1.580 visninger
|
Oprettet:
Pris på hvalpe {{forumTopicSubject}}
Hvorfor er der hos nogle opdrættere forskel på prisen på han og tæve hvalpe?
Jeg må indrømme at det at tage mere for tæver får mig til at vælge opdrætteren fra, jeg finder det meget useriøst, hvad mener du?
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 988
Jeg ville ikke gøre det, men ligefrem at kalde opdrætteren for useriøs? Er det ikke liige at stramme den lidt.. Der er i mine øjne mange andre og mere væsentlige ting, der afgør en opdrætters "seriøsitet"..
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 14 Svar: 464
Det kan en han jo i teorien også, men mange gange må en han ikke være far til mere end et vist antal hvalpe - alt efter hvor stor racen er - altså hvor mange der findes af denne.
Der burde ikke være forskel på priserne på tæver og hanner. Er hunden sund, rask og evt. show hund, så burde prisen være den samme.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
aug 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 3 Emner: 59 Svar: 383
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
Så vidt jeg ved, så er grunden til at hanner er dyrere fordi, at de kan bruges som tjenestehunde m.v., hvor tæver ofte er udelukket.
Men om det er rigtigt, ved jeg ikke.
aug 2004
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
apr 2013
Jeg vil sige at ved de seriøse opdrættere så er der ikke forskel på priserne på hanner og tæver. Hvis du finder et sted hvor der er forskel, så ville jeg ikke købe der!
aug 2004
Jeg vil stadig anse Kennelmor (og andre opdrættere i øvrigt) som en god opdrætter, selvom hun en dag skulle lave prisforskel på sine hvalpe....
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
At nedsætte prisen pga "fejl" finder jeg seriøst, men kønnet bør hos mig ikke være en fejl;)
apr 2013
Når jeg skriver seriøs opdrætter mener jeg kun indenfor min egen race. Til dem jeg kender til, så mener jeg ikke de bør have forskel på tæver og hanner i pris!
Hvad andre racer gør vil jeg ikke blande mig i. Selvfølgelig kan en opdrætter godt være seriøs og have forskel på priserne, jeg fik nok udtrykt mig lidt forkert der og fik ikke pointeret det var indenfor MIN race jeg mente
Jo ældre en hund bliver jo mere kan den stige i pris. Når hunden når junioralderen kan man jo se hvad den bliver til - så at sige. Så er der mange der mener den bør være billigere fordi den er blevet ældre, men nej på det tidspunkt er hvalpetiden ovre og man kan se både tænder, type, sundhed m.v. og så stiger prisen.
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.626
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Hvorfor.. Fordi de hvide yndige crepelokker bare signalerer "hunhund".. Fordi det er en race som ofte tiltaler førstegangshundekøbere, og de har lært og hørt man bør købe tæve. Fordi man i en lille race har et stor salg til andre opdrættere internt - og disse som oftest ønsker sig tæver. Fordi hanhundepelsen er svære at holde, og det er en pelsplejekrævende race.
Det er faktisk få som efterspørg hanner i min race - det er primært hvis man ønsker at udstille meget. Så har hannerne lidt mere pondus og showmind end tæverne ofte..
I min race har jeg endnu ikke set differensierede priser på køn fra ordentlige opdrættere..
Kun fra hvalpefabrikker, som slår på tæver er en sjældenhed i racen.. Suk..
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.182
Angående DKK´s regler om hvor mange hvalpe en han må blive far til. Han må blive far til alle de hvalpe han kan lave, hvis bare indavlscoficienten er 0.
feb 2009
Se under pkt 5 +6
apr 2013
Selvom en han må være far til 100 hvalpe, hjælper det altså ikke når racen er så lille i DKK at det ikke kan lade sig gøre da der ikke findes nok tæver til ham!
Vi har så lille en race i DKK at vi skal passe på netop med indavl!
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Og er der grund til det - f.eks. hvis der bruges stærk linieavl eller hvis han oversiger faderskab på de 5 % af en generation, så kan han få avlsforbud..
Men selvfølgelig skal små racer have lidt løsere snor. Med 8 hvalpe årligt i en race - så kan i selv regne ud hvor mange kuld en han kan lave hvis man krakilsk gav avlsforbud efter faderskab til 25%... Det var det ene kuld...
feb 2009
Matadoravl kan man snakke om, men indavl - nej! Løsningen er at der bruges en helt ubeslægtet han i de næste generatioenr, så er problemet løst.
For nogle år siden blev det indført med den ubegrænsede brug af hanner når cofficienten var 0, for at redde mange racer, hvor der ikke var den store genpol.
Iøvrigt er alt hvad DKK har af regler jo anbefalinger og ikke regler, så hvad nytte er det til????????????
Pris på hvalpe