{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
806 visninger | Oprettet:

Snart i løbetid?? {{forumTopicSubject}}

Ja, nu må jeg have nogle garvede hundeejere til at hjælpe mig. Det er første gang, jeg har tæve, så kender ikke lige forløbet op til den første løbetid og kan ikke rigtig finde noget på nettet udover selve løbetiden.

Det forholder sig således, at Berta på lidt over 6 måneder den sidste uge har haft hvid/gennemsigtig udflåd. Derudover virker hun mere træt og er begyndt at blive urenlig igen (Har ellers været renlig i et stykke tid nu). Hun er lidt hævet dernede, men ikke voldsomt meget. Jeg tænker, at det kunne være begyndende løbetid, men er ikke sikker.
Er det noget I kan genkende fra jeres egne tæver og deres (første) løbetid


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Snart i løbetid??
  • #1   1. apr 2013 Jeg ville straks kontakte dyrlægen. En tæve skal ikke have hvidligt flåd. Flåd sammen med træthed og urenlighed kan være tegn på betændelse.

    En normal første løbetid indebærer hævelse og blod. Måske lidt ændring i adfærden, men ellers ikke andet.


  • #2   1. apr 2013 også min tanke... det kan være forløb op til løbetid, men som har gjort hende mere modtagelig for infektion ...

    det kan både være blærebetændelse, men også noget med underlivet ... jeg kan heller ikke "lide" det hvidlige udflåd ...

    En underlivs infektion kan desværre udvikle sig hurtigt, så hold øje med hende og ring til en dyrlæge i morgen tidlig .. jeg ville ikke turde andet ..

    har hun feber ??

    en blærebetændelse skal også behandles, men er dog ikke så akut som en underlivsbetændelse ...


  • #3   1. apr 2013 Puha, det lyder ikke så godt smiley Jeg vil holde meget skarpt øje med hende så. Er der en måde, hvorpå jeg kan tjekke hendes temperatur uden et termometer? Hendes snude er varm, men ved ikke om det er en ordentlig måde at tjekke det på.

  • #4   1. apr 2013 Ah rolig nu med bål og brand.
    Alle mine tæver har haft lidt hvidt udflåd en måned op til løbetiden og de fejler ikke det mindste, dog har de ikke været urenlige.


  • #5   1. apr 2013 næe tror jeg ikke man kan uden termometer ....

    Er nu heller ikke meningen jeg vil skræmme (bål og brand) .. det må du undskylde, men det kan være flere ting, tror dog på en form for infektion når den også er blevet urenlig efter længere tids renlighed ...

    hvordan er hun ellers med mad, drikke ... og hvor ofte er det hun tisser inde....


  • #6   1. apr 2013 Det kunne være at vi skulle købe et termometer snart.
    Og det er helt i orden - det er jo svært, når det netop kan være så mange ting.

    Hun spiser med samme glæde som før, og drikker vist ikke mere end sædvanligt. Hun har tisset i sin seng i dag og så gjort stort to gange de sidste to nætter. Hun har været renlig i lidt over en måneds tid, så det er selvfølgelig ikke vildt lang tid siden,men det kom som en overraskelse, da hun tissede inden for i dag.


  • #7   1. apr 2013 hmm ... umiddelbart drikker de ofte mere hvis de har en infektion ...

    mht blærebetændelse ville jeg nu også tror det ville være flere gange ... min yngste har haft det 3 gange, og ja hun tissede inde et utal af gange ..

    Afføring inde har jo intet med blærebetændelse at gøre... så ja ved ikke ... ville helt sikkert få hende set af en dyrlæge i morgen ...


  • #8   1. apr 2013 Jeg synes, det er svært at se om hun har det dårligt. Har virkelig prøvet at holde meget øje med hende. Det med renligheden kan også være et tilfælde, så det er lidt frustrerende.
    Må bare prøve at ringe i morgen til dyrlægen og høre deres mening smiley


  • #9   1. apr 2013 ja det synes jeg du skal gøre ... better safe than sorry .... giv en up-date herinde ...

  • #10   1. apr 2013 Det skal jeg nok gøre. Ih, alle de bekymringer der følger med en hund, men hun er det hele værd!
    Og tak for alle svarene (Cavaliertossen, er glad for at høre, at du oplever det samme og at det måske slet ikke er så galt, men må nok hellere være på den sikre side)


  • #11   2. apr 2013 Så har jeg været til dyrlæge. Han mente, at det kunne være en infektion i slimhinderne, så nu har vi fået nogle antibiotikapiller med hjem, som hun skal have i 5 dage.

