{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.255 visninger | Oprettet:

Ny hund? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg har lidt af et dillema for tiden, efter min egen hund gik borte for 14 dage siden.
Jeg føler en tomhed hele tiden, og da jeg snart fylder 18 og skal flytte hjemmefra, vil jeg helt sikkert have en hund igen, da jeg ikke kan få en ny så længe jeg bor hjemme, da min far ikke vil have en.

Jeg har set på en masse racer, og bliver ved med at komme tilbage til Siberian Husky, Schæfer og en Golden Retriever, selvom jeg har haft en Shepland Sheepdog (Sheltie)
Han var så unik på sin egen måde, og den måde han var beskrevet af mange sider på Internettet, passede slet ikke hvordan han var i virkeligheden.
Jeg tvivler på jeg kan finde en der minder det mindste om ham igen, derfor vil jeg prøve en ny race.
Det er derfor jeg gerne vil prøve en Siberian Husky el. de andre, som jeg har læst og hørt så meget om.
Jeg kender en som har 2 Siberian Husky's i en lejlighed, hvilket jeg ikke forstår, når jeg har læst mig frem til det er en aktiv hund, som ikke anbefales som hund der lever i lejlighed, men til trods for det går han så også 4-6 ture om dagen med den, selvom han har et fuldtids arbejde.

Jeg holder bare så meget af dyr, og føler min hverdag er tom uden min kære hund som gik borte for 2 uger siden, så derfor håber jeg nogle kunne løse mit problem, da jeg virkelig ønsker en Siberian Husky som min næste hund, selvfølgelig kræver det at man har økonomi og tid til den. Jeg har ihvertfald tiden og hvis man så også har økonomien, tænker jeg om man skulle vente til min flyttede i hus/rækkehus?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hund?
  • #1   11. jun 2013 De fleste racer kan holdes i lejlighed HVIS man er villig til at tilbringe tilpas meget tid udenfor med dem.

Med det sagt: du skal vidst have sporet dig lidt ind på hvd det egentligt er du ønsker, for der er altså MEGET langt fra husky til schæfer og golden. Huskyen er en temmeligt selvstændig race, de to andre er meget trænbar og samarbejdende.
    Der er osse stor forskel på hvilke former for aktivitet de har brug for for at trives. Self har alle hunde behov for både motion og hjernearbejde, men nogle har mere brug for det ene end det andet, og mit indtryk er absolut at huskyen har et ret stort behov for at bruge sig fysisk hvor de andre to har større behov for at bruge hovedet.

Så overvej hvad det egentligt er du søger -gør dig nogle tanker om alt fra pelspleje til hvor meget tid du vil bruge på gåture og aktivering, om du vil træne en specifik sport (f.eks. lydighed eller agility) osv.
    Så nærmer du dig nok nogen racer der kunne passe til dig.

Og så er det altså en rigtig god ide lige at bo alene og få styr på tingene før du anskaffer dig en hund. Det er lidt af en omvæltning at flytte hjemmefra, ikke kun økonomisk, så vent med at anskaffe hund, til du har fået et overblik over hvor meget tid du har til den, hvordan økonomien ser ud osv, for der kommer i reglen "overraskelse" som man ikke lige havde tænkt ind i tiden/budgettet inden man flyttede hjemmefra.

• #2   11. jun 2013 Det er bestemt ikke nemmere at være ejer af en husky, end af en mutte. Ud over at de ikke har helt samme tendens til egetkøns aggressivitet, som jeg mener mutten har.

Og inden du drøner ud og køber en hund, så synes jeg virkelig du skal overveje det meget grundigt. Du er 18 år, og jo man kan godt være en udmærket hundeejer som 18 åring, men i den alder er ens liv typisk mere omskifteligt end når man er blevet rigtig voksen.

