{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.010 visninger | Oprettet:

Charlotte J
Charlotte J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Hjælp - urolig "mor" efter fødsel - er det normalt? {{forumTopicSubject}}

Vores Bichon frise Smilla fødte i fredags 5 hvalpe, hvor den ene dog var død ved fødslen. Resten af forløbet gik fint helt efter bogen og de 4 sidste hvalpe har det fint.
Vi oplever dog at Smilla er meget urolig omkring sine hvalpe. Hun graver løs i fødekassen og flytter konstant en hvalp væk fra kassen. Det er den hvalp der har taget mest på, så det er ikke fordi den ikke trives.
Smilla vader ud og ind af kassen og ser indimellem ud til ikke at vide hvad hun skal stille op. Hun piber når hvalpene piber og giver dem ikke meget ro synes jeg. De tager dog fint på.
Jeg har været ved dyrlæge til morgen for at Smilla kunne få en kalkindsprøjtning, for at udelukke det som grunden til uroen. Hun blev tjekket af dyrlægen og så ellers fin ud.
Hun har indtil nu "sovet" i soveværelset uden succes. Det var for at give hende ro, istedet for at være i køkkenet hvor hun plejer at sove.
Dyrlægen sagde i dag at jeg skulle flytte hende tilbage til køkkenet, så det er gjort. Jeg synes dog hun er lige urolig.
Er det normalt med denne uro og hvor hurtigt virker den kalkinjektion.
Håber på gode råd, så vi alle kan få lidt nattesøvn:-)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp - urolig "mor" efter fødsel - er det normalt?
  • #1   6. mar 2013 Ligger hun uforstyrret med hvalpene? Er der uro omkring hende?

er hvalpene sikret (fra hendes synspunkt) i en hule eller lignende? hvor flytter hun hvalpene hen? Kan kassen ikke bare stå der i stedet?

• Charlotte J
    Charlotte J Tilmeldt:
    mar 2013

#3   6. mar 2013 Hun lå uforstyrret i soveværelset før i en fin fødekasse. Havde varmelampe over den første dag, men den tog vi væk da der var varmt nok i rummet. Synes jo hun bliver forstyrret mere i køkkenet, men prøver det efter råd fra dyrlægen.
    Hun gemmer sig under sengen og har derfor forsøgt at kommer et tæppe over kassen for at give samme effekt.
    Ligegyldigt hvad jeg gør er der den samme uro.
    Det er første gang vi har hvalpe og jeg bliver jo helt bekymret.
    I kassen liggr der et wetbed tæppe, men ingen løse tøpper for jeg er bange for de små ikke kan få luft.
    Lige nu ligger hun selv udenfor kassen på gulvet og hvalpene sover i en klump i kassen.

• #4   6. mar 2013 Charlotte..Formentl efterveer, nogen tæver har det mere end andre...Hvis jeg har en tæve som er urolig, gravende mm. Så sidder jeg stille og rolig ved siden af kassen, til at grave i har jeg haft en kasse uden hvalpe men med tæpper i ved siden af, så kan hun grave så meget hun vil...
    Hvis du selv har født kan du måske hyuske de ve lignende kramper du havde bag efter, særlig når barnet drak af dit bryst.

• Charlotte J
    Charlotte J Tilmeldt:
    mar 2013

#6   6. mar 2013 Tak for jeres svar:-)
    Håber sørme det "bare" er efterveer, kan godt huske at det ikke er rart:-)
    Jeg har siddet ved hende, og vi har sovet ved siden af på skift for at forsøge at berolige hende.
    Forsøger at lave et sted hun kan grave:-)

• #7   6. mar 2013 Jeg ville skifte wetbed tæppet ud med et stykke af ren bomuld - evt. et gammelt dynebetræk, som er foldet nogle gange og ligger glat.

Da jeg i sin tid havde hvalpe, lå de i et lille skab, hvori jeg havde lavet et indgangshul i den ene dør til hunhunden. Underlaget var dynebetræk af flonel, jeg havde købt i en genbrugsforretning for næsten ingen penge.

Der er også forskel på, hvor pylrede hunhunde er.
    Nogle viger ikke fra deres hvalpe, mens andre tager det mere afslappet.

• #9   6. mar 2013 Hvordan har tævens dievorter det?? Kan det være smerte ved amningen?

• Charlotte J
    Charlotte J Tilmeldt:
    mar 2013

#10   6. mar 2013 Wet - bed tæppet har vi " sømmet" fast så det ligger helt plan - da Smilla puttede hvalpene nedenunder det i hjørnerne. Det kommer til at koste et par tæpper mens de er helt små smiley
    Synes ikke det virker til at Hun har smerter v amning - men hun er meget meget rastløs. Vader rundt, vil ud i haven for at ville ind 2 sek efter.
    Jeg har en låge jeg kan sætte for om natten så Smilla bliver i kassen og ikke tager de små med ud. Er spændt på om det vil accepteres i nat, eller om det bliver som de foregående nætter m voldsom uro.

• Charlotte J
    Charlotte J Tilmeldt:
    mar 2013

#11   6. mar 2013 Smilla som lige er inde at vende i kassen:-)

profilbillede
  • Charlotte J
    Charlotte J Tilmeldt:
    mar 2013

#12   6. mar 2013 Gik i seng for en time siden... Men er sørme oppe igen. Havde "lukket" for kassen men det resulterede i at Smilla kastede den lille pige ud over kanten! Valgte så at åbne op og hun flytter pigen igen. Den lille hvalp hyler og skriger jo, da Smilla forsøger at grave den ned i et tæppe.
    Jeg aner ikke mit levende råd!!! Kan jo ikke sidde ved siden af hele natten ... Eller er det en del af gamet???

• #13   6. mar 2013 Har du fået undersøgt hvalpen? Jeg mener at man plejer at sige at hvis hvalpen er syg vil tæven "udstøde" den fra flokken?
    Jeg har ikke forstand på det overhovedet, men jeg forstår din frustration og håber på det bedste smiley

• #14   6. mar 2013 Jeg kender flere, der sover ved siden af hvalpekassen i ihvert tilfælde de første 2 uger... og helst med en hånd inde i kassen. Det er hårdt arbejde 24/7 at ha hvalpe....

Jeg ville osse få undersøgt den hvalp...

• #15   7. mar 2013 Hvordan opfører hvalpen sig - ligger den sammen med de andre, eller kravler den væk og ligger for sig selv?

Prøv at stimulere en af de andre hvalpe til at tisse/lave og smør det på hvalpen.
    Så skulle hun gerne rengøre den og vil måske derefter få et andet forhold til den.

PS: Har du mulighed for at stille kassen under et bord, så den virker som en hule?

• #16   7. mar 2013 Jeg ved min opdrætter sover ved siden af de første 2 til 3 uger hver eneste gang en tæve har født. Så jo jeg tror det er det du skal smiley

Kommentér på:
Hjælp - urolig "mor" efter fødsel - er det normalt?

Annonce