Frygt kan jo smitte? {{forumTopicSubject}}
Men hvor meget smitter det egentlig?
Min hund er 10 mdr., og det siger sig selv at han så skal opleve sin første nytårs aften. Har holdt øje med ham når det har tordnet, og der har været andre form for brag, og han har ikke reageret på det. Har også prøvet at afspille fyrværkeri for ham, lavt som højt, og ingen reaktion på hverken frygt eller noget som helst. - dejligt.
Men man ved jo aldrig med Nytårs aften. Det er jo altså noget andet end når det kommer ud af en højtaler. Jeg har valgt at bruge min nytårs aften sammen med min hund - ikke noget vildt, fest og farver til mig.
MÅSKE skal jeg ud til min mormor som har besøg af 3 personer fra Norge (familie) og de har en Dansk Svensk Gårdhund på 4 år. Super sød hund og meget modig, men virkelig nærmest angst overfor fyrværkeri! Så den går kun lige ud og tisser, og så tilbringer den egentlig det meste af sin tid i bur - frivilligt.
Og så er jeg altså lidt usikker på om det er klogt at min unghund tilbringer sin første nytårsaften med en ældre og mere erfaren hund som er bange? Da unge dyr tit lærer af at se på de ældre dyr?
Det kan vel, i realiteten, kunne smitte min hund, så han også bliver bange og evt. angst?
Så er det smart at tilbringe første nytårs aften med sådan en hund eller hvad?
Hvad er jeres erfaring og mening om dette?
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.202
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Jeg har oplevet det omvendt med kattene hvor en ny ungkat/killing er lidt usikker nytårsaften, men falder til ro når han kan se at de andre katte er fuldstændig afslappede.
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.061
Jeg har en der sover igennem det hele, han går gerne i haven og tisser uden noget.
Har en der reagerer lidt når det er rigtig slemt, hun kravler ind til mig eller kæresten og vil bare have trykhed så slapper hun rimelig af.
Og den sidste får DAP halsbånd på og får serene-um, det tager toppen af hans angst.
Så min erfaring er at de ikke påvirker hinanden men ser mere på os eller reagerer ud fra deres erfaring
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.786
Så den ældstes angst har ikke smittet af på den yngre
Jeg tror også, at menneskene reaktion betyder mere.
Min gamle boxer var ligeglad med både torden og fyrværkeri, men en dag fik jeg besøg af en veninde, der var meget bange for tordenvejr.
Hun gemte sig ude i køkkenet, hvor hun sad på gulvet, og der fandt jeg min hund, der sympatirystede med hende.
Næste tordenvejr var han fuldstændig ligeglad igen
Frygt kan jo smitte?