{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.012 visninger | Oprettet:

hunde og følelser {{forumTopicSubject}}

Inspireret fra tidligere tråde;

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at høre jeres meninger mht. hunde og følelser.
Tror DU, at en hund kan føle sorg/vrede/ambivalens/lyst (fx LYST til at spise) eller andre ikke overlevelses oplevelser.?
Tror DU, at hunden har en bestemt personlighed som er kompleks og uforanderlig eller tror du mere på, at hunden er dannet af det omgivende miljø?
Eller generelt tror DU, at en hund har følelser på ligefod som mennesker? Hvis du gør - hvordan behandler du så din hund når du fx. skal være væk i 6 timer fra den,hvis du smider dens favorit legetøj ud eller må irettesætte den?

Min egen mening holder jeg udenfor til en start - jeg vil rigtig gerne hvis nogen derude kan give dokumentationer der underbygger deres holdninger smiley

Hold tonene sober og respekter hinandens holdninger - saglige argumenter er vejen frem smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hunde og følelser
  • #1   19. nov 2012 Jeg tror ikke, at hunde føler ting på samme måde som vi gør, et eksempel er fx i forhold til skyld

http://videnskab.dk/kultur-samfund/kan-en-hund-fole-skyld

Men følelser som frygt, overraskelse osv mener jeg sagtens de kan føle, da jeg tænker at det er tæt forbundet med instinkter osv.

Men langt hen af vejen, tror jeg at de handler på baggrund af deres instinkter og hvad de tidligere har lært kan betale sig

• #2   19. nov 2012 Spændende tråd smiley

Uden at menneskeliggøre hunden, så tror jeg bestemt den kan føle forskellige ting..

Hvis jeg en sjælden gang imellem bliver nødsaget til at skælde Cindy ud, så bliver hun vildt ked af det.. Hun bryder sig bestemt ikke om at få skæld ud og det lyser LANGT ud af hende...

Til gengæld kan jeg se en masse glæde når vi er i svømmehallen og hun udtrykker bestemt en masse frustrationer, hvis jeg ikke kaster legetøjet i tide...

Er det noget i den stil du tænker på? Ellers må du lige lede mig på rette spor smiley

• #4   19. nov 2012 jeg tror hunde har følelser som fx. tryghed. men ikke kærlighed osv.
    jeg tror på at hunde kan føle savn, men ikke på samme måde som mennesker.
    at jeg så selv er ret god, til at give min hund "menneske følelser" er noget andet smiley det gør det hyggeligt at have hund. at jeg kan sige "ååårh nu savner han mig" eller "du elsker din mor højest ikke?" det er hundrede procent for min egen skyld.
    jeg får også selv skyldfølelse når jeg irettesætter hundene. selvom jeg tror hundene glemmer det igen, fordi de gode ting overskygger de dårlige smiley

• #5   19. nov 2012 og så er jeg også enig med krøll, om at de kan føle glæde og frustration smiley

• #6   19. nov 2012 I tager det spor I synes er relevant smiley

Sådan et udtryk som "ked af det" kunne det ikke evt forklares med at hunden bliver fortalt sin plads i hierakiet (i kraft af, at du skælder hende ud) og derfor viser hun sin underdanighed?

Jeg er ikke helt tiptop skarp på de blæret betegnelser inden for hundesprogsverdenen, men det samme kan vel argumenteres for mht glæde. Altså hunden føler sit jagtinstink stimuleret og fremtoner derfor glad?

Jeg vil måske gå så vidt som, at det samme er gældende for os mennesker. Altså når vi laver noget der er godt for os (køber mad ind) så bliver vi glade og hvis vi får af vide at det vi gør er forkert bliver vi kede af det.

