{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.149 visninger | Oprettet:

Collie {{forumTopicSubject}}

Ja selvom jeg har min favorit race (eurasier) som jeg endnu ikke ejer hehe, må man jo gerne drømme om alle de andre dejlige racer smiley

Manden er meget glad for collien og har engang haft en som barn, der var den bedste hund fortæller han (han er ikke synderligt hundemenneske, men derimod mig )

Så nu er jeg da lidt nysgerrig. Jovist den langhårede collie er en smuk hund, men nu er det ikke det som det kommer an på ved mig, jeg har nogle ting jeg søger i en hund (og eurasieren rammer plet i alt), så nu er jeg list nysgerrig med Collien.

Vi er en familie på 3. Vi er 2 voksne på 27 og 29 år og en søn på 4,5 år.
Jeg har 3 marsvin (har haft marsvin en del år) og vi har den dejligste indekat på 1 år.
Jeg har haft hund tidligere, dog en blandingshund, mens jeg boede hjemme. Jeg sørgede for alt ang den undtaget regningerne.

Nårh, men vi flytter i hus på 149 kvm 3 etager med have.
Mig og sønnen er aktive og elsker at være udensdørs, men holder også af en stille dag.
Jeg vil gerne træne lydighed og MÅSKE agility.

Den skal være lidt selvstændig, men også gerne interreseret i at træne (hvis den ser formålet som en godbid smiley )
Den skal ikke være en total pleaser.
Den skal kunne holde til at der bliver løbet rundt, at der er stille og at der evt er mange mennesker samlet (familie) uden at krakke helt sammen og være bange.

Hvordan vil collien egne sig?

Jeg hører tit den er perfekt familiehund, men også at den er meget sart og nervøs...
Jeg vil ha en hund der kan holde til noget og som ikke kryber på gulvet af nervøsitet..

spørg gerne til mere, hvis jeg har glemt at oplyse om noget smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Collie
  • #1   9. dec 2012 jeg ved ikke lige om jeg vil sige den kan leve op til kravet om selvstændighed -jeg kender ingen selvstændige collier, omend jeg da har mødt nogen der heller ikke ligefrem var pleasere.

    Ang nervøsitet, så handler det meget om at være kritisk med hvor man køber. Der har været skamavlet collier i mange år, og det kan stadig ses i nogen linier.
    Jeg er absolut ikke collieekspert, men vi havde netop sådan en collie da jeg var barn/ung og stadig boede hjemme.
    Vi havde adfærdsbehandler ude da han simpelthen var panisk for at bevæge sig gennem køkkenet (af Gud ved hvile årsager, det skyldtes ikke dårlige oplevelser), han var ikke just børnevenlig -bed mig gentagne gange fordi han blev utryg hvis man kom for tæt på når han lå ned o.l.
    I det hele taget havde han et jævnt dårligt sind. Vi havde jo nok ladet os forblænde af en "fin stamtavle" og et fancy kennelnavn, for jeg har senere tjekket op på linierne og kennelen, og det var ikke ligefrem noget at råbe hurra for.

    Men det er jo ikke det sind der er ønskeligt for racen og absolut heller ikke det en seriøs opdrætter ville avle på.
    Bingo, som vores hund hed, er årsag til at jeg aldrig skal have collie. men jeg har da heldigvis sidenhen mødt nogen fantastisk dejlige, og slet ikke nervøst anlagte eksempler af racen. Så ser man sig ordentligt for, er det ikke et omvandrende nervevrag man anskaffer sig når man køber collie smiley


  • #2   9. dec 2012 Har aldrig selv haft collie, men min veninde har en.
    En skøn skøn dreng, dog er han ret nervøs for alt nyt (han er så også blevet ynket rigtig meget...) men hun har gët lydighed med ham. Men han er stille og rolig. De har haft marsvin og har nu rotter og kat - ingen problemer
    Min træner har haft en han løb ag med. Super sej hund. De har en handikappet datter og der har aldrig været noget med ham heller ikke når de har haft gæster eller noget andet - han er grunden til jeg godt kan lide collien smiley De havde også kat

    Men ja der skulle være forskel på linjerne/opdrætterne


  • #3   10. dec 2012 Der findes en håndfuld dygtige opdrættere, som jeg absolut kan anbefale..
    Selv er jeg faldet for de amerikanske linier, men det handler ligeså meget om smag - der findes også fornuftige opdrættere af både moderne og engelske linier smiley

    Jeg har selv 2 collier, en med og en uden tavle - den yngste, som er med med tavle er min lydigheds hund - vi har været til flere rallyprøver og skal debutere i lp i det nye år - han er ligeledes testet på får flere gange og jeg har gået spor med ham smiley


  • #4   10. dec 2012 En collie kan leve op til alle dine krav, men du skal se efter DKK opdrættere der opdrætter på mentalt sunde hunde, ikke alle linier har gode sind.

  • #6   10. dec 2012 jeg kender kun Kennelmor's 3 collier. De er rolige og harmoniske og jeg har set den ene til Rally, en rigtig dygtig og lydig hund.



