Finsk Lapphund - info? {{forumTopicSubject}}
Hej HG, jeg håber i kan hjælpe mig med nogle spørgsmål jeg har, ang. den Finske Lapphund.
Det er ikke nogen hemmelighed at jeg undersøger en masse forskellige racer for at finde en der kunne passe til mig, og jeg har egentlig længe været små forelsket i den Finske Lapphund, og søger nu lidt info.
Jeg har læst lidt om den, men jeg føler mig meget usikker i forhold til infoén rundt omkring på nettet.
Det ene sted står der bla. det er en meget nem hund der kræver moderat motion.Et andet sted læser jeg så den kræver motion/aktivering i stil med border collien.
Derudover, skulle den jo være meget gøende. Men de racer jeg har kigget på hvor der står de er gøende, har alle(ejere) sagt at det bare er et spørgsmål om træning. Hvad mener i mht. denne race?
Jeg har jo ikke rigtig nogen idé om hvad der er rigtig, så håber i er nogle derude der ved det!
Og ellers må i da hjertens gerne kaste om jer med al den viden i nu har om den flotte hund!
Det skal lige siges jeg slet ikke er sikker på om det er en hund for mig, men jeg er meget interreseret i at høre om den.
Kom glad!
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 949
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.851
Racen skal aktiveres, både fysisk og mentalt, hver dag. Dvs en form for træning ved siden af gåturene.
Racen kan gø, og det skal indlæres fra hvalp hvilke perioder gøen er acceptabel i.
Jeg synes du skal besøge en opdrætter og møde racen. Sådan finder man bedst ud af om racen passer til en.
sep 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Svar: 38
http://www.hunden.dk/Files/News/File/9f53ebae-b97c-42c8-a277-3f88df38b2f8.pdf
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 107
Vil du sige de har tildens til at strejfe? Det skal jeg nemlig helst ikke ud i.
Jeg har planer om at kontakte en opdrætter, og besøge nogle hundeudstillinger. Desværre er dem jeg har mulighed for at besøge bare først fra Maj 2013
Ville i sige det var en hund man kan have som "hygge hund", dog med lydighed og agility træning ved siden af? (ikke konkurence) eller er det bare urealistisk med denne race?
Alfisten
Hmm okey, jeg har et liiille håb om det måske kunne nedtones en smule, så man har mulighed for at styre gøen?
Jeg kommer højst sandsynligt til at bo i lejlighed, så hvis det står på konstant gøen ville jeg nok få problemer med naboen.
maj 2012
Tak for link!
sep 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Svar: 38
maj 2012
Puha, ja det ville jo være lidt af et sats - og ville aldrig bare turde gøre det.
Men tror jeg hiver fat i nogle forskellige opdrættere inden jeg lægger racen helt på hylden.
Og tak for svarende
Linda P
Ja den syntes jeg man høre tit om de racer der beskrives som meget gøende,
men det er jo selvfølgelig også forskelligt fra hund til hund.
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 885
Men ja, ingen af dem kan gå løs, og to af dem stikker direkte af, når de ser deres snit til det.
Jeg vil slet ikke sammenligne aktivitetsniveauet med en Border collie. De nyder træning ja, men bliver ikke rastløse eller kravler på væggene, hvis de kun kommer ud og gå almindelige ture.
Hyggehunde er ingen af dem, de ligger helst for sig selv, vil da gerne snakke lidt - men er meget selvstændige
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
Vores den lille gør heller ikke ret meget. Hun siger ikke en lyd når der kommer nogen, men starter først hvis de to store bliver ved i længere tid ad gangen.
Det er bare et spørgsmål om at stoppe adfærden i et tidligt stadie
Ang motion er det meget forskelligt fra hund til hund.. Men motion i BC-mængde er det bestemt ikke! Det er en hund der elsker at arbejde - når den selv gider og har lyst. Den er ikke en udpræget "pleaser" men vil dog alligevel gå langt for den rigtige motivation(som også er meget forskellig fra hund til hund)
Min Ollie er en der meget gerne vil aktiveres, hun udmærker sig i Agility og er desuden blevet klubmester til sin første konkurrence. Men hun vil 100% også gerne have lov at arbejde med hovedet og næsen, så som spor og lign.
Vores Qira derimod er ikke en hund der behøver specielt meget aktivering. Hun kan få timer til at gå med en aktivitets-bold og så kan hun være glad i flere dage bagefter
Selvfølgelig skal de have nogle gode gå-turer og Lapphunden NYDER at løbe frit! De har ikke en udpræget tendens til at strejfe - jeg har hørt om få der er gået fra hjemmet men intet imod mange andre racer! Vores har aldrig strejfet - trods det at min Ollie havde fundet stedet hvor min far ikke havde fået lavet hegnet ordentligt, og derfor brød ud af gårdhaven Hun havde højst sandsynligt været uden for hegnet i lige knap en time, men da vi kaldte sad hun prompte ved fordøren ;o)
Det er noget sludder at Lapphunden ikke kan gå løs De elsker at løbe, men som med alle andre hunderacer: Har du trænet et godt og positivt indkald er det intet problem..
Vores Qira er en rigtig hyggetrold og putter glædeligt i sofaen, sengen og lign. Hvorimod Ollie kun vil kæle når hun selv vil
Mystique ligner meget sin mor - hun EEELSKER at blive løftet, krammet, kysset og kælet
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men der er udstilling i Nyborg lørdag i næste weekend, hvor der kommer ikke mindre end 40 Finske Lapphunde!
maj 2012
Ej hvor lyder det bare dejligt med dine vovser.
Det lyder rigtig godt at de ikke burde strejfe! Hvis det er et spørgsmål om motivation og træning, så burde det jo kunne lade sig gøre!
Uha, Nyborg er ret langt væk for mig, jeg bor i ballerup.
Jeg regner med at møde op på udstillingerne i Roskilde 2013 og Ballerup 2013
Nu er det godt nok et godt stykke ud i fremtiden, men hvis du også kommer, må du endelig sige til. Jeg har aldrig mødt racen, så det vil jeg bestemt også gerne!
maj 2012
Det vil jeg være opmærksom på! Tak!
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 2 Svar: 2
Men det er en spidshund og skal jo helst trænes så de ikke køre på væggene ,der er så mange ting du kan med en Lapp .
Og ja de har deres egne meninger de er ikke så nemme at opdrage som andre hunde ,men det er jo netop deres charme at de er deres egen ,men man så skal finde på andre måder at få det som man vil
Og en kærlige hund skal man lede længe efter .
Og ja kom og kik på en udstilling og spør endelig alt det du vil.
maj 2012
Jeg tror da også det er dig jeg har haft skrevet til her for et stykke tid siden, Lykke
Kommer helt sikkert på en udstilling eller to og kigger rundt omkring!
Finsk Lapphund - info?