{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.944 visninger | Oprettet:

hvidløg ??? {{forumTopicSubject}}

Nu vil jeg godt vide om:

min dyrlæge siger at hvidløg ikke er godt dagligt,i hundemaden,kan være direkte skadeligt

en anden siger at: syltede hvidløg,er godt dagligt,og ikke skadeligt

en anden: at hvidløgspulver dagligt er helt fint

Jeg spørger fordi,jeg gerne vil fravælge sprøjten i nakken,mod flåter,lopper,lus.

Verner har fået sprøjten i nakken,for 1.mdr.siden.Og står nu til den næste sprøjte.

Jeg har faktisk givet ham et lille fed hver dag,indtil for 2.mdr.siden.Og han kan godt lide hvidløg.

Er det farligt,mindre farligt,slet ikke farligt,men virkningsløst ??

Har et helt glas syltede hvidløg stående på køl,købt udelukkende for Verners skyld.

m.v.h.
vibeke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvidløg ???
  • #1   9. jun 2013 Jeg ville under ingen omstændigheder fylde min hund med s meget hvidløg.

    LØG ER GIFTIGE FOR HUNDE dette gælder også hvidløg.

    Løg kan give iltmangel, vejrtrækningsproblemer og ødelægger de røde blodlegemer.
    Din dyrlæge ved hvad han taler om. Jeg kan så slet ikke forstå, at du ikke tror på det dyrlægen fortæller dig.

    http://www.gipote.dk/hunde-artikler/399-Hvad-kan-din-hund-IKKE-taale-at-spise


  • #2   9. jun 2013 max 2 gram hvidløg pr kg hund...sådan tror jeg det er.

    hvidløg er ligesom løg giftige - men da de også har positive egenskaber, så må man gøre op med sig selv om man vil give det.

    men mængden ovenover skulle være ugiftigt for hunden....min dyrlæge har sagt ok.

    om syltede hvidløg er lige så gode som alm ved jeg ikke


  • #3   9. jun 2013 Det kan ikke dokumenteres at hvidløg virker repellerende på utøj.

    Det er til gengæld dokumenteret, at hvidløg i en given mængde forårsager blodmangel hos hunde.

    For mig er det valg ikke ret svært smiley

    Foretrækker dokumenteret virkning med velbeskrevede bivirkninger i forhold til en nøjagtig og virksom dosis.


  • #4   9. jun 2013 CH
    Fuldstændig enig.


  • #5   9. jun 2013 Jeg har brugt hvidløg i over 20 år i mange af åren brugte jeg friske løg de fik et fed hver om dagen ,det er først inden for de sidste 5 år jeg er begyndt med hvidløgs pulver eller granulat alt efter hvad jeg kan få i land og Fritid mine hunde er aldrig blevet syge af det ,har en gammel der går her på over 11år han har fået det fra han var 8 uger gammel .alt er farlig hvis man får for meget af det

  • #6   9. jun 2013 Enig med CH.

  • #7   9. jun 2013 Jeg ville aldrig gøre det.

  • #8   9. jun 2013 laika R

    Ja, du kunne jo også selv spise lidt rottegift hver dag. Hvis ikke du får for meget dør du jo hellere ikke af det.
    men selv om du ikke bliver synlig syg af at spise rottegiften hver dag, tror du så ikke, at det alligevel er usund ?

    Desværre kan dyr ikke selv vælge hvad de skal spise, men hvorfor bevidst give noget til sit dyr, som beviseligt er usund for dem ?
    I mine øjne er det total uansvarlig

    Har du haft ofret penge på dyre undersøgelser for at se, om din hunds iltmætning er i orden og om dens blodplader er ok ?


  • #10   9. jun 2013 Man kan få det i flydende form, hvor doseringen er mere præcis.

    Men udover det er der jo vildt mange andre former for ukemisk loppe/tæge bekæmpelse.

    Personligt vil jeg gå langt inden jeg begynder at putte kemi i nakken på hunden. Især efter at have læst et indlæg herinde forleden om en hund som havde sovet på en lædersofa lige efter den var blevet dryppet. Sofaen var blevet ætset helt hvid der hvor hundens nakke havde ligget!


