{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.704 visninger | Oprettet:

Brevet skrevet i afmagt og vrede (meget langt) {{forumTopicSubject}}

Emnet løse hunde har været debateret til hudløshed, men lige i dag har jeg bare så meget brug for at få afløb for min vrede og følesen af afmagt og håbløshed.

Nedenstående brev er til en hundeejer på den vej jeg bor på, som jeg her til morgen igen havde en konfrontation med, og helt ærligt jeg orker ikke mere. Om jeg får det sendt, ved jeg ikke endnu, er bare så træt af denne situation og har brug for luft! Jeg er ikke konfrontationens mester, jeg er typen der altid bagefter kommer i tanke om det rigtige at sige og det er bare svært at føre en fornuftig samtale med en person når vedkommens hund står truende og knurrer 3 meter fra mine hunde. Hvis jeg skal være helt ærlig, så vil jeg bare være fred og ikke skulle gå over være utryg, men så skulle jeg nok ikke have anskaffet mig en hund!

Til S....'s ejere
Ja, jeg kalder jer Idioter og dumme svin, for det er hvad I er i min verden. Når man efter 2 år stadig ikke kan forstå, at man som hundeejer skal tage hensyn til sine omgivelser, ja, så kan jeg virkelig ikke se at jeg kan kalde jer andet.
Hvorfor er jeg komme der til at kalde jer det, fordi jeg føler mig så magtesløs, fordi I nu i 2 år har ladt jeres hund angribe mine hunde uden at opføre jer som voksne ansvarlige mennesker og gøre noget ved det. Jeg mener ikke, at jeg skal stå til ansvar for at jeres hund igen og igen farer i hovedet på mine. Ja, mine hunde reagere, men kan man forvente andet, når en hund går til angreb på dem. Min tæve der er total ligeglad med andre hunde, men hader nu jeres hund som pesten. Når jeg siger angribe, mener jeg det faktisk bogstaveligt, jeg har ikke mere tal på hvor mange gange jeres hund har taget den, oftest op til 200-300 meter, over veje, ud foran biler for at fare i hovedet på mine hunde, måske går den ikke direkte til angreb på dem når mine står og gør af den, det tør den trods alt ikke, men de tre gange jeg har manet min hunde til ro og prøvet at komme væk, har jeres hund gået til angreb, så jeg har måttet sparke den væk.

Jeg kan godt se på jer, I mener at det er min skyld og det er mig der er forkert på den. Men helt ærligt, opfør jer da som ansvarlige mennesker og tag ansvar for jeres hunds handlinger. Og når man står som et barn og siger til mig: Du skal ikke bestemme, hvor jeg lufter min hund, det er dig der ikke skal lufte dine hunde her, hvis du ikke kan lide lugten i bageriet! Undskyld, har jeg nogen sinde sagt at du ikke må lufte din hund, hvor det passer dig! Nej, jeg har bare bedt dig om at holde styr på den! Ja, jeg lufter mine hunde på den lille lokale park, hvor de må løbe løs hver morgen mellem 6.30 og 7.00. Skal jeg lade være med at lufte mine hunde det sted, fordi du engang hver 2. mdr. også lige lufter din hund der på samme tid! Har du lagt mærke til, at jeg altid har mine hunde i snor på offentlige gade og har dem i snor i den park om morgenen, den sjældne gang du kommer der så tideligt med din hund. Det har jeg, fordi jeg er en ansvarsfuld hundeejer, der tager hensyn til dig og andre i mine omgivelser. Jeg ønsker ikke mine hunde skal konfronteres med din hund, jeg vil gerne forskåne dem for den dårlige oplevelse, det er for dem at få din hund i hovedet. Har I lagt mærke til at jeg altid går over på den anden side af gaden eller bevæger mig væk fra jer også ned i parken, men alligevel skal jeg have jeres hund i hovedet!

