{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.842 visninger | Oprettet:

Hjælp, min hun er syg? {{forumTopicSubject}}

Nu skal jeg se om jeg kan forklare og stave til det jeg vil spøger om.. Hehe

Har lige snakket med min dyrelæge i dag, hun vil have jeg skal komme ind og få lagt blokade på min hund i næste uge..
Men er virkelig i tvivl på om det virkelig kan passe det er den rigtige løsning?! Han er ikke mere end 9 måneder, og så vidt jeg ved er det skide giftigt, og det heler jo ikke, det lindre jo bare smerte?

Hannibal som han hedder har tit haltet, mere eller mindre siden jeg købte ham, men han er også vokset hurtigt, 55kg uden at være overvægtig..
Havde ham ved dyrelæge for to uger siden hvor hun undersøgte og tog røntgenbilleder af alle ben, skulder og albuer..
Der var intet at se, udover noget mild vokseværk..
Så jeg skulle tage hjem og give ham smertestellindene i en uge, den uge var så gået i fredags.. Og her hen over weekenden er det bare taget til med smerter, og at nu kan han næsten ikke gå..

Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre?! Hun snakkede om en kikkertundersøgelse, men det mente hun ville være vildt for så ung en hund... Og jeg har heller et pengetræ i haven..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp, min hun er syg?
  • #3   28. aug 2013 Hund har smerter... så må man altså gøre det nødvendige.. ellers må du lade ham aflive.

Ingen har et pengetræ i haven, og derfor sørger man for en sygeforsikring.

Hvad med at tage en snak med avler.. kan ikke helt forstå, at du skriver, at den mere eller mindre har haltet siden du købte ham... Hvis det er arveligt, så skal avler jo betale halv pris igen.

Håber I finder ud af, hvad han fejler.

• #4   28. aug 2013 Ser lige at det er en DDB... og med DKK tavle.

For det første er det jo ikke den sundeste race, så håber avler har avlet på sunde og raske hunde.... og ja tag kontakt til avler, så må han/hun kunne hjælpe dig.... kan jo "bare" være vokseværk, og ja den kan også være vokset alt for hurtigt.. 55 kg. lyder voldsomt.

• #5   28. aug 2013 en blokade er ikke gift, og det er ikke kun for smerter.
    hvis han har smerter pga en inflammation kan en blokade have en fantastisk virkning.

jeg nyder i dag to år efter min blokade i min fod, stadig at være meget mere smertefri end før blokaden - men selve blokaden virker kun nogle måneder, så min smertefrihed nu, skyldes at inflammationen aftog - det kunne bagefter tydeligt ses på MRI scannning

så hvis dyrlægen er dygtig til at lægge den og vurderer det kan hjælpe så ville jeg fatte mig med håb

det vigtig efter en blokade er at vide den første uge kan være mere smertefuld, han skal holdes i ro de første minimum 14 dage gerne kun let motion efterfølgende men efter en måned kan man langsomt trappe op

roen er vigtig for at få fuld effekt af blokaden

• #6   28. aug 2013 Rolig nu, hvis det udelukkende er panosteitis (vokseværk) han lider af, så kan det være rigtig smertefuldt i en periode, men han kommer ud på den anden side igen.

Han skal selvfølgelig smertedækkes bedst muligt i den periode, men det er altså noget, de vokser fra.

• #7   28. aug 2013 Øhhh.... Han er ikke overvagtig, han er slank ! Min dyrelæge synes han var lidt for tynd en da... Men pga hans størrelse gik det an.. Så nej, han skal ikke tabe sig !
    Og han får godt foder, også noget min dyrelæge synes... Og han får intet udover tørkost, inet "menneskemad" og inden snolder...

Og ja, har self sygforsikring... Var ikke spørgsmålet smiley

Vil bare i vide med det blokade? For at smertedække ham har jo ikke været en løsning indtil nu.. Har bare gjort han har brugt et dårligt ben... !

