1.141 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 62 Svar

Ville Borderen passe ind? Ville Borderen passe ind?

Sagen er den at min kæreste rigtig godt kunne tænke sig en "rigtig" hund, Da vi opdrætter chihuahua kunne han godt tænke sig noget større og mere aktivt.

Først snakkede han meget om muskelhunde, men her har jeg sagt nej, da jeg sys i dette tilfælde er en ren potensforlænger! Min kæreste er ikke særlig høj, kort klippet og har mange tattoos, og synes personligt bare at det ville sende de forkerte signaler.

Vi er så kommet frem til at den skal kunne løbe, da han ønsker at cykle med den, og vi holder meget af cykelferie i DK og har de små med i trailer, det kunne være hyggeligt den kunne løbe ved siden af, men selvfølgelig komme op når den ikke kunne mere.

Vi kiggede så på bordercollien og blev enige om det skulle være den, men er pludselig blevet meget i tvivl, da nogle venner idag snakkede om, at de kan finde på at hyrde børn og andre hunde, små bide i haserne og splitte hele hjemmet ad, hvis den ikke løber ca 10km om dagen og løber noget agility samt mentalt træning oveni.

Jeg vil gerne have en hund der kræver lidt mere end chi'er, men ville en border være for krævende, når man står med 2 fulstidsarbejde, 6 chi'er og inde for de næste 3 år ønsker vi det første barn.

Kom gerne med alle opdates i lige kan finde på smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ville Borderen passe ind?
  • #1   18. jul 2013 Hej - jeg kan se du bor i Storkøbenhavn og der ville jeg ikke lige anskaffe mig en Brodercollie, da de kræver plads. Borderen er en arbejds hund og kræver mere end lange cykel- og gåture, så jeg tror ikke jeg ville vælge en hyrdehund i dette tilfælde, eller en arbejds hund i det hele taget. Du opnår den modsatte effekt med en Brodercollie, hvis du motionerer for meget - nemlig at den vil have mere - og hvis den ikke bliver mentalt udfordret - ja så vil den hyrde alt lige fra biler, cykler, børn ...m.v...
    Hvorfor ikke en almindelig familiehund, der ikke stiller de store krav til mental udfordring, men der er aktiv? Pas på ikke at vælge efter udseende!!! - og pas også lige på hvor meget mere du anskaffer dig - kan se at du/I har rigeligt at se til - og husk børn er også fuldtidsarbejde når den tid kommer....det er mit bedste bud! smiley

• #3   18. jul 2013 Bakker op om Veronicas svar. En border collie er en hardcore arbejdshund, der virkelig skal lave noget for at trives.
    Det er en race med mange tilfælde af adfærdsproblemer, fordi de håndteres forkert.
    Sindet kan være lidt skrøbeligt, og racen er signalfølsom, så ikke lige umiddelbart det bedste bud til en husstand som jeres.

• #4   18. jul 2013 Engang jeg var på hyrdekursus mødte jeg en fyr med en Border. Han fortalte mig at hunden havde kostet ham 6 millioner kroner. Jeg kiggede på hunden. Godt nok var den sød, men 6 mill var den alligevel ikke værd. Jo jo for han var blevet nødt til at købe en gård med 3000 får. smiley

Så nej, en border kræver meget aktivering. Måske en almindelig collie ville være et bedre bud?
    Fåes både i Lassie udgaven samt en korthåret model.
    Billedet herunder lånt fra www.julianina.dk

profilbillede
  • #8   18. jul 2013 Jeg går absolut ikke kun efter udseendet, men for mig er det lige så vigtigt at jeg kan lide hvad jeg ser, som at jeg kan opfylde hundes behov.

Collien kan jeg absolut kun lide med lang pels, men sys bare ofte de brænder hurtigt sammen i varme , netop pga pelsen.

Hvis man skulle vælge en "muskel hund" hvad ville i så sige til miniature bull terrie?