Nej vores hunde kan ikke lide hinanden, min hanhund har aldrig kunnet lide jeres hund. Og ja, han lavede et udfald mod jeres hund en dag, hvor han i snor ikke kunne komme væk fra den på det smalle fortov, fordi I lader den løbe uden snor op i hovedet på ham. Men gør det det ok, at jeres hund igen og igen, skal fare i hovedet på ham. Den kommer løbende gøende og truende hen mod ham, hvilken reaktion forventer I en normal hund skal have på dette!! Jeg er udemærket godt klar at I er en del af hvad jeg kalder "Rundbords pædagogerne" Altså i mener at jeres hund kan og skal kunne lide alle, hvis den ikke kan lide dem, er det så åbenbare de andre hundeejeres problem. Vi har forskellige holdninger, men skal vi ikke kunne bevæge os i samfundet på trods af det?? Jeg ved, at jeg overholder loven til punkt og prikke, men gør I det. Har i fuld kontrol over jeres hund, som det er lovpligtigt, når man lader den løbe rundt uden snor. Nu ved jeg godt, at størstedelen at områdets hundeejere vil være i konflikt med loven, hvis de skulle overholde den paragraf. Men gøre det det til mit problem, ja det gør det desværre, fordi I igen og igen ikke kan finde ud af at tage hensyn. Det er selvfølgelig også besværligt at ryge, drikke kaffe, skubbe barnevogn eller tale i mobiltelefon, hvis man kan holde sin hund i snor. Virker jeg sur, ja gu' fanden gør jeg det, jeres lemfældige omgang med jeres hund gør min hverdag utryg, jeg ved aldrig hvornår den kommer farende, jeg ved aldrig om det en dag lykkedes den at få fat i en af mine hunde, men jeg ved at hvis det sker, så vil mine hunde flå jeres hund i stykker! Skal jeg så gå med mundkurv på mine hunde, skal mine hunde aflives hvis det sker? Ja, vil I jo mene, dette er jo helt igennem min skyld det hele, det er jo mig, der ikke synes, at vi skal løse problemet ved at lukke dem sammen, så de selv kan ordne deres genstridigheder selv! Men i stedet for synes, at I skal tage jeres hund i snor.

Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke er medlem at hilsetosse klubben, mine hunde behøver ikke at hilse på alle hunde, de møder på deres vej, jeg har heller ikke noget behov for at konversere med samtlige andre hundeejere. Jeg træner med mine hunde, når vi går tur, blandt andet til at ignorere andre hunde. Når jeg er til hundetræning med mine hunde, taler jeg med andre hundeejere og jeg har masser af veninder med hunde, som jeg taler med, om mine hunde og vores fælles interesse hundetræning. Men når man har hund, har man måske ikke retten til at være selektiv og bestemme hvem man ønsker at tale med!! Skal jeg også tale med alle andre der kører i samme bil som mig? Må jeg ikke bevæge min ind i en hundeskov og så fravælge at min hund skal tale med en bestemt hund, måske fordi min hund viser den er utryg ved den? Ifølge hilsetosserne er svaret nej, hvis ikke min hund kan finde ud af at hilse på alle, må den altså ikke komme i hundeskoven! Så når min hund tydeligt viser at den ikke er interesseret i at tale med en hund, men den anden hund ikke har lært hvordan man omgås andre hunde på en ordentlig måde, så må jeg ikke hjælpe min hund ud at en dårlig situation ved at bede den anden hundeejer om at kalde sin hund til sig!! Er det dyrplageri at mine hunde ikke hver eftermiddag kommer ned på frit løbsområdet og løber rundt og hilser på andre 10-20 hunde der eller hilser på alle hundene, vi møder på vores gåture. I jeres verden ja, i min verden nej. Mine hunde leger hverdag med hinanden og ofte med deres faste hundevenner i lukkede omgivelser, hvor de ikke pludselig skal tage stilling til en udefrakommende hund. De får gode lange gå ture og bliver mentalt aktiveret gennem træning hverdag. Hvis I synes mine hunde er aggressive, så synes jeg i skal lære noget mere om hunde, selvfølgelig reagere min hund, når de i snor total fokuseret på mig, pludselig bliver løbet over ende at en 3 gange så stor hund eller en hund ud af det blå kommer farende gøende over en vej!

