{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.300 visninger | Oprettet:

Thomas H
Thomas H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Hjælp - vores hvalp gakker helt ud! {{forumTopicSubject}}

Vi har for 3 dage siden fået en ny hvalp af racen Japansk spids/Islands fårehund. Den virker som en rigtig rolig og social hund. Den er også meget lærenem. Men vi har desværre erfarret, at han de sidste to aftener er blevet fuldstændig balstyrisk - Den farer op og ned af gulvene - gør - leger - drikker - og spiser bare i et tempo som mest af alt minder om en hund på epo og speed og diverse stoffer. Anfaldet vare ca. 1-2 min. Vi mister fuldstændigt kontakten til ham, desuden virker det heller ikke som om han selv har kontrol. Vi bor i lejlighed, men går med ham mange gange om dagen, leger og træner med ham.. Er det normalt for hvalpe på 10 uger? Tænker det måske kan være stress, men han virker meget rolig og glad til daglig, men hen på aftentid kommer dette anfald.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp - vores hvalp gakker helt ud!
  • #1   9. apr 2009 I har "bare" købt en hvalp:-))

• #2   9. apr 2009 Lyder som en alm. hvalp :o) Tillykke :o)

• #3   9. apr 2009 Thomas - sådan er de fleste hvalpe :O)
    Da nala var hvalp fik hun også gerne de der flip hver aften - ingen kontakt, man ser bare en hund der fiser rundt over det hele! hehe..
    det ser ganske sjovt ud synes jeg, og det er ikke farligt på nogen måde :o)

• #4   9. apr 2009 Ulvetime ville jeg kalde det *s*

Og ja, tillykke med HVALPEN smiley

• #5   9. apr 2009 Jeg har også for 3 dage siden fået en 8-ugers hvalp ... det er nøjagtigt det samme, og jeg synes bare det er såååå sødt :o).

Nu er det så bestemt heller ikke første hvalp jeg har, så jeg ved at det desværre går over igen ...

Pøj-pøj med hvalpen :o)

/Carina

• #6   9. apr 2009 Ja der er håb forude!! smiley

• #7   9. apr 2009 pixel gjorde det konsekvent HVER aften mellem kl. 11 og 12... der hvor man stort set er på vej i seng - og så fik den ikke for lidt.

• #8   9. apr 2009 Ja det er tit før sengetid fordi de skal af med restenergien inden de skal sove :o)

• #9   9. apr 2009 Thomas H:

Islandsk fårehund er en hyrdehund med et stærkt hyrdehundeinstinkt, og trives med fysisk aktivitet udendørs. Den er stærk og livlig.

japansk Spids har en påfaldende lighed med en samojedhund, men selv om den er fem gange mindre end sin forgænger, er den fem gange sejere. Racen er kvik og livlig, og bruges som husets beskytter og vogter da den Japanske Spids er meget rap-kæftet.

Begge hunde-racer er altså livlige og kvikke, og behøver aktivitet, stimulering og motion som andre hyrde-hunde. Og det er krævende.
    Begge hunderacer er selvstændige og arbejds-racer.

Nu er din hvalp ikke så gammel, men i har valgt en blanding af racer, der har enorm energi, og som har brug for at blive "brugt". Så i får aldrig en hund, der bare går hen og ligger sig. Men med den rigtige træning, for man en rigtig god hund ud af Spids-hunde. Jeg kender ikke den "rigtige" træning for hyrde-hunde, da jeg ikke ejer en og ikke har sat mig ind i " den slags racer" Men slå hyrdehunde op på GOOGLE og få nogle gode tips!

Held og lykke med jeres nye hvalp!

• #10   9. apr 2009 Du har købt dig en dejlig og aktiv hvalp. Min islænder på snart 2 år, kan stadig få disse "anfald" når han leger, og jeg synes det er sødt og underholdene.
    Med tiden (og træning) har han self lært at stoppe det når det er uønsket, men det kommer stadig over ham engang imellem:o)

• #11   9. apr 2009 Islænderen hører i øvrigt til spidshundene -ikke hyrdehundene (Ina), selvom de bl.a. har været brugt til at hyrde.

