732 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Råd søges hvalp og voksen hund Råd søges hvalp og voksen hund

Sagen er den at Sally og jeg har mødt en rigtig sød pige, som har en hanhvalp på 15 uger. Vi har gået nogle ture sammen og besøgt hinanden et par gange, MEN Sally kan ikke tumle hvalpen. Hun bliver totalt overrumplet og har lavet meget voldsomme udfald mod ham uden effekt. Jeg forsøger at beskytte min hund ved at lade hende søge skjul bag mig, når vi er sammen indendørs, hvilket resulterer i han gør og gør i et væk. Han leger meget med munden og snapper ud efter Sally og det gør ondt på hende. Det er som om hendes udfald kører ham mere op. Vi gør hvad vi kan for at aflede hvalpen og holde ham væk, da det er synd for Sally. Det er lidt bedre under gåturene, da vi har snoren til at holde ham væk. Det er ikke en mulighed at holde dem adskilt, da håbet netop er at vi vil kunne mødes med vores hunde og hygge med både dem og hinanden. Sally er en mild og forsigtig tæve, som ikke gider leg med andre hunde, hun vil bare gå og nulre rundt og hvalpen er en terrierblanding med et enormt aktivitetsniveau og stor selvsikkerhed. Jeg vil så gerne finde en metode til at få det til at fungere mellem hundene, da jeg og hvalpens menneskemor har det rigtig fint med hinanden. So what to dó??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Råd søges hvalp og voksen hund
  • #1   28. mar 2013 vi har en 5år gammel chihuahua og fik en 10mrd gammel collie lige før jul,hun ville lege ret voldsomt og aya ville ikke, så i starten havde vi en babylåge mellem dem,når aya ville ha ro, og begge hunde kunne jo se os, og hinnanden,men aya fik fred.

jeg ville bede hvalpen falde ned, irettesætte ham når han gør .gå ud med ham alene og lade ham krudte af, og lade dem være sammen når han er rolif,så skal de nok blive gode sammen. mine er alene hjemme sammen nu,helt uden problemer...

• #2   28. mar 2013 Hvis den kan ''Nej'' så skal i bruge det indtil den slapper af.. Når den så bliver vild så NEJ smiley Indtil den slapper af til et niveau som din hund kan klare.. Vi plejer at dække vores af og sige nej eller stille, men en hvalp på 15 kan måske ikke helt så meget endnu smiley

• #3   28. mar 2013 hov kan læse at hvalpen ikke er din.kan du ikke bade hende krudte ham godt af inden i mødes, ud at løbe uden snor,så han er klar til at være sammen med din hund på en god måde

• #4   28. mar 2013 Der er ikke så mange muligheder for at løbe løs i vores område for det er også min tanke at det ville kunne tage toppen. Han er meget viljestærk og selvom hun siger nej, så fortsætter han. Det er simpelthen så svært når det ikke er ens egen hund....

• #5   28. mar 2013 måske stresser hendes nej ham også,hun skal huske at forholde sig helt i ro og ikke blive vred eller urolig over hans stress.
    hun skal skabe ro og ikke bare sige nej nej nej...hellre sige så lidt som muligt,men udstrål ro og lad ham falde ned.stillle og rooooligt,ikke jage eller stresse,det vil virke,det tror jeg.
    ud med ham u lang snor og evt en boldt...og slut af med en rolig gå tur før i mødes,så han er faldet ned når han ser jer

• #6   28. mar 2013 Husk lige at hvis han er 15 uger, må han ikke gå mere end 15 min

• #7   28. mar 2013 10 min i lang snor og med leg og 5 min stille og roligt,så kan de gå hjem og drikke kaffe og hygge med hundene.... smiley
    jeg har nu aldrig tænkt på det med de minutter når jeg gik med mine hvalpe,jeg kigger på hundene og se hvad den har behov for...nogle vil gå mere og nogle vil ind når de har tisset og lavet...kig på hvalpen og giv den det den har behov for,så får i mindst problemer...en aktiv hund der ikke får afløb for det,vil gerne give problemer hjemme

• #8   28. mar 2013 Tak for jeres råd. 15 minutter er slet slet ikke nok, han er ren dynamit den lille fis:-) hvilke metoder kan vi ty til,når vi sidder i sofaen og skal " slappe af". Vi har forsøgt nej, vende ryggen til og fysisk at anvise, hvad han skal. Han gør og snapper ud efter Sally nonstop og hun vil jo bare gerne ligge og hygge efter turen....

