject}}
Lidt søndags kedsomhed (keder mig så det batter)..
Så fortæl mig noget jeg ikke ved (eller kan læse mig til)...........
Om en så almindelig race som Schæferen..
Både godt og skidt..
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.537
Tror der er et par stykker herinde som vil sige dig kraftigt imod..
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.431
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 15 Svar: 173
http://www.youtube.com/watch?v=gAnVS27WODg
u
sep 2008
Isabelle - Tror at jeg efterhånden ved alt hvad der er at læse om racen..
sep 2008
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.144
sep 2008
En ting er det der står på skrift, en anden ting er personlige erfaringer..
sep 2008
aug 2008
sep 2008
Gør alle schæfere det?
Og er det f.eks en generel ting ved schæferen at de napper?
Altså med fortænderne..
Hvorfor er der så stor forskel mentalt på den grå og den gule?
Og kan man få en grå der er som en gul og omvendt?
Hvorfor er mange af dem avlet så langt ned bagtil?
Bare lidt ting jeg ikke kan læse mig til..
sep 2008
Men hey, man lærer jo aldrig noget hvis man ikke spørger..
dec 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 111
.eks, nu har jeg mødt et par schæfere.. Og det jeg husker om dem er at de larmer.. Altså sådan snakker/piver agtigt..
Gør alle schæfere det? - aldrig en regl uden en undtagelse der findes nogle som ikke snakker så meget har selv haft en der aldrig rigtig sagde noget.
Og er det f.eks en generel ting ved schæferen at de napper?
Altså med fortænderne.. - det har de en tendens til ja. men det er jo bare at være konsekvent overfor dem som hvalpe at de ikke bruger det på dig
Hvorfor er der så stor forskel mentalt på den grå og den gule?
Og kan man få en grå der er som en gul og omvendt?
Hvorfor er mange af dem avlet så langt ned bagtil?
de sidste to svarer jeg lige på samtidig.. den grå og den gule er hvad jeg ved så den grå er arbejdshunden og den gule er vist efter udstillingslinjer
det er hvad jeg har fået fortalt. også derfor den gule er så lav bagtil da den er avlet efter det.
Og den grå er avlet til arbejde.
beklager hvis det måtte være forkert men det er hvad jeg har fået at vide
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 7 Emner: 60 Svar: 681
Han snakker ikke så meget, mest når han gaber, og når han strækker sig/vender dig i søvne, og når han er ivrig for at arbejde
Han giver dejlige næsedutkys når han lige er i humør
sep 2008
Stakkels stakkels vapser at de er avlet så langt ned..
Har nu aldrig set nogen her i DK, hvor det var så slemt.. Men syntes efterhånden at de fleste Schæfere jer ser på gaden idag (mindes ikke at jeg nogensinde har set en Schæfer på udstilling de gange jeg har udstillet vores gamle AmStaff), er grå..
Pernille - Den ene af de 2 Schæfere jeg kan huske var den min stedfar havde da han og min mor lærte hinanden at kende for 16 år siden.. Og hold da magle hvor hun larmede.. Hun lød nærmest som om at hun sang en opera når det ringede på døren.. Og hun blev ved i 10-20 min efter folk var kommet ind af døren..
Den Schæfer blanding min stedfar har nu, han snakker også når man kommer ind af døren, når han bliver kælet og sådan.. Man kan faktisk fører en hel samtale med ham.. *GG*
Mit indtryk generelt ud fra det jeg kan huske og det jeg har læst mig til, er at det er en meget kærlig hund generelt.. Selvfølgelig kan der være undtagelser, men at de skulle være ret sjældne (correct me if I'm wrong)..
sep 2008
Synes dog at det er sjældent at man (eller jeg) hører om børnefamilier med Schæfere.. Her har de primært Lab og Golden..
Men skulle jeg personligt vælge mellem en Lab eller Golden og en Schæfer, så ville det helt klart blive sidstnævnte..
Nok mest fordi at jeg syntes at de andre 2 er kedelige racer.. Skønne racer bestemt, men for kedelige til mig (bliver racer let når man har en damp hund som Afrodithe og et surt lokum som Kato)..
aug 2008
Nu har jeg ingen børn, men ville uden at blinke have mine hunde sammen med et spædbarn.
sep 2008
Kunne være at man på sigt skulle overveje sådan en..
Men det vil først blive overvejet når jeg ikke har Kato længere, når jeg er helt færdig med uddannelse og er flyttet tættere på jorden.. Som minimum..
Men den tid, den sorg..
Men faktisk rigtig dejligt at mine "forestillinger" omkring Schæferen er blevet gjort lidt til skamme.. *GG*
Har måske noget at gøre med at jeg altid har været bange for politihunde..
aug 2008
sep 2008
Men derfor er det da super dejligt, at mine forestillinger (baseret på at jeg er bange for politihunde, hvorfor jeg er det ved jeg ikke) er gjort til skamme..
Racen lyder jo i bund og grund fantastisk..