Problemet for mig er at, ligegyldigt hvor god og ansvarsfuld en hundeejer jeg er, kan jeg aldrig får banke fornuft ind i knolden på jer. Jeg ser bunkevis at hundeejere som jer hver dag. I kommer nok aldrig til at forstå mig, mine hunde eller for den sags skyld jeres egen hund. I vil forsætte med at lade jeres hund løbe op i hovedet på mine hunde indtil den dag den bliver kørt over på vej over til dem, men det vil jo så også være min skyld, ikke!
Jeg er godt klar over, at det åbenbart er for meget at forvente at den almindelige familiehundeejer skal tilegne sig viden om hundens sprog og skal lære sin hund de basale færdigheder for at kunne begå sig i omverdenen, således at man tager hensyn til sine medmennesker. Kan alle begå fejl, selvfølgelig kan man det, kan ens hund uforvarende komme til at løbe hen til en anden hund, selvfølgelig kan den det, men hvis den anden hund eller ejer siger fra, også selv om det er et sted hunde må løbe frit, ja så kalder man naturligvis sin hund til sig. Jeg kunne aldrig finde på at skælde en anden hundeejer ud fordi det sker en enkelt gang, hvis mine hunde f.eks. siger fra over for en frit løbende hund er det fordi de bliver overrumplet, den er voldsom i sin måde at nærme sig dem på eller den nærmer sig på en ikke venlig måde. Men når det nærmest sker hver dag fra den samme hund og steder hvor hunde skal føres i snor, Ja, så er I idioter og dumme svin i min verden. Har jeg begået fejl, masser, har jeg være en idiot over for andre hundeejere, hvor mine hunde måske ikke har gjort som jeg forventede og opført sig på en måde, hvor vedkommen er berettiget til at kalde mig en idiot og et dumt svin, JA, men det er sket en gang og jeg har lært af det og gør alt, hvad jeg kan for at det aldrig skal ske igen! Hvordan det, jo ved at træne mine hunde og tage ansvar.

Forventer jeg at du næste gang jeg møder jer, kalder din hund til dig, så vi kan passere hinanden i fred og fordragelighed eller i hver tilfælde så meget, at jeg og mine hunde ikke skal føle os truet af din hund. NEJ, det gør jeg ikke, det håb har jeg opgivet for længst. Men jeg har fået luft!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brevet skrevet i afmagt og vrede (meget langt)
  • #1   28. nov 2012 Nej, du har fuldstændig ret Madam Mim, brevet vil ikke gøre situationen bedre:-( Men det er bare en totalt møgsituation at være i, min eneste håb for at komme ud af den, er at flytte, men det er desværre heller ikke muligt lige PT:-(

• #4   28. nov 2012 Kan man egentlig melde folk, hvis de går uden snor? smiley

• #5   28. nov 2012 Jeg ville også melde dem. De overholder ikke hundeloven.

• #8   28. nov 2012 Hvis jeg modtog et sååå langt brev.... gad jeg ikke en gang læse det..... og det gør modtageren her , sikkert heller ikke ....

Nøjes med at skrive..... " Du skal i følge Loven holde din hund i snor , når du ikke har 100% kontrol over den , ( og det har du tydeligvis ikke )......så næste gang din hund render løs , vil du blive meldt til Politiet "........ hilsen xxx

• #9   28. nov 2012 Ja, jeg ville også melde dem. Selvfølgelig kan der ske en smutter en gang i mellem og jeg bryder mig heller ikke om at melde folk for ditten og datten (har aldrig anmeldt nogen), men det lyder til at det er gået langt over velvilje og tålmodighedsgrænsen.

• #10   28. nov 2012 Politiet kan jo reelt set ikke gøre noget, den har jo ikke bidt hul i mine hunde og når politiet ser den er den jo sød og rar! for en hver ikke meget hundekyndig person er den jo socialt velfungerede med andre hund og ejerne er flinke og i mødekommende mennesker! Og så står jeg tilbage som en hysterisk kvindemenneske. Håber lidt jeg kan få det på film med min telefon, for så har jeg i det mindste bevis for at det ikke er mig der er sindsyg her. Og så jeg også skriver i brevet, så er der jo stort set ingen her hvor jeg bor der overholder loven, for alle lader deres hunde løbe rundt alle steder uden at have styr på dem.

• #11   28. nov 2012 Nå.. fik du luft ???? smiley
    nej jeg synes at det er et fint brev - dog synes jeg at du skal fjerne dumme svin og erstatte det med noget mindre voldsomt - f.eks som isabelle m skriver smiley
    men som andre skriver - meld dem til politiet - evt. optag det på mobilen at den er løs og dine ikke er - så har du beviser smiley

• #12   28. nov 2012 Jeg ville aldrig sende det brev, men godt du fik luft. smiley

Hvis jeg absolut skulle skrive ville det være i et pænt sprog, konkret og uden de store følelsesudbrud og men en slutning der hedder, Jeg vil opfodre jer til i fremtiden at have jeres hund i snor eller fuld kontrol over den som loven forskriver ( evt ved den paragraf af loven) ellers jeg jeg mig nødsaget til at gå videre med en anmeldelse.

