{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.785 visninger | Oprettet:

Langhåret Schæfer? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg kom engang i en hundeskov, hvor der simpelthen kom den smukkeste langhåret schæfer som heller ikke så mega skæv ud i ryggen som de normale.

Hvorfor er langhårede schæfers uønskede?
Hvorfor er schæfers bleven avlet så skæve i ryggen?

Det er nok min primære grund til ikke at ville eje en schæfer, den er så skæv i ryggen at det i mine øjne er helt forkert.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Langhåret Schæfer?
  • #2   6. mar 2013 Nå okay, ham der ejede den sagde bare at de var uønskede ordet synes jeg da er en skam.

Hmm, så reelt er det Tyskland der bestemmer hvordan den skal se ud?

Og overdrevet vinkler, det tror jeg da nok lige, den er jo snart kommodeben som bagben og normale forben - dog synes jeg det virker værre hos udstillingsschæfere end hos brugsschæferne?

• #3   6. mar 2013 Krumme har helt ret..
    Men det er meget værre hos højavlsschæferen (udstillings linjer) end brugshundene..
    Jeg har set udstillingshunde som hvalpe, der næsten ikke har kunne gå fordi deres bagben simpelthen ikke var til at styre..
    Jeg skal heller aldrig eje en schæfer af udstillingslinjer.. Jeg holder mig til brugs:)

profilbillede
  • #4   6. mar 2013 C&N wow det er et flot exemplar du ejer der smiley

• #5   6. mar 2013 Jeg må indrømme jeg synes det gøres værre end det er.. Bevares, jeg har da også set diverse film og billeder.. Men jeg har aldrig set en i virkeligheden som jeg synes var for meget. Og jeg synes jeg har ser mange schæfere :).

Her er min langhårede, højavls..

profilbillede
  • #6   6. mar 2013 Anya: tak skal du have:) - jeg synes også at hun er noget så smuk:)

Monica: eeej det passer altså ikke helt.. Du har ret i, at de bestemt ikke er alle steder, men jeg har set nogle stykker, som slet ikke hang sammen, hvor hunden faktisk burde være aflivet .. Efter min mening selvfølgelig:)

• #7   6. mar 2013 Jeg har set enkelte, der har været så grelle, at det har været direkte synd for dem. Nogle af dem er dog også blevet aflivet efterfølgende.

Men overvinklede schæfere, dem vælter det med, og overvinkling bliver også stadigvæk belønnet af eksteriørdommere.
    Det er noget svineri, imo, og de dommere, der bliver ved med at dømme den slags op, burde tages fra bestallingen.
    De ødelægger populationen, der ender med udelukkende at kunne bevæge sig i en udstillingsring.

Det er slemt nok som det er.

• #8   6. mar 2013 Fuldstændig enig med CH.

• #9   6. mar 2013 Overvinklede schæfere vrimler det med, ja. Men JEG har endnu ikke set nogen hvor jeg synes det har været så slemt, og jeg synes ellers hurtigt det blir for meget..
    Det kan sagtens være jeg har været heldig, jeg har så heller ikke været til en "seriøs" udstilling, hvor det blir belønnet at se sådan ud..

Jeg er endnu ikke stødt på mennesker som synes det er okay, og det lyder jeg til at have været heldig med..

• #11   6. mar 2013 Er enig i at det der er for voldsomt - ingen tvivl! Men har stadig til gode at se et sådant tilfælde i virkeligheden.

• #12   6. mar 2013 "Til gode" ......

• #14   6. mar 2013 Den har en rigtig flot farve Søren men nej hvor er den bare forfærdelig i vinkling.. Det er så ærgerligt smiley

Tak for link.

• #17   6. mar 2013 Krumme - præcis det jeg tænkte, jeg så mange schæfere sidste år på DKK udstillingen i Roskilde, hvor jeg tog mig til hovedet smiley

• #21   6. mar 2013 Det, der undrer mig er, at det er svært at blive enige. For det kræver jo blot at se på hundens bevægemønster.
    At se på dens styrke i bagparten og dens koordination i samme.

Hvad angår HD og AD er der ikke forskel på brugs- og udstillingslinjer, men hvad der kunne være interessant at få kigget på er statistikker for cauda equina, som er løshed i korsleddet.
    Denne tilstand er dog overhovedet ikke noget, man vil tale om i schæferegi. Det samme gør sig gældende for bugspytkirtelinsufficiens, som jeg dog ikke har nogen fornemmelse af, er mere repræsenteret hos den ene population frem for den anden.

• #22   6. mar 2013 Vi i øvrigt tilføje, at folk med brugslinjeschæfere ikke har nogen som helst grund til at hvile på laurbærrene.

Der er masser af problemer med racen, der intet har med overvinkling at gøre, selvom det er populært at kæde sundhed og "skæv ryg" som mange kalder det, sammen.

Så enkelt er det ikke.

På den anden side, så er schæferen ofte det dårlige eksempel, når det kommer til sundhedsproblemer, og sammenlignet med mange andre racer, så er det ikke helt fair. Mit bud er, at det netop er en forestilling man har, fordi dele af udstillingslinjerne er så karikerede....

• #23   6. mar 2013 CH - Jeg er absolut enig i at schæferen langtfra er den der har flest sundhedsproblemer og skavanker, men tråden opstod også mere af at jeg kom i take om ham manden jeg havde mødt, og ikke forstod hvorfor den langhårede var uønsket og hvorfor at folk foretrækker "frø" udgaven istedet for en der har "rigtige" bagben? smiley

• #26   6. mar 2013 Ayna, når folk vælger udstillingslinjerne, så tror jeg ærligt talt, at det handler om noget så banalt som farver.
    At det er en sort/gul hund med saddel, man definerer som "en rigtig schæferhund" og derfor den, man køber.
    De fleste schæfereejere tror jeg faktisk ikke er ret bevidste om, at der findes to populationer og ved ikke, hvori forskellen ligger.

Og så er det på en eller anden måde lykkes at overbevise en stor gruppe, der kender til begge populationer om, at brugslinjeschæfere er umulige at have med at gøre og uegnet til at færdes i familien.

• #27   6. mar 2013 CH - Ja det kunne du godt bilde mig ind at det var derfor, det er bare super ærgeligt for det er er en vildt smuk hund når den ser mere "lige" ud i ryggen.

Hmm ja, jeg har også hørt den sætning før med at brugslinjerne ikke egner sig til familier og sådan, har dog aldrig vist om det var sandt.

• #28   6. mar 2013 Smuk er den bestemt - og endnu vigtigere, så har den nogle fantastiske egenskaber, når man godt kan lide at knytte tæt bånd med sin hund og at arbejde med den smiley

• #29   6. mar 2013 CH - Helt bestemt. Dengang jeg boede hjemme havde vores genbo schæfere som han trænede til politihunde og så dem tit træne, det var enormt fascinerende hvordan den havde et samarbejde med ham og sådan.

Jeg ville faktisk gerne have været hundefører indenfor politiet fordi de inspirerede mig, men desværre er jeg kun blevet tildelt 1.60 cm i højden så xD

Kommentér på:
Langhåret Schæfer?

Annonce