Hjælp - vores hvalp gakker helt ud! {{forumTopicSubject}}
Vi har for 3 dage siden fået en ny hvalp af racen Japansk spids/Islands fårehund. Den virker som en rigtig rolig og social hund. Den er også meget lærenem. Men vi har desværre erfarret, at han de sidste to aftener er blevet fuldstændig balstyrisk - Den farer op og ned af gulvene - gør - leger - drikker - og spiser bare i et tempo som mest af alt minder om en hund på epo og speed og diverse stoffer. Anfaldet vare ca. 1-2 min. Vi mister fuldstændigt kontakten til ham, desuden virker det heller ikke som om han selv har kontrol. Vi bor i lejlighed, men går med ham mange gange om dagen, leger og træner med ham.. Er det normalt for hvalpe på 10 uger? Tænker det måske kan være stress, men han virker meget rolig og glad til daglig, men hen på aftentid kommer dette anfald.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.106 Svar: 39.855
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
dec 2006
Følger: 33 Følgere: 55 Hunde: 2 Emner: 306 Svar: 4.297
Da nala var hvalp fik hun også gerne de der flip hver aften - ingen kontakt, man ser bare en hund der fiser rundt over det hele! hehe..
det ser ganske sjovt ud synes jeg, og det er ikke farligt på nogen måde :o)
feb 2006
Følger: 61 Følgere: 60 Hunde: 3 Emner: 775 Svar: 6.115
Og ja, tillykke med HVALPEN
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.354
Nu er det så bestemt heller ikke første hvalp jeg har, så jeg ved at det desværre går over igen ...
Pøj-pøj med hvalpen :o)
/Carina
feb 2006
Følger: 61 Følgere: 60 Hunde: 3 Emner: 775 Svar: 6.115
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 75 Hunde: 2 Emner: 341 Svar: 6.059
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
Islandsk fårehund er en hyrdehund med et stærkt hyrdehundeinstinkt, og trives med fysisk aktivitet udendørs. Den er stærk og livlig.
japansk Spids har en påfaldende lighed med en samojedhund, men selv om den er fem gange mindre end sin forgænger, er den fem gange sejere. Racen er kvik og livlig, og bruges som husets beskytter og vogter da den Japanske Spids er meget rap-kæftet.
Begge hunde-racer er altså livlige og kvikke, og behøver aktivitet, stimulering og motion som andre hyrde-hunde. Og det er krævende.
Begge hunderacer er selvstændige og arbejds-racer.
Nu er din hvalp ikke så gammel, men i har valgt en blanding af racer, der har enorm energi, og som har brug for at blive "brugt". Så i får aldrig en hund, der bare går hen og ligger sig. Men med den rigtige træning, for man en rigtig god hund ud af Spids-hunde. Jeg kender ikke den "rigtige" træning for hyrde-hunde, da jeg ikke ejer en og ikke har sat mig ind i " den slags racer" Men slå hyrdehunde op på GOOGLE og få nogle gode tips!
Held og lykke med jeres nye hvalp!
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Med tiden (og træning) har han self lært at stoppe det når det er uønsket, men det kommer stadig over ham engang imellem:o)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
De kan være ret gøende, så nu er det rette tidspunkt at lære hunden hvornår der må gøes -og særligt hvornår der ikke må:o)
jul 2007
Jep de er Spids-hunde, det har jeg vist også skrevet :o)
Det jeg mener er at den Islandske fårehund oprindeligt blev brugt til hyrde-hund ( så de gener og instinkter ligger grundlæggende i den) og den Japanske Spids blev brugt til husets vogter. Derfor mener jeg at "hyrde-træning" måske kunne være en ide.
Ex: Den Finske Hyrdehund ligger fx også under Spids-hunde, hvis du kigger på dens race-beskrivels.
En Spids-hund er jo et kendetegn for hundenes anatomi da det er tilpasset det strenge klima, i de nordlige egne. Den isolerende vandtætte underpels er lige så tyk som dækpelsen. De har små ører for at dæmpe unødigt varmetab og mindsker risikoen for frost-skader. Mellem tæerne er dr tyk pels, som giver fysisk beskyttelse mod knivskarpe iskanter.
Udovr det er Spidshunde jo lavet i alle størrelser, og til al slags brug. Og de racer Thomas har valgt, har altså oprindeligt blevet brugt til henholdsvis Hyrde og vogter. Derfor mener jeg man måske kan få nogle rigtige gode tips til træning, hvis man kigger på hvad andre erfarne ejere af disse racer gør.
apr 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
jul 2007
Nej det er rigtigt at en hvalp ikke må få overdrevet motion. Men du kan jo sagtens stimulere den derhjemme, fx ved næse og leg :o)
Det med aviserne: Når han 100% kun går på aviser, fjerner du gradvist aviserne fra de forskellige steder, til du kun har en avis tilbage. Når han 100 % går på den, flytter du den ene avis gradvist ud til døren, indtil den dag, avisen ligger helt ovre ved døren. Så tager du avisen, mens din hund ser det, og ligger den på den anden side af døren. På den måde lære din hund også at sige til, når den vil ud til avisen på den anden side. Når din hund så reagere når den vil ud til avisen, tager du den jo så bare hurtigt med ud på græsset :o)
det går hurtigt, og det er en rigtig god metode. Min Chilli var 100% renlig efter en måned.
jul 2007
dec 2008
Følger: 40 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 527 Svar: 6.805
han kommer ind fra haven med 180 km i timen - hopper direkte op i sofaen - tonser ned til puderne i enden af sofaen - "knalder" vild ud på puderne - videre derfra over på sofabordet og lander så med et elegant hop i lænestolen.
Sidder der et splitsekund, hvorefter han med dødsforagt kaster sig direkte ud i luften og næsten inden han lander er han oppe i max.fart igen og så går turen gennem samtlige stuer
Undervejs kan han lige få tid til at hoppe op og give en møzzer, men ellers er han uden for pædagogisk rækkevidde
Han er hamrende sjov og vi kan ikke andet end at sidde storgrine af ham
apr 2009
Ja ros ros det får han osse
apr 2009
Jeg sider da os og griner af det du skriver for det ser da sjovt ud.. Men tror det der gør os forskræket er at han gør og bider i alt han kommer i nærheden af på sin løbe tur og det virker så mærkeligt.
Så vi er sku fortvilet og troede vi havde fået stresset ham eller andet. men er da lidt rolig nu da alle bare siger det er hvalpe opførelse. Men kan stadig ikke lide den måde han gør og bider imens
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
Ro på,det er helt normalt.. I kan evt aflede anfaldet,ved at sprede lidt foder ud,på gulvet hvis den er madglad.. Men den tar nok en tur til,bagefter.. GG
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.627
apr 2009
Det med fodret må vi prøve, har lige haft en tur mere og hold da helt fast der er gang i ham og hans gøen.. denne gang var det hans kurv han bed fast i og slæbte rundt i stuen imens han gøede og bed-
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
jun 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 64
Har selv japansk spids og han gjorde det samme da han var lille hvalp. Det smelter bare sammen en gang i mellem. Det vokser ´den fra igen.
Hvalpe har det med ikke at selv kunne falde ned når de kører op, fordi det hele kører rundt i kroppen på dem. Det vi gjorde for at hjælpe Enzo til at slappe af, når ´han fik et flip, var at sidde sig med ham og nusse ham på brystet. Så gik der ikke længe så faldt han til ro igen.
Held og lykke med hvalpen
jun 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 64
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.340
mine to små på 2 år og 18 mdr får stadig aftenflip engang imellem.
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Hjælp - vores hvalp gakker helt ud!