  • #11   9. jun 2013 Balto får en lille halv teskefuld hvidløgsgranulat i sin aftensmad hver dag, han er nu 9 år og har aldrig været syg.
    Min dyrlæge anbefaler det. Han har heller aldrig haft lopper, flåter eller lus.


  • #12   9. jun 2013 Hvis man ikke vil bruge kemi, hvorfor vil man så bruge hvidløg?

    Det er jo ikke hverken mere eller mindre kemi?


  • #14   9. jun 2013 CH: der er da en hel del forskel på at give et naturprodukt som hvidløg, (som fx trods alt ikke ætser) og at give syntetisk stof/kemi, som i det her eksempel beviseligt ætser læder. Jeg tror ærlig talt ikke det er fuldstændig behageligt at få på for hunden. Hvis det ætser en lædersofa, tror jeg også, det brænder på hunden at få det i nakken.

    Dermed ikke sagt, jeg ikke anerkender, at hvidløg kan være giftigt for hunde, derfor jeg gør Verne opmærksom på, at man kan købe det i flydende form, hvor man altså har bedre mulighed for at dosere korrekt. smiley


  • #15   9. jun 2013 heller hvidløg end det gift man sprøjter sine hunde i nakken med ,det jo nok ikke så giftig som nogle vil gøre hvidløg til det til da flere der laver det dyre hunde foder selv kommer det i ,som jeg har skrevet har mine hunde altid fået det ,

  • #16   9. jun 2013 Anni B der er ikke ret mange der bruger flere penge end jeg på dyrelæger for at tjekke om mine hunde ok ,så glem de beskyldninger om jeg har undersøgt mine hunde ,mine dyrelæger har aldrig sagt jeg ikke må bruge hvidløg ,kender da en hel del rund i landet

  • #17   9. jun 2013 1000 tak for jeres svar vedr.hvidløg.

    annie b

    Jeg kan lige fortælle dig,at Verner har været igennem en "general" undersøgelse,både i "hoved og Røv".Så,han er fight for fight.Blod,lunge hjerteorm,allergi,og ALT .

    Jeg har verdens bedste og gode dyrlæge.Dyrlægen er kontant og ærlig i sine udtaelser.tror 90% på hende.Men jeg er også "lydhør" overfor,andre ting og sager,som andre hundeejere,kan bidrage med,vedr.utøj.

    tak for jeres svar, allesammen.

    Og,hvidløgs granualt,med den rette dosering,vil jeg nok prøve.
    Og,ud til højre med det syltede hvidløg.

    venlig hilsen
    vibeke



  • #18   9. jun 2013 Ikke så giftigt som nogen vil gøre det til?

    Det er jo faktisk beskrevet ret præcist, at hvidløg kan forårsage blodmangel (erytrocyt anæmi), der betyder at hunden ikke ilter godt nok.

    Der er skam ikke noget hokus pokus i det, det er ikke noget folk finder på for at genere nogen, det er bare sådan det er.
    Det, der også er fakta er, at det ikke har kunnet bevises at hvidløgene skræmmer utøjet væk. Og ja, man har forsøgt.

    Dermed står man med en situation hvor man har et stof, som har en bivirkning og som ikke har beviselig effekt.
    Overfor det har man et stof, der har en bivirkning og som har beviselig effekt.

    Det der med naturlig og ikke-naturlig - det er fuldkommen irrelevant. Alt kommer fra naturen - og når det virker eller bivirker så er det fordi det har en kemisk påvirkning på det legeme, der udsættes for det.

    Hvidløg er ikke mindre kemi end noget andet, man putter på eller i sin hund...

    Hvidløg ætser i øvrigt temmelig slemt... Der er desværre nogle, der har påført det på huden i stedet for at indgive oralt.


  • #19   9. jun 2013 I øvrigt - det der med at dosere korrekt.

    Hvordan kender man den rette dosis? Når der aldrig har kunnet dokumenteres en effekt, har der heller aldrig kunnet påvises en virksom dosis, med så få bivirkninger som muligt...


