21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Kommunikation på flere niveauer {{forumTopicSubject}}
Jeg er sjældent i tvivl om hvad Kaoz vil, vil have, ikke vil have og hvor han gerne vil hen - han fortæller mig kort og godt konstant hvad han lige har brug for, og det gør jo livet meget lettere som hundemor
Han kommunikerer direkte MED mig - og ikke til mig med hundesprog, som fremmed hunde feks gør det.
- Dæmpede signaler har han skam også, det er den DIREKTE kommunikation jeg finder så evigt facinerende
Som i sikkert allerede har opdaget, så er det temmelig koldt ude - og bor man i Bogense, så kræver det voldsomme mængder salt. Ingen sne på fortovene, men derimod et fint lag af hvide krystaller der gør så forbandet ondt i en hunds tæer.
Jeg har vaner som alle andre, og som hund kender Kaoz dem alle og ved hvad han kan forvente i visse situationer..
- Feks er snacken efter hver tur blevet indlært fra første gang jeg gik med ham; når vi kommer hjem får en hund noget lækkert at gumle i mens man falder til ro efter træning/gåtur/hundeleg/strandbadning og hvad vi ellers finder på at lave.
Som vanligt sitter han sig afventende på sit tæppe: Om lidt kommer moar med noget lækkert, jeg venter bare på min udedyne imens"
- Han får sin snack og jeg klapper ham og går indendøre.
5 min efter kommer han ind, kæler lidt og virker så "lassie-agtig", hans blik og postur siger "se på mig", og jeg spørger ham naturligvis "hva så ko?" - og han traver hen foran sin kurv og lægger sig fladt på siden - han har ondt i futterne af salten, og vil gerne have creme på, der er ingen tvivl, og han får hvad han ønsker og kan derefter falde til ro og sove
- Jeg skal ikke tyde potevaskning (selvom den ellers er klar nok i sig selv), han ved lige nøjagtig hvad han skal gøre for at få mig til at forstå
Der er utallige eksempler, nogle har i hørt om før og andre er bare en del af vores hverdag, en så vanlig del, at jeg til tider glemmer hvor meget han faktisk laver om på sin adfærd, kun for at få mig til at forstå.
Hunde er ekseptionelle væsner, min egen er et vidunder unden lige i mine øjne. Så klog og nærværende... Min hund
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
Er ikke helt sikker på nogen af mine er lige så kloge.. Vil Emmi noget kommer hun og kigger intenst på en af os (som regel mig) og så må vi gætte os til hvad hun vil - ud at tisse, have vand eller mad - eller måske noget helt andet
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
- Jeg klager dog ikke, det er SÅ nemt at stille ham tilfreds
Reagerer Emmi så kun på det hun vil, eller er hun medløber og siger bare "JA!!" hvis i spørger hande om hun skal have vand eller vil gå tur?
Spørger jeg Kaoz når han bliver "Lassie" (intens blik og ingen tvivl om han vil opnå noget), så reagerer han ikke på "tur" eller "mad", men derimod "tørstig" hvis det er vand der mangler... Eller hvis der er savl i, så drikker han heller ikke af det
feb 2012
Hun er ikke nem at tyde, men trænger hun virkelig til at komme ud så piber hun dog
Gamle Nala forstår lidt mere, hun hopper lidt på stedet når man spørger og når til det rigtige.. Men hun er også 12,5 år så hun har haft mange år til at lære at udtrykke sig
Kaoz må være mere klog end de fleste hunde
jun 2005
Steppe og fnyse, det er sådan han oftest fortæller hvis man når det rigtige spørgsmål - må være boxergenerne i ham der sørger for det lille move
jun 2005
Sjosker han på en snegl om sommeren, så piver han, står på 3 ben og nægter at sætte poten ned før jeg har pillet klamt slim af og tørret efter med græs.. Og gør jeg det ikke godt nok, så bliver poten igen løfter, og jeg må så få ALT slimen af, en hund kan jo ikke gå med klamme tæer !
Forbindinger bliver testet grundigt ved han tramper/stepper lystigt og tester om det sidder som det skal, gør det - så stormer han ud til døren "vi kan gå nuuuu", gør den ikke sitter/lægger han sig (alt efter om det er for- eller bagpote der skal forbindes), og kræver at jeg gør mit møjsomme arbejde om...
