{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.841 visninger | Oprettet:

Hjælp vores hvalp er tvekønnet! {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Mig og min kæreste står i den situation at vi har købt en lille hvalp. Problemet er bare at vi købte en tæve, det har nu vist sig at hun er tvekønnet! De gamle ejere vil ikke hjælpe, og vi har ikke selv råd til at betale, hvis der skulle komme regninger længere ud i fremtiden. De siger at de ikke kan stilles til ansvar for det? Forsikringen dækker muligvis ikke da det er et medfødt problem, men det får vi svar på i morgen. Vi kan vælge at kræve pengene tilbage, men så kan de også kræve vores hvalp tilbage, så vi står lidt i et dilemma, da vi jo helst ikke vil af med hende.
Er der nogle der har prøvet noget lignende eller ved hvad vi kan gøre, må i meget gerne komme med en kommentar!

Hilsen Vanessa.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp vores hvalp er tvekønnet!
  • #1   15. maj 2013 hvis den er med tavle, så kan I kontakte klubben og spørge dem hvordan I forholder jer.

Hvordan opdagede I at den er tvekønnet?

• #3   15. maj 2013 Desværre har jeg ikke en løsning, men ifl. købsloven og derved reklamationsretten har du en "defekt" vare som kan afleveres tilbage og få beløbet igen

Hvor lang tid har I haft den?

• #4   15. maj 2013 Det her kommer måske til at lyde lidt strengt. Men hvorfor har i købt en hund hvis i ikke har råd til dyrlægeregninger? Der kan jo pludselig opstå noget som gør at hunden skal opereres, hvad ville i så gøre? Jeg siger ikke at man skal have 20.000 klar til regninger, men man bør da i hvert fald kunne skaffe lidt penge akut.

• #5   15. maj 2013 Hvorfor skaffe en hund når man ikke kan betale regninger hvis der skulle ske noget med den?? Det forstår jeg nu ikke helt.

Men håber i finder ud af noget smiley

• #6   15. maj 2013 Opdrætter skal give halvdelen af købsprisen retur. I kan køre en sag via forbrugerklagenævnet, eller via DKK hvis hvalpen har tavle.
    I har ikke fået hvad i har betalt for, så sagen er jo helt enkel.

• #7   15. maj 2013 Nej vi har ingen tavle. Vi har råd til at have en hund. Men vi har ikke 9000kr. til en scanning, og hvis der så yderligere skulle fjernes noget, har vi ikke råd til det. Vi har selvfølgelig ikke købt en hund uden at have råd til det! Hvis nu der skulle ske noget, har vi penge til det men så ville forsikringen også have hjulpet, men da det i dette tilfælde er et medfødt problem havde vi ikke regnet med de udgifter det kommer til at koste.
    Jeg talte med forsikringen som sagde at vi havde 2 års garanti, og kunne kræve pengene tilbage, men dermed kunne de gamle ejere også kræve hvalpen tilbage.

• #8   15. maj 2013 Vi har haft hende siden Februar.

• #9   15. maj 2013 Sælger hæfter for fejl og mangler efter købelovens foreskrifter, med mindre i har aftalt andet.
    Så de skal udbedre fejlen, eller hvis i foretrækker det tage 'varen retur'. Jeg ille tage engang med dyrlægen om hvad en udbredningen ville være. Det er som minimum at betale for dyrlægens vurdering af problemet.
    Hvor er hvalpen købt? Jeg tænker er det en privat familie eller en opdrætter? Hvis sidst nævnte kan i få hjælp via forbruger klagenævnet.

• #10   15. maj 2013 Det hedder reklamationsret og ikke garanti. Og ja selvfølgelig skal de gamle ejere have hunden tilbage hvis i får det fulde beløb tilbage, præcis ligesom hvis i havde købt et produkt i en hvilken som helst butik og så afleverede det tilbage.

Men selvom der ikke er tavle på, hæfter avler stadig for fejl i op til 2 år, så i skal finde en løsning som i alle kan have det godt med. Men hvis avler kræver hunden tilbage er det op til ham/hende.

• #11   15. maj 2013 Vi har købt hende gennem DBA, hos nogle private sælgere.

• #12   15. maj 2013 Hvis i ønsker det kan man også give et afslag i prisen, mod at der ikke yderligere reklameres over den pågældende fejl. Men sælger kan ikke kræve hunden retur, for at tage reklamationen..

• #13   15. maj 2013 Har I fået en købskontakt eller kvittering, eller har I bare betalt og fået hunden?

Der er ikke noget der hedder 2 år garanti, hverken med eller uden tavle, uden det er aftalt med sælger, hvilket der næppe er på en tavleløs hund.