• #3   11. jun 2013 Ked af du har mistet din hund. Kan godt forstå du gerne vil have en ny og at du vil prøve en ny race så du ikke sammenligner din gamle og nye for meget. Du bliver nød til at overveje grundigt hvad du ønsker at den nye hund og hvad du kan tilbyde den. Du er ikke særlig gammel så gennemtænk alle mulige scenarier som din fremtid kan blive. Du siger du har tiden, men vil du også havelige så meget tid om 5 år.
    De 3 racer du nævner er meget forskellige. Vil næsten vove at påstå at deres største lighed er at de alle er hunde.
    Hvis det er Sibirien Husky du brænder for ville jeg vente til jeg fik en have. Men i forhold til dine ønsker skrevet i din sidste tråd synes jeg de 2 andre racer passer bedre. Så vidt jeg har forstået skal en Husky have ekstreme meget motion, de kan ikke løbe frit, er mega selvstændige og er ikke særlig lydige.
    Er du gået helt væk fra islandsk fårehund og finsk laphund?

• #4   11. jun 2013 Læs lige sidste tråd du lavede om emnet igen.
    Jeg vil stadig ikke anbefale dig at vælge en slædehund.

• #5   11. jun 2013 Du kender en, der har to S.H. i lejlighed, hvor det går godt - jeg tror, vi kender mange flere, hvor det absolut ikke går/gik godt.
    Med de ting du skrev i dit tidligere indlæg, så tror jeg slet ikke du har begreb om, hvordan livet med en slædehund er.
    Hold dig til en af de andre spidshundetyper, laphunden, den islandske fårehund etc. - dem kan du som med din tidligere sheltie give et godt liv, og er det ikke vigtigere at give hunden et godt liv end at opfylde dit ønske om at få en slædehund???

• #6   11. jun 2013 Jeg kan godt forstå du er vild med huskien! Det er jeg jo også selv..
    Mn gamle ungdomshund Jana måtte jeg sige farvel til her i vinters efter 16 skønne og gode år. De minder er uundværlige..

Jeg skal også have en husky igen. Jeg er slet ikke i tvivl..
    Men ikke nu...
    Og jeg synes det er helt fint du også går med et ønske om en husky en dag.. Men jeg tror heller ikke tidpunktet er rigtigt for dig...

En husky kræver man har tid! Kræver man vil løbe, cykle og lufte den rigtig meget. Den kræver man har mulighed for dette i et miljø hvor den stimuleres på trods af den ALTID er i snor. En husky elsker at ligge ude, f.eks. I haven og grave huller og jagte fugle som forvolder sig ind i haven...
    Når man er ung, eller som sådan uanset alder, bare ikke helt færdig med at finde ud af liv, så ved man måske ikke hvor man vil slå sig ned, med hvem, i by eller på landet, hvad uddannelse eller job man ender med, med andre ord - hvilket liv man ender med at leve. Og når man har et liv med mange ubekendte eller ting som kan være meget omskifteligt, så er det mere sikkert for dig og hunden at vælge, en hunderacerne som er mere omskiftelig end en husky...

Det betyder ikke man aldrig får en husky. Men det betyder måske at det ikke er lige nu.. Og indtil man har et liv og omgivelser som passer til huskien, så må man finde en anden race som er lige så spændende og som passer til en.
    Alt andet ville være synd for både dig og hund..

• #7   11. jun 2013 Ville heller ikke sige at huskien er optimal. Super skøn og smuk hund, men denne hund passer slet ikke til os. Kæresten købte den for ihh hvor var den smuk. (Havde advaret ham om det ekstreme behov for motion, men alligevel er det mig der er endt med de lange ture). Selv jeg der havde mine værste forestillinger om hvor aktiv huskien var blev overrasket. Jeg havde aldrig i mit liv troet at en hund kunne have så meget energi smiley
    Men når det er sagt er det en dejlig skøn og meget underholdende hund når den bliver fysisk og mentalt udkørt og vi ville aldrig af med vores for noget som helst, men det er ikke hunden der passer ind i vores hverdag.
    Vælg en nemmere og mere afslappet hunderace når det er første gang du skal bo alene. Det kan være svært at overskue en husky når man lige skal ud i den store vide verden for første gang smiley

