Blærebetændelse? {{forumTopicSubject}}
Umiddelbart tror jeg efterhånden, det er blærebetændelse, men spørgsmålet er, kan det vente til mandag?
Jeg har længe gået og spekuleret over nogle ting med min vapsi.
- Hun kunne, da hun var yngre, slet ikke ha' man børstede hende på lænden. Det har hun så affundet sig med, men det er tydeligt hun ikke kan lide det.
- I løbet af den sidste 1,5 uge er hun så begyndt at tisse mere end én gang på tur, som regel to gange - en stor pøl og en lille mikro.
- I løbet af de sidste to-tre dage er hun så begyndt at lave stort mere end én gang på tur..
- Det virker også som om hun har svært ved at komme af med. Det er altid fint og hårdt første gang, og super blødt men dog "i form" anden gang. Jeg har tænkt på, om hun tvinger det ud eller om hun faktisk skal?
- Fra idag er hun rimeligt pludseligt begyndt at drikke mere, end hun plejer.
Grunden til, jeg så tænker, om det kan vente til mandag, er:
- Det med børstning af lænden har stået på, siden jeg fik hende.
- Det er meget tydeligt, at hun trykker, når hun laver stort, så jeg ved ikke, om det er fordi, hun tvinger sig selv tom, og derfor skider, uden det egentlig er "færdig".. Og det dermed ikke har noget med det her at gøre.
- Drikning: det er startet idag..?
- Hun er igang med at skifte tænder, og det virker til at påvirke hende mht. hun virker "moodie" Jeg tænker, hun har on/off ondt i munden..
- Hun er ikke utæt - holder sig fint hele natten plus en 8timers arbejdsdag.
Så ja, garvede hundefolk, skal jeg ringe til vagten imorgen, eller kan det vente til egen læge mandag?
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.954
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
At den tisser flere gange på en tur kan være begyndende kønsmodning, og en snarlig løbetid ...
At den drikker mere kan være tegn på infektion, men hvilken det kan være ud fra din beskrivelse ved jeg ikke..
Hvad fodrer du med, har du skiftet fornylig til noget der evt. kræver mere væske, og som samtidigt producerer mere affald så den skal lave flere gange ....
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.955
jun 2011
Anja: Men du tænker ikke det er noget, som er total akut, at komme afsted med?
nov 2007
Husk urinprøven skal være fra samme dag. Et lille trick til at få den er, at bruge en suppeøse som du kan stikke ind under hunden og opsamle urinen med. Ikke alle hunde kan lide at man gå lige bagefter den, så det ekstra stykke skaft på skeen kan være en stor hjælp
jun 2011
feb 2011
Er der hanhunde der har udvist interesse for den ende af hende ville jeg få hende checket, det kan også været andet en løb der er på vej .... skedekatar fx ...
Tror stadig ikke på en blærebetændelse når hun kan holde sig generelt indenfor ...
jun 2011
Til begge: Tak for den (smule) ro i sindet, I har givet. Som førstegangsejer syntes jeg, det er super svært at bedømme, hvad der potentielt er akut, og hvad der ikke er. Skønt man kan spørge herinde
feb 2011
jun 2011
nov 2007
Og jeg var så nervøs i starten at jeg får julekort fra min dyrlæge fordi de kender os så godt
jun 2011
Først og fremmest har hun orm, meget.. Så det bliver behandlet de næste tre dage.
Derefter var dyrlægen lidt vag. Pga ormen er Cocos mave hævet og det var svært for dyrlægen at mærke hendes blære. Men efter analyse af urinen mente dyrlægen at hun har urinrørsfortætning. Hun fik to skud binyrebarkhormon (som gjorde frygtelig ondt på hende ) for at løsne op i muskulaturen, så hun ku' komme af med den ophobede urin.
Derudover får hun antibiotika for blærebetændelse de næste 10 dage.
Urinen viste ikke decideret blærebetændelse, men dyrlægen nævnte hun havde proteiner i urinen og at det er skidt..
Indtil videre ingen større ændring, hun har haft nogle gode tissetårer, men tisser stadig mere end én gang på tur. I morges lagde hun igen to lorte på en ellers ikke særlig lang tur.
Jeg tænker medicinen lige skal have lov at virke inden jeg ringer igen. Men ingen ændring torsdag betyder yderligere prøver iflg. dyrlægen..
feb 2011
hvad kan man gøre ved en urinrørsfortætning, lyder ikke til noget der går over af sig selv ??
jun 2011
Jeg tænkte også først, det måtte være 'en bygningsfejl', men det lød på dyrlægen som om, det ville gå væk, når først blæren var blevet tømt.
jun 2011
Jeg snakkede derfor med dyrlægen (desværre ikke den samme) og hun mente vi skulle give det til imorgen tidlig. Antibiotikaen kunne godt tage tid om at virke...
Men er det ikke lang tid for at det skulle virke?
Hun begyndte på det mandag aften og får to gange dagligt.. Jeg syntes bare, når jeg selv får det, at det virker hurtigere
nov 2007
Jeg mener det først er på 4 dagen jeg begynder at kunne se forskel uanset om det har været blære- øjn- eller halsbetændelse (og ja det kan en hund åbenbart også godt have)...
Husk at gå lidt ekstra med hende i denne tid, og så bare gå en masse små ture, dels så hun ikke bliver flov, men også så hun ikke vænner sig til at tisse indenfor... Vask evt. gulvet med vand med rodalon efter uheld da rengøringsmiddel ikke fjerne lugten godt nok til en hundenæse
Men hvor er det dejligt at du kom hurtigt af sted! Og skønt at det nok kan klares med noget antibiotika! Så håber vi bare at det er hurtigt overstået!!! Rigtig god bedring med hende!!
feb 2011
Mener der skal være klar forbedring efter 3 døgn, ellers skal man skifte
jun 2011
Hun har været alene hjemme 8 timer idag (ikke optimalt, I know..) men har faktisk kun haft ét uheld og det var ret nyt (vådt)
Derudover har hun for første gang været uartig Hun har været oppe på mit skrivebord og væltet alle mulige ting ned på gulvet
Og da vi var ude på tur nu her var hun bare SÅ glad, jeg har aldrig set hende hoppe så meget Så er blevet noget mere beroliget.
Hvis ikke der er bedring mht. tisning skal jeg ind til dyrlægen imorgen, men jeg føler jeg har en gladere hund, så tænker hun må have mindre ondt igen
feb 2011
Det med at være uartig virker alverdens medicin nok ikke på
jun 2011
Men nu ser vi i hvert fald fremad og håber på en tæt aften/nat/morgen
nov 2007
Bare rolig inden længe vil du komme hjem til ødelagte sko, dørkarme og fjernbetjeninger...
Super dejligt at der er sket en bedring!
Men lige en tanke - får hvalpe ikke ormekur når de bliver chippet?
jun 2011
Jeg går stadig og håber på min engel aldrig bliver 'kreativ i hjemmet', når hun er alene
nov 2007
Blærebetændelse?