{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.683 visninger | Oprettet:

D B
D B
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9

Vi skal bruge en samarbejdende race! {{forumTopicSubject}}

Og vi har brug for lidt inputs..

Grundlæggende leder vi efter en hund, som kan fungere som træningspartner. Og som i øvrigt kan passe ind i familien smiley

Lige nu har min mand en Berner. Hun er skøn! Men hun er en liiiille smule tung at træne med. Jeg har mange år tilbage haft Border Collie, men vi mener ikke, at det vil være optimalt at vælge igen.

Det er primært rally og lydigheds-området vi arbejder indenfor. Men med, snart, 3 børn, så er det ikke på eliteplan smiley
Dette er også grunden til, at borderen er valgt fra. Vi har helt små børn og ikke den tid jeg gerne ville kunne lægge i en sådan race - daglig træning og aktivering er der naturligvis plads til, men konkurrencer o.l bliver måske ikke super aktuelt lige nu.

Så vi må nok være mere realistiske.. Jeg kan bare ikke undvære træningspartneren!

Vi væver mellem de første 100 racer - eller.. Sådan føles det nogen gange smiley
Labben ville være et udemærket valg, måske. Eller islænderen (som jeg elsker! Dens gøen er bare frygtelig og min mand går i selvsving over de lyse toner!). DSG kunne også være en mulighed, måske. Eller.. Eller.. Jeg kan blive ved.
Det samarbejdende sind skal der være noget af. Men noget robusthed er også nødvendigt.

Hunden skal være med på at arbejde. Men også kunne trives i et hjem med trafik.
Tiden til at holde hund er ikke et problem - selvom vi har børn. Men jeg kan ikke dedikere SÅ meget tid, som jeg gerne ville kunne putte i fx borderen, for så skal vi dyrke sport på højt plan - har min hjerne bestemt..

Skyd løs med nogle racer! Vi mangler lidt 1.hånds erfaringer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vi skal bruge en samarbejdende race!
  • #3   8. maj 2017 Jamen der er mange racer, der vil passe ind, så hvis jeg var jer, ville jeg tage på en udstilling, eller til et rallystævne og se om der er en race, som I falder for.

Som du selv siger, så er en labrador en mulighed. Der er også collie? Golden retriever? Flat coated retriever? og de mindre jagtracer som spanieler ?

• #4   8. maj 2017 Korthåret Collie?

• D B
    D B Tilmeldt:
    jan 2017

#5   8. maj 2017 Problemet er nok lidt, at jeg er solgt til rigtig mange racer - men borderen har mit hjerte, så ingen kommer egentlig helt ind. Det tror jeg kommer idet man arbejder samarbejdet op med hunden i lige det her tilfælde.

Golden skal det ikke være. Jeg har arbejdet tæt med en del jagtmodeller, og jeg trives bare ikke med dem..

Spanielracerne er også et bud! Men hvad er man så ude i? Engelsk cocker? Springer? Jeg kender faktisk ikke særlig indgående til den gruppe.

• #7   8. maj 2017 Hvis labben er for "kedelig" for jer, selvom jeg tror at det ville være et godt valg, så er flatcoated retriever også en mulighed.

• D B
    D B Tilmeldt:
    jan 2017

#10   8. maj 2017 Labben er jo nok lidt kedelig - men hver gang vi snakker om den, kan vi bare ikke rigtig finde noget negativt. Så i bund og grund er det nok egentlig et meget godt valg, hvis det skulle komme dertil. De jeg har set i retriverklubberne, er også væsenligt sjovere end hr. og fru Nielsens halvfede lab smiley

• #12   8. maj 2017 Hvad med en Tervuren, en Groenendal eller en Malinois af udstillingslinier ?
    Eller en Puddel, de findes jo i forskellige størrelser.

