{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
865 visninger | Oprettet:

Blærebetændelse? {{forumTopicSubject}}

Umiddelbart tror jeg efterhånden, det er blærebetændelse, men spørgsmålet er, kan det vente til mandag?

Jeg har længe gået og spekuleret over nogle ting med min vapsi.
- Hun kunne, da hun var yngre, slet ikke ha' man børstede hende på lænden. Det har hun så affundet sig med, men det er tydeligt hun ikke kan lide det.
- I løbet af den sidste 1,5 uge er hun så begyndt at tisse mere end én gang på tur, som regel to gange - en stor pøl og en lille mikro.
- I løbet af de sidste to-tre dage er hun så begyndt at lave stort mere end én gang på tur..
- Det virker også som om hun har svært ved at komme af med. Det er altid fint og hårdt første gang, og super blødt men dog "i form" anden gang. Jeg har tænkt på, om hun tvinger det ud eller om hun faktisk skal?
- Fra idag er hun rimeligt pludseligt begyndt at drikke mere, end hun plejer.

Grunden til, jeg så tænker, om det kan vente til mandag, er:
- Det med børstning af lænden har stået på, siden jeg fik hende.
- Det er meget tydeligt, at hun trykker, når hun laver stort, så jeg ved ikke, om det er fordi, hun tvinger sig selv tom, og derfor skider, uden det egentlig er "færdig".. Og det dermed ikke har noget med det her at gøre.
- Drikning: det er startet idag..?
- Hun er igang med at skifte tænder, og det virker til at påvirke hende mht. hun virker "moodie" Jeg tænker, hun har on/off ondt i munden..
- Hun er ikke utæt - holder sig fint hele natten plus en 8timers arbejdsdag.

Så ja, garvede hundefolk, skal jeg ringe til vagten imorgen, eller kan det vente til egen læge mandag?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blærebetændelse?
  • #2   7. sep 2013 Hmm... Kan bare slet ikke se, hvad hun skulle være stresset over, vi tager den i den grad med ro på tur. Det er 9 ud af 10 gange fuldstændig på hendes præmisser smiley

• #4   7. sep 2013 Har haft en hvalp med blærebetændelse 3 gange på 3½ mdr, synes slet ikke det lyder som blærebetændelse det du beskriver, min kunne godt nok også holde sig om natten, men til gengæld overhovedet ikke om dagen, og hun små tissede konstant ....

At den tisser flere gange på en tur kan være begyndende kønsmodning, og en snarlig løbetid ...

At den drikker mere kan være tegn på infektion, men hvilken det kan være ud fra din beskrivelse ved jeg ikke..

Hvad fodrer du med, har du skiftet fornylig til noget der evt. kræver mere væske, og som samtidigt producerer mere affald så den skal lave flere gange ....

• #5   7. sep 2013 Det der med at drikke mere kan meget vel være et tegn på blærebetændelse. Zena havde det er del som hvalp, og min dyrlæge fortalte at det var ret normalt for hvalpe af små racer. Husk at medbringe en urin prøve når du tager af sted.

• #6   7. sep 2013 Hanne m: Jeg har ikke skiftet foder, men er begyndt at give mere snacks på tur da vores indkald var røget sig en tur. Og de er nok af ret så skiftende kvali.. Hun er jo kun 4 mdr, så tror (??) ikke hun er på vej i løb. Maktisk er hun blevet slikket end hel del i måsen af to søde hanhunde vi ser med jævne mellemrum, så har tænkt tanken... Er det noget dyrlægen kan konstatere, om hun er på vej i løb?

Anja: Men du tænker ikke det er noget, som er total akut, at komme afsted med?

• #7   7. sep 2013 Blærebetændelse kan være ret ubehageligt, og man kan sjældent se det på hunden. Dertil kommer det at det bliver svære at komme af med jo længere hunden har været syg... Så nej jeg tror ikke det er så akut at du bør tage til dyrehospitalet nu her i nat, men jeg ville helt sikkert tage af sted mandag morgen...
    Husk urinprøven skal være fra samme dag. Et lille trick til at få den er, at bruge en suppeøse som du kan stikke ind under hunden og opsamle urinen med. Ikke alle hunde kan lide at man gå lige bagefter den, så det ekstra stykke skaft på skeen kan være en stor hjælp smiley

• #8   7. sep 2013 Anja: Takker smiley Vi ringer mandag morgen!

• #9   7. sep 2013 ved ikke om dyrlægen decideret kan se om hun er på vej i løb, og du har ret, 4 mdr er tidligt, men der er da nogle der kommer det omkring 5 mdr ....

Er der hanhunde der har udvist interesse for den ende af hende ville jeg få hende checket, det kan også været andet en løb der er på vej .... skedekatar fx ...

Tror stadig ikke på en blærebetændelse når hun kan holde sig generelt indenfor ...

• #10   7. sep 2013 Hanne m: Tak for input smiley Jeg ringer til dyrlægen mandag morgen og taler med hende.

Til begge: Tak for den (smule) ro i sindet, I har givet. Som førstegangsejer syntes jeg, det er super svært at bedømme, hvad der potentielt er akut, og hvad der ikke er. Skønt man kan spørge herinde smiley

• #11   7. sep 2013 Velbekomme, og giv gerne tilbagemelding, vi kan jo alle blive klogere ...

