Råd søges hvalp og voksen hund Råd søges hvalp og voksen hund
Sagen er den at Sally og jeg har mødt en rigtig sød pige, som har en hanhvalp på 15 uger. Vi har gået nogle ture sammen og besøgt hinanden et par gange, MEN Sally kan ikke tumle hvalpen. Hun bliver totalt overrumplet og har lavet meget voldsomme udfald mod ham uden effekt. Jeg forsøger at beskytte min hund ved at lade hende søge skjul bag mig, når vi er sammen indendørs, hvilket resulterer i han gør og gør i et væk. Han leger meget med munden og snapper ud efter Sally og det gør ondt på hende. Det er som om hendes udfald kører ham mere op. Vi gør hvad vi kan for at aflede hvalpen og holde ham væk, da det er synd for Sally. Det er lidt bedre under gåturene, da vi har snoren til at holde ham væk. Det er ikke en mulighed at holde dem adskilt, da håbet netop er at vi vil kunne mødes med vores hunde og hygge med både dem og hinanden. Sally er en mild og forsigtig tæve, som ikke gider leg med andre hunde, hun vil bare gå og nulre rundt og hvalpen er en terrierblanding med et enormt aktivitetsniveau og stor selvsikkerhed. Jeg vil så gerne finde en metode til at få det til at fungere mellem hundene, da jeg og hvalpens menneskemor har det rigtig fint med hinanden. So what to dó??
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
jeg ville bede hvalpen falde ned, irettesætte ham når han gør .gå ud med ham alene og lade ham krudte af, og lade dem være sammen når han er rolif,så skal de nok blive gode sammen. mine er alene hjemme sammen nu,helt uden problemer...
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 116 Svar: 1.404
feb 2007
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.125
feb 2007
hun skal skabe ro og ikke bare sige nej nej nej...hellre sige så lidt som muligt,men udstrål ro og lad ham falde ned.stillle og rooooligt,ikke jage eller stresse,det vil virke,det tror jeg.
ud med ham u lang snor og evt en boldt...og slut af med en rolig gå tur før i mødes,så han er faldet ned når han ser jer
maj 2008
feb 2007
jeg har nu aldrig tænkt på det med de minutter når jeg gik med mine hvalpe,jeg kigger på hundene og se hvad den har behov for...nogle vil gå mere og nogle vil ind når de har tisset og lavet...kig på hvalpen og giv den det den har behov for,så får i mindst problemer...en aktiv hund der ikke får afløb for det,vil gerne give problemer hjemme
okt 2009
okt 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 490
På hunde som stresser op, er snor inden for en rigtig god metode til at man som ejer kan gå ind og overtage styringen af situation. Nå man som linefører har sin hund i snor, er det linefører som har styringen, derved hjælper man hunden til ikke at skulle tænke over situationen, tage stilling og belutninger, for dem har du allerede taget.
Når i er ude, ville jeg anbefale, at bøllen bruger hoved og næsen. lav nogle øvelser med ham, lær ham komandoer. selv på en kort gå tur er der masser i kan gøre.
Sit når man skal over vej, gå pænt, plads, indkald, søge mad i naturen og impuls styrring. alt sammen vil få hunden til at bruge hjernen og næsen hvilket er = en mentalt træt hund. som gerne vil slappe af når man kommer hjem.
okt 2009
okt 2009
okt 2012
Kan godt se din situation, i forhold til at du ikke har kendt den anden ejer så længe. Det er altid godt at snakke sammen om træning og teknikker. Tror det vil være en god tilgang at du træner og håber på at hun følger trop.
Det er vel også godt for hendes hund at lære hele verden ikke er til for at lege med ham på alle tider af døgnet. Ting kan pakkes pænt ind så man ikke støder nogle.
Impulsstyring er forskellig øvelser hvor hunde skal vælge "det gode fra" for at få belønningen.
eks. Hold en lækker guf i din lukkede hånd, før hånden ned til hundens snude. hunden vil møffe for at få fat i guffen. I det øjeblik hvor hunden tager snuden væk fra din hånd belønner du med at give hunden guffen.
Efter hånden som hunden forstår øvelsen, øger du sværhedsgraden med små udvidelser i hvad der udløser belønningen.
1a) Når hunden tager snuder fra hånden, skal hunde dreje hovedet væk fra din hånd
1b) når hunden tager snuden fra din hånd skal den også give dig øjnkontakt
2a) hunden skal give dig øjnkontakt og træde et skridt tilbage
2b) hunden skal give dig øjnkontakt og sitte
2c) hunden skal give øjnkontakt og dække
3a) du lægger guffen på gulvet og hunden skal give dig øjnkontakt for at få lov til at spise guffen
3b) du holder guffen i en åben hånd uden at hunden må spise før den har fået lov
4) hunden skal gå på plads
5) udvid selv videre med trick og fristelser.
maj 2008
jul 2012
Følger: 20 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 392
Jeg ville aldrig lægge hverken hund eller hvalp til - til gengæld respekterer, hvad hundene viser.
Jeg ville gå efter gode legekammerater - og bare opgive dem, som ikke duer.
Det er også vigtigt, at hverken din hund men bestemt også hvalpen får gode oplevelser. Det er jo bare en hvalp - og skal jo ikke korrigeres i på den måde, den leger på. Hunde er jo forskellige - og leger meget forskelligt - så man skal jo bare finde det rigtige match.
maj 2008
okt 2012
En 15 ugers hvalp må altså gå 15 minutter pr. uge den er gammel.
Min hovedregning må altså give Maj-brit ret, i følge din tommelfingerregel.
Ifølge din tommel-husker er det så et regne stykker der ser således ud:
15 uger * 15 minutter/uge = 225 minutter = 3 timer og tre kvarter.
Der er i mine øjne noget galt.
Eller har jeg læst det helt forkert???
maj 2008
maj 2008
Regnede bare lidt med at det var underforstået at det var hver dag vi snakkede om
okt 2012
syntes godt nok også at 15 * 15 var laaaaaaaang tid
15 minutter på EN HEL DAG er godt nok heller ikke specielt meget tid at lufte hunde hvalp i.
Jeg ville jo knap nok nå ned fra lejligheden og tilbage igen på 15 minutter
maj 2008
Det synes jeg også var noget af det trælse (JYSK HAHA) i den alder, at man ikke måtte gå mere
okt 2012
men forstår godt det med knoglerne og hvile.
Men med sådan en lille lækker mås på 15 uger, kunne jeg forstille mig at man ville have lyst til at vise den frem til hele verden
okt 2009
okt 2009
Råd søges hvalp og voksen hund