{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.848 visninger | Oprettet:

HD - Krise {{forumTopicSubject}}

Min dejlige border collie på et år fik i går konstateret HD hvor i venstre er han D og i højre C.

Dyrlægen sendte mig hjem med 4 valgmuligheder:
1. Operere (ny hofte)
2. Lægge guld ind
3. Smertestille ham resten af hans liv
4. Aflivning (som var hendes anbefaling)

Når han går rundt her hjemme og på tur er der INTET, vi fik mistanken efter han havde leget med en hund uden problemer, og når han så havde ligget ned når han kom hjem haltede han på venstre bagben.

Vil godt høre hvad i umiddelbart ville gøre?
Det meget vigtigt for mig at han får et godt liv hvis han skal fortsætte med at være hund.

Vil også gerne høre om der er nogen af jer der har erfaringer med 1-3 løsningerne eller kender andre former ?

Håber i vil hjælpe

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HD - Krise
  • #1   15. mar 2013 For mig afhænger alt af prognosen.

Indgrebet og prognosen skal stå i mål med hinanden for at jeg selv ville udsætte hunden for flere smerter.

Men jeg tror ikke jeg ville vælge aflivning uden at have prøvet en form for smertelindring og jeg tror at jeg ville vælge at prøve guld og smertestillende i kombination til at starte med og så trappe smertestillende ud.

Men det er svært med en race som BC. De er aktive og de er glade og de skal have lov at leve frit.
    Og kan de ikke det, så er det nok bedre for dem at sove.

• #2   15. mar 2013 Jeg ville nok starte med smertstillende - det lyder ikke som hunden er besværet af det til hverdag.

• #3   15. mar 2013 *CH* mange tak dit svar.

Synes bestemt også de skal have et godt liv ellers skal de få lov at få fred, synes bare det er svært for mig når jeg til dagligt oplever en glad og frisk hund, og kun fik mistanken efter at han havde leget vild med en anden hund.

Men mange tak, vil rigtig gerne høre flere holdninger og oplevelser med HD

• #4   15. mar 2013 Katrine S, nej lige nøjagtig det.

Han er også på smertestillende lige nu (noget af det vigtigste for mig at han ikke har ondt).

Og Tak for svaret smiley

• #5   15. mar 2013 Der er jo også den mulighed, at du giver smertestillende ved symptomer - altså ikke hver dag, men kun hvis hunden er blevet overbelastet.

Faldgruben der kan så være, at hunden HAR ondt, men ikke viser det. Men på den anden side, hvis den kan opretholde en god livskvalitet trods ømhed, så er det måske alligevel inden for rimelighedens grænser.

• #6   15. mar 2013 Kender ikke selv problematikken... men i den hundeskov jeg kommer er der en hund der sidste forår fik lagt guld i hofterne ... det har været en mega succes ... hunden fik det som havde den aldrig fejlet noget som helst ....

• #7   15. mar 2013 Hanne : Hvor dejligt at høre smiley

• #8   15. mar 2013 Jeg ville aflive hvis det var min hund, for en husky, der ikke kan løbe og arbejde, er ikke en glad, afbalanceret hund.
    Havde jeg en race, der ikke skulle arbejde for at trives, så ville jeg prøve behandling først. At lægge guld ind er en fantastisk måde at lindre på.
    Min mand har lavet en video/animation for Goldtreat, som forklarer indgrebet rigtigt godt.

• #9   15. mar 2013 Husk at informere opdrætter.

• #10   15. mar 2013 Hvis du holder den i god kondi, og med god muskelmasse er det ikke sikkert at den vil være mærket af hofterne, andet end når den har lavet "noget vildt" som at lege meget og længe med andre hunde...

Svømning og gåture i sand, (gerne klitter, så der er lidt bakker mv.) vil gi hunden en stærk muskelmasse, og det vil med stor sansynlighed gøre at den ikke mærket ret meget til hofterne..
    Desuden vil det være en god ide at gi glycosamin, og eventuelt C vitamin..
    C vitamin strammer ligamenterne op i leddene, så det kan hjælpe den så der ikke kommer mere løshed i hofterne...

-og så ville jeg som CH gi smertestillende ved behov..

• #11   15. mar 2013 Bine har D på begge hofter, og lever et fint aktivt liv smiley
    Dog får hun ikke lov til at springe mere, da jeg ikke vil presse hende.

Jeg har prøvet at total smertedække hende i en uge, bare for at teste om hun ændrede adfærd på en eller anden måde, men der var ingen forskel overhovedet.
    Så jeg har konkluderet at hun ikke har ondt, men får dog foder med glukosamin i alligevel smiley

• #12   15. mar 2013 Personligt ville jeg ikke lade min hunde leve på smertestillende resten af dens liv, så ville jeg sige farvel, men hvis det kun er engang i mellem ville jeg gøre det indtil den fik for ondt, så den skulle leve på smertestillende hele tiden.

Mht guld i hofterne, så er der nogen hunde hvor det virker fantastisk på, mens andre ikke, men jeg mener at prognosen er god for det.
    Hvor godt det er med en ny hofte aner jeg ikke:-)

• #13   15. mar 2013 Er så dejligt med alle jeres svar smiley
    Såvel positive som "negative".