• D B
    D B Tilmeldt:
    jan 2017

#13   8. maj 2017 Hvorfor ikke, Z? Ren nysgerrighed smiley

• #15   8. maj 2017 Eurasier kan jeg anbefale ?
    jeg har en eurasier tæve og hun er den bedste trænings makker man kan ønske sig.
    Man skal bare lige knække koden til sådan en.
    Her er min hund Nuni, som lige har vundet i hendes allerførste konkurrence i Rally O.

profilbillede
  • #16   8. maj 2017 Ja Isabelle en Malinois. Prøv lige at læse igen. Jeg skrev en Malinois af UDSTILLINGS linier.
    Der er en kæmpe forskel på om det er brugs eller udstillings linier akkurat som hos Schæferen.
    Jeg kender en del Malinois af usdtillingslinier som trives med langt mindre end det TS tilbyder

• D B
    D B Tilmeldt:
    jan 2017

#17   8. maj 2017 Enig, Minion - men tanken om den er bare ikke ligeså ophidsende som nogen af de andre mere specielle racer smiley Det er det jeg mener med kedelig smiley

• #20   8. maj 2017 Måske har jeg overset noget med pelsen, men hvorfor foreslår folk kun korthåret collie, ikke langhåret? smiley

• #22   8. maj 2017 Milla, den korthårede er nok lige en lille tand bedre konkurrencemæssigt sådan overordnet set. Nok derfor. smiley

• #23   8. maj 2017 #22 Kommer det ikke meget an på linjer? Nu har jeg kun selv været interesseret i den langhårede, men fra gode linjer, hvor der fokuseres på træningsegenskaber, så jeg ved ikke meget om den korthåret - men jeg ved at man kan få linjer hos den langhårede der er PÅ smiley

• #24   8. maj 2017 Det er nok mere reglen end undtagelsen, at de korthårede er PÅ. Ham vi henter er dog undtagelsen. smiley

• #25   8. maj 2017 #24 Ahh ja okay. Nå, men så vil jeg bare lige indskyde til TS, at man også kan få langhårede linjer, der er meget motiveret for at træne, men det kræver så at man finder en opdrætter, der fokuserer på dette smiley

Og så kan jeg også konstatere, at jeg også har mødt undtagelsen hos de korthårede smiley

• D B
    D B Tilmeldt:
    jan 2017

#27   8. maj 2017 Der står intet om pels, nej smiley
    Langhåret collie er også en mulighed - efter de rigtige linjer. For mange af dem er godt nok nogle skødehunde smiley

• #31   8. maj 2017 Foruden de allerede foreslåede (her tror jeg også labben er et super godt bud), så kunne pudlen måske også være noget. Ellers en irsk vandspaniel måske?

Har du nogen ønsker til størrelse -dem du selv foreslår er jo meget forskellige?
    Hvad med pelspleje?

Islænderen ville jeg fravælge, hvis du ikke kan leve med gøen -islændere kan sagtens lære ikke at gø hele tiden, men lydløse bliver de ikke (i hvert fald er det meget få der bliver det), og som du selv nævner, har de en noget skinger lyd smiley
    En mulighed, som ligner lidt, kunne måske være en finsk lapphund. Jeg ved ikke hvor gøende de er, men det kan man jo undersøge. Typemæssigt minder de meget om islænderen og har oprindeligt også haft lignende brugsområder, omend tilpasset hver deres hjemegn.
    Jeg ved så ikke, om jeg vil kalde dem samarbejdende hunde -sammenlignet med andre spidser, er det så absolut samarbejdsvillige, men sammenlignet med f.eks. labben, som du selv nævner som godt bud, er de altså noget mere selvstændige/egenrådige. Men absolut trænbare.

Hvad med andre hyrderacer, når nu du godt kan lide BC? Jeg har ikke voldsomt meget kendskab til dem, men de par kelpier jeg har mødt, har været ok med et mere moderat aktivt liv, men er samtidig klar på træning og absolut samarbejdsvillige og trænbare.
    Og så har jeg da i øvrigt også mødt corgier på træningspladsen -sjove, trænbare og knapt så krævende som BC'erne.