• #9   28. mar 2013 Hvad med at holde krudtuglen i snor indtil at han lærer hendes nej?
    På hunde som stresser op, er snor inden for en rigtig god metode til at man som ejer kan gå ind og overtage styringen af situation. Nå man som linefører har sin hund i snor, er det linefører som har styringen, derved hjælper man hunden til ikke at skulle tænke over situationen, tage stilling og belutninger, for dem har du allerede taget.

Når i er ude, ville jeg anbefale, at bøllen bruger hoved og næsen. lav nogle øvelser med ham, lær ham komandoer. selv på en kort gå tur er der masser i kan gøre.
    Sit når man skal over vej, gå pænt, plads, indkald, søge mad i naturen og impuls styrring. alt sammen vil få hunden til at bruge hjernen og næsen hvilket er = en mentalt træt hund. som gerne vil slappe af når man kommer hjem.

• #10   28. mar 2013 Tak for rådet med snor inde. Det kunne muligvis blive løsningen. Han vil nok bide i den og gø, men skal vi så bare ignorere eller hvad? Laver selv alt muligt med min egen på gåture, så kender bestemt til gevinsten ved en mentalt træt hund. Problemet er det ikke er min hund og jeg kun har kendt hende 3 uger, så jeg synes det er lidt svært at sige hun skal lave øvelser under turen, men jeg kan jo bare gøre det selv og så håbe hun følger trop?? Normalt er jeg ikke bange for at fornærme nogen, så jeg tror jeg tager chancen og siger at sådan vil jeg have det, hvis han skal være sammen med min hund....bum bum! Håber I forstår den er lidt tricky:-)

• #11   28. mar 2013 Hvad er impulsstyring?

• #12   28. mar 2013 han vil helt sikkert "kæmpe" imod snoren, da han jo plejer at være "fri". han vil gø, trække, springe og bide i snoren. Her skal i ignorere ham, til at starte med kan der gå lang tid (med goofy kunne der gå helt op til en halv time før han var rolig) før han forstår hvad i prøver på, men jo flere gange i bruger teknikken jo hurtiger vil han forstå at han bare skal slappe af og tage det roligt.

Kan godt se din situation, i forhold til at du ikke har kendt den anden ejer så længe. Det er altid godt at snakke sammen om træning og teknikker. Tror det vil være en god tilgang at du træner og håber på at hun følger trop.
    Det er vel også godt for hendes hund at lære hele verden ikke er til for at lege med ham på alle tider af døgnet. Ting kan pakkes pænt ind så man ikke støder nogle.

Impulsstyring er forskellig øvelser hvor hunde skal vælge "det gode fra" for at få belønningen.
    eks. Hold en lækker guf i din lukkede hånd, før hånden ned til hundens snude. hunden vil møffe for at få fat i guffen. I det øjeblik hvor hunden tager snuden væk fra din hånd belønner du med at give hunden guffen.
    Efter hånden som hunden forstår øvelsen, øger du sværhedsgraden med små udvidelser i hvad der udløser belønningen.
    1a) Når hunden tager snuder fra hånden, skal hunde dreje hovedet væk fra din hånd
    1b) når hunden tager snuden fra din hånd skal den også give dig øjnkontakt
    2a) hunden skal give dig øjnkontakt og træde et skridt tilbage
    2b) hunden skal give dig øjnkontakt og sitte
    2c) hunden skal give øjnkontakt og dække
    3a) du lægger guffen på gulvet og hunden skal give dig øjnkontakt for at få lov til at spise guffen
    3b) du holder guffen i en åben hånd uden at hunden må spise før den har fået lov
    4) hunden skal gå på plads
    5) udvid selv videre med trick og fristelser.