  • #20   9. jun 2013 ch

    jeg har ALDRIG nogensinde påført det på veners pels,altid i maden..

    m.v.h.
    vibeke


  • #21   9. jun 2013 Jeg skrev at NOGLE har - ikke at du har.



  • #22   9. jun 2013 Det er nok mig, der hentydes til.

    Det flydende hvidløg, jeg snakker om, skal i maden.

    Edit:
    For at være giftig for hunde skal hunden indtage min 5 gram rå løg pr. kilo. Det svarer til ca. 150g for en 30kg hund.
    Det kan godt være man ikke kender den perfekte dosering for at holde utøj væk, men man kender doseringsgrænsen for indtagelse af hvidløg.
    Konklusion; Hvis man vil bruge det, skal man holde indtagelsen under maks. Personligt ville jeg nok gå langt under maks.
    Endnu engang derfor jeg taler for det i flydende form. ( http://4hotdogs.com/templates/product.asp?ProductGuid=247310&ProductName=Hvidl%F8gsdr%E5ber+mod+lopper+og+skovfl%E5ter&GroupName=P%E5+tur+med+hunden&GroupGuid=34) ) Hvor hunden kun skal have ganske lidt (i sin mad)


  • #23   9. jun 2013 A-S - nej, det er heller ikke dig.

    Der har været eksempler på, at folk har troet at man skulle knuse hvidløget og smøre det i pelsen.
    Dette har medført nogle temmelig alvorlige skader på huden.


  • #24   9. jun 2013 CH: Helt iorden, men man kan misforstå mit indlæg smiley

  • #25   9. jun 2013 Klippet fra hundeleksikon:

    Løg og hvidløg


    Løg (Allium spp.), f.eks. alm. løg, purløg og hvidløg indeholder giftstofferne N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cystein sulfoxid (SMCO) der kan give pludselig blodmangel. Hvidløg er mindre giftige end almindelige løg, men bør alligevel fodres med yderste forsigtighed.
    Hvidløg har en række positive effekter, hvis det fodres i meget lille dosis, mens det kan give forgiftninger, hvis det fodres i for stor dosis. Kosttilskud der indeholder hvidløg bør derfor kun fodres efter samtale med dyrlægen, idet varedeklarationen på mange hvidløgsprodukter ikke tager højde for at hunde kan forgiftes af hvidløg. Hvidløgs ønskede virksomme stoffer er nogle svovlforbindelser, der til dels er bundet til "hvidløgs lugten", lugtfrie hvidløgsprodukter er derfor ofte mindre virksomme end friskt, knust hvidløg.
    Der er lavet en række undersøgelser på hunde. Det er dokumenteret at hvidløg har antibakterielle, dvs. desinficerende egenskaber overfor bakterier. Hvidløg har en desinficerende effekt ved en evt. hudbetændelse, ligesom det har et højt indhold af svovlholdige aminosyrer, der er essentielle stoffer i opbygningen af pelsen. Hvidløg har også en antibakteriel og stabiliserende effekt på mave-tarmkanalen. Hos hunden har hvidløg en mild repellerende, dvs. skræmmende effekt på lopper. Hvidløg vil altså have en mild beskyttende effekt hos hunde, hvilket kan være fint hvor loppepresset er meget lille. Hvis din hund har levende lopper eller omgås andre hunde eller katte, vil hvidløg ikke kunne beskytte tiltrækkeligt. Hvidløg kan heller ikke slå levende lopper ihjel ej heller orm og andre parasitter - her skal du i stedet henvende dig til din dyrlæge for at få den rette rådgivning.

    Hvidløg har altså visse fordele i små mængder. smiley


  • #26   9. jun 2013 as

    tak for svar.

    tja- efter at have læst de fine indslag,for og imod hvidløg,og div.doseringer

    tror jeg nok,jeg desværre putter lidt kemi i nakken på verner.

    Vi,går i øjeblikket,steder hvor der kan vrimle med flåter,tæger,lus,lopper.

    Jeg er dog mest bange for flåter,tæger.
    Er der en loppe eller to,ja,det overlever vi,men men de blodsugende sataner,nej.

    tak for gode råd.

    m.v.h.
    vibeke


Kommentér på:
hvidløg ???

Annonce