  • #12   2. apr 2013 super ... godt du kom afsted , når der er noget at behandle .... men skulle det også afhjælpe urenligheden ?? checkede han ikke for blærebetændelse ??

  • #13   2. apr 2013 Han var ikke helt sikker, så fik noget bredspektret antibiotika til hende. Han mente dog ikke, at det var blærebetændelse, da hun ikke drak mere end hun plejede, men han sagde, at jeg skulle holde meget øje med hende.

  • #14   2. apr 2013 ok ... ja det synes jeg også ... begynder hun at tisse mere indenfor så ville jeg bede ham stickse en en urinprøve ... men det kan også være det nuværende klarer problemet .... dog behandler man det ofte en del flere dage end 5 ... men ja du er den nærmeste til at holde øje ....

  • #15   2. apr 2013 Ja, det vil jeg også bede ham om, hvis det fortsætter, især nu hvor han ikke var 100 % sikker. Tror også de 5 dage var for at se om det hjalp, og hvis det ikke gjorde skulle jeg selvfølgelig komme tilbage, for så kunne det godt være noget andet.

  • #16   2. apr 2013 nu tænker jeg så 5 = lørdag = weekend ....

    Blærebetændelse gør faktisk ondt ... så synes du ikke hendes renlighed er blevet væsentlig bedre fredag ville jeg nok ringe ... og se om ikke du kan komme forbi med en urinprøve ..

    det første præparat min fik virkede ikke, heller ikke det andet, først det trejde ... fik af vide at er det blærebetændelse og den får det rigtige så skal der være klar forbedring indenfor 3. døgn ...


  • #17   2. apr 2013 Nå ja, det er da rigtigt. Tænkte at det var mandag i dag, kegler rundt i de her dage for tiden!
    Hvis det ikke bliver bedre eller der er en forværring vil jeg også ringe. For det kan jo godt blive lidt risky business med sådan en infektion/betændelse. Så nu observeres dellehunden stort set 24/7. Er heldigvis hjemme det meste af tiden de næste par dage.


  • #18   5. apr 2013 Nå, kan så lige fortælle at hun nu er hævet op og er lidt blodig bagtil og i dag havde hun svært ved at tisse, så nu har jeg lige ringet til dyrlægen. Han mente, at det kunne være løbetid, men ville lige lave en urinprøve.

  • #19   5. apr 2013 ja det lyder da som løbetid .... jeg har så aldrig på mine 5 tæver observeret at de skulle have svært ved at tisse i den forbindelse, så synes det er godt at dyrlægen vil følge op ....

    Hvordan svært ved at tisse, tænker hunden kan have noget der hedder urinsten, disse kan ridse så der er lidt blod i urinen, ved så ikke om de kan ligge og blokere ....


  • #20   5. apr 2013 Synes også det er underligt, at hun har ondt ift at tisse, hvis det kun er løbetid, så der er nok også noget andet, så det er rart lige at få tjekket det.
    Min kæreste sagde, at hun prøvede at sætte sig ned tre gange inden hun fandt det rigtige sted, og det plejer hun ikke.


  • #21   5. apr 2013 Problemer med at tisse, og smerter ved dette er IKKE noget der på nogen måde har med løbetiden at gøre ... det er jeg helt sikker på ....

    Og de kan netop ved blæreinfektioner have mangen smerter ... så ja det er rigtig godt at I får fulgt op på det ....

    Er hun blevet renlig igen ??



  • #22   5. apr 2013 Mon ikke bare hun forsøger at markere på det helt rigtige sted. Hun sætter vel en lille hilsen til alle hannerne:-)
    Mange tæver bliver forøvrigt urenlige under den første løbetid.
    Hvis hun begynder at småtisse mange gange på gåturene, er dette også normalt under en løbetid, hun sætter sit spor til hannerne.
    Når jeg læser dit indlæg, lyder det for mig som en løbetid.
    Synes det lyder underligt at hun skulle have infektion i slimhinderne, hvordan har den dyrlæge konstateret dette, hvilke undersøgelser har han udført??


  • #23   5. apr 2013 Nej, det synes jeg nemlig heller ikke, at jeg har hørt om før, så tror også, at der er et eller andet, der ikke er, som det skal være. Hun er blevet renlig igen, så det var vist engangstilfælde.
    Men synes ikke, at hun bløder hele tiden, men hun er hævet. Argh altså, jeg er lidt forvirret over den hund. Jeg synes godt, at jeg kan mærke, at det er min første helt egen hund og første gang, jeg har en tæve, for er godt nok på bar bund.