Vi skal absolut ikke have den nu, måske først om 5-6 år, men sus det er meget rart at bruge tid på at sætte sig ind i de forskellige racers behov smiley

• #9   18. jul 2013 Jamen faktisk, så er de 4 af dem mine og de to sidste hans, vi har ikke samme adresse, da vi kun har været sammen i et år. Så vi har ikke mere end vi må smiley

• #10   18. jul 2013 Hvorfor kan man ikke have en border i storkøbenhavn ?

Jeg møder da en hel der herinde

Nå ja, har også selv en aktiv race.....og bor oveni købet i lejlighed

• #12   18. jul 2013 Nej de står i hans navn, smiley han elsker chi'er men vil også gerne have en stor hund, vi flytter på landet i hus med have om 6 måneder. Så det bliver ikke lejlighed smiley

• #14   18. jul 2013 ? Hvad har det med sagen at gøre? Vi bor officielt ikke sammen, før om 6 måneder, og til den tid søger vi om tilladelse til at holde vores huske fælles.

Jeg kender flere chi opdrættere oppe på landet som har mellem 11 og 20 hunde, den ene har med 11 stk har naboer på begge sider, og hende med 20 har 4 meter til hendes nabo, så tror ærligtalt ikke det bliver noget problem at ligge vires hunde sammen. Selvfølgelig er der en chance, men så må vi tage den derfra.

• #15   18. jul 2013 Ja naturligvis skal din border collie mental trænes dagligt og opleve noget på sine daglige lange gåture, en border vil ikke passe ind som hyggehund i sofaen, og som løbemakker nogle gange i ugen.

Bordercollien er avlet til at løbe mange mange timer og km om dagen når de hjælper til på gårdene, selvfølgelig behøver man ikke gå 40 km med sin bordercollie, men den skal mental trænes dagligt mere end 5 minutter, og ud og opleve noget dagligt, ellers finder den selv på ting at lave, ofte ved at vær destruktiv.

• #17   18. jul 2013 Jaer. Meen nu er det sån i DK at man gerne må søge om lov til at holde flere end de 4 tilladte hunde. Og den kommune som vi skal flytte til er der mange som har fået bevilling, derfor tror og håber jeg ikke at det bliver noget problem.

Men hvad jeg pt synes er et problem, er at du ikke holder dig til det relevante emne, om hvor vidt denne race ville passe ind eller ej!

Så skal jeg nok personligt koncentrere mig o
    At søge tilladelse til mit hundehold smiley

• #18   18. jul 2013 Og nej loven opgøres ikke hvis man holder sig til det antal som man har fået lov at holde. I de fleste tilfælde kommer der en ud fra kommunen for at se hvor du bor og hvordan du holder dine hunde, og derudfra beslutter de sig så for hvor mange hunde du max må holde i den bolig du nu engang har. Og disse to opdrættere jeg snakker om her, har henholdsvis fået lov at holde 15 og 25 hunde, derfor tror jeg ikke det bliver et problem, da kommunen i de fleste tilfælde er meget fleksible!

• #21   18. jul 2013 Jeg ville slet ikke forslå en så aktiv hund til det TS beskriver om hundehold.
    Det lyder jo som om hunden skal være hygge og sofahund også fair nok smiley og løbemakker engang imellem, men det kan en selvskabsrace jo også, altså løbe en tur smiley

• #22   18. jul 2013 Hvad er det ved border collien der tiltaler jer udover udseendet og at den føler jer går under kategorien " En rigtig hund" ?

- og hvad er det der gør i tror den passer til jer? Hvad kan i tilbyde

• #23   18. jul 2013 og hvad gør i med hundene hvis i får et afslag?

• #24   18. jul 2013 Hvad med en nova scotia duck tolling retriever? ? smiley
    Du kan gå ind og se min hvad det er for en slags hund smiley

• #25   18. jul 2013 Man skal huske på en Toller er en jagthund, og den skal også aktiveres og er heller ikke en sofa hund smiley

• #26   18. jul 2013 Både og. Nu har jeg selv en toller og ja hun er da meget aktiv men er også utrolig god til at slappe af når vi slapper af. Og lege med sig selv er hun også god til:-)

• #27   18. jul 2013 måske en Norrbottenspids med igen så måske ikke svært at finde en hund som er stor og som skal være med på løbetur af og til og ellers være hyggehund

