2.252 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Manglende energi Manglende energi

Jeg har brug for hjælp angående foder! (tror jeg)
Jeg har nemlig et problem. Jeg synes min Aussie mangler energi.

Han får pt. ca. 200-300 gram Arion (high performance) om dagen med lidt lakseolie over. (Han vejer 24 kg, og er meget muskuløs)
Han er slank, men ikke for tynd og hans pels er blank, flot tandkød (ikke væskemangel) og klare og fine øjne og afføring er også fin.
Altså er han fysisk i topform. Men alligevel synes jeg han mangler energi. Han kører alt for hurtig træt ift. hvad han burde gøre. Vi går ture om dagen, hvor han får lov at løbe frit på marker, i skove, på stranden osv. (den lange tur om eftermiddagen er på 3-10 km) Og de almindelige morgen og aften, er på 20-30 minutter. Så det er ikke fordi konditionen mangler vil jeg sige.

Han er meget aktiv i hverdagene, leger og er som han normalt er, glad og imødekommende. Derud over træner jeg også agility med ham 1 gang i ugen pt. (1 time) i min klub,
Ud over jeg også træner 1-2 timer i ugen ud over i klubben, (agility)

Jeg ved godt der er nogle der mener Arion ikke er et godt foder, men han er som sagt i perfekt foderstand. Før fik han almindelig Arion men skulle op på 6-700 gram om dagen ellers tabte han sig! Så gik over til high performance. (vi har prøvet markus mühle staves?! men det ville han ikke rigtig spise)
Han har fået Arion siden han var hvalp, og har altid fungeret godt på det, fin afføring og energi.

Jeg overvejer at skifte foder til essential, (læs evt. her: http://www.essentialfoods.dk/essential-stamina.html )

Tror i det vil hjælpe at skifte foderet?

Skal siges at han ikke har ondt eller lign,
Han har lige været til kiropraktor og dyrlæge i forbindelse med et fald på en balance bom (agility) ...

Hvad tænker I ?
Hører gerne jeres mening.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Manglende energi
  • #1   21. feb 2013 Er de 2-300 gr efter foder vejledningen af Arion ??

Jeg primært rå fodrer og efter den vejledende finger regel vil en udvokset hun på 24 kg skulle have ca 480 gr foder dagligt...

• #2   21. feb 2013 Ja både og. Det er hvis hunden har været aktiv 1 time dagligt de skal have det.
    Men får han mere end de 2-300 gram bliver han tyk.

Råfodring er ikke muligt her, det har vi ikke plads til, da vi har 2 andre hunde også smiley

• #3   21. feb 2013 Synes mængden lyder af meget lidt, men kender ikke til foderet

• #4   21. feb 2013 (link fjernet) kan ses nederst på siden.

High energy foder skal de ofte have mindre af, da der er mere fedt, kulhydrater osv. i.

• #5   21. feb 2013 og det foder jeg overvejer at skifte til, hvor hunden vejer 25 kg, skal hunden have 250 gram pr. dag (og det er også high energy foder jeg vil skift over til, bare et andet mærke)

• #6   21. feb 2013 Hmm kan godt se det... er det noget der kom snigende? Som du fortæller det, er der jo godt gang i ham...

• #7   21. feb 2013 Ja den manglende energi har vel varet omkring 1 månedstid nu.

• #8   21. feb 2013 Altså energien har manglet ca. 1 måneds tid, men han er som han plejer, altså skider som han plejer, leger og er på anden måde som han plejer.

Dog løber han tør for energi efter 10-15 minutter inde i agility timen, og der har vi måske lavet 5-7 forskellige øvelser, alt afhængig hvor mange vi er på holdet den dag.
    Sådan var det ikke før i tiden.

• #9   21. feb 2013 Er ikke stor fan af at skifte foder,bare for at skifte. Men hvis han har været hos dyrlægen og du ikke kan finde andre grunde, så var det måske en idé at prøve et andet foder. Nu træner du jo også meget hjemme, er det det samme dér?

• #10   21. feb 2013 altså nu har jeg jo tæver, de har fx mindre energi i og lige efter løbetider, kan man forestille sig at hanner også har perioder med lavere energi niveau, fx om vinteren, fx at de bruger energi på at holde varmen, eller lyder det tosset..

eller de kan have brug for vitaminer...

