Vi skal bruge en samarbejdende race! {{forumTopicSubject}}
Og vi har brug for lidt inputs..
Grundlæggende leder vi efter en hund, som kan fungere som træningspartner. Og som i øvrigt kan passe ind i familien
Lige nu har min mand en Berner. Hun er skøn! Men hun er en liiiille smule tung at træne med. Jeg har mange år tilbage haft Border Collie, men vi mener ikke, at det vil være optimalt at vælge igen.
Det er primært rally og lydigheds-området vi arbejder indenfor. Men med, snart, 3 børn, så er det ikke på eliteplan
Dette er også grunden til, at borderen er valgt fra. Vi har helt små børn og ikke den tid jeg gerne ville kunne lægge i en sådan race - daglig træning og aktivering er der naturligvis plads til, men konkurrencer o.l bliver måske ikke super aktuelt lige nu.
Så vi må nok være mere realistiske.. Jeg kan bare ikke undvære træningspartneren!
Vi væver mellem de første 100 racer - eller.. Sådan føles det nogen gange
Labben ville være et udemærket valg, måske. Eller islænderen (som jeg elsker! Dens gøen er bare frygtelig og min mand går i selvsving over de lyse toner!). DSG kunne også være en mulighed, måske. Eller.. Eller.. Jeg kan blive ved.
Det samarbejdende sind skal der være noget af. Men noget robusthed er også nødvendigt.
Hunden skal være med på at arbejde. Men også kunne trives i et hjem med trafik.
Tiden til at holde hund er ikke et problem - selvom vi har børn. Men jeg kan ikke dedikere SÅ meget tid, som jeg gerne ville kunne putte i fx borderen, for så skal vi dyrke sport på højt plan - har min hjerne bestemt..
Skyd løs med nogle racer! Vi mangler lidt 1.hånds erfaringer
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 3 Emner: 239 Svar: 3.390
Som du selv siger, så er en labrador en mulighed. Der er også collie? Golden retriever? Flat coated retriever? og de mindre jagtracer som spanieler ?
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 36 Svar: 7.414
jan 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
Golden skal det ikke være. Jeg har arbejdet tæt med en del jagtmodeller, og jeg trives bare ikke med dem..
Spanielracerne er også et bud! Men hvad er man så ude i? Engelsk cocker? Springer? Jeg kender faktisk ikke særlig indgående til den gruppe.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
jan 2017
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.425
Eller en Puddel, de findes jo i forskellige størrelser.
jan 2017
apr 2014
Følger: 1 Følgere: 4 Hunde: 1 Svar: 6
jeg har en eurasier tæve og hun er den bedste trænings makker man kan ønske sig.
Man skal bare lige knække koden til sådan en.
Her er min hund Nuni, som lige har vundet i hendes allerførste konkurrence i Rally O.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.425
Der er en kæmpe forskel på om det er brugs eller udstillings linier akkurat som hos Schæferen.
Jeg kender en del Malinois af usdtillingslinier som trives med langt mindre end det TS tilbyder
jan 2017
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
jul 2012
jun 2014
jul 2012
jun 2014
Og så kan jeg også konstatere, at jeg også har mødt undtagelsen hos de korthårede
jan 2017
Langhåret collie er også en mulighed - efter de rigtige linjer. For mange af dem er godt nok nogle skødehunde
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Har du nogen ønsker til størrelse -dem du selv foreslår er jo meget forskellige?
Hvad med pelspleje?
Islænderen ville jeg fravælge, hvis du ikke kan leve med gøen -islændere kan sagtens lære ikke at gø hele tiden, men lydløse bliver de ikke (i hvert fald er det meget få der bliver det), og som du selv nævner, har de en noget skinger lyd
En mulighed, som ligner lidt, kunne måske være en finsk lapphund. Jeg ved ikke hvor gøende de er, men det kan man jo undersøge. Typemæssigt minder de meget om islænderen og har oprindeligt også haft lignende brugsområder, omend tilpasset hver deres hjemegn.
Jeg ved så ikke, om jeg vil kalde dem samarbejdende hunde -sammenlignet med andre spidser, er det så absolut samarbejdsvillige, men sammenlignet med f.eks. labben, som du selv nævner som godt bud, er de altså noget mere selvstændige/egenrådige. Men absolut trænbare.
Hvad med andre hyrderacer, når nu du godt kan lide BC? Jeg har ikke voldsomt meget kendskab til dem, men de par kelpier jeg har mødt, har været ok med et mere moderat aktivt liv, men er samtidig klar på træning og absolut samarbejdsvillige og trænbare.
Og så har jeg da i øvrigt også mødt corgier på træningspladsen -sjove, trænbare og knapt så krævende som BC'erne.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
okt 2006
okt 2006
jan 2007
Men corgierne vil jeg nu gerne slå et slag for -det er altså sjove og dejlige hunde, og så lugter det jo stadig lidt af hyrdehund, selvom man ikke skal forvente en BC'ens fokus og arbejdsmoral
okt 2006
Der er også nogle af de lidt mindre krævende hyrder, Feks sheltie. Som dog også kan være ret gøende. Corrie er også et skønt bud de er så herlige små hunde!
