Hvilken hund? - begynder til udstilling {{forumTopicSubject}}
Hej hundegalleri
Kæresten og jeg har snakket om at få en hund mere, og så skal forarbejdet self. gøres ordentligt.
Vi kunne godt tænke os en hund, som vi kan gå til udstilling med og på sigt måske også avl. Tjalfe vores anden hund er et total gadekryds, og må derfor siges ikke at være egnet. Ud over det kunne vi også bare rigtig godt tænke os hund nummer 2 (igen).
Vi har tænkt på en række ''krav'', og ud fra det kunne vi godt tænke os nogle bud på egnede racer
- Ikke større end en mellem hund. Der skal være plads i bilen til både den nye og Tjalfe.
- Den må meget gerne have noget pels som kræver pleje. Min kæreste er frisør og elsker den slags arbejde.
- Den skal være ''egnet' som udstillings hund.
- Vi har begge haft hunde før, og jeg selv har gjort det meget i jagthunde træning. Dog må det gerne være en hund som er nem at arbejde med, da udstillinger er nyt for os begge.
- Sidste punkt er prisen. Loftet er 5000kr... Og meget gerne mellem 3-4000kr. Hvilket vi tænker må sortere ret mange racer væk, når vi snakker udstillings hund med stamtavle
Vi håber på noget hjælp og nogle gode bud.
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
Alle hunde kan udstilles, så jeg synes i bør finde en race som passer til jer, derefter finde en med stamtavle, med et udseende der kan begå sig på en udstilling.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
Hvordan har I det med spidssindet?
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 155 Svar: 1.047
Håber i finder HUNDEN for jer.. men husk...! nogen gange er det bedre at vente lidt længere tid og så sparer op når nu i har den "drøm" at komme til at udstille..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.056
Der er ikke nogen racer der er mere egnede til udstilling end andre -alle racer kan jo udstiles (hvis de da er FCI-godkendte), det handler mere om den enkelte hund i racen -altså om hunden er godt skruet sammen osv.
Men 3-5000 kommer i altså ikke så langt for. Ikke hvis det i søger er kvalitetsopdræt, og det er det jo hvis i både har ønsker om avl og udstilling.
Så vent et par måneder og læg de penge i ellers ville have brugt på hold af hunden til side, og brug dem til at købe hund får når i har nok sparet sammen.
En anden siger at til den pris i forestiller jer, skal i nok kigge voksne hunde. Meeeen den holder nok ikke helt, for voksne hunde er godt nok generelt billigere. Men det gælder altså ikke for gode udstillingshunde/avlsdyr. De koster mere end en hvalp, hvis de har vist deres værd....
jan 2012
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 228
Så mit råd er, at vente med at købe til i har råd til at give lidt mere
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Derefter finder i en opdrætter som i kan lide kemien med, hvor i synes denne har den rette indstilling til opdræt osv, og nok ikke en alt for lille opdrætter.
Og bliv skrevet op til en evt. Omplaceringshund. I kan også søge på omplaceringshund via racens specialklub. Nogle har bare en liste, andre kan man skrive lidt om sig selv, f.eks. At man ønsker udstillingslinier.
Jeg tror ikke i finder en udstillingsegnet hvalp til prisen. Så skal det være noget udstationering, hvilket også kunne være en mulighed.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
Og ellers kan man finde fornuftige omplaceringshunde for 5.000 hvis man har lidt tålmodighed.
okt 2006
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
okt 2006
Der man skal sammenligne klubber er på hvad disse tilbyder af kurser, shows, træning, konkurrencer, hjælp og rådgivning og muligheden for at finde ens kommende hund. Det er det klubberne kan.
Hvis man vil sammenligne hunde, så er det dem man skal se på - ikke klubberne.
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 2
Der er meget pels pleje og de fælder ikke, hvilket er dejligt.
Der kan man "lege" lidt med de forskellige måder at klippe den på (som er godkendt til udstilling)
Dog kan de ikke fåes til under 5000kr med stamtavle.
Men en virkelig dejlig hund.
jun 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 243
Når nu i siger, at alle hunde kan bruges, så vil jeg godt lige lufte en tanke mere. Min gamle hund Balder (profilbilledet), som jeg lod bo hos mine forældre, da jeg flyttede i lille lejlighed. Han er med DKK stambog, og er ikke af dårlig avl. Han falder jo godt nok lidt igennem på det med pels og størrelse... Men det kunne jo være en start.
Nu efter at kæresten og jeg er flyttet i et lille hus på landet, så har vi fint plads til ham igen hvis det var.
Balder kan vel egentlig godt brugs til udstilling? Men han er jo brugshund, og skal vel så have bestået nogle prøver, eller hvordan fungere det? Og hvad skal der til for at han kan bruges til avl?
Han er 6år, er det for gammelt til at kunne starte?
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 55
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Så kan I også få prøvet det og kigget racer. Jeg hælder stadig til en springer som er en smuk mellemstor hund, der meget gerne vil arbejde (hvis man køber af de "rette" linier.
Derudover skal I, i valg af klub, tænke meget over hvad I gerne vil have mulighed for. Prøv at læse tilbuddene til medlemmer på de forskellige hjemmesider. Og så er Pia lidt ved siden af En international udstilling i DKK kører over 2 dage. Her er der tilmeldt omkring 3000 hunde pr. dag. En international udstilling (som JEG har overværet i alle tilfælde) var 1 dag og 124 hunde tilmeldt Så for mig at se har man valget imellem konkurrence eller pokaler
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.056
-der kan så være enkelt-individer i den enkelte race der er mere eller mindre egnede til udstillinger, eller som slet ikke kan udstilles, f.eks. pga farvefejl e.l.
Men hvis din hund ikke har nogen grove/diskvalificerende fejl, og det lyder det jo ikke som om, så kan i sagtens melde til udstilling og bruge ham "at øve jer på". Alle hunde har jo gode og dårlige sider, selvom hunden måske er en smule for står e.l. kan den have andre kvaliteter der opvejer det, og derfor alligevel opnå gode placeringer
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.033
jun 2007
Både mig og min kæreste har læst tråden igennem, og vi er blevet enige om at prøve at starte med Balder. I første omgang med noget ringtræning og så må vi ser hvad det fører til.
Så kan vi også få prøvet af, om det er noget for os, inden at vi evt. bruger 10'000kr på en ny hund.
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
Tænk hvad foder og dyrlæge koster på et år. Godt foder er jo ikke billigt
jun 2007
Det skal arbejdes lidt for det, men det er bestemt muligt.
jun 2007
okt 2006
Pøj med træningen
Hvilken hund? - begynder til udstilling