{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.632 visninger | Oprettet:

Blandingshund? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har idag været ude at se to lækre hvalpe, egentlig nogle vi mødte i hundeskoven. Men en han og en hun, blanding af labrador, breton, og cockerspaniel. Så moderen og faderen, skønne hunde med en god størrelse.

Nu kommer mit spørgsmål. Vi har længe gået og snakket om hund nr 2, da jeg gerne vil prøve kræfter af indenfor lydighed, spor osv. Watson er bedst og gladest for agility.

MEN - da dette er en blanding af jagt racer, ville det så kunne fungere? Jeg og min kæreste vil ikke bruge den til jagt, men jeg vil træne den dagligt og selvfølgelig træning i klubben også, men kan den trænes i lydighed, eller skal der jagt indover? Jeg er forelsket i border collien - pga. dens iver, og dens kæmpe koncentration på føreren. Ville være ked af at stå med en total jagthund, som ikke ville kunne lære, og nyde at lave de ting jeg gerne vil med hunden. Håber det er til at forstå.

hvis man vælger en hun, kan man så sterilisere, og så have hanhund og hun hund sammen? eller hvordan gør man.

UNDSKYLD alle de spørgsmål smiley

Mvh Mette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blandingshund?
  • #1   8. dec 2012 Jeg ville
    1 købe en race som egner sig til spor når det nu er det i vil. Med en blanding er det lidt et lotteri hvordan den falder ud.
    2 køber efter tjekkede forældre. Er tæven og hannen tjekket for HD (med hvilken status), Hvad med øjne? Hvad med bedste forældrene? Mange arvelige sygdomme springer led over. Jeg ville som minimum kræver følgende

HD-krav: Ikke over C (B da i har planer om at bruge hunden)

Øjen-krav: forældre (cocker) er øjenundersøgt af et medlem af Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel og fundet fri for tegn på arvelig cataract (1. Posterior polær subcapsulær cataract – bagerste polstær eller 2. Cortical cataract – katarakt i linsens bark) og PRA. Første undersøgelse kan tidligst foretages, når hunden er 12 måneder gammel. En øjenattest må ikke være ældre end 12 måneder gammel på parringstidspunktet

Med andre ord. Vælg race og køb så med tavle fra en god opdrætter

• #2   8. dec 2012 Jeg er ikke helt med, hvis det er borde collien du vil have, hvorfor så købe en blanding.
    De bedste sporhunde er sjældent de aller bedste lydighedshunde, men det kan da gå i spænd.
    Ikke alle jagthunde er optimale til regulært spor.

• #3   8. dec 2012 Den var tjekket for hd ihvertfald.

har selv en race ren hund herhjemme, hvor jeg VED linjerne er iorden, hvilket jeg er ovenud taknemmelig for, da jeg gerne vil op på et vis niveau i agility, og han bliver virkelig brugt.

Det vil ikke være agility, jeg vil bruge min nye hund til, lydighed spor osv.
    Men er i tvivl om en jagthund ville kunne affinde sig med ikke at være med på jagt? da ingen af os nogensinde kommer til det.

Men ja det er nok rigtigt med blandingerne. Synes bare det er svært.

Har jo hele tiden være forelsket i border collien, men synes folk snakker så negativt om dem faktisk. Og hvilken kennel er god og dårlig. udstillings elle brugshunde linjer? Har prøvet at vælge forkert aller første gang jeg fik hund, og ALDRIG om jeg vil risikere at få hund fra et dårligt sted.

Har læst og læst, og føler ikke rigtigt jeg bliver klogere.

• #4   8. dec 2012 Det lød forvirrende.! Det er lidt en balancegang!
    Mvh en som har en chihuahua og blev bidt af lp og ag!
    Nu er hundeholdet suppleret med en sheltie!

• #5   8. dec 2012 Jamen, som jeg skrev har jeg hele tiden være forgabt i bordercollien, men grunden til jeg skrev dette indlæg, var egentlig bare for at være åben overfor andre hunderacer, blanding osv.

Og for at høre hvorvidt de ville kunne leve op til det jeg vil bruge dem til, men kan godt se hvad i mener med at det er svært at sige med en blanding.

• #6   8. dec 2012 Det lød forvirrende.! Det er lidt en balancegang!
    Mvh en som har en chihuahua og blev bidt af lp og ag!
    Nu er hundeholdet suppleret med en sheltie!

Hvad mener du med det??

• #7   8. dec 2012 Hvad niveau er dit mål i lp og spor?
    Er det primært lp?
    Ønsker du en pleaser? De bedste sporhunde mener jeg godt kan være lidt mere selvarbejdende!

• #8   8. dec 2012 Ts: det var en kommentar til mit eget første indlæg at det blev lidt forvirrende! Sorry

• #10   8. dec 2012 Ja det er primært lp.