Bare et spørgsmål.. Det er jo en brugshund, kan man ikke komme udenom.. Men er det så ens betydning med at den SKAL bruges?
Eller er den primært minded på de grå?
Sorry, men jeg er nysgerrig..
aug 2008
Altså i min verden er der stor forskel på højavl og brugshunde.
Tøsen er højavl og hun er på sin vis fint tilfreds med et par gåture, lidt boldspil i haven og kæl, sådan hårdt skåret ud. Hun render ikke på væggene fordi hun en enkelt dag ikke skal det helt vilde. Der er lyd på hende, men slet ikke som Zenta og Laika der er brugshunde. Hun kører i et noget lavere gear, sådan generelt.
Hun er mere stille og rolig, ikke så nem at tænde og meget nem at få til at falde ned igen.
Nogle mener at højavl er mere, hmm, usikker end de grå og med et skrøbeligt sind. Det vil jeg både sige ja og nej til. For jeg stoler 110 procent på Tøsen, MEN hun er ikke glad for fremmede. Hun både gøer og brummer de først 5 minutter når her er gæster og hun er ikke glad for kæl og klap af fremmede. Hun vil helst bare være hos sin familie. Men efter de 5 min, så acceptere hun gæsterne og de kan os sagtens kæle hende, bare kun 10 sekunder af gangen, så er hun gået igen.
Til gengæld er hun tosset med børn, os fremmede børn. Dem hverken gøer eller brummer hun af og hun går gerne hen og lader dem klappe hende og hun ligger sig os gerne ned og bliver klappet, nogen gange af 3-4 børn på engang.
Zenta og Laika er brugshunde og det kan sagtens mærkes. De bliver ikke brugt til forsvarsarbejde eller sådan her hos mig, men de får god motion, lydighed, boldspil, fodersøg osv. Nu er de så os 6,5 og 8,5 år efterhånden.
Der er mere gang i dem, men de kan sagtens klare en dag hvor der ikke sker det hele vilde, det løber de ikke på væggen af, men de er mere oppe på dupperne end Tøsen er.
Og så er der massere af lyd på dem. De gøer ikke bare for at gø, jo skraldemanden bliver skældt ud og af og til gøer de når jeg kommer hjem, men ellers ikke. De gøer kun når der virkelig er noget at gø af. Sådan for alvor.
De er begge glade for gæster og hilser dem velkommen, HVIS det er OK med mig. Folk med suspekt adfærd får læst teksten og bliver jeg utryg står jeg pludselig med Zenta der er 3 gange så stor og klar til at gå imod fjenden hvis du forstår. Så snart der er styr på situationen eller at jeg gør det klart at det er OK med mig, så er det os OK med hende.
Men de piver, snakker, hyler og brummer og de kan ikke lege sammen uden at det lyder som om de er ved at æde hinanden som gale løver. Mange folk der ikke kender racen bliver enten bange for at de er aggressive eller at de slås for alvor.
Alt i alt en perfekt race og jeg ville som sagt uden problemer have mine hunde sammen med spædbørn.
sep 2008
Hvis jeg skulle have en, så ville det ikke blive efter brugslinier, tror ikke at jeg har, hvad skal man kalde det, evnerne til dem.. Men smukke det er de bestemt !
Og de gule er lige så smukke.. Og ja, så har jeg jo et ønske om at komme til at udstille igen, så højavl ville nok være det jeg skulle gå efter hvis jeg en dag beslutter mig for at få en Schæfer.. Håber dog at bagenden er avlet højere op til den tid (man kan med garanti godt finde gule der ikke er lave bagtil idag)..
At racen er så god med børn, det er kun et stort +.. Har jo 2 søstre på 8 og snart 11, regner med at der kommer en niece eller nevø indenfor de næste 2-3 år og ja, så skal jeg da selv have børn en dag.. Så et must for mig er jo at den kan med børn..
At den kan være mindre glad for fremmede mennesker, det gør mig nu ikke så meget.. Har jo Kato som på ingen måde kan lide fremmede mennesker og har han aldrig kunnet, så alt efter ham er næsten barnemad..
Hvordan er det egentligt med hunde af samme køn hos Schæferen hvis den ikke er vokset op med dem?
Og hvordan med andre dyr generelt?
aug 2008
Schæferen har tendens til egetkøns-aggression sådan som jeg ser det. Desværre.
Men man kan os være heldig.
Zenta har det meget svært med fremmede tæver. Hvis de dominere hende eller prøver på det, så får de læst teksten og hun finder sig ikke i noget. Hun er meget frembrusende og her kommer jeg type.
Tøsen og Laika har længere lunte og kan med alt og alle. Dog kan de godt sige fra.
Samtidig så kan Zenta jo med både Tøsen og Laika og er blevet sat sammen med dem uden problemer. Så hvor alvorligt det er med Zenta, ved jeg egentlig ikke.
De får ikke lov at møde fremmede hunde. Os med henblik på den nye hundelov.
Altså mine kan godt med andre dyr. Både katte og kaniner.