De kan være ret gøende, så nu er det rette tidspunkt at lære hunden hvornår der må gøes -og særligt hvornår der ikke må:o)

• #12   9. apr 2009 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !

Jep de er Spids-hunde, det har jeg vist også skrevet :o)

Det jeg mener er at den Islandske fårehund oprindeligt blev brugt til hyrde-hund ( så de gener og instinkter ligger grundlæggende i den) og den Japanske Spids blev brugt til husets vogter. Derfor mener jeg at "hyrde-træning" måske kunne være en ide.

Ex: Den Finske Hyrdehund ligger fx også under Spids-hunde, hvis du kigger på dens race-beskrivels.

En Spids-hund er jo et kendetegn for hundenes anatomi da det er tilpasset det strenge klima, i de nordlige egne. Den isolerende vandtætte underpels er lige så tyk som dækpelsen. De har små ører for at dæmpe unødigt varmetab og mindsker risikoen for frost-skader. Mellem tæerne er dr tyk pels, som giver fysisk beskyttelse mod knivskarpe iskanter.

Udovr det er Spidshunde jo lavet i alle størrelser, og til al slags brug. Og de racer Thomas har valgt, har altså oprindeligt blevet brugt til henholdsvis Hyrde og vogter. Derfor mener jeg man måske kan få nogle rigtige gode tips til træning, hvis man kigger på hvad andre erfarne ejere af disse racer gør.

• Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    apr 2009

#13   9. apr 2009 tak for alle de gode råd det er lidt beroligende. må indrømme at vi er blevet lidt skræmte for det er virkelig ubehageligt at der slet ikke er kontakt til ham.. men dejligt at i alle siger det er normalt.. Vi har samtidigt hørt at den ikke må gå for meget når den er så lille er det rigtgt??? jeg tænker i forhold til at den skal have meget motion?? også en ting mere vi har lagt aviser så han kan tisse der og det er han blevet god til.. men hvordán kommer man helt af med dem igen?? Fjerner man dem gradvist eller??? og tak igen. Ellers er vi utrolig glade for ham så vi vil kun det bedste og derfor vi søger råd hos folk der har prøvet det før.. smiley

• #14   9. apr 2009 Thomas H:

Nej det er rigtigt at en hvalp ikke må få overdrevet motion. Men du kan jo sagtens stimulere den derhjemme, fx ved næse og leg :o)

Det med aviserne: Når han 100% kun går på aviser, fjerner du gradvist aviserne fra de forskellige steder, til du kun har en avis tilbage. Når han 100 % går på den, flytter du den ene avis gradvist ud til døren, indtil den dag, avisen ligger helt ovre ved døren. Så tager du avisen, mens din hund ser det, og ligger den på den anden side af døren. På den måde lære din hund også at sige til, når den vil ud til avisen på den anden side. Når din hund så reagere når den vil ud til avisen, tager du den jo så bare hurtigt med ud på græsset :o)

det går hurtigt, og det er en rigtig god metode. Min Chilli var 100% renlig efter en måned.

• #15   9. apr 2009 Nå ja husk også ros ros ros ros ros. :o))

• #16   9. apr 2009 Vi har en fransk bulldog på snart 6 mdr. -

han kommer ind fra haven med 180 km i timen - hopper direkte op i sofaen - tonser ned til puderne i enden af sofaen - "knalder" vild ud på puderne - videre derfra over på sofabordet og lander så med et elegant hop i lænestolen.