• #11   21. feb 2013 Synes ikke det lyder tosset

• #12   22. feb 2013 Ja måske det er vinteren, for vi er jo stadig ude selvom det er -10 grader. Og han er i haven meget også. Og man forbrænder jo mere når det er koldt, måske han skal have lidt mere foder?! .. Idag har han fået 400 gram fordi vi har været til agility træning i klubben, 150 i morges og 250 her til aften.

Kathrine og hvad skulle dyrlægen undersøge? Han har været afsted i forbindelse med sit fald og dyrlægen sagde han var fin.
    Han spiser netop som han plejer, har fine tænder, skinnende pels, og alt "det der"

Hans energi niveau er bare ikke som det plejer. Men alt andet er som det altid har været. smiley

• #13   22. feb 2013 du kan jo prøve at give mere foder mens det er så koldt, se om det har nogen effekt... og så trappe det ned igen når det bliver varmere.... det kunne give en erfaring...

• #14   22. feb 2013 Jeg synes ikke umiddelbart der er meget high performance over Arions foder, fedtindholdet er ikke specielt stort.

Jeg bruger RC 4800 til mine whipper og for Alfa er det indtil videre eneste foder, som hun fungerer absolut optimalt på.
    RC. 4800 har et fedtindhold på 30% og hun har klart brug for det store fedindtag for at holde sit høje aktivitetsniveau, specielt her i den kolde tid.

Hun løber med min mand 8-10 km 6 dage om ugen og er ude med mig 1-1½ time dagligt, hvor hun primært løber frit. Desuden går vi 1500-2000 meter schweiss et par gange om ugen.
    Hjemme er hun rolig og afslappet uden at være dvask, hun vil gerne lege og er klar på flere aktiviteter, hvis de bliver tilbudt.

I perioder er hun fodret med andet foder, men så snart fedtindholdet falder, skal hun have ekstreme mængder for at holde vægten, hun bliver dvask og kan slet ikke holde vanligt aktivitetsniveau.

Jeg er lidt hooked på at afprøve Essential, men det bliver på Ghini, hun er humørsvingende over dagen og er nysgerrig efter om det kunne holde hendes blodsukker mere stabilt.

• #15   22. feb 2013 @ Kirsten, når du skriver dette :

hun har klart brug for det store fedindtag for at holde sit høje aktivitetsniveau, specielt her i den kolde tid.

så læser jeg det faktisk også som om TS enten skal give et foder med mere fedt, eller øge mængden af det hun giver nu, netop fordi de bruger en større del til at holde varmen ....
    Er det rigtigt forstået ?

• #16   22. feb 2013 Nu er Alfa ekstremt korthåret i forhold til en Aussie smiley men her i vintertiden får hun 35-50 % mere foder end i de måneder, hvor temperaturen er over frysepunktet.

Pt får hun 480 g RC 4800 i juni/juli får hun omkring 250g

• #17   22. feb 2013 Hanne - Jeg ville give et foder med mere fedt.

Jeg har med Alfa oplevet, at store fodermængder giver en dvask hund, fordi der bruges mere energi til at fordøje det foder, der kommer ind.

• #18   22. feb 2013 Interessant og lærerigt : )

• #19   22. feb 2013 Tak Kirsten, jeg vil lige se om RC kunne være en mulighed for ham. Hvordan er RC 4800 iforhold til essential?

Både med fedt osv?

Morgan er en varm hund "så at sige" kan han komme til det smider han sig gerne i en snedrive og ligge der flere timer, eller hoppe i vandet ved stranden! Brrrr... Koldt!
    Han har det fint i en snedrive som sagt, uden at fryse smiley

• #20   22. feb 2013 @ TS, men måske han netop ikke fryser fordi kroppen så at sige tager det den skal bruge for netop at holde ham varm, og dermed efterlader mindre tilovers til brændstof, så at sige .... så du netop ikke mærker forskellen ved at hunden fryser (hvilket den ikke gør), men netop på at du kan mærke at han kan holde til mindre, eller holde i kortere tid...