Eller en gruppe af de mere aktive selskabshunde som måske ville passe til jer. Feks japansk spids, Krohmforlænder, måske papillion.
jan 2017
Pointen med spaniel-racerne er rigtig fin! Vores genbo har en ft. springer og wow.. Der er satme knald på den hund
Pudlen bliver nok svær at overtale manden til, selvom det kunne være et rigtig fint bud. En skamklippet pudel dog!
Størrelsen er egentlig ikke så afgørende. Ikke større end en berner, dog
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
Jeg kender nogle BC'er af udstillingslinjer som trives fint med lidt træning, gåture og familieliv. Men så er det bare vigtig, at undersøge linjerne nøje.
jan 2017
Det er nok lidt synd, for mit indtryk af racen på skrift er helt anderledes, men det sætter lidt en stopper for det sjove.
Findes der ikke mange problemer med sindet hos Koikeren? Eller er det mig, som husker helt forkert?
jan 2007
Og ellers tror jeg da, jeg ville prøve at kigge videre på andre hyrderacer -der er jo en del af dem, og alt efter, hvad det er, der tiltaler dig ved BC'en, kunne det jo være, du kunne finde en hyrderace der har noget af det samme, uden at være helt så krævende
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
jan 2007
-og synes man berneren er lidt tung at træne med, vil jeg slet ikke vide, hvad man tænker om en beagle
jan 2007
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 919
Man skal være forberedt på eget kønsagressivitet og evt slet ikke kan være i nærheden af andre hunde.
Derudover kender jeg en del larmende kooikere - på trods af at der står alle steder at det er en ikke gøende race.
Så mht til temperament er det altså et sats
jan 2017
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 642
Den glathårede er dog lidt mere mild end den ruhårede.
En sporty lille lab kan jeg naturligvis altid anbefale, sådan en har jeg jo selv Men de har oftest også meget jagt instinkt - det har vores i hvert fald.
Pudlen er også et godt bud, men hvis din kæreste ikke er så meget til den, kunne Chodsky Pes eller Dansk Spids måske være relevante i stedet?
aug 2009
jan 2017
aug 2009
jan 2007
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
Ellers så findes der jo papillion også, kender mange der træner med dem og de er vist ikke svære at have med at gøre
En sheltie kunne os være et bud men de kan os være ret gøende. Vi har 2 og har haft 4 i alt og det er kun den ene der har været en del gøende. Resten sagde ikke noget på de fleste tidspunkter (:
I øvrigt er en korthårs collie på ingen måde bedre end den langhårede. Der findes en del fantastiske Langhårskenneler der levere skønne og friske collier til at arbejde med.
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.779
Det er også en super lækker familie hund og trænings partner - der er med på alt hvad du sætter den til
MEN.... du skal være klar over at den SKAL lave noget ellers finder den bare på noget selv og det er måske ikke altid det man lige kunne ønske sig - ha ha
Min Homer er Expert hund I Rally og A hunde I DCH lydighed (Elite hund næste år )
Han ELSKER retriever træning
Han er en meget blid hund som elsker alle - også børn
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 245 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 161 Svar: 5.530
Utrolig samarbejdene, robust og ELSKER børn/ sin familie
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Ved mellem størrelse, samarbejdende, mellem aktiv, agility og børnevenlig.
Den foreslår norrbottenspids, kromforlænder og norsk lundehund.
Om disse er helt i hampen ved jeg ikke, der må folk med kendskab komme på banen.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Hvis det er borderen du er vild med, hvorfor så ikke en af dem?
Jeg har selv vaklet meget mellem border og lab (selv om det er to meget forskellige racer) og er endt med en lab (som først flytter ind om 2 uger, så kan intet sige om livet med lab). Grunden til at jeg valgte labben var, at jeg lige nu har brug for en hund der kan være sammen med både løbeænder, høns og geder uden at hyrde dem eller stresse over dem og en hund der er nem sammen med fremmede hunde. Oplever desværre lidt mange bordere som ikke er super-stabile med andre hunde.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
mar 2008
DSGen kan også være et bud, men jeg tror faktisk ikke sådan en kræver meget mindre aktivitet end borderen. Jeg kender i hvertfald et par damp-DSG'ere, men også nogle mere stille og rolige.
Og bare sådan lige hvis det er NU der skal ny hund, så er der en lille hanhvalp fra "mit" superkuld (labrador), som endnu ikke har fundet et hjem. De er salgsklar dagen før kristi himmelfart.
Far er jagtlab efter super linjer og mor er LP champion og har også jagtlinjer bag sig. De er selvfølgelig tjekket i hoved og r.. for arvelige sygdomme.
mar 2008
Vi skal bruge en samarbejdende race!