{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.748 visninger | Oprettet:

vogtende hyrdehunde {{forumTopicSubject}}

Kunne godt tænke mig at få kontakt til andre der har vogtende hyrdehunde, og skulle du have en anatolsk hyrdehund, så ville det være 10-4.

Der er så få af os, og stort set ingen der kender disse racers vidunderlige sind.

Vil så gerne dele alt det skønne om disse hunde, og (selv om opgaven er umulig) fjerne folks fuldstændigt forskruede syn på disse racer.

Nogle der har lyst at være med og dele smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vogtende hyrdehunde
  • #1   2. apr 2013 Jeg har kun en øv-erfaring fra en hundeskov; men stor smuk hund!

    Har svært ved at se dem som familiehunde; deres drifter og instinkter tvivler jeg på egner sig som sofakartoffel, der lunter med til Fakta hver formiddag smiley


  • #2   2. apr 2013 Nina

    Jeg er da ked af at høre du har fået en dårlig erfaring med sådan en.
    Kan det ikke være den simple årsag (som i de fleste andre tilfælde) at det var indehaveren af hunden det var galt med?


  • #3   2. apr 2013 Hvor gammel er din hund TS ?

  • #4   2. apr 2013 Ejerne prøvede at gøre hvad de troede der skulle til...

    Lydighedstræning i DCH, hundeleg og fri i hundeskoven grundet uatbilt indkald..
    - Hunden havde så et utroligt vogtergen, der ikke egner sig til fri leg og pastasalathygge..

    Den vogtede, gik i direkte angreb og var som man kunne forestille sig, en sådan hund vil blive som gennemsnitlig familiehund i et parcelhuskvarter..

    Ikke en race jeg nogenside ville anbefale som familiehund; de kræver god plads omkring sig, og en noget anden livsstil end vores sofakartofler lever under smiley


  • #5   2. apr 2013 Bodil min vovse er 8. mdr. så hun er bare en ung vovse endnu.

    Synes ikke det er en god ide med en fritløbende vogterhund i hundeskov, da de er ganske svære at kalde ind (kender det selv fra hundetræningen)

    Min egen elsker at lege med andre, men hun er jo også kun en stor hvalp endnu, og så foregår det altid hos os selv, da jeg kan kalde hende ind herhjemme.

    Er helt enig med dig i at det ikke er en hund til villakvarter. Vi bor på en ejendom på lidt over 3 HK. og jeg mener ikke hunden bør være andre steder end landet og helst med andre dyr, da det jo er det den er opdrættet til.
    Og her er hun altså også sofa/hygge hund, som jo også fremgår af billederne en familiehund af bedste slags, da de aldrig vil opfatte børn som en trussel, men meget milde og kærlige overfor børn, på samme måde som de er overfor dyrene de går sammen med.


  • #6   2. apr 2013 Jeg tror hvis man skal have vogtende hyrdehunde som f.eks. Anatolsk Hyrdehund, så skal man være forberedt på, at det måske ikke lige er en hund, der egner sig til at tage i hundeskoven. Agression overfor andre hunde af samme køn - specielt store hunde - er ikke usædvanligt.

    Jeg har pyreneerhunde (også vogtende hyrdehunde, men blidere end de fleste af racerne, da de har været opdrættet til familiehunde i mange år), men ikke alle mine hunde har egnet sig til at blive sluppet i en hundeskov. Specielt mine to hanhunde var ikke typen, man bare slap løs blandt andre hanhunde, selv om de var meget menneskevenlige.

    Jeg er sikker på, at Anatolske Hyrdehunde kan være dejlige hunde, men de er lavet til at vogte og være selvstændige. Det er ikke bare et spørgsmål om, at får de en god ejer, så er de venligheden selv overfor alt og alle. En god ejer til sådan en hund, er en der ved, hvad det drejer sig om.


  • #7   2. apr 2013 Uha... Måske du ikke skulle skilte sådan med din hund så... Det er jo en listehund...?