• #29   19. jul 2013 Jamen, for det første sys vi begge at Borderen er meget smuk, men det gør jo ikke at vi automatisk skal vælge den, netop fordi vi jo også skal passe til dens aktivitets niveau, jeg var lidt i tvivl om hvor meget den egentlig krævede.
    Men vi kan tilbyde en cykeltur om morgenen, derefter fri i have, hvor vi evt kunne strø foder ud på græsset som vi gør med vores nuværende, men kun lige pt når vi er i sommerhus. Som sagt er det først om 5-6 år vi evt skulle have en stor hund, og der bor vi i hus. smiley derud over går vi dagligt tur på store arialer med 15-20 andre hunde, alt fra chi til dobbermand. Selvfølgelig ville den blive nød til at være alene hjemme når vi er på arbejde, som er mellem 8-16. Vi bor ca 3 km fra stranden og med skov lige om hjørnet. Jeg ville gerne gå til hunde træning, på et dissideret hold 1 gang om ugen, og så træne hjemme for resten.

Men mit spørgsmål er så, hvad kræver den hver dag, er der ikke en der kunne tænke sig at ligge et lille eksempel op, over hvor meget gå tur den skal have om morgenen, middag og aften samt hvor mange minutter/timer den skal mentalt trænes om dagen. Og hvor mange gange om ugen man hvertfald skal gå hos en professionel træner, når det er første gang man ejer så stor en hund smiley

• #30   19. jul 2013 Winnie.

Hehe smiley jamen vi kan godt li hilse tosser smiley det er super god træning for chi'erne, så de ikke pludselig får det ubehageligt ved fremmede hunde og mennesker.

Men hvad med miniature bull terrierne, hvad kræver de? Ved det er en meget bestemt hund, og jo en terrie, så der skulle være lidt med pelsdyr osv. Men ville den kunne finde på at tage en 1.5kg chi? Og kan den slappe af når man bare er hjemme, personligt ser jeg chi'er som en meget rolig race, og det ønsker jeg også i en kommende hund, hvertfald bare når vi er hjemme, så den ikke vælter hele huset smiley så kan vi give den gas udenfor smiley

• #33   19. jul 2013 En aussie er heller ikke en border smiley

Og hvis TS ikke kan fortælle hvad de kan tilbyde hunden af aktivering ud over en cykelbur/løbetur (som man ikke må før den er udvokset) og leg med andre hunde, og evt foderet på græsset. Så er det efter min mening ikke en border man skal have smiley

Og en hvalp er jo ikke så svær at stille tilfreds problemerne kommer ofte ved hundens 2. Teenage periode når de er omkring de 18 mdr

• #34   19. jul 2013 nu er der jo i grove træk 3 liner af Border collie hyrde, sports og udstillings liner, og og så er der jo også blandingen af de 3. så vi kan jo starte med at høre hvilken en af den 3 det er du er vild med

• #35   19. jul 2013 En lækker kælling.

Jamen kan du så ikke skrive specifikt hvad den kræver, vi står ikke i situationen hvor det bare SKAL være Borderen, men vi har kigget meget på den og vil gerne ha stillet vores nysgerrighed. Derfor jeg skriver her. smiley

• #36   19. jul 2013 Tanja

Mener du rent udseends mæssigt? For jeg aner ikke hvad forskellen på disse 3 linjer er smiley jeg er først lige gået i gang med at lære om denne race smiley

• #37   19. jul 2013 Det er nok lettere at du skriver hvad du kan tilbyde den hund i skal have, så kan det være vi kan komme med et bedre bud, end lige en border collie smiley

• #38   19. jul 2013 ja vi er jo nød til at starte et sted prøv at finde et billede af den border collie du godt vil have og fortæl hvorfor

• #39   19. jul 2013 Hmm min mobil vil ikke indsætte billeder, men kan sige så meget at den jeg er vild med, er når man søger border collie på Google, et godt stykke nede på siden er der en fuldvoksen merle som står rank med siden til smiley

En lækker kælling

Nej det sys jeg faktisk ikke, når du nu ved så meget om dem, så kan du vel fortælle mig specifikt hvad de kræver hverdag, jeg har skrevet en gang hvad jeg har mulighed for osv. Men taget i betrægtning at jeg ikke ved h ad denne race kræver kan det jo være der er sportsgrene osv som jeg ikke kender til, som den måske behøver, så er det jo klart jeg ikke kan skrive det på.