• #8   11. jun 2013 gør mig ondt med din gamle hund, kan godt forstå du gerne vil habe en ny:)
    MEN jeg teanker lidt du er 18 du har ganrenteret en skole eller en uddannelse du skal passe, jeg teanker ogs´du nok også har travlt med dine vvenner osv, så en husky er nok en lidt for krëavende ? hvorfor er vil du have en husky? hvad har det du er betaget af, og hvad kan du tilbyde ´den på daglig basis?

af de 3 racer du neavner synes jeg bestemt en golden er et mere realisktisk valg:)

• #9   11. jun 2013 Ja tror nærmere jeg må starte ud med en Schæfer eller Golden Retriever, en Husky ved jeg godt hvad kræver, så måske skulle jeg starte med en af de 2 andre racer.
    Jeg elsker bare store og livlige hunde og nyder dagligt at gå flere ture med dem, men der ville en Schæfer nok passe godt. F.eks med at kaste en tennisbold eller fodbold, såvel som en Golden Retriever.
    Jeg holder bare så meget af hunde, og tror min hverdag bliver bedre med en i mit liv, har det bare svært uden en hund nu i vores hus.

• #10   11. jun 2013 Ja du får i hvertfald ikke en husky til at hente bold.

• #11   11. jun 2013 Det lyder som en god ide, Mark. En schæfer eller golden passer meget bedre til et liv med gåture og boldspil, og er i øvrigt meget bedre at træne f.eks. lydighed med end en husky, der er meget mere selvstændig og ikke gør de ting for bare at please sin ejer.
    En fordel med schæfer/golden er også, at de typisk nemt kan lære at gå/lege uden snor UDEN at stikke af. Det har huskyer og andre slædehunde ofte meget svært ved.

• #12   11. jun 2013 Mark .-en schæfer skal have lov at bruge hovdet for at trives. Og det kan boldkast altså ikke sørge for. Den skal trænes med eller på anden vis stilles overfor opgaver er kræver at den får gang i de små grå.

Men det giver stadig ikke mening for mig, at du ønsker dig en husky, men hvis ikke det kan lade sig gøre, så vælger du en race der bare er 110% anderledes end en husky... du finder næmest ikke racer der er mere modsætninger end en husky og en schæfer (eller retriever for den sqags skyld)

• #13   11. jun 2013 Jeg er enig med Michelle, og forstår ikke hvorfor du har lavet et nyt emne om det samme? Du fik massere af gode svar i den tidligere tråd.

• #14   11. jun 2013 Nogle naboer eller venner til familien ikke en hund du kan lufte eller evt. låne til træning?

• #15   11. jun 2013 Nu har flere i min familie en schæfer hund som er vældig trænet, og jeg har også selv trænet min tidligere hund.

Da min far arbejder inden for Politiet og har kollegaer som har Schæferhunde, har de vist mig hvordan de træner dem, de basiske ting, som at sidde, dække, blive og gø.
    Min tidligere hund som var en Shetland Sheepdog, lærte jeg selv diciplin, ved at den kunne gå uden snor og gjorde alt hvad jeg sagde.
    Så jeg ved godt hvordan man håndtere en Schæferhund da jeg har familie medlemmer der har en også, som jeg kan tage meget ved lære ved.

Jeg laver et nyt emne af at jeg stadig var usikker og i mit sidste emne var det en Alaskan Malamute, kunne godt være det var anderledes med en Husky, Anja.

Forstå mig ret, jeg har tid til at have en hund sådan som det ser ud nu, og jeg har et fuldtids arbejde, men ikke et rækkehus/lejlighed.

Jeg ville egentligt bare vide hvad der talte imod for at få en Husky, og hvad der tiltalte for at få en Golden Retriever / Schæfer.

En Husky kunne være en udfordring for mig, selvom jeg kunne være meget aktiv med den.
    Men jeg tror jeg vil prøve med en Schæfer eller en Golden Retriever, da jeg kender mange der har en af de to racer, som jeg kunne få råd af.

Og Michelle, selvfølgelig skal den bruge hovedet for at trives, det klart - den bliver også trænet med det samme fra hvalp af og opdraget ordentligt.

