{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.209 visninger | Oprettet:

Humper (dominansboller eller sexlyst) {{forumTopicSubject}}

Hej, omkring dette tema har jeg hørt omkring 20 forskellige meninger, så nu ville jeg gerne høre hvad folk mener her inde...
Når en hund humper, hvad så? Er det altid dominans, med mindre en tæve er i løb? Skal der skelnes mellem når det er dominans eller sexlyst. Skal vi som ejere stå til, lade hundene klare det på egne vilkår, altså en siger fra eller en anden bliver træt af det, skal vi stoppe humperen og dermed undetrykke en naturlig adfærd, dens hundesprog. Gør det nogen forskel hvilken alder de har, hvis en hvalp bliver humpet af en ældre? Bør man lade hunden humpe på sin yndlingsbamse hvis den føler for det, eller skal den nægtes det?

Personligt mener jeg at det bedste er at hundene selv finder ud af det, at den ene siger fra, eller erkender at den er nederst i hirakiet, og efterfølgende burde humpen jo stoppe!?! Hvis hunden har lyst at humpe sin bamse så får han lov, jeg tror ikke på det bliver hverken værer eller bedre af det. Han bliver højst smidt ud af stuen med den hvis jeg sidder og spiser. smiley

Men som sagt, hvad mener i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Humper (dominansboller eller sexlyst)
  • #1   28. sep 2006 Nå ja, hvis det kommer til at hunden humper mennesker, vil jeg i hvert eneste tilfælde forbyde og stoppe det lige på stedet!!! Men er mest mht. hunde jeg er nysgerrig her! smiley

• #2   28. sep 2006 det er en naturlig adfærd ved hunde og det skal de klare selv. nogle kommer op at toppe men lad dem slåds (hvis det ikke bliver for slemt altså) vi har alle uoverensstemmelser som skal klares og det har hundene også..

• #3   28. sep 2006 Hvad når man møder andre hunde til leg, og jeres humper dem, eller hunde i møder humper jeres? Nogen bryder sig ikke om når deres hund bliver humpet, og synes det er sært man ikke render rundt og råber nej og piller hunden ned. :S

• #4   28. sep 2006 Men ellers er jeg skam fuldstændig enig med jer begge! smiley

• #5   28. sep 2006 jeg mener bestemt ikke hunde må parre mennekser, mine har aldrig gjort det og det kommer heller ikke til det.

• #6   28. sep 2006 Hundene imellem mener jeg de selv skal klare den HVIS de er lige stillet...er den en hvalp skal man klart ikke tillade at den bliver humpet.
    Jeg syntes ikke hundene skal have lov at humpe mennesker.

• #7   28. sep 2006 Hehe nej, der er forhåbentlig ingen der synes at det er ok en hund humper mennesker. smiley
    Men hvorfor skal man ikke tillade at en hvalp bliver humpet? Selvf. hvis det fysisk kan skade den, at der hænger en voksen schæfer over en puddel, så skal det da stoppes, men ellers? Vores var lidt for kæk, i sær som lille, og der var mange hunde der havde lyst til at fortælle ham at han nu engang var den mindste, bl.a. ved at humpe ham... Ser jeg intet problem i. Men nu hører jeg folk der siger ting som, at en hund på 4 måneder ikke forstår det at den bliver humpet, og at det derfor ikke er ok... Ville da mene at den fint forstår "dominans-gestusen" i det, eller er det bare mig?

• #8   28. sep 2006 Hvor ER et lige at det står skrevet henne, at når en hund humper en anden hund, så er det dominans? *S*

Jeg ser det 9-ud-af-10 gange som noget "sexuelt", ofte hos unge hanner der ikke helt kender forskel på "for og bag", man bare humper alt og alle på 4 poter smiley

• #9   28. sep 2006 .......unge/yngre/umodne hanner..... skulle der stå!

• #10   28. sep 2006 Hejsa :)...

Det er dominans....Det har jeg lært til hundetræning....Og de skal ha at vide at de ikke må det om det så er på ens nr 2 hund man har:) Det giver dem negativt stolt adfærd hvis man kan sige det sådan... Når en hund gør dette især ved dens ejer er det fordi den prøver på at klatre op ad rangstien.

• #11   28. sep 2006 Igen, en hund skal selvf. ALDRIG gøre det ved mennesker, her under heller ikke ejere... Men med hunde er der delte meningen...
    Men hvis hunde ikke må udvise dominans, i form af humpning og poter på modparts ryg, hvordan skal de så afgøre f.eks. rangorden, og alm. opdragelse af en hvalp. Vil en hvalp/unghund ikke risikere at få "for meget" selvtillid, hvis andre hunde aldrig får lov at vise den hvem der rangere højst..?
    Selvom vi er lederen og bestemmer, så betyder det jo ikke at alle hunde under os er på samme rang, selvom vi måske ville ønske det var tilfældet, dem under skal også ha' en rangorden og den finder de vel via dominans?