• #14   15. maj 2013 Det er en vurdering om forbruger klagenævnet tar en sag så.. Og der vurderer man om sælger er forhandler eller privat mand.. Har de kennelnavn, eller et større opdræt? Stambog har ingen indflydelse på om FKN tar en sag.

• #15   15. maj 2013 Ginne, sælger kan tilbyde at betale det fulde beløb tilbage mod at få hvalpen igen. Ligesom hvis du reklamere over et tv, og får dine penge retur.

• #16   15. maj 2013 Tilbyde, men ikke kræve. Siger køber at det vil de ikke, skal sælger udbedre fejlen på anden vis!

• #17   15. maj 2013 Er der nogle sundhedsmæssige problemer ved en tvekønnet hund?

• #18   15. maj 2013 For hvis der ikke er, skal I måske overveje hvordan I står ift. at skulle have penge tilbage osv.

• #19   15. maj 2013 Nej, sælger kan tilbyde at udbedre fejlen eller tage varen retur.

• #20   15. maj 2013 Det er det vi ikke ved om der kan komme... Men ikke indtil videre.

Vi gav pengene kontant da vi hentede hende, men vi skrev under på at vi havde overtaget hende, og sendte det ind, ved ikke om det gælder som en kvittering?

• #21   15. maj 2013 Forbrugerklagenævn og reklamationsret og defekter og jeg ved ikke hvad... er jeg den eneste der får lidt ondt i hjertet? Det er jo for syv sytten et dejligt levende væsen som med største sandsynlighed er blevet anskaffet af to andre dejlige levende væsener i bedste forhåbning om at berige hinanden med et godt liv.
    Jeg er om nogen klar over hvor følelseskoldt systemet forholder sig til blandt andet hunde og hunde"fabrikation", men jeg bliver simpelthen nødt til at sige at jeg fik lidt sur smag i munden.
    Jeg håber i løser problemet med jeres lille hvalp på den bedste måde for alle. Et er klart at mange hundeejere ikke har råd til en spontan regning af den kaliber! Måske i kender nogen der vil kautionere? Eller måske er dyrlægen villig til at lade jer afdrage?
    Al held og lykke!

• #22   15. maj 2013 Han kan ikke rigtig sige noget før vi har fået lavet den scanning, men de siger den er tvekønnet, da kønsorganerne ikke ser ud som de skal.

• #23   15. maj 2013 Det tror jeg ikke men det er den fulde narkose og blodprøven der også spiller en rolle i forhold til prisen.

• #24   15. maj 2013 Hmm... det var en pris dyrlægen gav os.

• #25   15. maj 2013 Han sagde omkring 9000kr.

• #26   15. maj 2013 Altså uanset hvad, så skal hvalpen vel undersøges?
    Du kan jo kontakte forbrugerklagenævnet (link fjernet) og spørge hvordan du er stillet.
    Vil sælger ikke betale, så kan I vælge at køre en sag, uden garanti for at vinde den.

• #27   15. maj 2013 9000,. for scanning og narkose? Så bliver du vist også godt og grundigt taget ved næsen.

• #28   15. maj 2013 Ja forsikringen sagde også det lød meget dyrt???

• #29   15. maj 2013 Har du prøvet at ringe til en anden dyrlæge?

Forrige sommer skulle min tæve, som var en større hund på 25 kg, i let narkose, for at få fjernet et fremmedlegeme i øret. Det kostede 1500 kr kun.

Jeg tænker at ved en scanning er let narkose også rigeligt, så jeg forstår ikke hvordan det kan blive SÅ dyrt?

• #30   15. maj 2013 Men jeg skriver herinde hvad forsikringen siger, og jeg har skrevet til dansk kennel klub hvilke rettigheder jeg har. Mange tak for alle jeres kommentarer.

• #31   15. maj 2013 Det lyder godt nok vildt. Vi giver 1400 kr for en tandrensning i narkose ved vores dyrlæge. Så 9000 kr for det der lyder godt nok vildt

• #32   15. maj 2013 Hvor fik du gjort det henne? Men han sagde hun skulle i fuld narkose.

• #33   15. maj 2013 Jegvil også mene det kunne være fornuftigt at prøve at høre en anden dyrlæge

• #35   15. maj 2013 Tror da også jeg vil være dyrlæge, med de priser!

• #36   15. maj 2013 Hvem er jeres dyrlæge ?

