28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.326
Humper, dominans eller "stres" ?? {{forumTopicSubject}}
Ja nu bliver jeg altså nød til at spørge.
Jeg var til hundetræf i dag, og der legede min lille lucky på 4½ mdr sammen med en anden han hvalp på 9 uger.
Efter et godt stykke tids leg, begynder lucky at humpe den anden hvalp.
De (fleste) andre siger det er dominans, men jeg tror altså mere på det var fordi han var blevet træt og derfor begyndte at stresse lidt, eller hvad man skal sige. Altså intet med at være den dominerne at gøre.
Jeg gik selvfølgelig hen og tog ham op, og som jeg troede var han blevet ret træt og havde lidt svært ved at falde til ro.
Han humper også hans bamse, hvilket også for det meste efter min mening er når der sker for meget, eller han begynder at blive over træt.
Så nu vil jeg høre jer på HG, da jeg ved der er flere herinde der faktisk ved en del om den slags.
Er det dominans eller simpelthen fordi han er træt, "stresset" ??
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Det ses osse af og til ved unghunde simpelthen pga hormonerne der ræser rundt i kroppen.
Men når nu der var tale om en lege-situation, tror jeg mest på det første
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.326
Jeg tror heller ikke homonerne raser i ham endnu, men det er da ret at vide til når de begynder.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Min erfaring er at humpen kun ydest sjældent har noget som helst med dominans at gøre selv hos voksne hunde. Min 4 år gamle og selvsikre (men kun moderat dominante) hanhund gør det faktisk kun, hvis han bliver totalt begejstret overgearet og det her virker mest af alt som en overspringshandling. Ellers synes jeg oftest at det er noget knapt så selvsikre hunde praktisere som en form for ego-afstivning. Rigtig dominante og selvsikre hunde har ikke behov for den slags demonstrationer.
... og endelig er der dem for hvem det er blevet en rigtig dårlig vane at humpe alle hunde de møder. De er SÅ trælse.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
I langt de fleste tilfælde er humperi et symptom på stress/opkørthed. Stands situation og afled. Bring hvalpen i ro ved at tage den mellem benene og nus forsigtigt med blide strøg på brystet og ned over skuldrene.
mar 2009
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
mar 2009
mar 2009
Men din og min race har faktisk mange lighedstræk.
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 172 Svar: 924
men hun har ALDRIG gjort det før, nu humper hun alle de hunde hun kan komme til, vis der derimod er nogen der gør det ved hende bliver hun pisse sur...
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.326
Er glad for at høre at jeg har læst min hvalp rigtigt, er da dejligt at vide at jeg er på rette vej Det er min første egen hund så jeg har mange ting at lærer.
Jeg tog ham op og nussede ham lidt så han lige fik lov til at falde helt ned.
der var heller intet da jeg satte ham ned et stykke tid efter.
min hvalp er meget selvsikker og den anden hvalp var ikke helt så fremme i skoene, så jeg ville syntes det var mærkeligt hvis det havde været dominans.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Når humperiet går ud over andre hunde, ville jeg stort set altid fjerne den (medmindre den anden hund da kan sige fra på en ordentlig måde og så det traenger igennem)
-lige så meget´af hensyn til den hund der bliver humpet.
Humper, dominans eller "stres" ??