Tak for alle jeres svar smiley

• #16   11. jun 2013 stemmer stadig for en golden af de racer du nævner:) vil faktisk være lidt synd hvis en schæfer ikke vil blive brugt til mere end alm gåture og bold kast og slf alm lydighed:)

den gamle hund du havde med din far? det har garanteret også været primært hans opgave at tage sig af alt hvalpe halløjet?
    der hvor jeg vil hen er. vi havde hund da jeg var lille en border collie blanding senere fik min mor og jeg en pomeranien, jeg deltog da, men det var primært min mor, plus hun slf betalte alle omkostninger forbundet med hunden.

jeg flyttede hjemmefra og vores pomeranien blev ved min mor( hun kan ikke fungere uden den ) så jeg begyndte også ret hurtigt at snakke om at få min egen , og heslt en stor hund:) nu 5 år senere har jeg fået min dejlige sussi en labbe border mix på 15 mdr, og jeg må da ærligt indrømme og det kræver mere end hvad jeg lige husker det gjorde , men igen der tod mig mor sig også primært af det basale( renlighed og alm lydighed) nu står jeg med en 30 kg lømmenalderende hund , med en masser af energi, og jeg er nogen gange på renden af at få pip:D Jamen bare det arbejde der ligger i at få en hund der er til at gå tur med var lidt en udfording, plus jeg har brugt MEGET krudt og tid på at få hende til at sitte dække osv, det kom ikke natten over. vil skyde på jeg bruger 3 timer dagligt udelukkende kun på sussi .
    jaa så startede vi også ud med en dyrelæge regning da hun var falsk drægtig og havde noget hudinfiktion, plus 14 dage senere var vi afsted igen med en hævet mælkekirtel der skulle undersøges. jaa så det første 1500-2000 er allerede brugt på dyrelæge rengning ( har kun haft hende i 2 mdr)
    og bruger en 600-700 på foder hver 6 uge, plus at det ved siden af- godbidder evt legetøj, ny klikker , osv, evt ny rem, hvis hun er bidt den anden over:)

så tænk dig godt om inden du anskaffer dig en hund også at de racer, det sku store hunde, der kræver, hvis både hund og ejer skal leve i harmoni.:))

• #17   11. jun 2013 havde ikke lige set dit sidste svar:)

• #19   11. jun 2013 når du skriver at du ikke vidste hvad forskellen er på en malamute og en husky- kunne det for mig godt lyde lidt som at det er dens udseende der har fanget dig og ikke selve racen. lidt ala, nårhh shit det er måske lidt for meget . men hvad så med den her-- som minder meget i hvertfald udsendsmessigt:)
    håber det gav mening. det er nogen skide flotte hunde, men ikke en alle mands hund:)

• #20   11. jun 2013 Det var udseendet der havde fanget mig smiley Men det er gået op for mig den ikke holder at få en Husky, måske hvis jeg endda bor i et hus og har mere fritid til at kunne opfylde alle dens behov smiley

En Schæferhund eller Golden Retriever er trofaste og lydige hunde, kræver heller ikke meget at træne, ihvertfald ikke for mig da det udelukkende kun er mig der har trænet min bedste forældres hunde.
    Det vil sige jeg tog ud til dem næsten hver dag i en måned og trænede deres schæfer, til at kunne sitte,dække,give hals, få den til at blive, give potte,rulle rundt, vente på at tage en godbid og hoppe o.s.v, så jeg vil selv mene jeg er ret dygtig til at træne hunde, til trods for jeg kun har haft 1 hund før, har jeg lært meget igennem min fars kollega som er hundefører, derfor vil jeg mene jeg sagtens ville kunne have en schæfer hund som kæledyr når jeg får lejet mig ind i et Rækkehus smiley

• #21   11. jun 2013 At træne hunde og at opdrage hunde er to vidt forskellige ting.

Det er ingen sag at lære en schæferhund at sitte og dække. Men det er noget af en opgave at lære den at leve et liv med mennesker med alt hvad det indebærer af tilpasning.

Og så kan man have kigget på nok så mange hundeførere i politiet...