Har fået råd af to dyrelæger? Den ene siger send hunden tilbage, den anden siger blokade...

• #8   28. aug 2013 Du kan spørge din opdrætter til råds.
    Vokseværk er ikke en fejl eller mangel, men normalt for store racer, så der er ikke noget økonomisk at hente ved opdrætter.
    Er han fodret korrekt? Hvalpe af gigantracer bør fodres med voksenfoder, så de ikke vokser for meget.

• #10   28. aug 2013 Jeg har bare fået af vide en blokade er af binyrebarkhormon, og det er da giftigt?
    Men hvis der er chance for der hjælper. så prøver jeg self.. Men hvis det BARE er smertestillenden så vil jeg ikke... At smarte dække ham hjælper ikke...
    Så belaster han bare benet mere.. Det er bedre han mærker sin smarte og så på den måde holder sig mere i ro...

Og vi troede også bare det var vokseværk, og det kan også ses på billederne at der er noget, bare ikke nok til at hans smerter skulle være så store her?
    Og det er den samme ben, i så lang tid smiley

• #11   28. aug 2013 Er det det samme ben, han har haltet på hele tiden ? for vokseværk er ofte karakteriseret ved at haltheden skifter fra ben til ben.

Det lyder som om, han er begyndt at halte mere efter at du er stoppet med smertelindring. Ideen med en blokade er jo at den dækker i en periode. Det er måske ikke vidunderligt at skulle give stærk medicin til en ung hund, men det er jo ikke noget, han skal blive ved med at køre på.

Derudover ville jeg helt klart også snakke med opdrætteren, hun må vide om det er normalt i den line og hvordan det er gået for andre hunde af samme afstamning.

• #12   28. aug 2013 Han er fodret korrekt, efter dyrelæge, og hvad min mor råder til, som arbejder i dyrebutik og selv er opdrætter smiley

Det med pengetræ, er bare at jeg ikke har penge til at rende til dyrelæge hver anden uge, og gå ham underøgt, og så blive sendt hjem med en pille smiley

Har kontakt til opdrætter...

• #13   28. aug 2013 hvad siger opdrætter??

• #14   28. aug 2013 Okay, der fik du svaret på et af mine spørgsmål, mens jeg skrev.

Jeg har haft en unghund med svær pano, og jeg kan garantere dig, at det var smertefuldt. Det kom godt nok bag på mig, hvor smertefuldt det var, og hun var ikke nogen pivet hund. Hun var plaget af det i perioden fra 9 til 15 mdr. og så var det overstået uden nogen form for blivende men.

• #15   28. aug 2013 Nej det har skiftet rundt, bare ikke den sidste måned, det er det der gør min dyrelæge bekymret... At det ikke skifter rundt mere...

Han halter nemlig mere på det ben nu, efter smertestellindene...
    Så derfor er jeg jo også bange for hvis han får en blokade, hvad så bagefter?

Ja man nok heller spøger om der har været andre med problemer..
    Man vil jo bare heller ikke have det til at lyde som om man beskylder for at hun laver dårlige hunde smiley

• #16   28. aug 2013 Det er ikke korrekt at hvalpe af gigantracer skal fodres med voksenmad.
    Jeg har broholmere, og der anbefaler de fleste opdrættere Royal Canin Giant puppy til hvalpe, og junior til unghunde. Vi fodrer så efter en lavere slutvægt end hundene ender med, netop for at kontrollere væksten indtil 1 års alderen. Ingen af mine hunde er vokset for hurtigt og ingen har haft vokseværk eller andre knogleproblemer.

Hvis haltheden skyldes vokseværk vil hunden ofte skiftevis halte på alle ben.

Jeg har ingen erfaring med blokade, men hunden skal i hvert fald ikke gå med daglige smerter.