• #12   28. sep 2006 Hmmm..............jeg kan SÅ varmt anbefale jer at læse disse to bøger der bla. kan bestilles gennem Dansk kennel klubs shop

Renée Sjöberg : "Etologi i ord og billeder" :......
    Hvad betyder det, når hunden snuser en artsfælle bagi, knurrer med tilbagetrukne mundvige eller bliver urolig når far og mor danser?
    Svaret på disse og mange andre lignende spørgsmål findes i denne bog, som er en slags "hundenes sproglære".
    Pris kr. 135,00 incl. moms + porto/ekspedition kr. 50,00
    Forfatter: Renée Sjöberg
    Forlag: Sjöbergs Bokförlag ISBN 91-87234-24-6

Anders Hallgren : "Alfasyndromet":......
    Begreber som lederskab og rangorden bliver i dag ofte misforstået og misbrugt, og med denne bog vil Anders Hallgren give en dybere forståelse af begreberne. Han mener, at vi i træningssituationer skal se bort fra vores rolle som leder og i stedet koncentrere os mere om at blive gode lærere. Vi bør skifte lederskab ud med "lærerskab" og rangorden med kammeratskab.
    Forlag: Tro-Fast APS
    Pris: Kr. 225,00 + porto/elspedition kr. 50,00

Med bla disse to bøger i hånden + jeres egene skarpe observationer, kommer i langt med bla at finde ud af HVOR nuanceret hunde taler indbyrdes med hinanden - og at meget lidt blandt hundene er statisk.

• #13   28. sep 2006 Michael og Stine H - og jeg er så ikke nødvendigvis enig med jeres træner - de kan også nogen gange være for unuanceret, husk at være kritiske og selv mærke efter hvad i mener og tror er rigtigt for de hunde i jeres nærhed smiley

• #14   29. sep 2006 Hej igen....

Tit og ofte når en hund får lov til at humpe på en hund en gang ell flere er at det eneste den kan derefter er at humpe andre hunde hvis de leger smiley Jeg ved at det er dominans... Og det er ikke bare alm hundetræner vi har gået ved det hva adfærds psykologer så de ved hvad de snakker om..... Og dansk kennel klub er lige til at lukke op og bib i efter min mening.... Min hund skal ikke dominere andre hunde....Og de kan sagtens lynhurtigt finde ud af hvem der bestemmer uden at humpe...

• #15   29. sep 2006 Det der med at at "når en hund får lov til at humpe på en hund en gang ell flere er at det eneste den kan derefter er at humpe andre hunde hvis de leger" - Det tror jeg absolut ikke på, har aldrig oplevet eller hørt om det skulle passe. Hvor har du det fra om man må spørge? : )
    Jeg har desværre hørt flere adfærds psykologer sige ting som jeg, og andre, heller ikke helt kan forli mig med, tror man skal være lidt kritisk selvom de har en fin titel...
    Men er jo bare min mening. smiley

• #16   29. sep 2006 Michael/Stine - jeg tror ikke du helt forstod det jeg skrev - bøgerne kan ikke købes andre steder end via nettet og et af stederne er via DKK's shop - bøgerne og forfatterne i sig selv, har INTET med DKK at gøre og at sige man ved alt - er netop ikke at vide alt smiley

......og den største fejl vi mennesker laver er, når vi siger at vi ikke behøver at vide mere - eller lære nyt - aå måske du skulle danne dig dine egne meninger ved at læse en masse og se en masse gennem dine egne øjne. Måske du så vil opdage at levende væsner er, netop levende og bevægelige - dvs IKKE statiske smiley

Din mening har du lov at ha - men autoiteter er til for at du kan sprøge dig selv, om dét nu også er hele sandheden du der fik *SS*

//Karina.

• #17   1. okt 2006 Og jeg ved desværre hvad det er jeg snakker om...ang det med om det er dominans eller...:) Men vi kan blive med at diskutere dette emne smiley Der er heller ikke en rigtig opskrift på hvordan man opdrager sine hunde osv...Men jeg synes generalt at folk behandler deres hunde som børn og det er så forkert det er et rovdyr vi har med at gøre....

Lige for at afslutte det med de humpe hunde..Hvis vi går tilbage til ulveflokken så humber de heller ikke hinanden for at få magten de dræber hinanden derfor er det et negativt adfærd hvis en hund gør dette smiley

• #18   1. okt 2006 Hmm - du har ret - vi bliver vist ikke enige her *S*

.......og du har også ret i, at mange ikke ser hunden som det den er - en hund!

• #19   2. okt 2006 Selvf. humper ulve ikke hinanden i forsøget på at få tronen/lederpladsen i en flok, der skal mere drastigste metoder til hvis det er det man går efter. Men internt i flokken, blandt alle de andre rangerende hunde, der render de jo ikke rundt og slår hinanden ihjel, ikke engang bider, for at stige i hirakiet, der bruger de vel forskellige dominanstegn som poten, kropssprog og humpning?

Ja mange behandler deres hunde som børn, stor fejl, men derfra og til at forbyde hunden at aggere med, i mine øjne, normal hundesprog, ser jeg ingen sammenhæng.

Men ok, vi kan ikke bliver enige, og er jo helt fair! smiley Fik da en del meninger, hvilket var mit ønske. smiley
    Så mange tak! smiley

Kommentér på:
Humper (dominansboller eller sexlyst)

Annonce