På mig lyder det som om den pris er med evt. operation

• #37   15. maj 2013 Vanessa,
    jeg har dyrlæge i Albertslund, men jeg ved ikke hvor du bor jo smiley

jeg synes du skal rigne til et par andre dyrlæger i dit nærområde og fortælle om situationen og spørge ind til en ca-pris på sådan en undersøgelse. det koster ingenting, og man må ALTID gerne shoppe dyrlæger smiley

• #39   15. maj 2013 Jeg var på juramodulet hos DKK i går, og her fik vi at vide, at al salg af hvalpe er forbrugerkøb, så køber er stillet utroligt godt.
    Det er køber der vælger mellem fire muligheder ved køb af vare med fejl:
    1. om fejlen skal udbedres,
    2. om der skal ske returnering af hund og tilbagebetaling af købesum (køb ophæves)
    3. Om der skal være nedslag i prisen
    4. Om varen skal ombyttes

Jeg ville skriftligt kontakte sælger og så bede om 50% nedslag i prisen. Det er hvad DKK ville anbefale, såfremt tilstanden ikke er livstruende, men alvorlig.
    Hvis sælger ikke reagerer positivt, så tag den i forbrugerklagenævnet.

• #40   15. maj 2013 Kennel klubben kan ikke hjælpe dig. De kan kun gøre noget ved egne opdrættere i foreningen - ikke alle de andre...

• #41   15. maj 2013 Når du har købt hunden privat og uden stamtavle eller købsaftale, så er der intet at gøre. Hunden er købt som set og tidligere ejer hæfter ikke for noget desværre. Det er faren ved at købe hund uden papirer smiley

• #42   15. maj 2013 No matter what
    Nej man kan nu ikke slippe uden om loven, bare fordi man avler uden tavle

• #43   15. maj 2013 Er hun købt ved opdrætteren eller hos en tidligere familie?
    Man skal selvfølgelig kunne dokumenterer der har været en handel for at man har noget at gå videre med.

• #44   15. maj 2013 Købeloven gælder al salg af hvalpe, uanset om opdrætter er registreret eller ej.
    Sagen er klart nemmest at få videre med en kontrakt, men en mundtlig aftale er ligeså bindende.
    Men start nu med at kontakte opdrætter.

• #45   15. maj 2013 Vi købte hende privat, og de tidligere ejere har skrevet under på at vi har overtaget den. Jeg har også sms'er hvor vi skriver om det, ved ikke om det er til nogen hjælp.

• #46   15. maj 2013 Købeloven for private:
    Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, f. eks at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet.

Købeloven giver ingen fortrydelses- eller returret - heller ikke når forbrugere køber varer i en butik. I stedet indeholder købeloven regler om, hvad en køber har af muligheder, hvis der er mangler ved en vare, f. eks at få et nedslag i prisen eller ophæve købet. MEN - når det gælder handler mellem private, er der ingen lette løsninger, hvis parterne efterfølgende bliver uenige. I stedet må den utilfredse part anlægge en egentlig retssag, og det vil som oftest ikke være den økonomiske risiko værd.

• #47   15. maj 2013 Har tidligere ejer avlet hunden?

• #48   15. maj 2013 No matter- ja, men man skal have aftalt at købeloven ikke gælder...hvem køber hund på baggrund af en sådan aftale?

• #49   15. maj 2013 Nej. For det er ikke et forbrugerkøb

• #50   15. maj 2013 Jo det er hvis sælger har lavet hvalpen, så er det et forbrugerkøb. Og under alle omstændigheder gælder købeloven - medmindre man har aftalt den ikke gør...

• #51   15. maj 2013 Beklager men det gør den ikk. Hvis jeg køber en brugt telefon og den så ikke virker, så er det bare ærgerligt, for sælger har ikk skrevet under på at den virker. Det er på eget ansvar når man sælger privat.

• #54   15. maj 2013 Når det er DKK så er det også et forbruger køb, fordi opdrætteren er registreret og ofte betaler moms. Men hvis jeg laver et kuld hvalpe herhjemme for sjov, så hæfter jeg ikk for noget.

• #56   15. maj 2013 Det jeg vil frem til er at hvis opdrætteren stiller sig på bagbenene og ikke vil gå med til et nedslag, så er der stort set ikk noget man kan gøre. En retssag er dyr og ofte vil forbrugernævnet ikke tage sager med så små beløb.

• #58   15. maj 2013 Der er rigtig mange ting der skal tages i betragtning i den her sag.

Hvis sælger ikke vidste at hunden havde den fejl, så hæfter de ikke automatisk for den.

Og at de skal betale for at få den udbedret, er heller ikke sikkert.
    For så skal det godtgøres at det er bydende nødvendigt at det gøres.

Og hunden er så lille endnu, at der ikke kan siges noget om, om det vil blive strengt nødvendigt at udbedre "fejlen"...

Så jeg tror altså at i selv hænger på at få gjort hvad i vil, eller også kan i ophøæve købet. men så skal i jo altså aflevere hvalpen igen.

