1.217 visninger
|
Oprettet:
Haleføring - kan det trænes? {{forumTopicSubject}}
Min hund bærer sin hale meget højt, og gerne i krog henover ryggen. Det er en fejl i forhold til standarden.
Der er ingen sammenvoksede led - og han kan sagtens holde halen korrekt hængende i stand.
En eksteriørdommer har sagt, at det er en "fiks ide" han (og andre hunde i racen med samme haleføring) har, og at det sætter i hovedet.
Så er spørgsmålet er: Kan det trænes - og hvordan? Min ringtræner siger, at især unghunde noglegange bærer halen højt...
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.397
har så også set nogle træne det ved at give hunden et slag på halen når den kom for højt op hvilket jeg , af ( synes jeg ) åbenlyse grunde, ikke vil anbefale....
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 489
Tænkte mere i retning af positiv forstærkning, når han står med korrekt hale, men synes opgaven virker uoverskuelig?
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.397
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
dec 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 40
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.905
Ghini bærer halen for højt, når hun er meget ivrig og koncentreret, hun har ved hjælp af target lært kommandoen "hale" og så sænker hun den ned i en korrekt blød bue.
Hun har også lært kommandoen "ører", så sætter hun dem frem i fine opmærksomme whippetøre.
aug 2010
Jeg har prøvet at træne med kommando "hale", når han er i stand, og det fatter han ind imellem.
Kan en af jer forklare mere om target, det lyder som den vej vi skal...Jeg er med på at man kan få hunden til at røre et bestemt "target" (kryds på væggen eller lign.) på kommando - men hvordan gør man, når det er halen?
okt 2010
Da hun havde fattet at det var halens berøring mod target, der udløste belønningen sænkede jeg den lidt og arbejdede stille og roligt hen mod korrekt stilling.
Først da den var sikker, satte jeg kommando på.
Det tog lidt tid, for Ghini regner ikke godbidder, så klik = leg, Princippet fattede hun dog hurtigt.
aug 2008
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 251 Svar: 2.445
okt 2010
Jeg havde hende stående på bord
Efterhånden røg ørene frem så snart jeg stillede mig foran hende, når hun stod på bordet og på det tidspunkt satte jeg kommando på.
Først da kommandoen sad, brugte jeg den, når hun stod på gulvet.
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
Jeg er blevet fortalt, at grunden til nogle hunde gør det er, at deres kryds er..forkert. Uanset hvad, min hanhund har aldrig fået det lært fra sig og nu er det ligegyldigt, da jeg ikke udstiller ham mere
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
okt 2010
Ghini har korrekt kryds, det er en af hendes meget stærke sider, men halen på en whippet skal også bæres meget lavt, så der skal ikke meget humør til, før haleføringen er for høj
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.828
Fadia har nøjagtig samme dumme, irriterende, belastende og grimme vane *G*
Og ja som Freja skriver, så er det trænet rigtig meget med hende
Så faktisk har vi trods at den er SÅ højt båret at den ville være direkte diskgrund, aldrig oplevet det som et problem i ringen..
Jo dommeren til WDS 2011 kommenterede den lige, fordi hun blev jubleglad da han hilste, men stadig rørte den ikke ryggen..
Jeg har ganske som Kirsten gjort det ved positiv forstærkning, trænet hende til at hale betyder hun lige skal hoppe ned fra piedestalen, og så kommer halen ned i en meget bedre stilling
Startede med at få hende i en stå position.. Og så køre hånden ned over halen, ligesom når man kæler, og sagde hale ned..
Når hun så lod halen blive nede så masser af ros og godbider, og stille og rolig krav om længere tid af gangen
Det har været en meget lang og tidskrævende træning da hun er MEGA egotripper.. Men det virker med masser af tålmodighed, som Freja jo så også har set
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
aug 2010
Humle skal eksteriørbedømmes til efteråret, som en del af avlsgodkendelsen i broholmerselskabet - så jeg har lidt tid at løbe på :o) Han har så mange andre kvaliteter, at det ville være synd at blive kasseret pga. en høj hale, når der ikke er sammenvoksede led eller haleknæk til grund for det - for så var det en anden snak, og så skulle han ikke i avl..
Tak for alles jeres gode råd :o)
Haleføring - kan det trænes?