Det ville være så meget lettere for mig at vide om jeg kan leve op til det den kræver hvis du ville fortælle mig hvad den krævede.

• #40   19. jul 2013 Blå tror jeg faktisk den er smiley

• #41   19. jul 2013 .

profilbillede
  • #42   19. jul 2013 hvis det er den vil jeg gætte på vi er i noget udstillings/sport.

• #43   19. jul 2013 Jeps lige præcis!!! .
    smiley den er simpelthen så smuk!!

Elsker dens holdning og pelsen er så fin, sys jeg ser mange hvor pelsen er meget ujæv og ulet, men den der er så smuk.

• #44   19. jul 2013 En lækker kælling

Der står jo ikke specifikt hvad den kræver, der står bare det samme som du har sagt på engelsk. Og ja jeg er villig til at sætte mig ind i hvad den kræver, men hvis folk ikke vil fortælle mig det, så er det jo svært.

Det her har efterhånden udviklet sig til lidt af en gætteleg.

Hvad kræver den?!?!

2 timers løb om morgenen efterfuldt af 2 timer hjernegymnastik, ?
    Til eftermiddag 2 timers agility træning samt hyrdning?
    Til aften 4 timers mentalt træning igen??

Hvad kræver den? Ved du det ikke, så sig hellere det, for det andet er da at spilde både din og min tid, du har efterhånden svaret mange gange m
    På min tråd, men på intet tidspunk svaret på hvad jeg spørger om. Ku. Sagt den ikke er noget for os.

Så vis mig hvad den kræver.

• #45   19. jul 2013 Tanja

Og hvad er forskellen på udstilling og sport? Kræver de forskelligt? Er der nogen forskel på sind osv? smiley

• #46   19. jul 2013 Ja nu har jeg jo selv en Aussie og en borderblanding (hvor den kvarte del af blandingen er Aussie) så det er ren hyrdehund ..

Så jeg ved nok hvad en bordercollie kræver.

Jeg kan ikke fortælle dig hvad din bordercollie kræver, da jeg ikke ved hvad type du vil have, som Tanja også nævner, udstilling, hyrdning, eller en blanding. Og ingen hunde er ens, nogle kræver mere end andre.

Jeg bruger selv mine til agility (den lille på 9 mdr dog kun hvalpeagility)

Mine dage er ikke ens her hjemme, så det er svært at stille op i skema fra min side af.

Men mine får deres foder på græsset, er dagligt ude på markerne at løbe, og flere gange i ugen er vi ved den daglige sø hvor de svømmer (eller i svømmehallen når det er dårligt vejr, vinter og efterår) Så er vi i hundeskove, almindelige skove, stranden osv. hvor de kan løbe frit.

Aussien på 2 år, er jeg begyndt at cykle med 2 gange i ugen 5-8 km ud over de almindelige gåture.

Så trænes de gennem hele dagen, med tricks, små øvelser, og agility relaterede ting + lidt spor arbejde i haven (hvor jeg gemmer maden under noget i haven fx.)

• #47   19. jul 2013 det her er min Zweep han er fra hyrdeliner han er spinkel af bygning ikke så meget pels. han er meget rolig og god til at slappe af og bliver ikke stresset.han gøer ikke meget og nem at have med......... men men hans hyrde instinkt er meget stort man skal hele tiden være efter ham ellers hyrder han alt børn hund biler boldet og meget andet. jeg går til træning 3 gange om ugen samt mange skov gåtur. er på får med ham så meget som overhovedet muligt min 1 gang i måneden så kan jeg holde hans hyrdning væk. han er blevet ramt en gang af en bil.

profilbillede
  • #48   19. jul 2013 En lækker kælling

Hyrder dine lige så meget som tanjas? Eller er det også meget forskelligt fra hund til hund?