• #17   28. aug 2013 ja en blokade er med binyrebarkhormon, og nej det er ikke giftigt, utrolig mange (for mange) hunde får det dagligt i en eller anden form,

men jo det har bivirkninger på lang sigt så det er ikke fordelagtigt at være på konstant det må være det du har hørt

det er noget kroppen selv producerer så gift er det ikke

samt en blokade vil det kun have lokal effekt så det burde ikke give anledning til systemiske bivirkninger

• #18   28. aug 2013 Jeg synes også 55kg for en DDB er meget, de store racer skal helst ligge til den meget slanke side mens de vokser og jeg ved godt du siger han er fodret korrekt men hvad fodrer du med? Han vokser jo for stærkt siden han har ondt. Jeg ville en kort periode sætte ham på voksenfoder for at bremse væksten lidt + smertestillende.
    Derefter ville jeg sætte ham på juniorfoder til store racer. Min Sankt Bernhard på 8 mdr har været på RC juniorfoder til store racer iblandet, on off alt efter om væksten gik for stærkt 1/4 del hvalpefoder indtil for ca. 1mdr siden, nu er hun kun på junior, vejer nok omkring 50kg og har aldrig haft vokseværk.

En af hendes brødre var ved at vokse i stykker på hvalpefoder og blev af dyrlægen sat på voksenfoder + smertestillende og han har rettet sig idag.

• #19   28. aug 2013 Jeg har valgt at fodre med voksenfoder for at prøve at få ham til at vokse mindre, og det er udfra hvad dyrelæger og fagfolk har sagt til mig... Men han er bare en stor hund, og stor af sin race, han var den med de største poter i hans kuld.. Det er jeg ikke rigtig noget jeg kan gøre noget ved...

Jeg har bare selv gigt, og derfor ved jeg at binyre skader på langt sigt ! Men kan godt se det nok ville hjælpe her, da det jo enlig også ville tage hvis der er lidt betændelsestilstand der inde... Ja vælger nok at han får en blokade Louise p smiley

Min hund ligger faktisk for meget til den slanke side...

Opdrætter ved ikke helt hvad hun skal sige, hun undersøger med de kontakter hun har nu og ringer tilbage smiley
    Og det eneste hun ved der har været er en korsbånd skade der skete under parring smiley

• #20   28. aug 2013 Binyrebark indsprøjtningerner ikke så slemt, det kan være en stor hjælp for hunden.
    Har du prøvt at kontakte opdrætter og få han el hendes vurdering

• #21   28. aug 2013 Min slanke hund og mig smiley

profilbillede
  • #22   28. aug 2013 En blokade KAN jo også lægges for eventuelt at identificere HVOR smerten præcist kommer fra. Fx kan de lægge en blokade i knæleddet, og hvis den så stadig halter på samme ben, jamen så var det ikke i dét led problemet lå, og ellers kan det måske lægge i flere. Det er ihvertfald på den måde man identificere problematikker hos heste og deres haltheder uden synlige årsager.

• #23   28. aug 2013 Binyrebarkhormon har bivirkninger. Al medicin med virkning har bivirkninger. Men der er kæmpe forskel på virkningen af binyrebarkhormon hos hunde og hos mennesker. Så en eller flere blokader ville absolut ikke skade noget som helst.

Jeg ville dog ikke vente til næste uge. Jeg ville gøre det NU.

• #25   28. aug 2013 Mener også de ville prøve at se om de ville kunne finde frem til smerten med at lægge de blokader... Og hvis det ingen skade gør, så vælger jeg også at prøve..

Ville bare høre om andre havde nogen erfaring smiley

Spørgsmålet med opdrætter har jeg svaret på smiley

• #27   28. aug 2013 Ja det har jeg smiley

• #29   30. aug 2013 Han er slank smiley

Han er almindelig muskuløs... Ved godt hvordan man har stor hund,..
    Vi bor på nedlagt landbrug, så hans liv er gårdhund.. Så han leger med lidt katte og høns... Vi går næsten aldrig ture, det må vente til han er færdig med at vokse.. Så det er en tur til vandet at svømme hvis det er ...

Kommentér på:
Hjælp, min hun er syg?

Annonce