• #14   28. nov 2012 Der skal jo være fuld kontrol over en hund uanset hvor sød den så ellers er.

• #15   28. nov 2012 Jeg forstår din vrede. Men uanset hvad må du IKKE TABE HOVEDET. Selvom de har gjort noget forkert så ville de ikke tage dig seriøst. Forhold dig roligt, overlegent, og bedre vidende end dem. Du må ikke synke ned på deres ynkelige niveau. Ej, heller på skrift.

Selvom din vrede er berettiget og jeg forstår din magtesløshed, har selv været der, er det super super vigtigt at du bevare roen overfor disse uforstående mennesker. Det gør ikke noget hvis du kan få dem til at føle sig flove, og du nærmest "acceptere" deres handling men stadig er dem overlegen.

Hvis jeg var dig ville jeg skrive et KORT og fornuftigt brev. Hjalp det ikke på situationen ville jeg gå til politiet med det. Ikke true med bål og brænd for det er de ligeglade med. Hvis du konfrontere dem direkte så bevar roen.

Jeg er selv en person der udviser ustyrlig meget agression, vrede og mener præcis det jeg siger, når jeg kommer i de situationer hvor jeg virkelig har fået nok.
    Min kæreste har lært mig at det er vigtig at bevare roen, uanset om det er over hundeejere, billister, naboer osv. for INGEN vil tage en rabbenskralde/sure mokke seriøst uanset hvor berettiget det er. Jeg har lært at kontrollerer det, men i de situatoner jeg føler at jeg kan ikke magte at konfrontere folk, og tage diskusionen op med folk, selv om man har ret, lader jeg min kæreste overtage. HVilket han er super dygtig til.

• #16   28. nov 2012 Du må ikke sende det brev,du stempler dig selv i deres øjne.
    Du er nødt til at filme og anmelde til politiet,men om de gør noget,i disse tider,men så må du blive ved med at anmelde det til politiet,sådan at der foreligger anmeldelser til den dag,hvor der,måske, sker noget.

• #17   28. nov 2012 Tak for jeres svar, jeg vil forsøge at fange det på film næste gang.

Jeg sender ikke brevet, men har fået lidt luft og det hjalp:-)

Må forsøge at gøre som Amanda Lucien M foreslår, for det er jo det fornuftigeste, men jeg har bare så svært ved at agere fornuftigt når jeg er bange og så bliver jeg bare så vred over at et andet menneske igen og igen sætter mig i den situation, selv om jeg virkelig prøve på at undgå den.

• #18   28. nov 2012 det gad jeg slet ikke rode med, politi på, færdig bom....

• #19   28. nov 2012 .

• #20   28. nov 2012 Hvad skulle politiet gøre?

Og nej, fik jeg sådan et langt brev, så gad jeg heller ikke læse det - det er lidt som en jobansøgning for over 1 side

• #21   28. nov 2012 Håber da heller ikke du står og råber dumme svin efter nogle...

• #22   28. nov 2012 Jeg synes du skulle skrive til dem at hvis deres hunde løber løs, uden at være under kontrol igen, melder du det til politiet. Også skriv det mere "afslappet", altså uden udråbstegn og grimme ord. Så tror jeg det er lettere at læse og måske de også tager det til sig. Og hvis de ikke tager det til sig, smider brevet ud eller bliver sure, så har du gjort alt det du kan. Og så må du jo melde dem til politiet når/hvis de gør det igen. Men de lyder da belastende, og jeg ville helt klart også være sur hvis min hund var blevet angrebet. Held og lykke med det smiley

• #23   28. nov 2012 Det er fuldt ud forståelig og selvfølgelig som du skrev er dit brev skrevet i vrede. Men det hjælper desværre ikke noget.. Tror det er en god idé med filmen men inderst inde håber jeg selvfølgelig ikke det sker igen

Kommentér på:
Brevet skrevet i afmagt og vrede (meget langt)

Annonce