Tanja

Når den nu hyrder så meget som den gør, ville det så ikke kunne gå hen og blive stressende/farligt for chi'erne? Eller hvordan forgår det når den begynder at hyrde. ?

• #49   19. jul 2013 det her er så cody sport liner han er meget hurtig alt skal gøres med 120 km i timen han er mere kraftig bygget og lidt korter i længen han er lavet til at kunne komme hurtig rundt på en agillity bande. hans stress er meget høj og har svært ved at slappe af når han er nye steder. han vil også hyrde biler men er meget ledt at stoppe i det. men han er sød og kærlig men han kræver meget ellers gå det helt galt så splitte han hele hjemmet af

profilbillede
  • #50   19. jul 2013 Min Aussie hyrdede da han var mindre, men lige så snart han "lagde an" til det, så afledte jeg ham, og jeg ser ham sjældent gøre det nu.

Min vaps på 9 mdr hyrder egentlig heller ikke ret meget, det er mest hvis hun ser en fugl i græsset, men det afledes også. Jeg har ikke brug for de hyrder noget i dagligdagen så den adfærd prøver jeg at pille af dem så godt jeg kan.

Men kender en familie med 3 bordere, den ene den hyrder konstant og hele tiden, den anden engang imellem og blir lettere stresset, og den sidste hyrder kun ved leg.

Så det er meget forskelligt.

• #51   19. jul 2013 hvis du får en der hyrder det er ikke noget man kan sikker sig imod nogle gør og nogle gør ikke. men får du en der gør så ville dine chi'erne komme til at være i en klump og din border collie vil søger for de ikke går nogle steder meget stresset for alle og de vil godt nappe når de hyrder. men det er ikke til at sige på forhånd med det kan gå så galt

• #52   19. jul 2013 vil lige sige en border som min Zweep kan man ikke aflede med noget har snakken med en masse træner og hundeadfærdsbehandler og de har prøvet alt. det hjælp først da jeg startet på at hyrdetræne med ham.

• #53   19. jul 2013 Okay, alene det at de kan finde på at hyrde så voldsomt, gør at vi ikke skal have sån en, det lyder til at være en super lækker hund osv. Er sikker på at min kæreste godt ville kunne aktivere osv, når han sætter sig for noget gør han det 100% MEN jeg ville ikke kunne være afslappet med en hund som jeg vidste jeg Skulle være over 24/7. Men som i siger er det ikke alle der gør der, men vil simpelthen ikke tage chancen og stå med en hund, hvor det pludselig viser sig at den gør. Og ikke kan magte den, så er det bedre den kommer ud til et hjem fra start af hvor de kan magte den.

• #54   19. jul 2013 udstillings border har jeg ikke og vil ikke have så dem vil jeg ikke sige noget om

• #55   19. jul 2013 Er det fordi de har mere pels eller? At du ikke vil eje dem? smiley

• #56   19. jul 2013 der er mange der ikke får problemer med det med det er en ting man skal have med i baghovedet når man anskaffer sig en border collie

• #58   19. jul 2013 Tanja, jeg tror også bare jeg har været heldig med at jeg kunne dæmpe mine to's instinkter på den måde.

• #59   19. jul 2013 Tanja

Men er det noget man allerede kan se på hvalpen når den er helt lille? Og hyrder udstillings linjer mindre end de andre?

• #60   19. jul 2013 pels og type. de siger mig ikke noget som helst. jeg er til rene hyrdeliner

• #61   19. jul 2013 Min veninde har en Border Collie. Den kræver rigtig meget smiley De går til træning, agility og hyrdehundetræning med den. Derudover bliver den luftet og får udfordringer hver dag, ellers bliver den meget hurtig rastløs. Det er en arbejdshund, og en cykeltur , gåtur og fodersøg er ikke nok for den - så jeg vil sige at det er en alt for stor mundfuld for jer smiley

Læs lidt om de forskellige racer og hvad de kræver, sæt jer ind i det. Hvis i alligevel først skal have en hund mere om 5-6 år, så er der jo maaaasser af tid at finde den helt rigtige race smiley

