{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.792 visninger | Oprettet:

DERFOR køber man med stamtavle! {{forumTopicSubject}}

Mange gange i forum og i diverese annoncer, mener folk, at man er tavlesnob når man råder til at købe med stamtavle.
Men der er faktisk en mening med det hele.

Nu er det jo specielt staffen jeg kæmper for, og gang på gang ser jeg annoncer med staffer uden stamtavle, og blandinger af disse.

Jeg prøver gang på gang at forklare folk, at inden disse hunde røg i avl, er de ikke tjekket for noget som helst, og med den hundelov vi har, så risikere de, at miste hvalpen.

Endnu svære er det at få dem der laver de hvalpe til at forstå.
Det er som at banke til en dør, og der sker intet!!

Jeg er så ked af at se, at vores race bliver ødelagt smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DERFOR køber man med stamtavle!
  • #1   21. aug 2013 Åh hvor er det sørgeligt! smiley

Ja tak til stamtavler!!

• #3   21. aug 2013 Jeg kan godt forstå du er nervøs for din race - men mange vil gerne tjene nogle hurtige penge og tænker hverken på hvalpene eller fremtidige hvalpekøbere - de tænker kun på den selv.

Jeg er selv ejer af en race der har været skamavlet - og flere årtier efter kæmper vi med følgerne deraf og vi kæmper med de rygter der stadig går om racen. Det tager kort tid at ødelægge en race, det tager årtier at bygge racen op igen.

Desværre sætter folk sig ikke ret tit ind i, hvad stamtavlen er for et redskab, de køber der hvor hvalpen er billigst eller måske køber de en hvalp af medlidenhed. Jeg ville ønske at folk satte sig godt ind i den race de købte, og så sørgede for at købe af en god opdrætter der prioriterer sundhed, og temperament - så var vi kommet langt.

• #4   21. aug 2013 Synes nu ellers godt den kunne ligne en lab/staff.. Synes ærligtalt ikke jeg ser amstaffen.. men sådan er det jo når politet tager en beslutning ud fra et billede i en bog.

Nogle lever virkelig uden for radar´en mht hundelovsdebatten og køber desværre stadig uden tavle. Ris til egen røv - men det er synd for hundene

• #5   21. aug 2013 Kennelmor jeg giver dig fuldstændig ret.
    Det tager netop ikke lang tid, at ødelægge racen.

For at få den rette staff, kan man godt risikere at skulle lede længe. Men det er jo det hele værd i sidste ende. Men hvordan får man folk til at forstå!! ??
    Jeg er bare så møj naiv, og tror hver gang, at det hjælper jeg siger noget.

Ja, jeg kan sagtens se nogle lighedstegn med staffen, på den viste hund. Men man er nød til at forstå og indse, at det kan politiet ikke altid, og så er der altså ikke noget at gøre.

Køb nu for pokker med den stamtavle, og nyd hunden i mange år

• #6   21. aug 2013 Jeg har et par venner, som kender nogen der har nogen til salg. Og har sagt til dem, de ikke skal købe nogen af de hvalpe! Men de er sgu ligeglade, har prøvet at forklarer dem at det er pisse synd, hvis de nu bliver opdaget i det - fordi så er der endnu flere dejlige hvalpe der skal dø pga. en uansvarlig ejer. Synes det er så dumt, og kan ikke finde ord for hvor tosset jeg kan blive over dem der vælger at lave hvalpe på en amstaff, eller lignende, det kan godt være man kan tjene nogen hurtige penge. Men det er for galt! Og det bliver nødt til at stoppe indtil der er nogen der har fundet ud af noget med den dumme hundelov!

• #7   21. aug 2013 Du ved, jeg er fuldstændig enig med dig, Staff Mom smiley
    Og også dig Kennelmor.