  • #8   2. apr 2013 Det vil sige at du med en hund på 8 mdr mener at kunne sige noget om " hundens vidunderlige sind"? Efter min mening har en hund af de racer intet at gøre i et land som Danmark, den kan have sin berettigelse i øde områder som vagthund hos får og kvæg, har intet at gøre i et land som vores;)

  • #9   2. apr 2013 Næææh.... Kangal og Anatolsk hyrdehund anses ikke som samme race; det troede jeg faktisk de var; sorry - my mistake smiley

  • #10   2. apr 2013 Ja Nina den er på observations listen, men det er jo ikke ensbetydende med at den er farlig. Egentlig forstår jeg slet ikke at de vogtende racer er der.
    At de ikke har noget at gøre i byerne og villakvartererne er en helt anden snak. (det ligger så langt fra dens natur, og det er synd for både mennesker og hunde)

    Som Lene N skriver, så er en god ejer en der ved hvad hunden har behov for ( på samme måde som at dække andre brugshundes behov)


  • #11   2. apr 2013 Og hvorfor skal det være øde områder den skal gå på Bodil?

  • #12   2. apr 2013 Jeg har da ikke sagt at den er farlig; jeg troede bare det var samme race, det er det for tyrkerne jo smiley



  • #13   2. apr 2013 Jeg forstår godt at mange af de vogtende racer er på, kigger man på racebeskrivelserne er det dælme ikke hunde jeg vil bo ved siden af !

    F.eks "
    Den udviser urokkeligt mod under arbejdet som vogter og beskytter af hjorden, der er den betroet, og af sin herres hjem og ejendom, og den angriber lydløst og dristigt. Den betragter sit territorium som sin pesonlige ejendom og tolererer intet andet levende væsen på grunden. Den er mistænksom af natur. Om dagen lægger den sig gerne sådan, at den kan overskue sit område, men om natten er den i stadig bevægelse."

    http://www.dkk.dk/files/pdf/Komondor.pdf

    Man kan næppe lave en regel om at denne race f.eks kun må bo ved x antal kilometer til hver nabo smiley


  • #14   2. apr 2013 Hunderacen kender jeg gennem en tyrker og en svensker der har dem, samt internettet, da det jo ikke er muligt at gå i boghandlen eller biblioteket og finde bøger om racen, men der er nogle få bøger på nettet om racen, samt adgang til statskennelen i Tyrkiet hvor de har en god beskrivelse af racen.

  • #15   2. apr 2013 Det ved jeg Nina, men mange betragter den som farlig smiley

  • #16   2. apr 2013 Jeg håber da ikke, at der er nogen der køber en af de større hunderacer uden at sætte sig ind i hvad man kan forvente af sådan en hund, eller heller ved hvordan man skal håndtere den Bodil.

    Bortset fra det, så er det vel kun muligt at få en hund uden andet end teoretisk viden om racen 1. gang man skal have en!


  • #17   2. apr 2013 Mange mange....maaange... Køber hund ud fra udseende og tilgængelighed/pris - og slet ikke efter hvad der rent faktisk passer til dem smiley

  • #18   2. apr 2013 Ja med den beskrivelse længere oppe, så er det en potientiel farlig race, som jeg ikke syntes hører hjemme i lille DK....sorry to say smiley

  • #19   2. apr 2013 F & Z:

    det er så en kommondor du har link'et til og citeret fra....

    Anatolsk hyrdehund:
    "Temperament: Stabil og modig uden at vare aggressiv,af nafur uafhængig, meget intelligent og
    lærevillig. Den er stolt og selvsikker. Overfor sin herre er den loyal og hengiven,men
    som voksen misstroisk verfor fremmede.


  • #20   2. apr 2013 Og mange, mange maaaange dømmer hunde uden kendskab og på forkert grundlag - bare se tråden her!!

  • #21   2. apr 2013 Til F & Z

    http://www.e-pages.dk/dchff/17/28



  • #22   2. apr 2013 Ja jeg vil stadig helst ikke være nabo !

  • #23   2. apr 2013 De kan passe ind, men bestemt ikke alle steder og bestemt ikke hos allle og enhver.
    Den anatolske hyrdehund må IKKE være aggressiv og den skal bo et sted hvor den har mulighed for at opholde sig en del udendørs og gerne med husdyr den kan passe på i dagligdagen. Efter minmening bør der være en forsvarlig indhegning.