Held og lykke med det smiley

• #63   19. jul 2013 nogle hyrder fra hvalp zweep startet da han så et får da han var 5 uger.... cody startet da han var ca 6 måneder vi gik i en vejkant i Belgien. det kom ud i den blå luft der kørte en lastbil forbi og han spring ud efter den og så var vi igang med det pjat. vil ikke udtale mig om udstillings border med vil da sige alle border har det i sig

• #64   19. jul 2013 Jeg har en border blanding og en ren border.
    De får et par timers motion hver dag, hvor de gerne løber frit og får pulsen op.
    Derudover laver vi fodersøg, lidt eftersøgning, leg i haven og så vil jeg til at svømme med dem en gang om ugen.
    Vi træner et par gange i ugen på træningspladsen og er gerne til konkurrence en dag i weekenden.
    Jeg småtræner lidt med dem hjemme hver dag og den store er min hjælpehund i hjemmet. Han har mange opgaver, såsom at gå i skraldespanden med bleen (har en datter på 1 1/2 år), samle ting op, hjælpe med vasketøjet, rydder op efter sig selv og hvalpen mm.
    Den lille på 5 måneder skal sådan set bare lære at opfører sig ordenligt smiley

Mine ødelægger aldrig noget, eller render på væggene og de slapper også fint af om aftenen og de kan godt tage en slapper dag i ny og næ.
    Jeg synes ikke det er så galt, men det handler om at være kreativ med hjerneaktiveringen og om at prioriterer. Jeg ser f.eks. ikke så meget fjernsyn.

• #65   19. jul 2013 Vores Spot har følgende rytme:

Morgen tur ½ time uden snor på 6 HA mark
    Hele dagen har han adgang til 10.000m2 stor naturgrund
    Eftermiddags tur min 1 time gerne inkl. en svømmetur
    Aften tur ½ time uden snor på 6 HA mark

Derudover agility 1-2 gange om ugen
    Hyrdetræning med får 1-2 gange pr. måned
    Hundeleg eller hundeskov 1 gang pr uge

Han er i fuld gang HELE dagen, hvilket passer godt til vore Norske Buhund, og her er det ikke noget problem - men han sover godt om natten.
    Nattero fra 10.30 - 06.00 smiley

Derudover følger han mig OVERALT og det skal man være klar over at de gør - de følger flokken...
    Han vogter derimod aldrig andet overhovedet ud over vores Buhund!

Tænkt dig godt om - de er fantastiske men krævende...

profilbillede
  • #66   20. jul 2013 Hej vera smiley hvor er det dejligt også at høre fra en der har de modsatte erfaringer. smiley
    Ved du om det er generelt for udstillingslinjer at være så "rolige" ?
    Og ved du om der var nogen i kuldet som var lige modsat din bandit? smiley

• #67   20. jul 2013 En brugshund og udstillingshund er jo ofte heller ikke det samme smiley
    Udstillings linjerne er jo avlet til at være smukke, og brugshundene (altså hyrde linjer) er lavet til at lave noget.

Men derfor kan man jo godt være uheldig at få en border der hyrder alt og alle og stresser, selvom den er fra udstillingslinjer, dog er chancen mindre.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #68   20. jul 2013 Jeg har det sådan,at er man i tvivl om man kan magte en brugshund så er det ikke sådan en man skal have.

• #69   26. jul 2013 Jeg synes desværre der er sådan en generel tendens til at male fande på væggen når det drejer sig om border collien og aktivering!

Jeg har en tæve på snart 2,5 år. Hun er et mix af hyrde og udstillingsæinjer og er nok hvad de fleste betragter som en sportsborder. Hun er en fantastisk arbejdsvillig hund(alle fra kuldet med undtagelse af en enkelt bruges til konkurrencer inde for hundesport), og hvis jeg kræver det af hende ville hun nok arbejde i timevis for at please mig. Det får hun dog ikke lov til. En typisk dag for hende en gåtur, 5-30 minutters mental stimulering og så ofte mindst fem minutters arbejde med stuedressur. Et par gange om ugen er hun ude og træne igennem, hvor hun enten bliver brugt til agility, får brugt hjerneceller sammen med mig til rally eller vi laver decideret løbearbejde til runderingen.