• #7   19. nov 2012 Line
    Jeg tror det er et spørgsmål om, hvordan man definerer noget, der kan være så diffust som følelser smiley

• #8   19. nov 2012 Hvad så, når mine hunde møder sine respektive opdrætter, synes jeg helt klart der er en anden reaktion end hvis jeg tager dem med til min mor (som de bestemt også kender), jeg kan godt mene at de virker mere "glade" eller "ivrige" - kan det ikke kaldes kærlighed?
    Hvis man nu tillader sig, at sige min kærlighed til min kæreste, jo egentlig bare er fordi vi tilfældigvis er hinandens fortrukne selskab i livet lige nu. Eller hvis man relaterer det til forholdet til sin egne forældre. God barndom = glad for at se forældre kontra dårlig barndom = ikke glad for at se forældre. (meget sort hvidt, jeg ved det, men for at opstille ukompliceret ligheder)

• #10   19. nov 2012 GAG: Ja, lige præcist. Det er derfor jeg her i mit stille sind, sidder og tænker på, at de følelser mange giver deres hunde, måske ikke er så forkerte som mange andre påstår. Det er mere ordvalget der er forkert.
    For at drage lidt sprog ind i diskussionen http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE1805553/laer-det-nu-bare-/ så er der faktisk nogle rigtig kloge mennesker derude, der mener at det danske sprog er ved at blive meget upræcist. Måske er det samme gældende her?

• #11   19. nov 2012 Det med hundes følelser synes jeg er et rigtigt svært spørgsmål. Er sikker på, at de kan have emotioner som er vigtige ift. overlevelse som fx overraskelse, væmmelse, frygt mv. Men om de oplever mere komplekse emotioner synes jeg er svært at svare på. Jeg synes mine hunde kan give udtryk for mange ting, men om det bare er mig som overfortolker er jo ikke til at sige smiley
    Med hensyn til personlighed har vi fået at vide på mit psykologistudie, at hunde og andre dyr ikke har en personlighed på samme måde som vi mennesker har. Jeg tror dog helt sikkert ikke, at en hund kun formes af miljø. Jeg er helt overbevist om, at de har noget indeni som er medfødt, og til en vis arveligt. Jeg er blevet meget overrasket over, hvor meget "personlighed" mine to hunde har. De er meget forskellige på trods af de er samme race og har boet hos mig siden de var hhv. 9 og 12 uger.

• #12   19. nov 2012 Anne Karina: hvis man så tager udgangspunkt i det du selv formulerer med, at dine to (racemæssigt fuldstændig identiske hunde) har to meget forskellige personligheder. Er det så i grunden ikke mærkeligt at man avler efter hunden personage - altså alt med måde, en mega aggressiv tæve er nok ikke den bedste, men altså man snakker om at labradorer har et bestemt sind og en chihuahuaer et andet. Min mor har en lab og jeg har en lab - de to er helt bestemt meget forskellige!

• #13   19. nov 2012 Jeg synes også det er svært at tage stilling til, når man tænker på om hunden kan have komplekse sammensatte følelser. Som fx ambivalens. Man kan jo godt tolke en hund du er ved at kalde ind (hvor du vifter med et kødben) som tøver, fordi der er en anden hund ligeså langt væk, bare stik modsat vej..
    Eller når fx. min kæreste sidder foran computeren og jeg står i køkkenet (hmmmm gammel roller eller hvad? ;D ) så kan Joey godt have tendens til at vandre mellem os lidt hvile løst..

• #14   19. nov 2012 Natasja : vil du ikke være sød at uddybe mere? smiley OG gerne hvis du har noget skrevet du referer til (så har vi andre læsestof til senere smiley ) du behøver jo ikke citere direkte og korrekt smiley Mere så alle der debattere og læser med kan udvide sine horisonter smiley

• #15   19. nov 2012 Line
    Jeg tror ikke hunden har så komplekse følelser, og fx kan vide hvorfor den fx skifter hjem osv.

• #16   19. nov 2012 Det ville sørme være nemmere at undersøge hvis hunden nu kunne snakke smiley

• #17   19. nov 2012 Line
    Ja absolut, smiley Tror også dyrlæger, hundetræner, adfærdsbehandlere og almindelige hundeejere så ville have det nemmere på nogle punkter smiley

• #18   19. nov 2012 Jeg har tit ønsket mig at hun kunne tale til mig med ord jeg uden tvivl kunne forstå smiley

• #19   19. nov 2012 Der vil jeg så stille spørgsmålstegn ved som jeg reelt ser følelser, sådan som vi mennesker har defineret følelser, eller om hunden gør det instinkterne fortæller dem at gøre? fx hvis du bliver forskrækket eller bange så går du et skridt tilbage.
    Så kan man vel godt tænke sig, at man som ejer af hunden kan tillægge hunden en følelse som eksempelvis hengivenhed/kærlighed når den hopper op til dig i sengen, hvor andre ville sige den blot søger tryghed, for det siger den instinkter er godt.