• #22   11. jun 2013 du lyder til at villle det rigtigt meget, hvilken jo er super, og hatten af for du tager pænt imod vores råd:)
    hvis du er 100 på at du har overskudet og energien og slf også økonomi til det, jaaa så kan jeg ikke se hvad problemer er.
    men stemmer nu stadig for en golden, min umiddelbare tanke er at den er noget nemmere at have med at gøre end en scæfer:)
    der er jo også en verden til forskel på disse 2 racer, undre mig egentligt lidt at der er såå stor forskel på de 3 de har / havde i tankerne altså golden husky og shæfer.
    hva med evt at kigge på de danske internater? sussi er fra internatet og dejlgt at kunne støtte og give et hjem til en hjemløs så at sige:)

• #23   11. jun 2013 må melde mig ening med CH:)
    jeg tror du kan risikere at få en kultur chock:)

• #24   11. jun 2013 Jeg vil vove den påstand at en schæfer IKKE bare er et kæledyr .

• #25   11. jun 2013 Jeg tænker at til din første rigtig alene hund, så lyder golden som et rigtig godt bud.
    Problemet med husky og egentlig også schæferen, er at der ikke skal ret meget til af fejl indlæring, eller små fejltrin fra ejeren til man står med et ret stort problem.. Fejl og vaner, en schæfer som puster sig op overfor naboen, en husky som stikker af fra haven og nakker naboens kat.. Der skal ikke meget til før de to racer for omverdenen er en problem hund..

Golden er mere rummende, kan bedre omdiageres og ja er på den måde mindre "nærtagende" i forhold til de fejl man uundgåeligt vil begå med sin første hund på helt helt egen hånd.. Man kan bedre lave om på en golden igen.. Giver det mening?

Og stadig får du en god og større hunderace, som stiller krav og kan give dig udfordringer. Det er en race som vil elske aktivitet og en seriøs og glad ung ejer, som vil tilbringe al den tid i verden sammen med den. Den vil elske at lærer og hente ting og følges med dig.
    En anden fordel er at mange mennesker er rigtig glade og trygge ved racen. Så selv hvis du bor småt og tæt på naboer osv. så er sandsynligheden for naboen er nervøs eller bange for din hund det mindre.
    Et er at kunne træne og opdrage hund, som det lyder til du har gode erfaringer med. Noget andet er at få den til at passe ind i vores menneskesamfund og få det til at fungerer hver dag.

• #26   11. jun 2013 En schæferhund kan også bruges til andre ting ja, men også et kæledyr såsom kan bruges til familiehund.
    Jeg har både venner og bekendte med Schæferhunde og Golden Retriever, så nu må jeg se hvad jeg vælger til den tid. Golden Retrieveren er nok mere familiehunds venlig end en schæfer.

• #27   11. jun 2013 Hej Ginne, jeg kan sagtens se din pointe, og har egentligt også hørt hvis jeg nu allerede vil have hund i lejlighed, at den faktisk også kan bo der, har set det fra programmet "dogs 101", hvor de fortæller den faktisk kan bo alle steder også i lejlighed, bare den får daglige gåture op til flere gange og en masse motion, hvilket intet problem er for mig smiley

Nu må jeg se, savner at have en hund ved min side i hverdagen.

• #28   11. jun 2013 Det kan jeg godt forstå du savner smiley
    Jeg er sikker på du tar et godt valg. Du lyder fornuftig til at tage tage imod råd og vejledning.
    du kunne evt. tage ud i den lokale DCH-forening eller schæferhundeklub og se lidt på træning af racerne. Snakke med folk hvad det kræver at have de enkelte racer. Måske besøge et par opdrættere med voksne hunde.

Alt efter hvor du bor afholder DKK også "før du køber hund"-kurser til 50kr. Der snakker man både racer og valg der, men også økonomi, regler og love man skal kende osv. Et rigtig godt kursus til billige penge smiley

• #29   11. jun 2013 vil så vovo at påstå at 90 % at alle hunde racer kan bo i lejlighed- det er nok nærmere beliggendheden af lejligheden man skal tænke på. for uandset om du bor i 70 kva lejlighed eller 200 kva hus, så skal en hund være rolig indenfor. det jo kun udenfpr den skal give den gas- indnfor sove kæle nusse, udenfor- retard , legetosset osv:)

• #30   11. jun 2013 Men du kan altså ikke træne og opdrage en hund hver dag i en måned og så er det gjort. Schæferen er en aktiv hyrdehund, og for at trives optimalt er træning (eller anden mental aktivering) en livslang opgave.