Hendes liv er bestemt ikke det mest indholdsrige, og når jeg ikke har ferie er hun typisk alene hjemme hele dagen. Jeg er overbevist om at hvis jeg havde oparbejdet en forventning om at hver eneste dag skal være fyldt med uendeligt mange udfordringer og 10 km gåture, så havde jeg haft et problem når hun havde de lange dage alene.

Men hun har levet med at være alene hjemme fra klokken 6 til 16 fra hun var otte uger(det første halve år, dog med indlagt besøg fra min far så hun kunne komme en tur med i skoven), og jeg tror det er en del af forklaringen på at hun ikke kravler på væggen, nemlig at sådan er det bare i hendes liv.

Bare så folk ikke tror det er en kedelig trunte jeg har: http://m.youtube.com/watch?v=jDS8A3jwcQY

Herhjemme ser hun dog typiske sådan ud

profilbillede
  • #70   26. jul 2013 Jeg vil dog lige sige at min var meget overbevist om at både biler og cykler skulle hyrdes. Det er trænet næsten helt væk(helt væk kommer det nok aldrig).

• #71   26. jul 2013 men man skal også bare huske på der er meget forskel på border collie. man kan i meget grove træk dele dem ind i udstilling, sports og hyrde.

Udstillings avles der meget efter udsenet og et rolig temperament og even til at slappe af og ikke stresse

Sports(agillity) avles der efter højt stress, meget førerfikseret even til at vil arbejde igen og igen. korpsbygning.

Hyrde avles efter even til at flytte får. skal være rolig, stærk og selvsikker. skal kunne være alene ude at arbejde i flere dage og være 120% klar når der er brug får den og når der ikke er skal den bare slappe af.

det er meget groft sagt.

• #72   26. jul 2013 Vi har alle tre slags i den klub hvor jeg træner, og der er ingen af dem der har behov for at skulle aktiveres flere timer dagligt.

Om der avles efter stress hos det du kalder sportslinjer(jeg er nu ret sikker på at der overordnet set kun opereres med hyrde- og udstillingslinjer, når man taler avl, sportslinjer er vist bare noget der er kommet til sidenhen) kan godt være. Det er dog ikke noget jeg kan genkende, og jeg kan ikke se formålet i at ville avle frem mød en høj grad af stress hos en hund der skal bruges som sportshund. Men det skyldes nok at du forstår høj stress på samme måde som jeg forstår høj intensitet.

Jeg er dog udemærket klar iver hvad der forstås ved de "tre linjer" du nævner. Jeg holder dog stadig fast i at uanset hvilken hund man har, så afhænger dens måde at agere på af det miljø der omgiver den. Og har hunden et miljø der angiver nogle faste rammer for hvornår det er i orden at være PÅ, så behøver den ikke at være på 24-7.

Jeg synes bare generelt det er synd at så mange i den grad maler fanden på væggen, for borderen er den mest fantastiske hund, som i høj grad indordner sig de rammer den sættes i. Problemet er så bare når vi mennesker pludselig forventer at den kan indstille sig øjeblikkeligt når vi ændre på de rammer der er om hunden. Om det så skyldes at der er en lille semi-autist gemt i de fleste border collier det ved jeg ikke. Men de er jo af natur arbejdsnarkomaner, og hvis ikke de får deres daglige "fix" så får de meget nemt abstinenser smiley

• #73   26. jul 2013 "maler fanden på væggen" det er nu fint nok med mig der er alt for mange bc der blive aflivet eller er til omplacering. så er folk klar til at få en hund der kræver så meget er der da en chance for det går godt.

• #74   27. jul 2013 Jeg vil jo personligt mene at der andre ting som man burde advare omkring border collierer end kun deres åbenbart enorme behov for motion og aktivering.

Får der er efter min mening rigtig mange BC'ere med et lidt specielt sind, og det gælder især tæverne.

• #75   27. jul 2013 Der er mange der har chihuahua og engelsk staff sammen?

• #76   27. jul 2013 Der er mange der har chihuahua og engelsk staff sammen?

Kommentér på:
Ville Borderen passe ind?

Annonce