Der er nemlig skrevet super meget om det, men det spændende er vel at sortere og vælge hvad man mener - for får hver bog der siger hunde ikke har følelser er der en der siger de har.. smiley Sådan oplever jeg det i hvert fald,

• #20   19. nov 2012 Tjo, vil sige at selvom mine to chihuahuaer er meget forskellige, så har de alligevel en del fællestræk som fx er med til at adskille dem fra fx en labrador. Så synes det giver god nok mening at avle efter personage. Jeg tænker, at racens helt grundlæggende træk hænger meget sammen med deres størrelse, samt hvad racen har været brugt til. Racen har nogle fælles karakteristika som er svære at komme udenom, men de enkelte individer kan alligevel være ret forskellige. Det er vel også derfor ikke alle chihuahuaer fx bliver brugt til avl, nogle synes man jo har et bedre temperament end andre smiley

• #21   19. nov 2012 altså min loke, spiser intet i 3 dage hvis han bliver passet hos nogle, der efter bliver han normalt igen, og spiser og er en glad dejlig hund. Jeg tror det er savn. vi er trods alt en lille "flok" her hjemme på tre hunde og to mennesker. og vi bruger meget tid sammen.

og skyld - vi skælder ikke ud hvis de har lavet noget når vi kommer hjem, men de skammer sig, og kommerl istende hen til os hvis de har lavet noget de ikke må, hvorimod hvis de intet har lavet kommet de løbenede hen med glad krop og siger hej til os.

glæde, sorg, savn, - de bliver glade hvis de ser en af deres venner komme i indkørselen, og de ved de skal lege. De bliver triste og leder efter dem når de skal hjem igen, de kan sagtens pive efter dem eller hyle efter dem. de bliver ekstram glade hvis "plejemor og madmor" kommer på besøg. Vi kommer sammen med opdrætter og har nogle faste mennesker til at passe dem hvis vi skal noget. de mennesker elsker de over lat på jorden.
    hvorimod vores andre gæster er de lidt mere reseverede overfor lidt, snobbede, sådan lidt "nå er det bare dem" .. smiley

nu har min kæreste lige fået aften nat arbejde, og hundene render rundt og leder efter ham ved 23 tiden, for der plejer han at komme hjem fra sit gamle arbejde, jeg tror de savner ham og mangler en del af vores "flok"..

men delte meninger.. og ja .. personligheder, der er ikke ne hund der er ens på alle de der måder. Jeg har gået sygemeldt i 2 år, , så hundene er van til der næsten altid er en hjemme. vi sover sammen, spiser sammen, tager middagslur sammen, går sammen, leger sammen, er jeg ked af det er det 100% sikkert de ligger sig i en klump rundt om mig , er sikker på de kan mærke hvordan jeg har det, og "hjælper mig igennem det" <3, og er de bange så er det mig der er der for dem. Torden , skud og fyrværkeri er de ikke meget for. så finder mor her godbiderne frem, nusser dem og så får de godbider hver gang der kommer en lyd. så vi arbejder på det <3.
    jeg er overbevist om at hunde ved og kan føle mere end de fleste tror. også selvom jeg godt ved hunde ikke er mennesker. hunde er langt bedre til at trøste end mennesker er. Det er nemt at sætte et falskt smil på læben og lade som om man er glad, det ser de fleste mennesker ikke igennem. men mine hunde. de ved præcis hvad dage de skal putte sig tæt ind til mig og pys mig på hånden eller på kinden<3

• #25   19. nov 2012 Kaoz kan blive direkte modbydelig hvis han er med når jeg træner med andre hunde, han vil ikke opgive SIN plads ved min side, og jeg skal ikke træne kontakt og belønne for de ting han elsker at gøre - han bliver simpelthen jaloux og skubber til / knurrer af den anden hund.
    - Så han kommer ikke med smiley

Han tigger ikke... eller jo, men på en måde så det bliver mere en kommunikation. Og han kan blive helt desperart og sladre hvis hans "far" spiser noget han virkelig troede var til ham..