Til tider kunne jeg godt ønske mig en lidt mere åndsfraværende hund, der bare lod stå til, og ikke lod sig mærke af småting
feb 2012
Emmi har hverken lært at steppe eller fnyse, men til gengæld er hun rigtig god til at stirre også hvis hun bare vil snakke *GG* hun er virkelig vedholdene. Sidder jeg og læser holder jeg bogen op så jeg ikke kan se hende
jun 2005
Kaoz der vil kæle er mere bare sådan "nu sætter jeg mig TÆT op af dig, stopper mit hundehoved helt op i dit ansigt og du får også lige en pote - har du tid NU til at klappe en hund?"
Vi øver HVER da "4 ben på jorden", men det krævres, at mindst 1 pote, og hellere begge forben faktisk, skal hvile på mine ben når vi skal ae hinanden
feb 2012
Add kan da godt forstå han vil ha dig til at fjerne sådan en klam snegl, det må da være møg ulækkert at have sådan en fætter siddende mellem tærene
Jeg har aldrig oplevet af nogle af vores har haft en snegl mellem tærene, eller også har de selv fået den ud håber da ikke de har spist den!!
feb 2012
Er Kaoz halvt boxer?
jun 2005
- En dårlig coctail mht knogler, men sindet han har fået sig er super!
feb 2012
jun 2005
Han ligger i sin kurv, og hans bamser har så sammenspil på kanten... Noglegange er jeg overbevist om at han griner haha
... åh folk ville indlægge mig med det samme hvis de kunne se de lege vi leger
maj 2012
Følger: 36 Følgere: 31 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 1.632
feb 2012
jun 2005
ja! prøv det tine; er sikker på dine hunde også vil finde det morsomt.. Kaoz synes i hvert fald det er såååå sjovt... Han stjæler dog ofte en afbamserne, men han er ikke så supergod til at styre den *GG*
feb 2012
Jeg er dog nød til at bruge pivedyr, Emmi har slagtet alle bamserne
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Jeg er specielt glad for at læse det med dukketeatret - det er også noget vi praktiserer og har gjort siden hun var hvalp. Jeg glemmer aldrig første gang, min søn så det (han boede stadig hjemme dengang). Han sad og grinede af os og syntes i første omgang, at vi var tossede. Men, men, så var han også pludselig "dukkefører", og det er svært at sige, hvem af os der morede sig mest. Af samme grund er der flere af Lunas bamser, der simpelthen hedder "skuespilleren"
jun 2005
aug 2008
Onde tunge ville nok påstå, at vi er tossede, men who cares
jun 2005
aug 2008
okt 2012
Følgere: 1 Hunde: 3 Svar: 225
Ej, hvor er det sjovt at læse, at I laver dukketeater - Det gør vi også. Især Bailey kan sidder helt fascineret af historien. Med Bailey har jeg også en leg der hedder ”hvor er musen”. Så skal vi finde musen uden dynen eller et tæppe. Musen er fræk og bider Bailey i næsen igennem dynen. Musen er selvfølgelig min hånd og det ved han jo udmærket. Men han tumler jo rundt og leder efter den frække musen. Ja, vi er sgu nogle tosser. *GGG*
aug 2008
Luna har også mange, mange forskellige lyde og signaler. Hvis hun fx skal tisse, så går hun til døren og siger "vuf" på en helt bestemt måde, som hun ikke bruger i nogen anden situation. Hvis hun bare vil ud at snuse/ha' lidt frisk luft, så sparker hun på døren.
De er sgu herlige de hunde, og jo, lidt tosser er vi vel nok *GG*
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Hvis Lilly vil have noget jeg spiser, kommer hun stille hen med en bamse eller et tyggeben og hopper op af mig, for at fortælle - lad os bytte. Du får det jeg har og jeg får det du har.
Hvis hun vil ud om natten, så er det meget klare tegn. Hun starter med at stirre på mig, man kan mærke det med lukkede øjne. Hvis det ikke hjælper så begynder hun med en lav muffen ind i mit øre. Som sidste nødløsning graver hun mig i ansigtet.
Der ligger Silas sig i stedet op af mig med overkroppen og står og logre med halen så det kan mærkes.
Stirre konkurrencer er også ret populære. Når man så rejser sig og spørger hvad de vil, så viser de en hen til det de vil. Gangdøren for mad, køkkenet for godbidder eller nyt vand, havedøren for at komme ud og tisse og i Lillys tilfælde marsvineburet for at jeg skal åbne og hun kan hoppe ind til dem *GG*
feb 2012
feb 2012
Men gamle Nala... hun ved hvad en mus er, hun har fanget en million milliard da vi boede på landet og graver stadig efter dem - kæmpe huller..... dog ikke i haven
Kommunikation på flere niveauer