• #36   8. maj 2017 Sådan en skøn mellem pudel.. Den kan både nøjes med hyggeaktiviteter, og om nogle år når der er ro på hjemme igen, kan du rykke den et gear op hvis du får lyst..

• #41   8. maj 2017 Der ud over ingen bøvl med hundehår på gulvet, og du bestemmer selv om du vil have en korthårs hund, vil have lidt bløde puder af mellem lang pels eller vil holde pelsen noget længere. Køber i ved en god opdrætter er jeg sikker på denne vil lærer jer alt om pelspleje så i selv kan gøre jobbet og spare frisøren.

• #43   8. maj 2017 Minion - du havde stor pudel ik? De er typisk noget mere aktive end de mindre fætre smiley

• #44   8. maj 2017 Linda -ok, så trækker jeg kelpien i land igen. Dem jeg har mødt, har været mindre krævende, men kender som nævnt ikke racen ret godt smiley

Men corgierne vil jeg nu gerne slå et slag for -det er altså sjove og dejlige hunde, og så lugter det jo stadig lidt af hyrdehund, selvom man ikke skal forvente en BC'ens fokus og arbejdsmoral smiley

• #48   8. maj 2017 Ellers hvis man vil et tak længere ned så er der spansk vandspaniel. Eller lagotto romanol ( staveged tak) - den sidste er igen en tand mere selvstændig, uden ikke at være samarbejdende.
    Der er også nogle af de lidt mindre krævende hyrder, Feks sheltie. Som dog også kan være ret gøende. Corrie er også et skønt bud smiley de er så herlige små hunde!
    Eller en gruppe af de mere aktive selskabshunde som måske ville passe til jer. Feks japansk spids, Krohmforlænder, måske papillion.

• D B
    D B Tilmeldt:
    jan 2017

#50   8. maj 2017 Kelpien drømmer jeg om - en dag.. Når der også er plads til en border smiley

Pointen med spaniel-racerne er rigtig fin! Vores genbo har en ft. springer og wow.. Der er satme knald på den hund smiley

Pudlen bliver nok svær at overtale manden til, selvom det kunne være et rigtig fint bud. En skamklippet pudel dog! smiley

Størrelsen er egentlig ikke så afgørende. Ikke større end en berner, dog smiley

• #51   8. maj 2017 Kelpien er alt for aktiv og krævende, den er på højde med BC af arbejdslinjer, er dog mere selvstændig tænkende(hvilket kan udfordre nogen).

Jeg kender nogle BC'er af udstillingslinjer som trives fint med lidt træning, gåture og familieliv. Men så er det bare vigtig, at undersøge linjerne nøje.

• D B
    D B Tilmeldt:
    jan 2017

#52   8. maj 2017 De corgier jeg har mødt har egentlig været, sjove, finurlige hunde. Men den eneste jeg har haft lidt mere omgang med end på en udstilling, var skrupskør. Enormt egetkønsaggresiv, stort ressourceforsvar og slet ikke en hund for en børnefamilie.
    Det er nok lidt synd, for mit indtryk af racen på skrift er helt anderledes, men det sætter lidt en stopper for det sjove.

Findes der ikke mange problemer med sindet hos Koikeren? Eller er det mig, som husker helt forkert?

• #54   8. maj 2017 DB -en mulighed var jo at tage ud at møde lidt flere corgier (der findes to typer, hvis ikke du skulle være klar over det), og se om det rykker ved dit indtryk.. og hvis ikke, så er der jo intet tabt, så springer man bare racen over smiley

Og ellers tror jeg da, jeg ville prøve at kigge videre på andre hyrderacer -der er jo en del af dem, og alt efter, hvad det er, der tiltaler dig ved BC'en, kunne det jo være, du kunne finde en hyrderace der har noget af det samme, uden at være helt så krævende smiley