Han kommunikerer meget, og det er ikke instinkter, det er forsøg på at få mig til at forstå hvad han vil eller vil have, behøver eller hvor det gør ondt.. Alle ting er det hans minik og følelser jeg læser - der er jo himmelvis forskel på hvordan han fortæller, at han gerne vil have frikadellen, og hvordan han fortæller at der sidder noget i poten..

Min svigermors lhasatæve bliver fornærmet over ingenting, vender os ryggen og fnyser hvis hun bliver frarøvet noget hun gerne ville (feks at stjæle hanhundens kødben og nogen siger nej)..

Om de føler SOM vi gør det er nok ret usandsynligt, men følelser har de =)

• #27   19. nov 2012
    Havde i spurgt mig for 3 uger siden, så havde jeg tilskrevet hundenes forskellige reaktionsmønster, til instinkt og diverse indlærte adfærdsmønstre..

MEN!!!

Min ene hun stak af fra haven, mens både Giz og jeg var der... Giz og jeg ledte hele natten og dagen efter fandt jeg hende død, på motorvejen..Inden vi fandt hende var vi hjemme for at lade telefon osv, vandrede han hvileløst rundt i lejligheden og ledte efter hende osv..

Der var ingen tvivl om at hun skulle begraves på sin ynglings-plads ved stalden og for første gang oplevede jeg Giz ligge helt stille ved siden af bilen ( hvor hun lå) alt i mens vi gravdede graven... Jeg tog hende ud og lod Giz snuse til hende, hvorefter han slikkede hende på snuden, puffede lidt til hende med næsen hvorefter han bakkede væk fra hende...
    Vi begravede hende og Giz lå lige så stille og så på...

Da vi kom hjem gik han direkte i kurven- ikke noget med at lede efter hende..

De næste par dage var et mareridt.. Min hyperaktive hund, der aldrig ligger stille, lå apatisk hen i sin kurv og ville hverken spise, drikke, gå tur eller lege....

Når jeg tvang ham på tur, ordnede han hvad han skulle på 2 sek og trak så for at komme hjem til sin kurv....

Sådan er en Damp-Jack IKKE!!!

Jeg forsøgte efter bedste evne at muntre ham op og ja, jeg var selvfølgelig selv også dybt ulykkelig over at ha mistet hende på den måde, men at hans reaktioner udelukkende skulle skyldes mig, DET, tror jeg ikke på...

Når vi er i stalden, er det første han gør, HVER gang, at løbe over til hvor Roxy ligger begravet, sidde stille i et par sekunder og stirre ud i luften.... Uanset, hvor jeg så går hen, er det den første ting han ALTID gør...
    Han jagter ikke en gang katten, før han har været der ovre og sige hej...

Nu har jeg fået en ny lille hundepige og jeg kan mærke at han er livet gevaldigt op og igen er ved at være TurboVovse med damp, men hun har forbud mod at komme i Roxy´s favoritkurv, lege med Roxys bamse osv...

Og han har lært Tess, at man skal over og sige davs til Roxy inden man gør noget som helst andet....

Så kan hunde sørge.. JA!!!!

Og jeg går ellers ikke ind for hverken at disney-ficere mine dyr eller tillægge dem menneskelige egenskaber...

• #29   19. nov 2012 Min og kærestens hund (hende på billedet) lagde sig på sofaen lige der hvor kæresten plejede at sidde da hun blev indlagt. normalt løber hun rundt og vil lege, men hun lå bare og så trist ud, og hun pev rigtig meget.
    Da kæresten endelig blev udskrevet og kom hjem, fløj vores hund hen til hende, hun var pludselig den gamle hund igen, der var aktiv og glad.

Hun bryder sig heller ikke om at blive skældt ud, så sænker hun hovedet, og kort tid efter kommer hun hen og kigger på en, som om hun vil spørge om man vil nusse hende nu.

Tror bestemt hunde har følelser, ikke på samme måde som mennesker, men følelser det tror jeg de har.

Kommentér på:
hunde og følelser

Annonce