Hvalp og kat sammenføring {{forumTopicSubject}}
Jeg står i den situation, at vores 8 ugers hvalp skal sammenføres med vores 5-årig hunkat.
Katten er vant til vores anden hund. Hun er lidt reserveret, men accepterer fint vores anden hund, da de har været sammen, siden katten var et par uger gammel. Hun er dog ikke vildt glad for andre hunde, men har altid lært at acceptere dem.
Nu har vi så fået en lille samojedhvalp (8 uger), og hvalpen synes, at katten er vildt spændende, og synes at de skal lege sammen. Hun er generelt ret voldsom og frembrusende i sin leg, også overfor vores anden hund.
Problemet er så hvalpen og katten, da katten slet ikke synes, at hvalpen er sjov. Den første dag snusede de til hinanden, og det gik rigtig fint. Katten tog det super flot, og hidsede sig ikke op som hun plejer. Første gang hun så en anden hund, voksede hun til dobbelt størrelse, men denne gang var hun helt rolig og afslappet og knap nok interesseret. Hun har langet ud efter hvalpen en enkelt gang, hvilket ikke havde den store effekt på hvalpen. I går blev hvalpen ivrig, og satte poterne på katten, hvilket katten - mærkeligt nok - slet ikke sagde noget til. Hun trak sig bare tilbage. Senere på dagen hvæsede hun dog af hvalpen og flygtede gennem vinduet.
Hun er primært udekat, men plejer at komme hjem (og ind) mange gange dagligt. I de sidste 5 dage, har hun måske maks været hjemme 10 gange, hvilket er MEGET lidt. Hun færdes dog meget omkring huset, og kommer frem når vi kalder.
Mit spørgsmål er så - hvordan sammenfører vi dem bedst? Skal de bare have lov til selv at finde ud af det? Altså at hvalpen prøver sig frem, og så må hun få en på snuden, når det bliver for meget? Jeg er bare bange for, om hvalpen så bliver vred på katten, og jeg er også bekymret for, om katten mon helt vælger at flytte hjemmefra.
Vi får snarest muligt lavet en hylde, som katten kan sove og spise på, så hun kan komme væk fra hvalpen. Indtil videre kan hun også løbe ovenpå, hvor hvalpen ikke kan følge efter. Er det mon nok?
Sorry, at det blev så langt.
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 14 Svar: 464
Jeg havde en 6 årig perser da jeg fik min første poms. Der gik et døgn så var de venner og legede sammen, men så igen det er jo en anden størrelsesorden det her, men jeg ville måske bare se tiden an.
I kan risikere at katten demonstrere ved at "flytte hjemmefra" eller befinde sig mest udenfor, men det kan I jo ærlig talt ikke gøre noget ved for I kan jo ikke tvinge dem til at elske hinanden og jeg tvivler på I er villige til at gå af med hvalpen igen hvis katten beslutter sig til at flytte hjemmefra - så at sige.
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
I dag har hun været hjemme noget mere, end de andre dage. Hvalpen er heldigvis heller ikke så stor endnu, så katten kan let komme væk, ved fx at hoppe op i sengen eller sofaen. Hendes første reaktion er dog bare at løbe, og så følger hvalpen jo efter.
Vi prøver også at give det tid, og lade dem vænne sig langsomt til hinanden (ok, det er nok mest katten, der skal vænne sig til hvalpen), men er jo også bekymret for, om de kommer til skade..
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 14 Svar: 464
Er sikker på det nok skal gå, også når jeres hvalp bliver større og mere moden, den ikke synes katten er så interessant mere. Lige nu vil den jo bare lege.
maj 2004
Vil hendes trang til at snige sig ind på vores voksne hund, så også gå over med alderen?
Stine - Hun har været rigtig meget inde i dag, faktisk. Hun har også givet katten et par på hovedet i dag, uden kløerne fremme. Nej, de kommer ikke i sofaen, men det gør vores kat egentlig heller ikke. Hun må gerne, men vil ikke rigtig. Hun er ikke sådan en hyggekat, hun passer lidt sig selv.
maj 2004
I går og i nat har katten været inde rigtig mange gange, uden de store problemer. Hvalpen får lov at se på afstand, og når hun er rolig, går vi tættere på. Så snart katten hvæser eller siger fra på anden måde, tager vi hvalpen væk. Altså hvalpen er jo ikke aggressiv eller noget, hun er bare legesyg og kan slet ikke stå, for sådan en viftende hale
maj 2004
Jeg håber det kommet til at gå. Katten har ikke været hjemme siden i morges, men mon ikke hun kommer luskende senere
maj 2004
Jeg tror desværre ikke, at det vil hjælpe at lade dem finde ud af det selv, for jeg tror ikke, at hvalpen vil trække sig, selvom katten slår ud. Sådan som hun kanøfler vores voksne hund, trods hun (den voksne) knurre og tydeligt viser signal til, at hvalpen ikke skal være så voldsom, så fortsætter hun.
maj 2004
Hvalp og kat sammenføring