Hjælp - urolig "mor" efter fødsel - er det normalt? {{forumTopicSubject}}
Vores Bichon frise Smilla fødte i fredags 5 hvalpe, hvor den ene dog var død ved fødslen. Resten af forløbet gik fint helt efter bogen og de 4 sidste hvalpe har det fint.
Vi oplever dog at Smilla er meget urolig omkring sine hvalpe. Hun graver løs i fødekassen og flytter konstant en hvalp væk fra kassen. Det er den hvalp der har taget mest på, så det er ikke fordi den ikke trives.
Smilla vader ud og ind af kassen og ser indimellem ud til ikke at vide hvad hun skal stille op. Hun piber når hvalpene piber og giver dem ikke meget ro synes jeg. De tager dog fint på.
Jeg har været ved dyrlæge til morgen for at Smilla kunne få en kalkindsprøjtning, for at udelukke det som grunden til uroen. Hun blev tjekket af dyrlægen og så ellers fin ud.
Hun har indtil nu "sovet" i soveværelset uden succes. Det var for at give hende ro, istedet for at være i køkkenet hvor hun plejer at sove.
Dyrlægen sagde i dag at jeg skulle flytte hende tilbage til køkkenet, så det er gjort. Jeg synes dog hun er lige urolig.
Er det normalt med denne uro og hvor hurtigt virker den kalkinjektion.
Håber på gode råd, så vi alle kan få lidt nattesøvn:-)
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
er hvalpene sikret (fra hendes synspunkt) i en hule eller lignende? hvor flytter hun hvalpene hen? Kan kassen ikke bare stå der i stedet?
mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Hun gemmer sig under sengen og har derfor forsøgt at kommer et tæppe over kassen for at give samme effekt.
Ligegyldigt hvad jeg gør er der den samme uro.
Det er første gang vi har hvalpe og jeg bliver jo helt bekymret.
I kassen liggr der et wetbed tæppe, men ingen løse tøpper for jeg er bange for de små ikke kan få luft.
Lige nu ligger hun selv udenfor kassen på gulvet og hvalpene sover i en klump i kassen.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.164
Hvis du selv har født kan du måske hyuske de ve lignende kramper du havde bag efter, særlig når barnet drak af dit bryst.
mar 2013
Håber sørme det "bare" er efterveer, kan godt huske at det ikke er rart:-)
Jeg har siddet ved hende, og vi har sovet ved siden af på skift for at forsøge at berolige hende.
Forsøger at lave et sted hun kan grave:-)
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.360
Da jeg i sin tid havde hvalpe, lå de i et lille skab, hvori jeg havde lavet et indgangshul i den ene dør til hunhunden. Underlaget var dynebetræk af flonel, jeg havde købt i en genbrugsforretning for næsten ingen penge.
Der er også forskel på, hvor pylrede hunhunde er.
Nogle viger ikke fra deres hvalpe, mens andre tager det mere afslappet.
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.177
mar 2013
Synes ikke det virker til at Hun har smerter v amning - men hun er meget meget rastløs. Vader rundt, vil ud i haven for at ville ind 2 sek efter.
Jeg har en låge jeg kan sætte for om natten så Smilla bliver i kassen og ikke tager de små med ud. Er spændt på om det vil accepteres i nat, eller om det bliver som de foregående nætter m voldsom uro.
mar 2013
mar 2013
Jeg aner ikke mit levende råd!!! Kan jo ikke sidde ved siden af hele natten ... Eller er det en del af gamet???
mar 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 206
Jeg har ikke forstand på det overhovedet, men jeg forstår din frustration og håber på det bedste
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 542 Svar: 10.722
Jeg ville osse få undersøgt den hvalp...
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.360
Prøv at stimulere en af de andre hvalpe til at tisse/lave og smør det på hvalpen.
Så skulle hun gerne rengøre den og vil måske derefter få et andet forhold til den.
PS: Har du mulighed for at stille kassen under et bord, så den virker som en hule?
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.018
Hjælp - urolig "mor" efter fødsel - er det normalt?