• #21   22. feb 2013 Ja det er det jeg tænker!
    At det måske er mere foder han skal have!?

Men overvejer stadig at skifte fordi arion har majs i deres produkter (ok fyldstof, efter min mening) men assential har mange bedre ting, men igen vil jeg jo heller ikke skifte foder for bare at skifte foder, når nu han er i så fin stand med pels, afføring, vægt osv. Han trives på arion, så derfor har jeg min tvivl om evt at skifte foder.

• #22   22. feb 2013 Måske du ser effekt her de nærmeste dage når nu du skruer mængden op, hvis ellers han kan spise den større mængde, ellers kan du jo så skifte til noget med større fedt %

• #23   22. feb 2013 Der er link til sammensætning mv. her:

(link fjernet)

(link fjernet)

4800 har et fedtindhold på 30% og et proteinindhold på 32

Essential har Protein 34% Fedt 24%

Begge indeholder fjerkræ, essential sød kartoffel, RC ris.

Alfa, er racen taget i betragtning også en varm hund, hun står aldrig og ryster af kulde, som Ghini eks. kan gøre og til min store fortvivelse vil madammen ikke have dækken på.
    Hun rykker det af, eller nægter at flytte poterne i andet end sneglefart.
    Jeg er ellers 100% sikker på, at hendes muskler og led ville have bedst at et dækken her i vintertiden.

Ghini er lidt anderledes skruet sammen, hun er driftstyret, spiser kun når hun har "jaget og nedlagt" et bytte (frisbee og kaninskind), hun er mere humørsvingende i løbet af dagen, hvilket jeg tror hænger sammen med stigende/faldende blodsukker, hun spiser kun 1 gang dagligt.
    Jeg vil prøve essential på hende og se om det skulle have nogen effekt, hun er ikke så aktiv som Alfa, så et kæmpe kalorieindtag er ikke et must.

• #24   22. feb 2013 Essential er et virkeligt lækkert foder, men vi kender ikke effekten på pels mv endnu. Det fungerer skide godt energimæssigt på slædehunde.

Jeg ville få hunden tjekket for hypothyreoidisme når den fodres med aktivfoder og alligevel mangler energi. Den sygdom ses meget ofte. Hos slædehunde fx i mellem 11-33% af individerne i mere eller mindre grad! Ofte tænker man bare at hunden er rolig, men den har altså en sygdom.

• #25   22. feb 2013 Er hunden undersøgt for hjerte lungeorm?

• #26   22. feb 2013 Essential er et nyt foder på markedet ja, men jeg har kun hørt og læst godt om det.

Han spiser ikke noget med ris længere efter han fik det som skånekost da han havde dårlig mave efter narkosen han var i.
    Og når han normalt fungere på "kun" at få tørfoder samt rå ben et par gange i måneden, så synes jeg det er lidt "overkill" at skulle stå og lave alt mulig ekstra til ham.

Malene det skal jeg lige have google, men jeg tror altså ikke han er syg på nogen måde.

Bodil nej han er ikke testet for hjerte lungeorm.

• #27   22. feb 2013 Har lige læst om det hypothyroidisme, den eneste ting er manglende energi der passer ind på beskrivelsen. Pels, mund, "lugt" og alt er som det plejer.

Og hjertelungeorm læste jeg lige om også, og for at hunden skal få det, skal den spise en snegl som har været i kontakt med rævens afføring hvor smitten er, og lige det tvivler jeg på! Da han ikke spiser "fremmede" ting fra naturen/jorden.

Men hvis hans energi niveau bliver ved med at være lidt manglende, så søger jeg da naturligvis dyrlæge.
    Men energi niveauet er svingende, nogle dage arbejder han godt og holder "ud" længe, og andre dage "dør han hurtigere"

• #28   22. feb 2013 Nogle hunder har kun ét symptom på en sygdom, men kan sagtens have den alligevel.
    Det kan også være din hund bare trænger til en pause i træningen.

• #29   22. feb 2013 Der har lige været 7 ugers pause i november og december. Og så igen her i uge 7. Og i de 7 uger i november december, har vi ikke trænet mere end 2-3 gange i alt her hjemme.

