{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.217 visninger | Oprettet:

Haleføring - kan det trænes? {{forumTopicSubject}}

Min hund bærer sin hale meget højt, og gerne i krog henover ryggen. Det er en fejl i forhold til standarden.

Der er ingen sammenvoksede led - og han kan sagtens holde halen korrekt hængende i stand.

En eksteriørdommer har sagt, at det er en "fiks ide" han (og andre hunde i racen med samme haleføring) har, og at det sætter i hovedet.

Så er spørgsmålet er: Kan det trænes - og hvordan? Min ringtræner siger, at især unghunde noglegange bærer halen højt...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Haleføring - kan det trænes?
  • #1   4. jan 2013 Ved at Henriette med rottweileren Fadia herinde fra har trænet det - og jeg har da set at det virkede for de to smiley

har så også set nogle træne det ved at give hunden et slag på halen når den kom for højt op hvilket jeg , af ( synes jeg ) åbenlyse grunde, ikke vil anbefale....

• #2   4. jan 2013 Næ tak - slag og anden mishandling har ingen interesse...En har sagt at jeg bare skal sørge for, at han er lidt kuet, når han skal i ringen - det har heller ingen interesse..

Tænkte mere i retning af positiv forstærkning, når han står med korrekt hale, men synes opgaven virker uoverskuelig?

• #3   4. jan 2013 Kan jeg godt forstå - Linker lige tråden til Henriette for kan ærlig talt ikke huske hvad hun gjorde men synes at have et minde om at det virkede, I hvert fald nogen gange *G*

• #4   4. jan 2013 Ja - lige som hunden kan lærer at røre et target med pote eller snude kan den også lærer det med halen. Så bruger man targetstick til at løfte eller sænke haleføringen. Nogle hunde lærer så hurtigere end andre smiley Men ros og beløn når halen rør target og når den er sivet ind - så styrer du target.

• #5   4. jan 2013 god gammel gaffa smiley hehe

• #6   4. jan 2013 Ja - Det kan trænes.

Ghini bærer halen for højt, når hun er meget ivrig og koncentreret, hun har ved hjælp af target lært kommandoen "hale" og så sænker hun den ned i en korrekt blød bue.

Hun har også lært kommandoen "ører", så sætter hun dem frem i fine opmærksomme whippetøre.

• #7   4. jan 2013 Har både overvejet gaffe og blylod i halespidsen :o)

Jeg har prøvet at træne med kommando "hale", når han er i stand, og det fatter han ind imellem.

Kan en af jer forklare mere om target, det lyder som den vej vi skal...Jeg er med på at man kan få hunden til at røre et bestemt "target" (kryds på væggen eller lign.) på kommando - men hvordan gør man, når det er halen?

• #8   4. jan 2013 Jeg holdt under gang en targetstick, så Ghini ikke kunne undgå at berøre den med halen og klikkede.

Da hun havde fattet at det var halens berøring mod target, der udløste belønningen sænkede jeg den lidt og arbejdede stille og roligt hen mod korrekt stilling.
    Først da den var sikker, satte jeg kommando på.

Det tog lidt tid, for Ghini regner ikke godbidder, så klik = leg, Princippet fattede hun dog hurtigt.

• #9   4. jan 2013 Kirsten - hvordan med ørene?

• #10   4. jan 2013 JTK - Der lavede jeg sjove lyde, der fangede hendes opmærksomhed og klikkede så snart ørerne røg fremad.

Jeg havde hende stående på bord

Efterhånden røg ørene frem så snart jeg stillede mig foran hende, når hun stod på bordet og på det tidspunkt satte jeg kommando på.

Først da kommandoen sad, brugte jeg den, når hun stod på gulvet.

• #11   4. jan 2013 Jeg har prøvet ALT, min hanhund holder sin hale som en antenne, når han går i ringen. Ude i haven kan han også gøre det, men han kan også holde den normalt.
    Jeg er blevet fortalt, at grunden til nogle hunde gør det er, at deres kryds er..forkert. Uanset hvad, min hanhund har aldrig fået det lært fra sig og nu er det ligegyldigt, da jeg ikke udstiller ham mere

• #12   5. jan 2013 Min han gør det samme i ringen, men kan sagtens bære den korrekt, men når han er sammen med jævnalderne hanner skal han spille smart og så ryger den op, men jeg træner ham med en targetstick og klikker ham hver gang han tager halen ned i korrekt holdning, det virker ok til tider.

• #13   5. jan 2013 Nu skal en cocker bære sin hale vandret - flugte med ryglinien. Derfor har Cæsar fået høvl af mange dommere for hans..antenne eller gay tail - som de skriver. Når han står på bord, holder han den vandret eller den logrer....Måske jeg skal lære hvordan man gør til evt næste hund med den haleføring

• #14   5. jan 2013 DKK cocker det er rigtigt, at det kan være fordi krydset er for kort og halen for højt ansat, men det er ikke altid, at det er sådan.

Ghini har korrekt kryds, det er en af hendes meget stærke sider, men halen på en whippet skal også bæres meget lavt, så der skal ikke meget humør til, før haleføringen er for høj smiley

• #15   5. jan 2013 Hehe uhh den forbandede hale altså *GG*
    Fadia har nøjagtig samme dumme, irriterende, belastende og grimme vane *G*

Og ja som Freja skriver, så er det trænet rigtig meget med hende smiley
    Så faktisk har vi trods at den er SÅ højt båret at den ville være direkte diskgrund, aldrig oplevet det som et problem i ringen..
    Jo dommeren til WDS 2011 kommenterede den lige, fordi hun blev jubleglad da han hilste, men stadig rørte den ikke ryggen..

Jeg har ganske som Kirsten gjort det ved positiv forstærkning, trænet hende til at hale betyder hun lige skal hoppe ned fra piedestalen, og så kommer halen ned i en meget bedre stilling smiley
    Startede med at få hende i en stå position.. Og så køre hånden ned over halen, ligesom når man kæler, og sagde hale ned..
    Når hun så lod halen blive nede så masser af ros og godbider, og stille og rolig krav om længere tid af gangen smiley

Det har været en meget lang og tidskrævende træning da hun er MEGA egotripper.. Men det virker med masser af tålmodighed, som Freja jo så også har set smiley

• #17   5. jan 2013 Det med ørerne må jeg prøve - nogle boxer har det med at smide dem om i nakken og det pynter altså ikke smiley

• #19   5. jan 2013 Supertråd, har overhovedet ikke skænket det en tanke, at kunne bruge klikker til haleføring, selvom jeg bruger klikker til så mange andre øvelser, har en ung hanhund, der bestemt godt kunne behøve, at få den lidt ned den hale,det er ikke altid at han løber med den løftet, men det er irriterende når han gør det, og det kan jo være den lille ting der gør, at han ryger længere ned i rækken.

• #20   5. jan 2013 Jamen, så må jeg igang med "haletræning"...

Humle skal eksteriørbedømmes til efteråret, som en del af avlsgodkendelsen i broholmerselskabet - så jeg har lidt tid at løbe på :o) Han har så mange andre kvaliteter, at det ville være synd at blive kasseret pga. en høj hale, når der ikke er sammenvoksede led eller haleknæk til grund for det - for så var det en anden snak, og så skulle han ikke i avl..

Tak for alles jeres gode råd :o)

Kommentér på:
Haleføring - kan det trænes?

Annonce