Skal tilføjes at avler fik det at vide straks efter jeg viste det, så den del er der tjek på.

• #14   15. mar 2013 er det rigtigt forstået, at hunden kun har været halt en enkelt gang og det efter vild leg med en anden hund? Garanterer dyrlægen at denne halthed opstod pga dårlige hofter?

Til sammenligning kan jeg fortælle, at Ducati har to gange været MEGET halt på hb efter for megen leg. 2. gang fik vi hende så i røntgen og vi frygtede selvfølgelig at det var hofterne. De kunne dog ikke være bedre, og der var intet at se i led eller knogler i resten af benene samt ryg. Dyrlægen mener derfor at hun har lavet en skade i musklen. Siden har vi bare sørget for, at hun ikke leger for vildt og for længe, men ellers får hun lov at lave alt det hun vil og vi tager ikke hensyn til hende.
    Jeg synes bestemt ikke, at I skal aflive sådan uden videre - en hund behøver ikke lege vildt for at få tilfredsstillet sit behov for at være aktiv..

• #15   15. mar 2013 Hvad siger opdrætter til det?

• #16   15. mar 2013 Vibe R : ja det er desværre konstateret på røngten, hvor dejligt at høre for jer at Ducati havde perfekte hofter :).

Malene: Der er ikke andre fra kuldet der har fået det konstateret, så svært at sige mere om. Også er hun selvfølgelig ked af det på vores vegne. Faren er testet, dog ikke moderen (hvilket jeg troet den var). Men selvom vi synes vi har passet rigtig godt på ham kan man desværre ikke sige noget om det er arv/miljø (dyrlægens udsagn). Tæven skal ikke have flere kuld (derfor bliver det ikke relevant i den sammenhæng for evt andre kuld)

• #17   15. mar 2013 Mai, ja jeg ved godt at der er konstateret D- og C-hofte, men da nogen hunde jo overhovedet ikke er mærket af deres HD, så kan det måske være svært at konstatere om det præcis er dér haltheden stammer fra. Deraf mit spørgsmål. Historien med Ducati var for at illustrere at halthed jo kan opstå af mange andre årsager - og hvis hun havde haft dårlige hofter havde vi jo nok mistænkt haltheden at stamme derfra. Hvilket jo så i vores tilfælde ikke havde været rigtigt.

• #18   15. mar 2013 Vibe R: Det må du undskylde, der fik jeg vist læst lidt for hurtigt. Men kan desværre ikke svare på det, men må lige prøve at høre min dyrlæge, hun nævnte ikke andet end hun mente det kom der fra. Går ud fra hun mener det er det, siden hun kommer med de 4 alternativer...

Men tak for du gjorde mig opmærksom på det.

• #19   15. mar 2013 Hvis jeg var dig, ville jeg holde hunden i ro, gå i ujævnt terræn, træne meget mentalt, smertedække - og så tage nye HD-billeder om 6-12 mdr.
    Hvis de stadig er dårlige da, må du tage det hele op til revision igen.
    Mange unghunde har dårlig HD-status, men når man så fotograferer igen et år senere, er status fin.

• #20   15. mar 2013 Jeg synes ihvertfald det er drastisk at hun ligefrem anbefaler aflivning, hvis (som jeg læser det) at hunden kun har været halt en enkelt gang som muligvis også kunne skyldes overbelastning af en muskel fx.. det var noget andet, hvis hunden udviste halthed af dagligdagsmotion.

• #21   15. mar 2013 Min border collie havde D 2 på begge hofter. Vi undgik spring, men ellers elskede han lydighedstræning og spor og feltsøg. Han havde et godt liv og blev 11 år.

• #22   15. mar 2013 Min alaskan malamute fik en ny hofte i januar :o) Det var dog kun den ene side hun havde problemer i.

Jeg er super glad for at have valgt den løsning, idet hun, når hun er færdig med genoptræningen, kan lave alt det hun elsker igen. Agility, fræse rundt, parkour træning...
    Det er selvf. æv for hunden at den ikke kan så meget i genoptræningsperioden, men de få måneder, sammenlignet med resten af hundens liv :o) Og vi klikkertræner en hel masse imens. Så er det ikke helt så hårdt for hende :o)

Og Laika ville ikke kunne holde til et stille liv, da hun er en hund der skal ud og bruges. Derfor var der ikke meget tvivl for mig, om hvad valget ville være :o)
    Desuden, jo ældre hunden bliver, jo større problemer får den, når den har HD... Og jeg vil gerne have hun kan blive gammel.

Jeg ville godt nok ikke aflive en HD hund. Mit valg ville være afhængig af hunden. Hvis det var en gammel hund, ville jeg nok vælge smertedækkende og guldimplantat. En ung hund ville jeg operere, såfrem dyrlægen kunne godkende den til operation.
    Men er en border ikke så lille, at man kan lave den anden operation på den, hvor man ikke sætter protese ind, men bare skærer noget af hoftebenshovedet? Jeg ved så ikke, om de må alt igen efter sådan en operation :o)

• #23   15. mar 2013 TrustNoOne: Mange tak for dit svar, meget rart at høre positive erfaringer også med de større indgreb smiley

• #24   15. mar 2013 Det gør mig ondt for dig og din hund. Det du skriver, håber jeg, at jeg aldrig kommer til at tage stilling til.
    God bedring

• #25   17. mar 2013 1000 tak for alle jeres svar.

