1.605 visninger
|
Oprettet:
Cavalier king charles {{forumTopicSubject}}
min søster og svoger har været ude og kigge på hvalp idag, godt udstyret af mig med spørgsmål om hvad de skulle tjekke
De er rimeligt begejstret, men tæven er ikke patellatestet. Hannen er, med grad 0/0 - alt andet er tjekket og iorden
Ville i turde købe denne hvalp, tavle i DRU med hanhund fra DKK
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.114
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 642
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.350
Jeg synes det er mistænkeligt at man ikke vælger at tjekke for noget så simpelt!
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.122
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
Patella er ikke særlig udbredt ved Cavalieren.
Jeg har selv valgt at tjekke min tæve for det, men helt ærlig, det er fordi det koster 95kr i rekvisitions attest og så lige at få dylle til at undersøge grundigt for pl.
Det er så nemt og simpelt, at det ikke kan betale sig at lade være med at tjekke.
Men jeg ville ikke vælge en hvalp fra ellers tjekkede forældre fra pga det.
TILGENGÆLD skriver du ikke noget om øjenlysning... og DET er et krav i min bog.
jan 2008
Hvad er den præcise hjertestatus af forældrene og deres forældre?
Og når du skriver de er DNA testet, så går jeg ud fra at det enten er bærer-bærer parring eller bærer-fri parring.
Det bliver så med DRU tavle?
Har din søster og svoger tanker om selv at avle eller have en avlshan?
Og så er der det med øjenlysningen.. MUST i min bog.
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 836
Men jeg undrer mig over at de kan lave DRU hvalpe med en DKK han. Den er da ikke gangbar er den?? Selve tavlen er jeg ligeglad med. Min gamle var DKK og Saphira er DRU. Det var tests og opdrætterem der afgjorde det for mig.
Hvad skal de slippe for hvalpen når nu der mangler de to tests?
jan 2012
Jeg antager simpelthen at de er rene på DNA siden når det er testet eller at din søster og co. er klar over det hvis hvalpen kan være bærer. Det er egentlig kun relevant hvis de skal avle, for så er det ikke hvilke som helst kombier man kan lave.
Saphira kan muligvis være bærer af den ene (kan ikke huske hvilken), men eftersom der aldrig skal hvalpe i hende, så var det egentlig lige meget og hun er aldrig testet.
jan 2008
Jeg bliver bare nysgerrig om der overhovedet er tavle på den.
For de kan jo godt have henholdsvis dkk og dru tavle, men det betyder jo ikke at opdrætter har tænkt sig at lave tavle på hvalpene... det ser man jo desværre.
Det er derfor jeg spørger.
Og hjertestatus på forældrene er ikke nok til at vælge en hvalp ud fra... MINIMUM bedsteforældrenes status med også, og det er for mig personligt ikke nok. Jeg vil flere generationer tilbage og se hvordan hjertet er i linjerne.
Og jeg spørger ind til det med bærer eller fri på dna, fordi hvis det er med dru og de påtænker avl, så kan hunden ikke avles på hvis den er bærer i dru fra år 2016.
Men som Sappie nævner: en bærer er IKKE en syg hund!! Så ingen bekymringer ved at købe fra en bærer-fri parring!!
Så længe det ikke er bærer-bærer parring.
jan 2012
Synes der er flere der er bærer end der er frie...? Eller er det mig der har de forkerte tal i hovedet?
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
aug 2006
Der kommer DRU tavle på den
Hanhunden er fri på DNA testerne, og der er god hjertestatus på begge
Tæven er øjenlyst, bliver lige nu itvivl om hanhunden er
Beslutningen er taget, de køber hvalpen, men der er ingen planer om hverken udstilling eller avl
Jeg ville aldrig selv ha købt hvalpen, men det alene på baggrund af tavlen, jeg ville kun købe fra DKK (ja jeg er klubsnob) men de har tillid til opdrætteren, som faktisk i min bog også virker som om hun har styr på det, jeg har ihvertfald set meget værre
Men endnu engang tak fordi i gad komme med jeres meninger
jan 2008
Og som jeg har skrevet tidligere: jeg forstår simpelt hen ikke hvorfor opdrættere ikke tjekker for pl... det er da det nemmeste af alle sygdomstjekkene en avls-cavalier skal igennem.
aug 2006
Hjertestatus på begge forældre er 0/1, og som jeg læser mig frem til på cavaliersiden er det en god status
jan 2008
Cavalier king charles