    Har mødt flere eksemplarer af racen og endnu aldrig oplevet en aggressiv en af slagsen.


  • #24   2. apr 2013 F & Z:

    Du overser og kommenterer ikke dit link som er fejlagtigt??



  • #25   2. apr 2013 Tjaa...

    Jeg oplevede 2 stk kangals der var ved at rive en lygtepæl ned på WDS i herning smiley
    Deres størrelse og fysik , samlet med at de gerne ville æde alle de hunde der gik forbi ( jo det ville de !) gjorde at lygtepælen simpelthen stod skævt smiley


  • #26   2. apr 2013 Først citerer du kommondor og nu kangal... og tråden drejer sig om en anatolsk hyrdehund???

    Den er da helt gal...


  • #27   2. apr 2013 Mit link er vel ikke fejlagtig smiley komer bare an på hvor man fokusere .

    Og synes sjældent de racestandarter bliver "overholdt" , slet ikke hvis de liver købt af / ejet af folk der ikke har forstand på racerne


    Jeg er IKKE imod nogle racer som sådan, jeg har bare enoooormt meget respekt for disse typer hunde, - så den geeeerne i DK hvis de udelukkende var hos gode og kloge ejere - men sådan er det bare ikke altid...


  • #28   2. apr 2013 Ja sry...jeg hopper bare ud ige - kan godt mærke det ikke er en debat jeg kan følge lige nu..,

    Undskylder for mine indput smiley


  • #29   2. apr 2013 Hvis jeg oplever hunde som du F & Z med lygtepælen, så tænker jeg ikke på racen med den der har hunden!
    Undskyld mig.

    Fik du af ejeren at vide det var "Kangal" eller var det noget du formodede? De ligner jo hinanden meget Anatolsk og Kangal.


  • #30   2. apr 2013 jeg havde en kangaler som nabo for et par år siden. han var en kæmpe klods som bestemt ikke havde et socialt ben i kroppen, men han forlod ALDRIG deres matrikel, stod ikke og gøede eller noget. Så længe man holdt sig fra matriklen. Hvis du gik ind i indkørslen advarede han (gøede) og rejste sig (han lå som regl oppe for enden af sådan en halvlang indkørsel.) og så stod han bare.. (man skulle lige en 3-4 meter ind i indkørslen for at nå deres postkasse og da jeg tit fik deres post måtte jeg lige ind)
    Men var da slet ikke i tvivl om at han ikke var til at danse med hvis man fortsatte ind uden at far eller mor var der. Men han havde intet behov for andre hunde (opsøgte aldrig mine) og holdt sig hjemme. Han havde fået almindelig basis lydighed og var mægtig flink og velafrettet de gange jeg var indendøre hos dem. Mit indtryk var lidt den med at han netop havde den funktion han var lavet til (hans opgave: at passe på fars maskinstation) og så behøvede han ikke så meget mere... men han er så det eneste eksemplar jeg har mødt live.


  • #32   2. apr 2013 og må kaste håndklædet i ringen og sige jeg ved ikke med sikkerhed om han var anatolsk eller kangal. Valgte at tro på hvad ejer sagde. smiley

  • #33   2. apr 2013 God rettelse - point being, de var scary ;(

  • #34   2. apr 2013 Sjovt... for jeg var ved anatolerne lige før og mens de var i ringen til wds Herning og de var godt nok ikke aggressive... Der var 5 ialt der stillede op..

  • #35   2. apr 2013 F & Z du skal ikke undskylde dine indput smiley

    Det er bare så let at hive alle "elendigheder" om disse racer frem, og elendighederne er jo at hunden har et "vogtergen" og det set, hørt og talt om i værst tænkelige situation. Nemlig hvis ejeren ikke er klar over hvilken hund de har fået, eller at den ikke bliver sat i en sammenhæng som den er avlet til.