  • #26   5. apr 2013 Cavaliertossen: Det kunne også godt være, troede dog kun det var hannerne, der gjorde det? Hun har indtil videre kun tisset af en omgang, så det er noget helt nyt, at hun sætter sig flere steder.
    Jeg føler mig også lidt forvirret over dyrlægen, for han sagde jo, at det var en form for infektion og ville jo tro, at han havde styr på, hvordan en infektion så ud pg hvordan en forløber for løbetid så ud.
    Han mærkede på hendes livmoder for at mærke om den var forstørret og prøvede at trykke på hendes skede for bl.a. at se, hvordan det udflåd var, og så tog han selvfølgelig hendes temperatur.Han sagde, at det var lidt mere kompliceret at tjekke underlivet, så han ville prøve med bredsprektret antibiotika først. Men han virkede heller ikke helt sikker.


  • #27   5. apr 2013 Isabelle, han siger, at han ikke er helt sikker, så det kan ikke udelukkes. Troede faktisk de gik og smådryppede hele tiden og så i den uge, hvor det er værst, blødte de lidt mere. Har da vist ikke helt tjek på det, selvom jeg egentlig troede de.

  • #28   5. apr 2013 Hun vil ikke bløde konstant ... mine har en del dage hvor de ikke bløder meget, derefter kommer der en svineri periode på en uges tid, og så igen en tid med lidt blødning ... til der er gået en 3 uger ca ....

    Og ja de kan begynde at små markere mere når de er i løbetid... det synes jeg så ikke kommer så hurtigt og faktisk ikke er så udtalt i den første løbetid ... de er måske noget kønsmodne i fysikken, men syne nu ikke altid hovedet og instinkterne er med ...

    @ cavaliertossen ... min yngste havde noget lignende sidste sommer ... så det kan de altså godt have specielt i forbindelse med de første løbetider ...


  • #29   5. apr 2013 Ida ... nogle smådrypper meget, andre ikke, nogle bløder i op til 20-21 dage, andre ikke, det er som med kvinder, der er forskel på hvordan det er .....

    Jeg ville nu også være sikker og få hende checket op ... det sker jo at der er sammenfald af flere ting på samme tid og så kan det være svært at skille tingene ad ...

    netop fordi der sker noget i deres krop, og fordi de er lidt hævede og mere åbne omkring løbetids start så er de også mere sårbare for bakterier og infektioner , og flere hvalpe har endnu ikke helt udviklet deres immunforsvar ...

    Det er godt at følge op, og næste gang kender du din hund meget bedre ...


  • #30   5. apr 2013 Ja, det er rigtigt. Hunde er jo også så forskellige, så de reagerer jo anderledes allesammen. Jeg vil også være helt sikker på, at alt er som det skal være, og isør nu hvor det er min første tæve, hvor jeg aldrig har prøvet et sådant forløb før. Det kan også sagtens tænkes, at der er et sammenfald af flere forskellige ting, så det er nok godt lige at få testet hendes urin.

    Og så må jeg da i hvert fald sige, at jeg bliver klogere. Er glad for at have jer herinde til at hjælpe mig, ellers ville jeg da være helt fortabt smiley


  • #31   5. apr 2013 Berta har så åbenbart struvitter (krystaller) i urinen. Ikke lige hvad dyrlægen havde forventet! Så det var vist godt, at der blev taget en urinprøve. Men det undrer mig, at hun har fået det. Veterinærsygeplejersken sagde, at det nok var en god blanding af lidt af det hele. Oftest var det udløst af stress, som i dette tilfælde kunne være løbetid, indholdet af foder (altså mineraler, ph-værdi osv.)

    Sikke en omgang! Så nu skal hun fortsætte med antibiotika og har fået specialfoder fra Royal Canin (Det er jeg ikke så glad for). Og nu er jeg så endda ret sikker på, at hun er i løbetid, eftersom hun er helt hævet og smådrypper alle vegne.


  • #32   5. apr 2013 tak for up-date ... godt du kom afsted når bu der var forskelligt i vejen ... det kan sagtens være små ting som hun vokser sig fra, efter første løb, nu det bliver sommer osv ...

    Skotterne kan også lide med ting i den retning og man skal passe på med foder med alt for højt protein indhold ....
    Er selv på jagt efter sådan et foder lige nu ... og fodrer derudover en del med råt kød, ben osv ...
    Royal canin er jeg heller ikke glad for ..


Kommentér på:
Snart i løbetid??

Annonce