• #56   8. maj 2017 Ja så vil jeg da slå et slag i denfor gruppe 3, hvor der er flere oplagte emner. Men en Airedale terrier er en SUPER børnehund og meget lydhør. Vi bruger ikke vores til noget specifikt og hun tilpasser sig hurtigt nye situationer. Der er gang i den når man arbejder med dem men helt ro på når den modsatte er tilfældet. Mange i Tyskland dyrker IPO. Nogle få gør herhjemme men ellers almindelig lydighed på forskellige niveauer. Skøn skøn samarbejdspartner og familiehund. Vi har selv 3 drenge i alderen 6, 10 og 12 år. Børnenes bedste ven smiley

• #58   8. maj 2017 Jeg ville godt nok blive skuffet over beaglen, hvis det jeg ønskede var en bare nogenlunde samarbejdende race. Det er virkeligt dejlige, sjove og børnevenlige hunde. Og de er helt sikkert dygtige til spor. Men jeg ville godt nok gevaldigt frustreret, hvis jeg skulle tilbringe bare EN dag om ugen på en træningsplads med sådan en -og det er ikke fordi de ikke KAN trænes. Men ALT træning (måske lige foruden spor smiley ) bliver altså gjort sværere end det behøver være, hvis man vælger sådan en.
    -og synes man berneren er lidt tung at træne med, vil jeg slet ikke vide, hvad man tænker om en beagle smiley

• #63   8. maj 2017 Linda -jeg kender skam også en der har gjort det hæderligt. Og jeg var for år tilbage til klikkerkursus med Karen Ulrik, hvor hun havde medbragt sine to beagler, og de var skidedygtige. Men det er unægteligt NOGET med slidsomt bare at opnår "hæderligt" med en beagle, end det ville være at opnå "ganske godt" (eller måske endda bedre, alt efter egen indsats) med stort set enhver mere samarbejdende race. Og det er jo ikke fordi beagler er dumme, tværtimod. Det er ligesom bare ikke rigtigt på træningspladsen deres styrker ligger (så har jeg vist sagt det pænt, ikke smiley )

• #64   8. maj 2017 Kooikeren er en super fed trænings hund, men temperaments mæssigt kan de altså godt have nogle issues....
    Man skal være forberedt på eget kønsagressivitet og evt slet ikke kan være i nærheden af andre hunde.
    Derudover kender jeg en del larmende kooikere - på trods af at der står alle steder at det er en ikke gøende race.
    Så mht til temperament er det altså et sats

• D B
    D B Tilmeldt:
    jan 2017

#68   8. maj 2017 Hvad med en race som Schipperke? Nogen der kender til den?

• #69   8. maj 2017 Kooikeren har tildens til et lidt mærkeligt sind, og ikke at være særlig glade for børn. Hvis du kan lide hunde ala Kooikeren, synes jeg du skal kigge på Kromfohrländeren, den findes både i ruhåret og glathåret variant smiley
    Den glathårede er dog lidt mere mild end den ruhårede.

En sporty lille lab kan jeg naturligvis altid anbefale, sådan en har jeg jo selv smiley Men de har oftest også meget jagt instinkt - det har vores i hvert fald.

Pudlen er også et godt bud, men hvis din kæreste ikke er så meget til den, kunne Chodsky Pes eller Dansk Spids måske være relevante i stedet? smiley

• #71   8. maj 2017 Minion - Ja, jeg skulle også lige til at påpege det, da du nævnte at den langhårede, var nemmere end den anden - for Kooikeren findes jo kun i langhåret smiley smiley

• D B
    D B Tilmeldt:
    jan 2017

#72   8. maj 2017 Haha, Minion! Det er noteret smiley

• #75   8. maj 2017 Beklager hvis jeg støder nogen, men har beaglen ikke ry for at være en af de mest uintelligente racer, der findes? smiley smiley

• #76   8. maj 2017 Line -ikke uintelligent nej... Men da de ikke har den store hang til gentagelser, førerfokus eller samarbejde med fører, scorer de ikke højt i de typiske hunde-intelligenstest, da disse netop er baseret på ting som hvor hurtigt hunden kan lærer en kommando o.l.

• #79   8. maj 2017 En bc af udstilling eller sports linjer burde da sagtens kunne leve uden konkurrencer og sårn? Kender jeg da en del der gør.