    Selv kunne jeg ikke drømme om at sælge en hvalp (hvis jeg havde et kuld) til andre end dem der boede på en landejendom med en god indhegning. Synes alt andet ville være synd for hunden, men der er selvfølgelig undtagelser, se bl.a her;

    http://www.youtube.com/watch?v=R4UsxEXjWsI


  • #36   2. apr 2013 Så var det nok synsbedrag , det var nok chihuahua's smiley

    Hvad skal jeg svare til det ?


  • #37   2. apr 2013 Jeg prøver faktisk slet ikke at hive elendigheder frem, jeg har som sagt bare enorm respekt for deres fysik og historie !

  • #38   2. apr 2013 F & Z.
    Snakkede du med ejerne eller formoder du bare at det var en bestemt race?


  • #39   2. apr 2013 Sarah tak for din beskrivelse, og det er så typisk for hunden. Rimelig afslappet, ikke udadfarende eller storgøende, men blot betragtende, og meget territorial.
    En hund man ikke opdager er der, når man bare passerer forbi indkørslen, ej heller selv om det er andre hunde.


  • #40   2. apr 2013 Må sige nej, jeg var ikke lige over og sige hey , havde jeg ikke den store lyst til, ejer var der slet ikke !

  • #41   2. apr 2013 F & Z Jeg prøver faktisk slet ikke at hive elendigheder frem, jeg har som sagt bare enorm respekt for deres fysik og historie !

    Det mener jeg heller ikke, det er bare sådan man som indehaver på div. hundesider bliver mødt med, frem for den objektive interesse frem for frygten. Hvilket jeg personligt godt kan synes er synd.

    Helt i modsætning til folk man møder på gaden der kommer og vil snakke med hunden også andre hundeejere, som bare synes den er sød og glad smiley Og heldigvis for det. Men nu er hende jeg har også uden den sorte maske, så det er ikke lige til at se hvilken race det er smiley


  • #42   2. apr 2013 Gitte: lige præcis. Han lå bare som en stor statue der midt i indkørslen. Men igen så tænker jeg også at ham der fik præcis den hverdag han skulle have for at trives. Jeg tror hurtigt man kan ødelægge dem ved at påtvinge dem almindelig familiehundeklappeklappe hverdag. Ham der jeg kendte ville jeg ihvertfald helst ikke møde på f.eks en udstilling eller en træningsplads dertil tror jeg han var for teritorial. Jeg kan forestille mig at et sådan scenarie ville resultere i meget stress hos hunden og pga. den skarpe side af dem så ville det måske ikke komme heldigt ud. Men ved selvfølgelig ikke om det er rigtigt eftersom jeg ikke kender til racerne. Det er ren lommefilosofi ud fra ham som eksempel.

  • #43   2. apr 2013 Uansvarligt at gå fra sådan 2 der står bundet, hvor der er så mange andre hunde smiley

  • #44   2. apr 2013 Ja , det var jo også meeega synd for de to !!! De stos sådan længe, tænker ikke de har haft den fedeste dag - at blive efterladt i solen, midt i en masse mennesker og hunde også ja.. smiley super trist !

  • #45   2. apr 2013 Skal selv på udstilling med min i næste måned, så jeg er spændt på at se hvad hun siger til det. Normalt betrager hun alt nyt ligegyldigt hvor larmende eller forstyrrende det er oppe fra og ned. Hun er temmelig upåvirket af det hun endnu er blevet udsat for, og det er ikke så lidt smiley

  • #46   2. apr 2013 Gitte:

    Er det Roskilde du er tilmeldt?


  • #47   2. apr 2013 Sarah
    Selv oplever jeg jo min egen, som venlig og imødekommende overfor nogle ( mest børn og kvinder eller hvis hun lugter godbidder) ellers ignorerer hun folk når vi er udenfor hendes territorie. Aldrig har jeg oplevet hun på nogen måder her reageret aggresivt.