De KAN finde på at jagte katte, men ikke alvorligt. Mere i pjat og leg og stopper katten op, så bliver den slikket på og så er den kedelig mener hundene.
Både Zenta og Laika har boet med indekat før. Og Zenta har boet med kanin som hoppede rundt i huset som det passede den.
Uden problemer.
Man kan sagtens få hunde der ikke er lave bagtil. Uden problemer. Mine er ikke lave bagtil. Især Tøsen er faktisk meget "firkantet".
Som sagt en helt igennem perfekt race for mig, den er alt hvad jeg altid har drømt om og mere til
sep 2008
Håber også at det en dag sker for mig..
Altså jeg elsker min 2 små banditter ualmindelig meget, det skal der ikke herske tvivl om.. Og de bliver begge hos mig indtil de af den ene eller den anden grund skal over regnbuen..
Racen er uden tvivl skøn, sjov og dejlig.. Men den er desværre ikke min The One..
Er nok stadig mest til de større hunde..
aug 2008
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.131
Der er rigtig meget, man kun han vide og fornemme, når man har haft en schæfer i sit hjem i en rum tid.
Noget om den tilknytning, man kan få til sådan en, der er ret ekstrem. Den udvikler sig over de første tre år af hundens liv og den har et potentiale hvad angår kommunikation, venskab og samarbejde, der er enormt.
Det er også det, der sker med børn og schæferhunde. Os, der har haft en schæferhund i hjemmet som barn slipper det aldrig igen. Det kan godt være nogle vælger racen fra, men vi ved alle, at den var vores bedste ven.
Det kan ikke helt forklares, det skal prøves
For mig er en rigtig schæferhund den, der ligner originalen mest. Og dermed er det den af brugslinjer.
Den skal arbejdes med for den har et højt aktivitetsniveau, men den har også et meget meget sundt hoved, har mindre nerve og færre væsensproblemer end den lidt mindre driftstærke udstillingslinjehund. Den har generelt mere overskud til at klare ting, der kan være en mental udfordring.
Og der er naturligvis ingen regler uden undtagelser
Schæferpels er et helvede....
Vagtsomheden er skøn - man kan være tryg ved at blive advaret hvis der er gæster i farvandet.
Napperi med fortænder. Nej, det er ikke noget der er generelt, men de kan lide at bruge munden. Det handler om opdragelse.
De er skødehunde. Vil helst være på skødet eller allerhelst under huden.
De kræver øjenkontakt. Dette skræmmer nogen...
De leger larmende og vildt. Dur bedst til deres egen race.
De er IKKE egnede til leg med fremmede og bør holdes fra samvær med tilfældige hunde.
Med alderen mister de interessen for leg med andre hunde - og når tilknytningen til dens mennesker øges, så vil den mere og mere vælger hunde fra og mennesker til.
aug 2006
Den er også noget andet end den var - der er har været en udvikling med racen de sidste 40 års tid, hvor den er gået fra at være en meget hård hund med tænderne foran til at være en blød hund.
Samarbejdsiveren er den samme, men hårdheden er vekslet med drift - den besidder stadig mod, men har ikke den samme aggression som den havde.
Og behandler man en schæfer anno 2013 som man behandlede en schæfer anno 1983, så bliver det noget skidt.
sep 2008
Både dit og Nu Som's har virkelig fortalt mig meget og gjort mig klogere på mange ting omkring Schæferen..
Og min interesse for den er kun steget..
En meget vigtig ting for mig ang racer er at det er en børnevenlig hund.. Skulle jo gerne få nogen selv en dag i fremtiden.. Og så er der jo søstre og forhåbentligt nevøer og niecer..
Brugslinierne tror jeg bliver for meget for mig.. Men det kan jo ændre sig med tiden.. Og uanset farve så skal den gerne have noget udstillingspotentiale, da det jo er min lille drøm at gøre igen..
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
Det er en rigtig dejlig hund, og har bestemt ændret mit syn på racen. Ikke at jeg selv har haft dårlige oplevelser med en Schæfer, men er vokset op med en mor der var små bange for racen.
Jeg har gået til træning med nogle stykker, synes ikke de opførte sig anderledes end de andre hunde på holdet.
Hvad er det der gør at Schæferen ikke altid har et super godt ry?
feb 2012
feb 2012
Skal ikke selv have en Schæfer, men synes det er en dejlig hund.
aug 2006
Det var en anden hund dengang. Også en dejlig hund, men en mere udfarende og beskyttende hund.
Dertil kommer at så mange bliver dårligt tilpas ved dens insisterende og ret kloge blik. Deres lyde og deres beskyttende natur.
Sundhedsmæssigt har de vel nok det ultimativt dårligste ry - trods det, at der mange andre racer, hvor det står værre til.
Grunden er det lange kryds og overvinklede bagpart hos udstillingsmodellen.
sep 2008
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 7 Emner: 60 Svar: 681
sep 2008
Love it
Fortæl mig noget jeg ikke ved om.... :)