• #13   28. mar 2013 De 15 min har ikke noget at gøre med om han er træt.. Det er simpelthen fordi han ikke MÅ gå mere

• #14   28. mar 2013 Det virker da som om, at de 2 hunde ikke er gode for hinanden.

Jeg ville aldrig lægge hverken hund eller hvalp til - til gengæld respekterer, hvad hundene viser.

Jeg ville gå efter gode legekammerater - og bare opgive dem, som ikke duer.

Det er også vigtigt, at hverken din hund men bestemt også hvalpen får gode oplevelser. Det er jo bare en hvalp - og skal jo ikke korrigeres i på den måde, den leger på. Hunde er jo forskellige - og leger meget forskelligt - så man skal jo bare finde det rigtige match.

• #16   28. mar 2013 Maj-Brit * DKK - Tommelfingerregel er 15 minutter pr uge den er gammel så hvis man skal følge hvis dyrlæger, trænere osv osv siger så nej

• #17   28. mar 2013 Kim S: Ikke for at blande mig. Men jeg læser det i skriver således.
    En 15 ugers hvalp må altså gå 15 minutter pr. uge den er gammel.

Min hovedregning må altså give Maj-brit ret, i følge din tommelfingerregel.
    Ifølge din tommel-husker er det så et regne stykker der ser således ud:
    15 uger * 15 minutter/uge = 225 minutter = 3 timer og tre kvarter.

Der er i mine øjne noget galt.

Eller har jeg læst det helt forkert???

• #18   28. mar 2013 Glemte nok lige et ord så.. 15 min PR dag PR uge den er gammel smiley Der er så diskussion om hvorvidt det er pr gang pr dag eller pr dag

• #19   28. mar 2013 Dvs en hvalp på 15 uger må gå 15 minutter om dagen. en hvalp på 20 uger må gå 20 minutter om dagen..

Regnede bare lidt med at det var underforstået at det var hver dag vi snakkede om

• #20   28. mar 2013 okay så er jeg med.
    syntes godt nok også at 15 * 15 var laaaaaaaang tid

15 minutter på EN HEL DAG er godt nok heller ikke specielt meget tid at lufte hunde hvalp i.

Jeg ville jo knap nok nå ned fra lejligheden og tilbage igen på 15 minutter

• #21   28. mar 2013 Nogen siger det er 15 min om dagen alt i alt.. Vi gik 15 min om morgenen og 15 min om aftenen så ledene kunne få lov at slappe af osv.. en hvalp i den alder skal ikke have fysisk motion men mental smiley

Det synes jeg også var noget af det trælse (JYSK HAHA) i den alder, at man ikke måtte gå mere smiley

• #22   29. mar 2013 hunden skal da også have lov til at tisse og så er 15 minutter på en dag godt nok ikke lang tid til at finde egnede steder.

men forstår godt det med knoglerne og hvile.
    Men med sådan en lille lækker mås på 15 uger, kunne jeg forstille mig at man ville have lyst til at vise den frem til hele verden smiley

• #23   29. mar 2013 Tak for alle jeres input. Vil forsøge at tage en fornuftig snak med hende, så vi alle 4 forhåbentlig ender med at få noget godt ud af det. Ting kan jo godt tage lidt tid og derfor synes jeg det ville være ærgerligt at opgive efter så kort tid.....

• #24   29. mar 2013 Vi skal ud at gå om lidt og jeg har bedt hende tage masser af godbidder med, så vi kan gå og træne undervejs. Så jeg håber han er lidt mere rolig, når han kommer med ind idag:-) og hun blev rigtig glad for ideen iøvrigt:-)

Kommentér på:
Råd søges hvalp og voksen hund

Annonce