Efter nøje overvejelse har vi besluttet at Cosmo bestemt ikke skal aflives. Kan simpelthen ikke aflive så glad en hund hvor jeg netop ikke i hverdagen oplever han er mærket af hoften på nogen måde.

*Tanja og Bine *, synes det var rigtig godt det du skrev i forhold til smertestillende, han er nu her i 14 dage på smertestillende, indtil nu har vi ikke oplevet nogen forandringer, men synes det er en rigtig god rettesnor i forhold til om han har ondt nu også her.

I første omgang skifter foder efter anbefaling fra en der forsker i hundefoder i vennekræsen, og vil supplere med Chondroitin, MSM, Glucosamin, og Lakseolie.

Vi overvejer stadig om vi skal få lavet en guld operation.

Kommer han til at udvise tegn på smerte eller ændre adfærd er jeg ikke et sekund i tvivl om at han skal have fred. Men lige nu får han bare lov at leve et skønt hundeliv smiley

Men som tak for jeres svar, synes bare i skulle have en lille op date smiley

• #26   17. mar 2013 super, tak for up-date ... og synes det er den helt rigtige beslutning at give ham de chancer I har mulighed for ... skulle man så en dag skulle træffe den beslutning vi alle som hunde ejere/elskere hader, så ved man at man afprøvet alle de gode muligheder der er og man ikke kan gøre mere....

Håber på mange gode år endnu for jer...

• #27   17. mar 2013 Bohema har gigt i knæene, i starten fik hun alm (yellow) glukosamin, der skulle hun have metacam og morfin, det hjalp ingenting hun havde stadig ekstremt ondt. Så skiftede jeg glukosamin til et andet mærke og i løbet af få dage behøvede hun ikke smertestillende. Nu får hun Hill's J/D uden smertestillende og er blevet helt hvalpet. smiley

• #28   27. dec 2013 Klar over at det er noget tid siden jeg oprettede denne tråd, ville blot give en op date på mine erfaringer siden da (også i tilfælde af der skulle være nogen der læser denne tråd som står i samme situation som jeg gjorde dengang). Og endnu engang tak for alle jeres svar, der har været med til at påvirke min beslutning smiley

Nu er det snart et år siden jeg stod i det jeg troede skulle blive en meget trist situation, at min unge hund Cosmo havde fået konstateret HD, også tilmed i næst sværeste grad.

Cosmo har det stadig den dag i dag det fantastisk, springer rundt, og elsker stadig alt og alle i sådanne en grad at det til tider kan blive lidt for meget med hans "kærlighed".

Valgt ikke at operere da jeg synes det er et for stort indgreb, og at jeg ikke kan tilbyde ham at vågne op med smerter, uden han kan forstå hvorfor.

Valgte ikke at smertestille hverdag, da jeg var bange for konsekvenserne i forhold til om den dosis så en dag ikke var nok, og om længerevarende medicin ville kunne medføre andre konsekvenser (dog aldrig undersøgt mere om det)

I forhold til guld, gjorde det ikke, men helt klart noget jeg vil prøve før jeg ville aflive, hvis det skulle blive nødvendigt, da jeg har snakket med andre der har haft gode erfaringer med det.

Aflivning valgte jeg selvfølgelig heller ikke, når han har så stor livsglæde :).

Valgte i stedt at give ham MSM, Glucocamin og Chondroitin samt lakseolie, hvilket jeg har haft rigtig gode erfaringer med. Han bliver skånet fra vil leg med andre hunde, men får stadig samme mængde af gå ture, og har ikke haft en eneste halt dag siden HDen blev konstateret.

• #29   18. nov 2015 Tænkte det var på tide med en ny opdatering smiley

Kan gøre det meget kort, Cosmo er stadig en meget glad hund og viser stadig ingen tegn på smerte smiley

• #31   18. nov 2015 Hej Linda.

Som du kan se så er det en gammel tråd, og de sidste to opdateringer siger hvordan det går nu smiley

Meget obs på hvordan han har det, og min ejendom dyrlæge (som ikke tog rynkenbilleder da han ikke har udstyret) sagde at det var den rette beslutning at give ham en chance smiley

• #33   26. maj 2017 En sidste opdatering om Cosmo

Cosmo er siden sidst blevet "storebror" til min søn Lucas på nu 9 måneder hvilet han har klaret mere end godt smiley

Men han er desværre på det seneste begyndt at få ondt og har ændret adfærd :-'( så derfor får han fred i den kommende uge

Så der er kun tilbage at få sagt pænt på gensyn og tænke på de fantastiske 5 år 3 mdr 11 dage han har givet os smiley

Kommentér på:
HD - Krise

Annonce