Dilemma! Operation eller ej???? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Står i lidt af et dilemma, som jeg håber I kan hjælpe med. Vil meget gerne høre, hvad I ville gøre, hvis i var i min situation og hvad der er det rigtige valg.
Jeg har en dejlig lille Pomeranian pige, som lige er blevet 1 år.
Da hun var omkring 8 måneder var vi hos dyrlægen, hvor hun kom med den triste nyhed, at vi skulle være meget opmærksomme på hendes knæ, da hun allerede da kunne mærke, at de var meget løse.
Nu er Chillie blevet et år og i julen var den helt gal! Hun støttede slet ikke på sit venstre ben og humpede kun rundt hele tiden, gjorde så ondt at se på Jeg ringede straks til dyrlægen efter et par dage og vi fik en tid med det samme.
Dyrlægen kunne nu fortælle mig, at det var grad 2 ud af 3 på det venstre knæ og at det vil kræve en operation. Vi var ikke i tvivl, så vi bestilte en tid med det samme, som så er her d. 8feb.
Nu er det store spørgsmål så, at vi IKKE har set Chillie trække benet op under sig siden jul og den slemme periode. Ikke én gang, meget mystisk.. Skal jeg udskyde operationen, når det ikke længere ses? Skal vi vente og se hvad der sker? Har hun mon smerter og hvad er bedst for hende?
På forhånd tak
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.447
Syntes ikke det er en beslutning man selv skal tage.
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
dec 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 366 Svar: 1.817
da det kan give en slem slidgigt på længere sigt
og da hun jo ikke er så gammel , så når hun heller ikke a blive det før slidgigten kommer..
men jeg ville få min dyrlæge evt en anden dyrlæge til vurdere hende
måske endda en med speciale i det ..
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
1) hun er meget ung. Det er kan betyde, at det kan blive bedre, når hun er færdigudviklet og har fået opbygget muskelmasse. Men det kan også betyde, at hun udvikler forskellige skavanker pga det meget tidligt.
2) man kan altid operere. Men man skal heller ikke lade hende gå med smerter.
3) hun er ung. Det giver et godt grundlag for genoptræning, men det er hårdt at holde en aktiv unghund i ro længe nok
Min humpede en del, da han var yngre og har 1 og 2 (på skalaen, da den hed 0-4) men i dag mærker vi intet på ham. Han har begyndende slidgigt i knæene, men han trækker aldrig op længere. Han får foder til led og knogler, går ikke på trapper og springer ikke for meget op og ned ad møblerne.
apr 2008
Følger: 51 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 228 Svar: 1.176
Ved Min chi dreng på 5 skete det ofte da han var ca 0-1 år, og så fik vi sat det på plads.. Men da han var ca halvandet år fik vi testet for patella og der var intet.
Nu er han 5 og har patella på det ene bagben. Han generes af det når han går langt eller løber for meget eller når der er rigtig koldt.
Det går ikke ud af led længere - det er han ligesom vokset fra.
Vi sørger for at holde ham varm og ikke gå mere end en halv time med ham ad gangen.
Operation blir først hvis han får smerter og det generer ham oftere.
Jeg ville vente med operation hvis det var mig. For operationen i sig selv er jo også slem og at skulle genoptræne en unghund bagefter kan ikke være helt let
Dilemma! Operation eller ej????