    Her hjemme har jeg til gengæld haft naboens 4 terrier i hesteindhegningen, og da opfører hun sig helt efter bogen. Stiller sig ved hesten og viger ikke fra den, så der ikke sker hende noget, og gøer som en rasende. Min GD blev så sendt efter hundene, som skyndte sig at fortrække og alle var stille og glade efterfølgende. (skal lige sige, at han aldrig kunne drømme om at gøre dem fortræd)


  • #48   2. apr 2013 Lise

    Nej det er i Svendborg. Jeg er jo fra fyn, så det er ikke så langt. Regner med vi skal på et par "små udstillinger" til både hun og jeg har lært hvad vi skal smiley Har aldrig selv før haft en hund udstillet smiley Kun katte


  • #49   2. apr 2013 Lise

    Skal du til Roskilde og udstille?


  • #50   2. apr 2013 Ok... Jamen så mødes vi måske... Vi skal jo i ringen samme dag smiley
    Er der med min ene tæve og min hvalp smiley

    Prøv evt. et par skuer også da de er ret afslappede. Udendørs udstillinger synes jeg også er gode til hunde der skal lære.. smiley


  • #51   2. apr 2013 Både Svendborg og Roskilde smiley

  • #52   2. apr 2013 Sarah
    Gitte: lige præcis. Han lå bare som en stor statue der midt i indkørslen. Men igen så tænker jeg også at ham der fik præcis den hverdag han skulle have for at trives. Jeg tror hurtigt man kan ødelægge dem ved at påtvinge dem almindelig familiehundeklappeklappe hverdag. Ham der jeg kendte ville jeg ihvertfald helst ikke møde på f.eks en udstilling eller en træningsplads dertil tror jeg han var for teritorial. Jeg kan forestille mig at et sådan scenarie ville resultere i meget stress hos hunden og pga. den skarpe side af dem så ville det måske ikke komme heldigt ud. Men ved selvfølgelig ikke om det er rigtigt eftersom jeg ikke kender til racerne. Det er ren lommefilosofi ud fra ham som eksempel.

    Din lommefilosofi er nu ikke så slem, men det territoriale er væk, når hunden fjernes fra området, så er det kun bilen, hvis den er der, eller ejeren som er i den anden ende af snoren som hunden passer på. Og så længe der ingen trusler er, er hunden blid som et lam smiley men ikke særlig social, som mange andre, der ikke kan få nok opmærksomhed fra mennesker af. Og stress? det tror jeg nu ikke.... men hvis du ser den på udstillinger, vil du se nogle totalt afslappede vovser smiley


  • #53   2. apr 2013 Lise

    Det vil jeg glæde mig til, at se jer i Svendborg. Kan du ikke ligge et tlf. nr. i min indbakke, så vil jeg da frygtelig gerne sludre lidt og blive klogere smiley Hvis du altså gider sådan en "nybegynder" smiley


  • #54   2. apr 2013 Det gode ved mange vogtere er, at de IKKE vogter når de er på ude-bane.. Så slapper de af og nyder/udforsker omverdenen. Mine elsker at være fremmede steder og er MEGET imødekommende. Det er de nu forøvrigt også herhjemme - når vi er er der til at sige god for de besøgende eller hvis man kender hundene smiley

  • #55   2. apr 2013 Det kan jeg da smiley

  • #56   2. apr 2013 Uanset hvor lækker din hund er (og det tror jeg på, for jeg elsker også store hunde og har nusset mange pyreneerere - Men ikke Kangaler endnu...), så lever din hund altså på lånt tid, eftersom den er født i 2012 og dermed ulovlig i DK
    Du kan være heldig med, at politi og "pøblen" stortset KUN forbinder ulovlige hunde med såkaldte "muskelhunde", så du/din hund går nok fri........ Tjah, Keesha turde nok godt lege med din hund, men hun er altså mere alarmhund end vogter *GG*
    For din egen og din hunds skyld, synes jeg du skal holde lav profil!...............