Og ja, jeg kan også sagtens se ligheder med staffen, men alle ved vel (??) at ved blandinger, kan der sagtens lægge "skjulte" racer, som ikke altid skinner igennem på hunden.
    Og selvom der intet ulovligt skulle være i denne lille søde vuf, så kan politiet aldrig vide det med sikkerhed, at de så bare vælger at sige, at den er blandet af ulovlig race færdig-bum, er selvfølgelig helt hen i vejret, men det er den risiko man tager, ved at købe sådan en type hund uden papirer... smiley

• #8   21. aug 2013 Tror mange køber staffen uden stamtavle, fordi de er lidt ligeglade. Jeg har en idé om det måske er de samme mennesker som ville købe en amstaff, både pga deres udseende og så fordi så sparer de penge. Vi har jo set det utallige gange herinde at folk har spurgt efter hvor de kan købe en staff og alligevel køber de uden stamtavle..

Men jeg synes egentlig ikke engang dem jeg har set herinde uden stamtavle har været billige. Synes faktisk de er utrolig dyre, taget i betragtning at de ingen stamtavle har..

I sidste ende går det udover hundene og det mest det jeg ikke kan tolere.. Fint nok at idioten mister sin hund, men synes ikke det er i orden at en lille hund skal aflives pga folk er ligeglade med konsekvenserne og alt det hårde arbejde de opdrættere af racen gør.

• #9   21. aug 2013 Jeg tror også, at ventetiden på en staff har noget at sige.

Af de seriøse opdrættere jeg kender, så kan man ikke bare købe en staff over en mail eller et opkald pr telefon.
    Der skal man altså til nogle " samtaler ".
    Det skulle jeg også selv, og måtte tage turen til Stockholm velvidende, at jeg kunne få et nej, og rejse hjem igen.
    Man kan også risikere, at man står på ventelisten, men at der ikke kommer nok i det køn man ønsker eller andet går galt, og så må man starte sin søgning forfra eller vente til næste kuld. Men jeg ved af erfaring, at det er det hele værd !

Dem der sælger uden stamtavle er i mine øjne, fuldstændig ligeglad med hvem de sælger til. De skal bare have hvalpene solgt smiley

• #10   21. aug 2013 Det er da fordi det er der de kan få lov til at købe...
    De bliver jo sorteret fra ved Seriøse opdrættere, så finder de en billig kopi..

• #11   21. aug 2013 Ja, det kunne jeg godt være bange for Ginne smiley

• #12   21. aug 2013 Helt 100 at ventetiden har noget at sige. Udfra hvad jeg har kunne læse i de tråde der er blevet oprettet hvor folk søgte staff, så skulle det være her og nu. Da der blev nævnt udstillinger og ventetid, så var stamtavle pludselig noget snobberi.

Jeg synes det er helt udmærket at seriøse opdrættere vælger folk fra, for jeg synes det er rigtig synd hvis endnu en race bliver ødelagt, fordi folk bare vil have en hund med et "sejt" udseende.

Jeg tror også folk er ligeglade, der var en annonce herinde på et tidspunkt hvor vi var mange som kommenterede på at moren(tror jeg det var) lignede MEGET en listehund, hvorimod faren lignede en staff. Hvalpene var selvfølgelig uden stamtavle og til en skyhøj pris IMO.

Synes det er respektløst og jeg synes faktisk det er at pisse på dem som gør et stort stykke arbejde for at racen IKKE skal blive skamavlet. Har set lidt for mange annoncer hvor mor/far har stamtavle, men hvalpene ikke har... Der bør man som køber, tænker.... Hvorfor har hvalpene ikke stamtavle, fremfor tænke, at når mor/far har stamtavle, jamen så er det bevis nok, så er de ægte.