Ville bare ikke ende ud med en jagt hund, hvor den ikke ville føle sig til rette med det jeg vil bruge den til. Hvor langt jeg vil nå, kommer an på mange ting, men så længe min hund nyder træningen, og føler sig til rette i det moment på træningspladsen.

Men er vidst noget frem til at en blandingshund, er for uvis, omkring mange ting.

• #11   8. dec 2012 Nåh, nu er jeg med. smiley

Skal lige tilføjes, at det aldrig bliver en HOVSA løsning :). Vil aldrig købe en hund fordi den er billig, osv. Ville skam bare forhøre mig, ikke andet.

Jeg er ikke så meget inde i blandingsracer, og hvad der fungerer sammen og ikke, derfor jeg ville høre jer.

Men du har ret, jeg skal vidst holde fat i mit ønske om en border collie, eller endnu en af sheltie slagsen.

• #13   8. dec 2012 Kunne blive alle tiders agility hund, den behøver ikke bruges til jagt, bare man gør sig klart at det er en aktiv hund

• #14   8. dec 2012 Jeg synes at hvis du er forelsket i borderen, så tjek det noget mere ud. Der findes så mange super lækre bordere og der er masser af dygtige opdrættere. Tag ud til en AG konkurrence, så støder du på en del af dem og mon ikke der også er nogen til lp konkurrencerne smiley
    Jeg tror godt en jagthund kan affinde sig med ikke at komme på jagt, så længe du sørger for noget andet stimuli og selvfølgelig har omtanke for at instinkterne vil være der, selvom hunden ikke bruges til jagt.
    Ellers sig til, så kan jeg godt anbefale et par gode border opdrættere smiley
    Held og lykke med det.

• #17   8. dec 2012 Labben og cokkeren er jagthunde, men de fleste avler dem ikke som jagthunde men som familiehunde, så det kan blive alle tiders hund. At de er "jagt" hunde betyder også bare at de gerne vil arbejde, men hvad end du sætter dem til. Held og lykke.

• #19   9. dec 2012 1. Blandet af racer, der kan blandes sammen med fornuft.
    2. En jagthund behøves ikke at anvendes til jagt, men er en hund med et aktivitetsniveau, der skal udnyttes for at hunden trives.
    3. Du vil anvende den til lydighed, bl.a. spor, apportering etc. - den vil elske det, og dens aktivitetbehov bliver udnyttet!

= Jeg ser ingen problemer, hvis du føler for netop den hund. Så er det kun sundheden, du lige skal sikre dig ved tjek af forældredyrene.

• #20   9. dec 2012 Aktivitets niveauet er intet problem - altså forstået således at det nok skal blive udnyttet, både via træning og motion.

Jeg ringede idag, og sagde jeg gerne ville ud og se hvalpene i deres trygge rammer, og forhørte mig lidt om forældrenes sundhed osv. Han sagde at jeg skulle tage den med idag, hvis jeg ville nå det - så det var så let, det droppede vi. Sådan vil jeg ikke købe hund.

Træls at blive presset sådan.

• #22   9. dec 2012 Hvis jeg var forelsket i border colllien, jeg vidste jeg kunne klare aktivitetsniveauet, brændte for lp, men ville snuse til lidt spor, så havde jeg uden tvivl valgt en border, og ikke en blanding eller anden race.!

• #24   9. dec 2012 Hvis du købte en BC, ville du så tro det var umuligt at have den uden at hyrde?

Det er jo helt det samme med jagthunde -naturligvis kan man have en jagthund uden at gå på jagt, så længe den blot får adgang til noget andet meningsfyldt arbejde.

Med det sagt, synes jeg det er noget af en blanding -breton kender jeg kun meget lidt, men cocker og labbe har ikke meget tilfælles, udover tilfældigvis begge at være jagthunde.

• #25   9. dec 2012 Jeg har selv en hyrdehund, så nej det er ikke det jeg mener Michelle!

Mit spørgsmål var egentlig bare hvorvidt en blanding af disse tre jagt racer, ville kunne begå sig på banen i lp.

Det er ikke noget der haster, det skal passe sammen det hele. Watson skal kunne med den, og jeg skal være solgt på stedet. Så det kommer, når det kommer.

Tak for alle jeres svar. smiley

• #26   9. dec 2012 Mette -det troede jeg da bestemt heller ikke det var smiley

Min pointe var blot at det samme jo gælder for jagthunde, at de godt kan holdes glade og tilfredse med andet end jagt smiley

Men kan så se nu, at du allerede har besluttet dig for at takke nej, det havde jeg ikke lige set før.

Kommentér på:
Blandingshund?

Annonce