• #12   7. sep 2013 Will do smiley

• #13   8. sep 2013 Ha ha ja jeg kender det - Zena er også vores først hund.
    Og jeg var så nervøs i starten at jeg får julekort fra min dyrlæge fordi de kender os så godt smiley

• #14   10. sep 2013 Update, as promised smiley
    Først og fremmest har hun orm, meget.. Så det bliver behandlet de næste tre dage.
    Derefter var dyrlægen lidt vag. Pga ormen er Cocos mave hævet og det var svært for dyrlægen at mærke hendes blære. Men efter analyse af urinen mente dyrlægen at hun har urinrørsfortætning. Hun fik to skud binyrebarkhormon (som gjorde frygtelig ondt på hende smiley ) for at løsne op i muskulaturen, så hun ku' komme af med den ophobede urin.
    Derudover får hun antibiotika for blærebetændelse de næste 10 dage.
    Urinen viste ikke decideret blærebetændelse, men dyrlægen nævnte hun havde proteiner i urinen og at det er skidt..
    Indtil videre ingen større ændring, hun har haft nogle gode tissetårer, men tisser stadig mere end én gang på tur. I morges lagde hun igen to lorte på en ellers ikke særlig lang tur.
    Jeg tænker medicinen lige skal have lov at virke inden jeg ringer igen. Men ingen ændring torsdag betyder yderligere prøver iflg. dyrlægen..

• #15   10. sep 2013 Tak for up-date og lad os håbe det hele hjælper ....

hvad kan man gøre ved en urinrørsfortætning, lyder ikke til noget der går over af sig selv ??

• #16   10. sep 2013 Nej.. Altså, det var pga. det hun fik binyrebarkhormonet. Det skulle løsne muskulaturen, så hun kunne tømme blæren, som dyrlægen mente, var så fuld, at Coco ikke kunne komme helt af med urinen.
    Jeg tænkte også først, det måtte være 'en bygningsfejl', men det lød på dyrlægen som om, det ville gå væk, når først blæren var blevet tømt.

• #17   11. sep 2013 Jeg opdaterer lige igen, da Coco er blevet utæt sent igår aftes og igen havde et 'uheld' tidligt i morges. Hun hoppede simpelthen direkte ud af sengen og satte sig på gulvet...

Jeg snakkede derfor med dyrlægen (desværre ikke den samme) og hun mente vi skulle give det til imorgen tidlig. Antibiotikaen kunne godt tage tid om at virke...
    Men er det ikke lang tid for at det skulle virke?
    Hun begyndte på det mandag aften og får to gange dagligt.. Jeg syntes bare, når jeg selv får det, at det virker hurtigere smiley

• #18   11. sep 2013 Alle de gange vi har haft Zena på penicillin/antibiotika har det altid været længe om at virke...
    Jeg mener det først er på 4 dagen jeg begynder at kunne se forskel uanset om det har været blære- øjn- eller halsbetændelse (og ja det kan en hund åbenbart også godt have)...
    Husk at gå lidt ekstra med hende i denne tid, og så bare gå en masse små ture, dels så hun ikke bliver flov, men også så hun ikke vænner sig til at tisse indenfor... Vask evt. gulvet med vand med rodalon efter uheld da rengøringsmiddel ikke fjerne lugten godt nok til en hundenæse smiley

Men hvor er det dejligt at du kom hurtigt af sted! Og skønt at det nok kan klares med noget antibiotika! Så håber vi bare at det er hurtigt overstået!!! Rigtig god bedring med hende!!

• #19   11. sep 2013 Da Ipsen havde blærebetændelse første gang måtte vi skifte præparat 3 gange før vi fandt det der virkede, så det er ikke sikkert at det I har fået rammer de rigtige bakterier ....
    Mener der skal være klar forbedring efter 3 døgn, ellers skal man skifte

• #20   11. sep 2013 Endnu en up-date smiley
    Hun har været alene hjemme 8 timer idag (ikke optimalt, I know..) men har faktisk kun haft ét uheld og det var ret nyt (vådt)
    Derudover har hun for første gang været uartig smiley Hun har været oppe på mit skrivebord og væltet alle mulige ting ned på gulvet smiley
    Og da vi var ude på tur nu her var hun bare SÅ glad, jeg har aldrig set hende hoppe så meget smiley Så er blevet noget mere beroliget.
    Hvis ikke der er bedring mht. tisning skal jeg ind til dyrlægen imorgen, men jeg føler jeg har en gladere hund, så tænker hun må have mindre ondt igen smiley

• #21   11. sep 2013 Det lyder godt, mon så ikke det begynder at virke, og jo glæden kunne da bestemt være fordi hun ikke længere har så ondt ....

Det med at være uartig virker alverdens medicin nok ikke på smiley

• #22   11. sep 2013 Hehe, nej desværre smiley Men det er fordi jeg virkelig har gået og undret mig over hun aldrig laver ulykker. Så har nok i løbet af igår og idag givet hendes sygdomme skylden for den rolige opførsel - jeg ved jo i realiteten ikke hvor længe det har stået på..

Men nu ser vi i hvert fald fremad og håber på en tæt aften/nat/morgen smiley

• #23   13. sep 2013 ahhh glæden ved unghunde...
    Bare rolig inden længe vil du komme hjem til ødelagte sko, dørkarme og fjernbetjeninger... smiley
    Super dejligt at der er sket en bedring!
    Men lige en tanke - får hvalpe ikke ormekur når de bliver chippet?

• #24   13. sep 2013 Jo, og det havde hun også fået. Men har så åbenbart fået det igen.. Jeg har haft hende i lidt over to måneder nu, så det kunne hun jo godt have 'nået' at få..;)

Jeg går stadig og håber på min engel aldrig bliver 'kreativ i hjemmet', når hun er alene smiley

• #25   14. sep 2013 Ha ha det håber vi alle på, men sandheden er at de færreste af os får opfyldt det ønske smiley

Kommentér på:
Blærebetændelse?

Annonce