  • #7   10. dec 2012 tak for svarene smiley

    Hvordan er de mht sundhed? Hvad skal man være opmærksom på? Hvad kræver de af pelspleje? altså hvor tit skal de børstes?

    Er der udpræget kønsagressivitet?

    Ok så en collie kunne godt fungere i an alm familie med børn (så følger der jo netop larm osv med)


  • #9   10. dec 2012 Jeg har tre collier alle tæver, jeg har tre børn, nu teenagere, og jeg har to børnebørn, den ene 1½ år den anden 2 måneder.
    Vi har lige haft julehygge herhjemme i dag og, der var endda også en lille cockerhvalp på besøg, så fuldt hus, en masse larm og hurlumhej - og collierne syntes det hele var spændende og fulgte nysgerrigem med i alt.
    Vores barnebarn på 1½ år fylder hele huser, render rundt ,kaster med legetøj, griner, snakker højt, vælter og ja han er som et barn på 1½ år er, og det giver ingen problemer overhovedet ift hundene - MEN man skal købe af mentalt sunde linier og man skal vænne både børn og hunde til hinanden og de skal lære at acceptere hnandens grænser.

    Ang sygdom, så HD fotograferer man og man øjenlyser for CEA (øjenlægen på Århus Dyrehospital har givet en beskrivelse af det). Hvis man skal kunne bruge øjenlysningen til noget skal den foretages inden hvalpen er 10 uger, så de seriøse opdrættere sørger for, at øjenlyse hele kuldet inden de sælger hvalpene.

    Der er ikke de store problemer med HD hos collie, jeg tror det er omkring 90% af de fotograferede hunde der har A eller B, så alt i alt sunde hofter, MEN man ser nogle falder ud med en C, D eller endda E hofte, men det er heldigvis ikke ret tit.

    Hvis du køber med DKK tavle kan du tjekke hofteindexet og sikkerhedstallet, det giver en god fornemmelse af hoftestatus i linierne.

    Ud over HD og øjenlysning, så se efter god mentalitet, nogle mentaltester, men det er ikke så mange. Selvom man ikek mentaltester kan man dog godt have mentalt sunde collies, men vær opmærksom.

    Pelsplejen er moderat, jeg børster mine en gang hver 2.-3. uge. Jeg har to collier af klassiske linier og en af moderne linier. Jeg vil sige, at dem fra klassiske linier er klart de nemmeste at holde rent pelsmæssigt, de har ikek så meget underuld og i det hele taget ikek så voldsom stor pels dom de moderne collier.

    Jeg vedhæfter et billede af vores lille fætter Mikkel på 2½ år der leger med mine hunde. De spiller bold og bolden er røget ned i en busk. Collierne står tålmodigt og venter til Mikkel finder blden og kaster på ny. Jeg har aldrig oplevet at mine collier har væltet et barn i kådhed eller i leg, de har en udpræget sans for børn og formår at tage hensyn lige gyldigt om det er en baby, et lille barn eller et lidt større barn, de forstår at de skal være forsigtige, den intuition har jeg ikke oplevet hos andre racer, jeg har mest haft erfaring med labrador og rottweiler, der er mere voldsomme i deres leg (men super søde hunde!!)


    profilbillede
  • #10   10. dec 2012 Så bliver blden fundet - ingen collier hopper op for at tage den, de venter til lille Mikkel får kastet og så afleverer de forsigtigt igen.

    profilbillede
  • #11   10. dec 2012 Min søn har haft vores Fie med i skole til kæledyrsdag, de hyggede sig og Fie fulgte godt med smiley

    profilbillede
  • #12   10. dec 2012 Mit barnebarn Andreas går og hygger i haven med tre hunde, de følger ham overalt og er interesserede i hvad han laver og de passer på ikke at vælte ham.

    profilbillede
  • #13   10. dec 2012 Tak for dit gode svar smiley
    Min kæreste snakker om at de skulle være ret intelligente?
    Ja beklager men jeg aner ik noget om racen, så hvad ved jeg smiley

    Hvor er det er godt billede, og hvor venter de pænt smiley

    Pels plejen skræmmer mig ikke smiley Sjovt nok så er de racer jeg kigger på altid dem der har godt med pels..

    Hvordan er det med motion og aktivering, skal de stimuleres/aktiveres meget eller kan de godt tage en slap af dag også, uden at kede sig helt vildt.


  • #14   10. dec 2012 Men vil man lege vildt vil collierne gerne være med, og de hyrder når de kan komme til det, så man skal passe på ikke at blive tacklet!!

    profilbillede
  • #15   10. dec 2012 En collie er intelligent og skal både have motion og mentalstimulering hver dag, men ikke mere end alle mulige andre brugshunderacer. Jeg må sige at mine forventer en god lant tur hver dag, og så et par småture morgen og aften. Men nu kender du eurasieren, og jeg vil da tro at den også skal have samme mængde motion og udfordring?
    Den vil elske at man går til en form for træning med den, den elsker at arbejde sammen med sin "hyrde" om et elelr andet.


Kommentér på:
Collie

Annonce