Og han elsker agility. Og er altid ivrig i bilen og inde i hallen osv, men pt mangler energien lige hvad angåe at løbe og koncentrere sig om banerne. Men det er ikke alle gange til træning han er sådan, nogle gange arbejder han virkelig hårdt og er ikke til at "få ned" men så er der også dage som igår hvor han bare var sådan la la..

• #30   22. feb 2013 Jeg ville da prøve et skift til Essentials, under alle omstændigheder så finder jeg deres fodersammensætning meget tiltrækkende, og absolut bedre end Arions. Måske hjælper den lidt højere fedtprocent og den anderledes sammensætning af foderet. Nyt måske, men manden bag er en gammel velrenommeret fodermand, som jeg ikke ville være bange for at være prøveklud for. Det er iøvrigt testet uden problemer hos adskillige opdrættere inden det blev sat på markedet. Lidt for sjovt og måske uvedkommende, så har manden bag selv en Aussie, mon ikke han kender deres behov....

Har du overvejet om der også kunne være lidt "jeg er ikke en overenergisk unghund længere" over det, tænker på at han er ved at være rigtig voksen, og falder måske en lille smule til ro. Eller han har sin sidst vokseperiode, hvis han er sent udviklet?

Men bliver det ved, så ville jeg få ham tjekket i h.. & r.., men det er du jo også selv inde på.

• #31   22. feb 2013 Ja jeg ved ham der har lavet det nye foder essentials er den gamle der lavede olivers i sin tid, så det kan da ikke gå helt galt.

Jeg synes nemlig også indholdet hos essentials er bedre end arion, men nu har han jo fungeret på det altid så derfor tvivler jeg lidt. Men tror nu jeg skifter over alligevel.

Tja han er jo snart 2 år, og vil sige han er en del mere han-hund nu end for nogle måneder siden, han kan være svære at fange i forbindelse med andet træning hvis der er tæver fx: så måske det her mindre energi halløj, også er en fase!?

Er svært at sige..
    Men hvis det fortsætter kommer han naturligvis til dyrlægen, men er ikke urolig for ham, omkring sygdomme eller noget. For han er præcis som han plejer, med legen, aktivitet, hans være måde, og renden i røven på mig osv smiley
    Hvis de ting han altid gør ændre sig, så bliver jeg først urolig.

Det med energisk unghund har jeg tænkt, men har også tænkt at det ikke kan passe han "går død" efter 15 minutters agility træning. For det har han ikke gjort før i tiden, men nu kommer det i perioder, sådan hver anden gang eller sådan har vi en dårlig trænings time og ugen efter er vi bare suveræne og har en god time fordi han bare er på!

Så tænker jo lidt det måske er det han-hunde halløj hormon noget der kører pt.

• #32   22. feb 2013 synes faktisk ikke han lyder syg, nærmere sammenfald af at han er blevet ældre, og så det med at du måske har fodret for lidt/mageret i forhold til at en del af energi indtagelsen går til at holde ham på normal temperatur... vinteren har jo efterhånden været lang og har der en tid været generelt underskud på den konto ja så viser det sig måske pludseligt...

men får vi andre mindre energi af evt blodmangel, så kommer det jo heller ikke fra dag til dag, men efter en periode med fx ikke dækkende kost..

• #33   22. feb 2013 Hanne ja jeg har ikke skænket det en tanke i forbindelse med kulden..
    Men han får 150 hver morgen nu og 250 om aftenen det er 400 gram, og så ser jeg om han skal have lidt mere. Og de dage vi laver ekstra får han også ekstra foder.

• #35   22. feb 2013 Ris nægter han at spise efter han blev "tvunget" til at spise det da han skulle have skånekost! .. Desvære...

Det er også dobbelportion han ca. for vil 400 gram.
    For han får omkring 200 - 250 afhængig af så meget, og 300 når vi har været til træning eller har været ude i skoven flere timer eller lign.
    Idag vil han komme op på 450-500 da, vi har været i skoven 2 timer idag.

• #37   22. feb 2013 Se det er jo ikke mange gram af kiloene taget i betragtning..
    Det foder du bruger har jeg aldrig læst om, men det vil jeg da lige læse om også, for tror det er foderet der gør at han mangler energi.

Kommentér på:
Manglende energi

Annonce