• #13   21. aug 2013 Jeg har selv en race, der kunne komme i farezonen pga sit rygte som en barsk hund, man skal være bange for (Dobermann). Det er også en race, hvor der avles en del hunde uden stamtavle og disse er en hel del billigere end dem med tavle. Jeg oplever ofte at dem uden tavle sælges ret ukritisk til mennesker der vil have en dober fordi et er en smuk hund og så tiltaler det dem at få en rigtig 'vagthund'. Og så behøver man jo ikke stambogen når man bare skal have en familiehund......
    Jeg har godt nok set mange af den slags hunde til salg igen når de bliver teen-agere. Ovenikøbet ser man så mange med virkelig grove eksteriørfejl. Racen har et par lidt kedelige arvelige sygdomme, som jeg ikke ligefrem oplever at dem der avler tavleløst tjekker for (det er ihvertfald ikke noget de ligefrem reklamere med!). Spørger man til det er svaret at de avler familiehunde så det behøves de ikke at tjekke for. Det må være temmelig bittert at måtte aflive sin hund 2 år gammel pga dårligt hjerte og så finde ud af at det faktisk er en arvelig sygdom i racen, som vedkommende, der opdrættede hunden bare ikke gad tjekke for....
    Vil man have en dobermann så kan man hurtigt finde en på DBA, G&G eller herinde på marked. Men vil man have den rigtige dobermann så kan man godt komme til at lede længe og vente længe. Jeg ventede i over et år på min, men hun har været ventetiden værd! Jeg tror lidt at et af problemerne for den slags racer er at der er mange meget unge mennesker der, der har fået den ide at sådan en hund vil de have og så skal de have den NU og de er ikke rigtigt vant til det koncept med at vente på noget. Der har bare de sidste par dage været tråde med både staffer og dobere fra meget unge mennesker, der havde besluttet sig for sådan en hund, men som tydeligt ikke havde overvejet alle aspekter i deres påtænkte køb. Fx ved kun at ville have en bestemt farve hund: I mit hoved er farven på hunden komplet irrelevant, så længe den er racetypisk .....

• #14   21. aug 2013 alexandra W
    Jeg er med på, hvilken annonce du taler om, og jeg kan fortælle dig, at opdrætter af staffen er MEGET ked af, at denne hund indgår i et tavleløst kuld. Det er alle de opdrættere der opdager dette..
    Det er så respektløst, at smide alt det væk, som opdrættere har brugt utrolig lang tid på :(.

Mette Marie. Jeg kan godt se, at i står i samme håbeløse situation smiley
    Det gør ondt, at se ens race blive brugt og kasset rundt på den måde.
    Hvalpe der risikere et kort liv, eller bliver kastebold hele dens liv smiley
    Det er simpelthen ikke fair

• #15   21. aug 2013 Min pointe var også udelukkende at hunden jo ikke behøver at ligne en listehund, for at blive aflivet smiley

• #16   21. aug 2013 Nemlig smiley

• #17   21. aug 2013 Det ville jeg satme også være, hvis det var mig.. Det simpelthen grotesk, specielt fordi jeg ved hvor meget fokus der har været på staffen, det bliver absolut ikke bedre af folk bare avler på alt der kan gå. Men sådan her kan det jo blive ved, det smadre en ellers dejlig race. Har mødt nogle stykker på udstillinger og synes simpelthen de er så søde og rare. Men hvis det forsætter sådan her, så ender det med at man bliver bange for racen som man er med amstaff, fordi de er skamavlet..

Men det er åbenbart svært at forhindre disse tilfælde, for selvom opdrætterne gør et stort stykke arbejde i at sortere i købere, så kan man jo aldrig vide sig sikker i om de bliver brugt til tavleløs avl. Det bør næsten indgå i kontrakten at de ikke må, men det kan køber jo bare pisse på.. smiley

• Mona N
    Mona N Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #18   21. aug 2013 Ang hundeloven, har jeg lige et side spørgsmål håber det er ok smiley

Vi har kigget på en berner sennen, der er nogle få med tavler men faktisk flest uden. Vi er enige om at vi vil have en med tavle men hos man nu køber en uden kan politiet så komme i tanke om at tage den ???? Kan jo ikke bevise at den er 100 % ren berner selvom den ligner det og ikke en af de racer der er ulovlig ??

• #19   21. aug 2013 Højst sandsynligt vil en berner sennen IKKE blive snuppet af politiet, men den race har mange sygdomme... Så kan kun anbefale at købe med stamtavle, så du kan tjekke forældrene/bedste forældre osv.