O

• #59   15. maj 2013 Isabelle: lige præcis smiley Jeg har været selvstændig i flere år og handlet med dyr, så jeg ved hvor følsomt det er når det gælder købeloven. Det er nemlig ikke bare lige til da det jo er et levende væsen smiley

• #60   15. maj 2013 No matter- du hæfter for købeloven, med mindre i har aftalt du ikke gør. Det skriver du jo også selv.
    Det kan godt være det kræver en tur gennem retssystmet og en dyr retssag - som ofte ikke kan svare sig, men det ændre ikke på at du hæfter!
    Lov mæssigt gælder købeloven også privatsalg. Men mindre man aftaler andet..
    Om man så synes en retssag er arbejdet værd - må være op til den enkelte...

Isabel- det er ikke korrekt. Købeloven gælder alle handler undtagen køb og salg af fast ejendom.. Eller privatkøb hvor man har aftalt den ikke gælder.

• #62   15. maj 2013 Isabelle - jeg læser bare paragraf 1 og 2 i selve loven.. Mangler ved en bestemt genstand i privat køb er beskrevet i paragraf 42.

• #63   15. maj 2013 Og jeg undskylder jeg har tidligere skrevet man havde ret til at få udbedret en mangel. Det var kun i forbruger køb.
    I privat køb har man ret til forholdsmæssighed afslag i prisen..

• #64   15. maj 2013 Forbrugerklagenævnet har haft afgørelser i lignende sager for nyligt, og her har de altså vurderet at AL salg af hvalpe, man selv har avlet, er forbrugerkøb.
    Det er nyt, men rigtigt.

• #65   15. maj 2013 Og undskyld TS, men det var lige en kæphest herfra, håber ikke al den paragraf snak har ødelagt din tråd eller forvirret dig.
    Men kontakt opdrætteren og hold på din ret. Men vær også realistisk om hvor meget du vil gøre ud af det..

Under alle omstændigheder så håber jeg du nyder din skønne vaps, uanset fejl og mangler.

• mb
    mb Tilmeldt:
    jul 2011

Følger: 1 Emner: 14 Svar: 105
    #66   15. maj 2013 Har ikke læst alle indlæggene. Men min er blevet opereret og ar i fuld narkose plus noget scanning af hals området og vacciner og det blev omkring 7000 så syns det lyder dyrt. Men kontakt nogle forskellige og hør ad:)

• #67   15. maj 2013 Nu kender jeg en tæve, der også er tvekønnet. Dyrelægen sagde at en ganske alm sterilisering kunn løse problemet. Ofte er den ene æggestok en testikkel og derfor er problemet løst "nemt og enkelt" på den måde.

Og alt efter tævens vægt kommer det næppe op i 9000 kr

• #68   15. maj 2013 Jeg vil i hvert fald anbefale en sterilisation, for der kan være noget omkring adfærden på tvekønnede hunde, somikkel altid går godt. Hormonerne sender forkerte signaler til hjernen.

• #70   19. maj 2013 hvalpen er tvekønnet

Jeg spørger til div.indlæg og råd,måske naivt,ved det ikke

Men hvad nu,hvis,vanessa får en god snak med dyrlægen,som ærligt forklarer,hvad der ville være bedst og sundest for hvalpen,i livsforløbet

At sterilliserer,hvalpen ?
    Eller kastrerer hvalpen ?

Og,her tænker jeg ikke i kroner og øre.Og hvad enten det bliver det ene eller andet,så er det jo et "engangs beløb".

Men for mig at se,så skal dyrlægen være ærlig,i denne her sag.Og,ikke tænke i kroner og øre.
    .
    .vibeke
    ,

• #71   19. maj 2013 Vanessa

som andre har skrevet,prøv nogle "stykker" dyrlæger,og få deres "bud".
    Ved ikke hvor du bor.

Men landbo højskolen i kbh.,siges at være et meget veludviklet og kendt,udenfor landets grænser,dygtigt universitets hospital.Der er jo også dyrehospitalet i Århus,med samme ekspertise som,det i kbh.

Og,prøv så,at få en evt.afdrags ordning,på en evt.operation.Det KAN godt lade sig gøre.

Men måske skal du vente,på en evt.afgørelse,af den ene eller anden art,af en operation,til hvalpen bliver lidt ældre,og en kønsmodming,kommer på tale.

Men igen spørg "10.000" forskellige dyrlæger,om hvad de foreslår.

Forstår godt,at i ikke kan lade den lille bedårende sorte mops,komme tilbage til kennelen.Jeg er jo "miljøskadet" m.h.t. sorte mopser.

held og lykke med det hele,træk vejret og undersøg div.dyrlægers udsagn.

mange hilsner
    vibeke

p.s. Har i undersøgt jeres forsikring,grundigt.Måske siger forsikringen,ja til en operation,men det bliver så den billigste,altså kastration.

Kommentér på:
Hjælp vores hvalp er tvekønnet!

Annonce