  • #57   2. apr 2013 Anatolsk hyrdehund er ikke ulovlig

  • #58   2. apr 2013
    Miemiv, M & K - Night Creatures' Nightmare L

    Online 2 minutter siden
    Uanset hvor lækker din hund er (og det tror jeg på, for jeg elsker også store hunde og har nusset mange pyreneerere - Men ikke Kangaler endnu...), så lever din hund altså på lånt tid, eftersom den er født i 2012 og dermed ulovlig i DK
    Du kan være heldig med, at politi og "pøblen" stortset KUN forbinder ulovlige hunde med såkaldte "muskelhunde", så du/din hund går nok fri........ Tjah, Keesha turde nok godt lege med din hund, men hun er altså mere alarmhund end vogter *GG*
    For din egen og din hunds skyld, synes jeg du skal holde lav profil!...............

    Mie hun er Anatolsk hyrdehund og ikke Kangal, problemet er (og det er sendt videre herinde) at racen Anatolsk hyrdehund IKKE er en valgmulighed men Kangalen er. Det får de forhåbentlig ændret meget hurtigt.

    Jeg kan jo heller ikke udstille en kangal, da den ikke er racegodkendt smiley


  • #59   2. apr 2013 Skal til England sidst på måneden og hente en af samme slags af frygten for at de fælder alle vogterracerne når de reviderer hundeloven, så der er nok at se til her på landet når der igen kommer "en lille ny" smiley

  • #60   2. apr 2013 OK, Jeg undrede mig bare over, at den er ført ind som Kangal herinde, men det undrer mig så også, at den så først er kommet ind i 2012..... På det tidspunkt er Kangal jo ikke længere velkommen som ny på HG

  • #61   2. apr 2013 Miemiv

    Det forstår jeg så udmærket du undrer dig over smiley Men hun er helt lovlig og indført på helt legal vis, det er blot hundegalleriet der er på afveje smiley


  • #62   2. apr 2013 Oki smiley


  • #63   22. jul 2018 Og nu 5 år efter vil jeg stadig sige det samme om mine Anatolske.
    De har et hjerte af guld, og ingen skal gøre vore dyr noget og heller ikke os.
    Når det er sagt, så er de begge utroligt imødekommende overfor mennesker men tolererer ikke andre store dominerende hunde på deres matrikel.
    Når de er udenfor på en sjælden tur, nyder de at bruge næsen og alle de nye indtryk de får, men kun til der er en eller anden der ikke har styr på sin hund, (læs løs eller i flexline) der kommer løbende mod os (et absolut NO GO omkring vogtende hunderacer)
    Kommer en hund sådan, så bliver den lagt på ryggen, uden nogen skade er sket så længe den acc. dette. Gør den ikke det, taler de med store bogstaver og kan alt efter situationen finde på at markere. Når den anden hund så viser fred, ro og accept, så får den lov at gå, men kun hvis den gør det stille og roligt.

    Det man skal forstå med en vogtende hyrdehund er at det vogtergen den har, det skal respekteres. Derfor bør man under ingen omstændigheder bringe hunden et sted hen, hvor man er klar over, der kan være stor risiko for at dette gen "tændes"
    Får hunden først en oplevelse af: okay, her skal jeg passe på min mor og hvad den nu er ude med, så slapper den ikke af før man er hjemme igen.
    Så man kan bare med det samme hvis der har været en situation, vende om og køre hjem, Alt andet vil være både risikabelt og synd. Allermest for den vogtende, men også for de andre hunde man møder på vejen, og deres ejere, for det de møder er en arbejdende hund, i højeste alarmberedskab. Så Nej sådan en vogter er ikke egnet i en villahave, lejjlighed, hundeskove oma.
    Men de stortrives hvor de har dyr at passe og plads at bevæge sig på.
    De har ikke brug for andre hunde eller mennesker til at nusse dem, men et sted der er deres, med masser af plads og luft. Omgivet af et godt hegn.

    En vogtende hyrdehund er som udgangspunkt også en fantastisk familiehund, som værner og beskytter alt hvad der er af svagt, og de vurderer fint, hvem der har brug for deres hjælp og hvornår ift. dyrene de går med indbyrdes. Helt sikkert den bedste og klogeste hund jeg nogensinde har haft, og ønsker mig på ingen måde at vende tilbage til de tidligere racer jeg har haft, omend de også har været nogle gode hunde.


Kommentér på:
vogtende hyrdehunde

Annonce