• Mona N
    Mona N Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #20   21. aug 2013 Ved desværre godt at de har mange sygdomme ;(

• #21   21. aug 2013 At købe en hund på positvlisten er hul i hovedet, desvære bliver budskabet ikke spredt effektivt.
    Folk har ikke forstået, at lige så snart de har sagt, at deres hund er helt eller delvis en race på denne liste, har de givet Flemming Betjent grund til at forlange dokumentation for at den er lovlig.

• #22   21. aug 2013 Du har ret

• #23   21. aug 2013 Hvorfor er den ulovlig, hvis den er fra februar 2010 ?

• #25   21. aug 2013 Det er ikke fødseldatoen der gælder, der er den dato den har skiftet ejer, der er afgørende

• #26   21. aug 2013 Ok, tak smiley

• #28   21. aug 2013 Det har jo intet at gøre med, om hunden er sød og rar eller mere "værd", overhovedet... det har noget at gøre med, at man burde have så meget kærlighed til sin hund, at man i disse tider, ikke tør andet - for hundens skyld.

• #29   21. aug 2013 Line Schæferen er ikke på positivlisten, sådan som sbt er

• #30   21. aug 2013 Line Z
    Der er jo ikke nogle som skriver, at den ikke er sød!
    Det handler om at have beviser for hundens ophav! Læs gerne det der bliver skrevet.
    Her hjælper det altså ikke, at have papir fra dansk hunderegister. Det er kun en stamtavle der gælder.

Så jo, omkring staffen er stamtavlen mere end 1 kr værd

• #31   21. aug 2013 Alexandra og Mona: Du kan TRO Berneren bliver nuppet af politiet! Det er HUL i hovedet at anskaffe sig en berner uden tavle. Er dette eks. en listehund eller en berner uden tavle?? Politiet kan ikke se forskel.
    Sorry jeg hidser mig lidt op, men det er meget problematisk at folk kun tror det er terriere af bull type man ikke skal anskaffe sig uden tavle

profilbillede
  • #32   21. aug 2013 Tror ikke det har noget med ventetiden at gøre, det har noget at gøre med at de seriøse ikke vil sælge til dem der køber uden stamtavle!
    Som du skriver Staff mom så måtte du tage helt til Stockholm og stadig risikere et nej og tage hjem igen med uforskyldt sag.
    I min race er vi få og det er en meget populær race, men 7 ud af 10 købere der spørger mig om racen ville jeg ikke sælge til hvis jeg havde hvalpe!
    Det er med hunde som med tøj og tasker, der går mode i nogle bestemte ting og så tænker folk med hovedet under armen og det er der nogle pengegriske mennesker der forstår at udnytte og går hurtigt igang med at avle og få penge skovlet ind.

Så opponerer jeg kraftig imod det indlæg med at "min hund kunne ikke være sødere med stamtavle"!! Jeg har 4 hunde med stamtavler og jeg mener bestemt det er de sødeste 4 hunde der render rundt på poter her på jorden.............

• #33   21. aug 2013 Calule: Roooolig, jeg skrev højst sandsynligt, har aldrig udtalt at det kun er terrier typer der bliver snuppet... Men hvis du læste mit indlæg, så anbefalede jeg også at købe med stamtavle..

Men hvis du kommer gående ned af gaden med en berner sennen, som ligner den på billede, så vil politiet HØJST sandsynlig ikke stoppe dig, fordi din hund ser suspekt ud..

Synes det meget problematisk at du antager jeg KUN tror det er terrier typer der bliver stoppet.. Venligst lad være med at udtal dig om noget, du ikke kender til smiley

• #35   21. aug 2013 Ja der ramte du netop hovedet på sømmet også Isabelle.
    Når folk ringer så skal de helst have et bestemt køn, en bestemt farve og på den og den dato...............
    Ja ja jamen vi går da lige ind og snupper dem fra de hylder de står på herinde i lokalet.............. noooooot smiley

• #36   21. aug 2013 Alexandra: Nu var det fordi du sagde at politiet formentlig IKKE ville tage en berner - og det ved jeg er forkert. Og tanken om det kan blive fatalt for den der ikke ved det gør mig ondt.
    Med folk der tror at det kun er terriere af bull racer mener jeg ikke dig - men generelt smiley Undskyld hvis det fremstod som om det var dig.