Ellers så findes der jo papillion også, kender mange der træner med dem og de er vist ikke svære at have med at gøre smiley

En sheltie kunne os være et bud men de kan os være ret gøende. Vi har 2 og har haft 4 i alt og det er kun den ene der har været en del gøende. Resten sagde ikke noget på de fleste tidspunkter (:

I øvrigt er en korthårs collie på ingen måde bedre end den langhårede. Der findes en del fantastiske Langhårskenneler der levere skønne og friske collier til at arbejde med.

• #83   9. maj 2017 Hvad med en løwchen?

• #84   9. maj 2017 Kan se at Flatcoated retriever er nævnt flere gange smiley
    Det er også en super lækker familie hund og trænings partner - der er med på alt hvad du sætter den til
    MEN.... du skal være klar over at den SKAL lave noget ellers finder den bare på noget selv og det er måske ikke altid det man lige kunne ønske sig - ha ha smiley
    Min Homer er Expert hund I Rally og A hunde I DCH lydighed (Elite hund næste år )
    Han ELSKER retriever træning
    Han er en meget blid hund som elsker alle - også børn smiley

• #85   9. maj 2017 Staffordshire bull terrier smiley
    Utrolig samarbejdene, robust og ELSKER børn/ sin familie

• #86   9. maj 2017 Hvad med welsh springer spaniel, lige pt., har jeg 5 stk., den sidst ankomne hvalp af eget opdræt skal til Tyskland og være træningspartner til et ægtepar hvor den ene går til Rally konkurrencer og den anden træner nærmest alt muligt andet, de har en hund herfra i forvejen og er blevet ret glad for racen og at arbejde med den.

profilbillede
  • #87   9. maj 2017 Kørte en test på købhund.dk

Ved mellem størrelse, samarbejdende, mellem aktiv, agility og børnevenlig.

Den foreslår norrbottenspids, kromforlænder og norsk lundehund.

Om disse er helt i hampen ved jeg ikke, der må folk med kendskab komme på banen.

• #89   9. maj 2017 Der er jo masser at vælge mellem, alle hyrdehundene, retireverne, spaniels og de stående hunde er samarbejdende på et eller andet plan.

Hvis det er borderen du er vild med, hvorfor så ikke en af dem?

Jeg har selv vaklet meget mellem border og lab (selv om det er to meget forskellige racer) og er endt med en lab (som først flytter ind om 2 uger, så kan intet sige om livet med lab). Grunden til at jeg valgte labben var, at jeg lige nu har brug for en hund der kan være sammen med både løbeænder, høns og geder uden at hyrde dem eller stresse over dem og en hund der er nem sammen med fremmede hunde. Oplever desværre lidt mange bordere som ikke er super-stabile med andre hunde.

• #90   9. maj 2017 Synes faktisk at beskrivelsen passer som fod i hose på en lab af jagtlinjer eller alternativt en DSG fra linjer, der er lidt krudt i.

• #91   9. maj 2017 Har lige genlæst startindlægget og jeg tror også at labradoren er et bedre valg end borderen. Tror en labrador nemmere affinder sig med et lidt hektisk hjem med mange børn og voksne.

DSGen kan også være et bud, men jeg tror faktisk ikke sådan en kræver meget mindre aktivitet end borderen. Jeg kender i hvertfald et par damp-DSG'ere, men også nogle mere stille og rolige.

Og bare sådan lige hvis det er NU der skal ny hund, så er der en lille hanhvalp fra "mit" superkuld (labrador), som endnu ikke har fundet et hjem. De er salgsklar dagen før kristi himmelfart.

Far er jagtlab efter super linjer og mor er LP champion og har også jagtlinjer bag sig. De er selvfølgelig tjekket i hoved og r.. for arvelige sygdomme.

• #92   9. maj 2017 Og for et par uger siden så de sådan her ud smiley

profilbillede
Kommentér på:
Vi skal bruge en samarbejdende race!

Annonce