Jeg synes fortsat det ville være en RIGTIG god ide at vente med at anskaffe hund, til du har boet alene nogen tid -den tid kan så bruges på at læse om racer og hundehold generelt.

Man kan ikke vælge hund udfra udseende alene. Det ville være meget meget gavnligt hvis du gjorde dig nogen tanker om hvad det egentligt er du ønsker i en hund (og skriv da gerne nogen af de tanker her i tråden)

Jeg tænker ting som:
    skal den være vagtsom eller tage glad imod alle?
    hvor meget pelspleje gider du?
    Er det vigtigt at den kan med alle hunde, eller er det ok at den ikke er egnet til at slippe i f.eks. hundeskoven e.l. (nogen racer, herunder schæferen, kan have tendens til egetkønsagression)?
    Skal den være selvstændig eller foretrækker du en ekstrem førerfikseret hund eller et sted midt imellem?
    Hvor aktiv vil du være med den -her tænker jeg ikke kun på gåture, men osse på om du f.eks. vil træne meget i en klub (evt gå til konkurrencer) eller om du foretrækker en hund der kan klare sig med lidt fodersøg i haven og lejlighedsvis træning ?

Andre kan sikkert føje mere til listen, men risikoen for at rende i problemer mindskes gevaldigt ved at vælge en race der passer rigtig godt til det liv man lever. Derfor er det vigtigt at man gør sig umage med at vælge den rigtige race, fremfor bare at vælge den man synes er pæn

• #31   11. jun 2013 Tror faktisk at en Golden Retriever passer godt til mine behov.

Den tager godt imod alle, pelspleje er ingen problem, bare det ikke er hver dag.
    En Golden Retriever kan trænes til at gå frit og kaldes til sig igen.
    Den er aktiv og glad for at lege med bolde og så er den også lydig, så synes mere og mere det måske kunne være noget smiley

• #32   11. jun 2013 Hej.
    Jeg flyttede hjemmefra for kun ca 4 år siden.
    Jeg vil virkelig anbefale dig i hvert fald at tage 6 mdr tid til at falde til og få alt flyttet på plads osv og helst også længere tid.
    Fra jeg flyttede hjemmefra og til jeg fik min første hund gik der ca 1½ år og det er jeg virkelig glad for.
    Det tager lige noget tid at få styr på alting og få en økonomi og rutiner som kører smiley

Men held og lykke med anskaffelse af hund og godt du undersøger hvad du kan tilbyde din hund før du anskaffer en.
    Det kender jeg mange som kunne lære noget af smiley

• #33   11. jun 2013 Jeg var 19 da jeg fik min første hund, ingen i min nærmeste familie har haft hund, så vidste intet om det, men jeg valgte at få en rottweiler.. Alle mine nærmeste var helt i chok over racevalg, for jeg kunne ikke finde ud af at have hund.. Jeg begyndte til hvalpetræning med hende 2 uger efter jeg fik hende hjem (så vi kunne vænne os til hinanden) og går stadig til træning i dag ca 13 måneder efter.. Dyrlægen siger at det er så dejligt når hun kommer og skal undersøges eller vejes for hun er så rolig og velafbalanceret og godt opdraget..
    Så jeg kan ikke se hvorfor han ikke kan få en schæfer, hvis det er det han vil og han gerne vil have en hund af denne type.. Det kræver bare man sætter sig lidt ind i hundens behov og krav smiley

• #34   14. jun 2013 Præcis Sijas, og jeg har endda trænet hundet før, så ser ikke problemet i det heller.

Jeg er nok den i hele vores familie der holder mest af dyr, men jeg ved ikke om jeg får en schæferhund eller golden retriever efter jeg er flyttet hjemmefra smiley

Kommentér på:
Ny hund?

Annonce