I øvrigt er berneren på mit billedet ikke et gram berner og 100% listehund. Problemet er at berneren til forveksling ligner denne listehund, og politiet går ud fra om den pågældende hund ligner en listehund eller ej - og ikke hvor suspekt den ser ud.

• #37   21. aug 2013 Jeg tror vi kan konkluderer at uanset hvad race det er i dag så er det sikreste at købe med stamtavle man har papirer på hunden. Ingen hunde er sikre uanset race, hvis politiet skal dømme disse!

• #38   21. aug 2013 Jeg tror alle opdrættere har sluppet af med uønskede hvalpekøbere med undskyldning om at alle hvalpe er solgt og der er en laaang venteliste.

• #39   21. aug 2013 Hvor gad jeg godt, at folk ville gå mere op i hvad de købte.

• #40   21. aug 2013 Jeps Housebuster smiley

• #42   21. aug 2013 Ja netop Isabelle, det samme her, og når folk ringer og spørger om de kan købe en "pomerans" her så gider jeg slet ikke spørge dem om noget smiley

• #44   21. aug 2013 Ja ved din kan jeg forstå det Isabelle, men de fleste der ringer siger "pomeranier" og det kan jeg leve med for det siger vi selv smiley
    Ellers hedder det en pomeranian, poms, pomser i flertal
    Så er der jo dem der laver designerhunde, men det er en helt anden snak.

• #45   22. aug 2013 Synes at det er lidt grotesk at nogen har sat sig så lidt ind i den race de spørger til at de ikke engang har styr på racens navn. Det er faktisk skræmmende tit at folk spørge efter en cocker spanier, en labradore, en retriver (her mener de som regel en golden retriever) eller fx en terrie (hvilken af de mere end 30 terrierracer der efterspørger er som regel uvist). Og det er altså vel og mærke folk, der ikke ellers skriver somom de er ordblinde.
    Min anden race - irsk terrier - er heldigvis kun en folk anskaffer sig efter moden overvejelse og ingen beskrivelser af dem forsøger at skjule det faktum at det IKKE er nogen nem hund. Det er ikke en race man lige falder over på hvert gadehjørne, så man støder stort set kun på den, hvis man laver lidt research. Og der laves så få af dem at det er rimeligt umuligt at få impulskøbt en idet mange af de hvalpe der kommer er 'bestillingsvare'. Dem jeg har mødt uden stambog i hele mit liv kan tælles på en halv hånd.

• #46   22. aug 2013 Ja for søren da hvis folk bare spørger efter en terrier!! Så er de da helt på vildspor smiley
    En irsk terrier er ikke en man ser meget i gadebilledet, jeg har kun set dem på udstilling. De er super smukke og I er heldige med de ikke er blevet en mode - endnu og jeg håber aldrig de bliver det i samme stil som poms, chihuahua og MH hundene.

• #47   22. aug 2013 Madam Mim: Jeg tror ikke en irer bliver modehund før der kommer to torsdage i en uge smiley De er supersmukke når man ser dem i udstillingstrim, men når man ser dem til hverdag så ligner de som regel et eller andet tilfældigt gadekryds. Det er ihvertfald det folk hyppigst foreslår at de er man står med med sådan en fætter. Hvalpene har heller slet ikke samme nuttethedsfaktor som mange andre hvalpe: De ser bare frække og bølleagtige ud. Derudover så skal man ikke læse ret meget om racen før man løber ind i beskrivelser af at de kan være lidt 'bøvlede' at have.
    Der er ikke ret mange der gætter på at ham her tilfører en race og at han er både DKCH og SECH:

profilbillede
Kommentér på:
DERFOR køber man med stamtavle!

Annonce