Sidder der et splitsekund, hvorefter han med dødsforagt kaster sig direkte ud i luften og næsten inden han lander er han oppe i max.fart igen og så går turen gennem samtlige stuer smiley

Undervejs kan han lige få tid til at hoppe op og give en møzzer, men ellers er han uden for pædagogisk rækkevidde smiley

Han er hamrende sjov og vi kan ikke andet end at sidde storgrine af ham smiley

• Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    apr 2009

#17   9. apr 2009 ok.. der ligger kun aviser i gangen foran hoveddøren og han har kun tisset der og ingen andre steder de sidste to dage og vi har kun haft ham i 3 så synes det er rart flot.. Men så nu skal vi altså gøre det område lidt mindre????

Ja ros ros det får han osse smiley

• Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    apr 2009

#18   9. apr 2009 til robert2 og familie..

Jeg sider da os og griner af det du skriver for det ser da sjovt ud.. Men tror det der gør os forskræket er at han gør og bider i alt han kommer i nærheden af på sin løbe tur og det virker så mærkeligt.

Så vi er sku fortvilet og troede vi havde fået stresset ham eller andet. men er da lidt rolig nu da alle bare siger det er hvalpe opførelse. Men kan stadig ikke lide den måde han gør og bider imens

• #19   9. apr 2009 Thomas.. har en rotte hvalp på 11 uger.. Den går osse i totalt gak.. Fræser rundt,angriber alt og alle på vejen.. En dag,fik den lige hakket til min han hunds kugler.. der stoppede festen,for hvapsi.. Dog kun i 10 sek.. GG

Ro på,det er helt normalt.. I kan evt aflede anfaldet,ved at sprede lidt foder ud,på gulvet hvis den er madglad.. Men den tar nok en tur til,bagefter.. GG

• #20   9. apr 2009 ganske alm hvalp, min tog altid en tur efter sidste tur på dagen

• Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    apr 2009

#21   9. apr 2009 ja så kan man da sige den kan lære det på den hårde måde.. hehe.

Det med fodret må vi prøve, har lige haft en tur mere og hold da helt fast der er gang i ham og hans gøen.. denne gang var det hans kurv han bed fast i og slæbte rundt i stuen imens han gøede og bed-

• #22   9. apr 2009 Thomas.. Ha ha.. Frisk lille fyr.. Bare rolig det stopper igen smiley

• #23   9. apr 2009 Kan kun sige som de andre, velkommen som hvalpe ejer smiley
    Har selv japansk spids og han gjorde det samme da han var lille hvalp. Det smelter bare sammen en gang i mellem. Det vokser ´den fra igen.
    Hvalpe har det med ikke at selv kunne falde ned når de kører op, fordi det hele kører rundt i kroppen på dem. Det vi gjorde for at hjælpe Enzo til at slappe af, når ´han fik et flip, var at sidde sig med ham og nusse ham på brystet. Så gik der ikke længe så faldt han til ro igen.

Held og lykke med hvalpen smiley

• #24   9. apr 2009 Lige en tilføjelse, så er en japansk spids en meget intelligent lille hund. Den har ikke brug for særlig meget fysisk aktivering, men har brug for meget psykisk aktivering. Så hvis i sørger for at få brugt hovedet nok i løbet af dagen, mindsker det også 'flippende'. Vi har bl.a. brugt at kaste en håndfuld foder på græsplænen, stuegulvet kan også bruges, så han så selv skal søge maden. De elsker det og får brugt hovedet, så de bliver mentalt trætte.

• #25   9. apr 2009 så prøv at være i en stue med et kuld border hvalpe der får aften flip. det går ikke stille af. så er jeg glad for at bo i hus.

mine to små på 2 år og 18 mdr får stadig aftenflip engang imellem.

• #26   10. apr 2009 Jeg har to hvalpe, en på 4 år og en på 4 måneder, de gør begge nøjagtig det samme. Den lille gør det dog stadig i stuen om aftenene, ligeosm for lige at komme af med det sidste energi, og den "gamle" gør det for at brænde lidt krudt af tror jeg. Syns det er super sjovt at se de to fjolle rundt.

Kommentér på:
Hjælp - vores hvalp gakker helt ud!

Annonce